search
menu
مهریز keyboard_arrow_down close

مهریز

hotel
هتل های مهریز ۷

درباره مهریز

مهریز از شهرستان‌های استان یزد است و در جنوب شهر یزد و در بخش مرکزی این استان قرار دارد. مهریز به عنوان یکی از شهرهای تاریخی استان یزد است و اکنون به تدریج جایگاه ویژه‌ای در گردشگری ایران پیدا کرده است. مهریز در نزدیکی جاده مهم تهران- بندرعباس قرار گرفته و از این جهت دسترسی خوبی دارد. در مهریز و روستاهای پیرامونش، زندگی سنتی روستایی مثل باغداری، کشاورزی و دامداری در کنار صنایع دستی در جریان است.

تاریخچه مهریز


نام های کهن مهریز، مهری گرد و مهرگرد بوده است و گفته شده این نام از اسم مهرنگار از شاهزادگان ساسانی آمده است. اما نشانه‌های باستان‌شناسی، تاریخ این منطقه را به ۱۰ هزار سال پیش نیز می‌رساند.
مهریز

جاهای دیدنی مهریز


مهریز از دوران پیش از اسلام تا دوران اسلامی آثار تاریخی فراوانی دارد. قلعه سریزد که عده‌ای آن را کهن ترین صندوق امانات جهان می‌دانند از مهمترین جاذبه های شهر مهریز است. در پیرامون شهر مهریز، قلعه ها و ساختمان‌های تاریخی مختلفی قرار دارد که برخی دژهای دفاعی شهر برای مقابله با راهزنان و نیروهای مهاجم هستند و برخی خانه های حاکمان محلی. از سوی دیگر طبیعت کویری مهریز موجب می‌شود دوستداران گردش در کویر و بیابان، به این شهر سفر کنند.
در روستاهای مهریز می‌توانید بافت سنتی و معماری بومی مناطق کویری مانند بادگیر، سردابه، گنبد و دیوارهای قطور کاهگلی و خشتی را ببینید. در خانه های تاریخی و سنتی مهریز، اقامتگاه های بوم گردی و سنتی متعددی در شهر مهریز راه اندازی شده است.

آب و هوای مهریز


مهریز و به عنوان یکی از شهرهای کویری ایران، دارای تابستان‌های گرم است و شب‌های زمستانی آن هم سرمای گزنده‌ای دارد. فصل های معتدل سال مانند بهار و پاییز را بیش از هر زمانی می‌توان برای سفر به مهریز توصیه کرد.
مهریز

چگونه به مهریز برویم؟


مهریز هر چند فرودگاه یا ایستگاه راه آهن ندارد، اما از نظر مسیرهای جاده‌ای آن را جبران کرده است! مهریز با جاده ها و اتوبان‌های با کیفیتی به یزد، بافق و شهرهای مهم دیگر یزد متصل است. اما اگر می‌خواهید از قطار یا هواپیما استفاده کنید، ابتدا به شهر یزد بروید و سپس با اتوبوس و خودروی شخصی، خود را به یزد برسانید.


دیدنی های مهریز