search
menu

غار خربس قشم

[ پنهان کردن ]
درباره غارهای خربس قشم
تاریخچه غار خربس قشم
بخش های غارهای خربس قشم
اطلاعات بازدید
راه دسترسی
امکانات غار خربس قشم
جاهای دیدنی نزدیک به غار خربس قشم
هتل های نزدیک به غار خربس قشم

درباره غارهای خربس قشم


غار خربس، پدیده‌ ای طبیعی که در پانزده کیلومتری جزیره قشم در جنوب ایران قرار دارد. در ارتفاعات روستای خربس، آثاری را خواهید دید که برخی از محققین معتقدند محلی برای نیایش پیروان مهرپرستی یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده است. غار خربس جزو مکان های دیدنی و زیبایی است که با معماری صخره‌ ای خود دل بازدیدکنندگان را می برد.

تاریخچه غار خربس قشم


براساس بررسی‌ های انجام‌ شده، قدمت غار خربس به دوره مادها برمیگردد. غار خربس که از 4 دهانه غار بر روی کوهی مشرف ‌به ساحل جنوبی جزیره قشم تشکیل شده و ارتفاع دیواره ها به ۲۰ تا ۳۰ متر می رسد. به همین دلیل خیلی ها این محل را با نام غارهای خربس می شناسند. البته قبل از آنکه این غارها معروف شوند، خود روستای خوربیز یا همان خربس قدمتش به دوران ساسانیان باز می گردد که روستایی آباد و پر رونق و سکونتگاهی امن بوده است. اما حالا از این روستا فقط دشت ویرانه باقی مانده که غار خربس نیز از آثار انگشت شمار باقی مانده آن دوران است و از نظر نماسازى شبیه به معبد یا آرامگاه صخره‌اى است.
غار خربس قشم

بخش های غارهای خربس قشم


در ظاهر، تنها سوراخ های بزرگی را خواهید دید که مانند پنجره هستند، شاید در همان ابتدا ظاهر ساده این غارجلب توجه نکند اما همین که از پله ها بالا بروید و به ورودی برسید مجذوب این عظمت الهی خواهید شد. در دهانه این غار برکه اى وجود دارد که آب باران آنجا جمع می شود و در بیشتر ایام آب دارد. به محض ورود به غار با نور دنیای بیرون خداحافظی کنید و وارد دالان ها شوید، طوری که 9 روزنه بر روی دیواره کوه، ورودی های غار را تشکیل می دهند؛ ۶ روزنه در بالا، ۲ عدد در وسط و یک مورد در پایین قرار دارند، اما امروزه تنها از یک روزنه وارد می شوید و پس از پایان بازدید از یک روزنه دیگر خارج می شوید. پشت این روزنه ها تالار بزرگی قرار گرفته که دو تاقچه‌ کوچک خواهید دید که احتمالا زمانی جاچراغی بوده اند. وقتی محیط داخلی غار، تالارها، دهلیزها، اتاق ها، روزنه هایی که به هم راه دارند را بازدید کردید، به دیواره ها می رسید که آثار جالبی روی آنها نقش بسته اند، مثلا صدف هایی خواهید دید که نشانگر غرق بودن این غار در دریا است. همه این حکاکی ها و تصویرها نشانگر گذشته پررونق این غار است.
هنگامی که از غار خربس بازدید می کنید، روزنه هایی توجه تان را به خود جلب خواهد کرد که نرده های چوبی جلوی خود دارند. این روزنه ها در واقع بخشی از نور غار را تامین می کنند؛ اما در گذشته احتمالا به عنوان ورودی غار استفاده می شده است. وقتی از این روزنه ها بیرون را نگاه می کنید، فضای سبز کوچک پایین غار را می بینید. درون این غارها شامل مجموعه ای از دهلیزها و تالارها و اتاق‌های متعدد، چشمه ‌ها و روزنه ‌های گوناگونی است که نشانگر وجود مردم از دوره‌های کهن در این مکان است، البته به ‌مرور زمان توسط انسان ها شکل این غارها و دیواره‌هایش تغییر کرده است. به دلیل اینکه این غار بر روی بلندی قرار گرفته، محققین معتقدند در زمان مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است. البته برخی دیگر معتقدند حفره ها محل نگهدارى استخوان‌هاى مردگان پس از مرگ در آیین زرتشت بوده یا زمانی پناهگاهی براى مردم بى‌ دفاع بوده که در این دشت زندگى مى‌کرده‌اند و از دست دزدان دریایى در امان نبودند.

اطلاعات بازدید


برای بازدید از غار خربس قشم همه روزه می توانید از ساعت ۶ صبح تا ۸ عصر مراجعه کنید و برای ورودی باید مبلغی را پرداخت کنید. مدت زمان پیشنهادی برای گشتن در این غارها ۱ الی ۲ ساعت است. در نظر داشته باشید، غار خربس برای آنهایی که توانایی بالارفتن از پله های زیاد را دارند یا افرادی که به مکان های رمزآلود علاقه مند هستند، بسیار مناسب است، اما برای سالمندان یا افرادی که مشکل زانو و .. دارند و توانایی بالارفتن از پله های زیاد را ندارند و معلولان حرکتی که به ویلچر نیازمندند، مناسب نیست.

راه دسترسی


همانطور که گفتیم غار خربس واقع در ۱۵ کیلومتری جزیره قشم است و برای رسیدن به غار خربس باید وارد جاده قشم به روستای رمچاه شوید، در میان راه تابلوی راهنمایی وجود دارد که شما را به خارج از جاده و غار خربس راهنمایی می کند، به محض اینکه وارد این مسیر شدید، غار زیبای خربس خودنمایی خواهد کرد.
غار خربس قشم

امکانات غار خربس قشم


بسیاری از گردشگران علاوه بر علاقه خود به جاهایی که سفر می کنند، بیشتر به دنبال امکانات موجود در یک جاذبه هستند تا هرچه بیشتر تشویق شوند و کوله بار سفر ببندند. در غار خربس نیز به این امکانات دسترسی خواهید داشت مانند سرویس بهداشتی، مغازه برای تهیه خوراکی و حتی خرید صنایع دستی به عنوان سوغاتی که جنوب کشورمان دارای صنایع دستی بسیار زیبایی است. فقط توجه داشته باشید که غار خربس پارکینگ ندارد اما جلوی درب ورودی به قدری جا وجود دارد که به راحتی می توانید ماشینتان را پارک کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به غار خربس قشم


فاصله غار خربس قشم تا جزیره قشم: ۱۵ کیلومتر
فاصله غار خربس قشم تا دره ستارگان : ۹ کیلومتر
فاصله غار خربس قشم تا قلعه پرتغالی ها : ۱۴ کیلومتر
فاصله غار خربس قشم تا جزایر ناز : ۱۶ کیلومتر
فاصله غار خربس قشم تا مراکز خرید درگهان : ۱۵ کیلومتر

هتل های نزدیک به غار خربس قشم


هتل بوتیک ایرمان: ۱۳ کیلومتر
هتل ساحل طلایی: ۱ کیلومتر
اقامتگاه محلی لورد سوزا: ۱۹ کیلومتر
هتل آسماری: ۱۴ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است