search
menu

جاهای دیدنی میامی مشهد؛ روستایی ناشناخته و زیبا

[ پنهان کردن ]
کاروانسرای میامی مشهد
آب گرم میامی مشهد
مرقد امام‌زاده یحیی
کاروانسرای عباس آباد
کاروانسرای میاندشت
اقامتگاه‌ها در میامی مشهد
در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از جاهای دیدنی مشهد که در روستاهای اطراف آن واقع شده یعنی روستای میامی بپردازیم. این روستا در فاصله پنجاه کیلومتری با شهر زیارتی مشهد قرار گرفته و از جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار است. میامی روستایی در دهستان میامی است که در بخش رضویه شهرستان مشهد واقع شده است. جمعیت این روستا حدود ۳۰۰۰ نفر گزارش شده و تنوع قومیتی کرد، ترک، عرب و فارس، فرهنگ این روستا را تشکیل داده‌اند. قدمت این روستا به هزاران سال قبل برمی‌گردد. از جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به کاروانسرای میامی، چشمه آب‌گرم و موزه مردم‌شناسی اشاره کرد. همان‌طور که قابل حدس است؛ میامی نیز مانند اکثر روستاهای کشور عزیزمان به نسبت کمتر دیده شده و توریست‌های زیادی هستند که از وجود این روستای زیبا بی‌خبرند. شما می‌توانید با یک ساعت رانندگی از مشهد به سمت میامی بیایید و در این دهستان کمتر شناخته شده گشت و گذاری انجام دهید. همین موضوع می‌تواند به نرخ جذب توریست کمک کرده و انقلابی را در صنعت گردشگری و اقتصادی این روستا ایجاد کند.
شاید در وهله اول با خود بگویید این روستا ارزش دیدن را ندارد اما وقتی از میان گندم‌زارهای جاده سرخس عبور می‌کنید و کم کم ظاهر روستای میامی را می‌بینید نظرتان کاملاً راجع به این دهستان تغییر می‌کند. میامی مشهد آب و هوایی مطلوب دارد و برای یک سفر ۱ روزه کاملاً مناسب است. در ادامه می‌خواهیم به بررسی جاذبه‌های گردشگری این دهستان زیبا بپردازیم پس اگر تا به حال آشنایی خاصی با میامی نداشته‌اید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله، ما را همراهی کنید. همچنین اگر فاصله زیادی با این روستا دارید می‌توانید همین الان با جستجوی ارزانترین بلیط هواپیما سفری مقرون به صرفه را برای خود فراهم کنید.

کاروانسرای میامی مشهد


کاروانسرای میامی مشهد در زمان حکومت صفویه ساخته شده و جزو بناهای تاریخی استان خراسان رضوی به شمار می‌رود. این کاروانسرا یکی از زیباترین مناطق باستانی به جا مانده از دورانی است که افراد برای اقامت شبانه از کاروانسرا استفاده می‌کردند. درب ورودی این کاروانسرا با شکل هشتی ساخته شده و در دو اشکوب بنا شده است. این بنای قدیمی، نمایی از جنس آجر دارد و احساسی غریب از تاریخ را برای شما به ارمغان می‌آورد. زمانی که وارد حیاط این کاروانسرا می‌شوید چهار ایوان را مشاهده می‌کنید. این کاروانسرا در حال حاضر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاروانسرای میامی مشهد یکی از بناهایی است که تا به امروز خوشبختانه سالم مانده و بازدید آن برای عموم آزاد است. یکی دیگر از ویژگی‌های این بنای تاریخی کتیبه‌های سنگی حجاری است که بر سر در ورودی نصب شده و حکاکی آن اطلاعاتی راجع به سازنده و تاریخ ساخت کاروانسرای میامی را در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌دهد. مساحت این کاروانسرا در حدود ۵۲۵۰ متر مربع گزارش شده است.
جاهای دیدنی میامی مشهد؛ روستایی ناشناخته و زیبا

آب گرم میامی مشهد


استخرهای آب گرم همیشه در تاریخ طرفداران خاص خودش را داشته و دارد. در کشور ایران چشمه‌های آب گرم زیادی وجود دارند که هر کدام طبق چشمه‌ای که از آن می‌جوشد رنگ، بو و خواص متفاوتی دارند. یکی از این چشمه‌های معدنی آب گرم در روستای میامی مشهد قرار دارد. اگر به دهستان میامی سفر کردید می‌توانید برای تسکین درد بدن به این چشمه‌ آب گرم مراجعه کنید. همان‌طور که می‌دانید چشمه‌های آب گرم خواص زیادی برای شادابی پوست و بهبود درد مفاصل دارند. البته دریافت املاح معدنی مفید برای بدن و ایجاد حس آرامش و رهایی از استرس ذهنی نیز از فواید دیگر چشمه‌های آب گرم است. اگر با تور به این روستای خوش آب و هوا سفر کنید قطعاً یکی از مقاصد لیدر تور همین چشمه آب گرم میامی است؛ پس اگر قصد رفتن به این استخرهای آب گرم را دارید هنگام بستن ساک سفرتان، لباس مخصوص شنا را همراه خود داشته باشید.

مرقد امام‌زاده یحیی


زیارتگاه امامزاده یحیی یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر افراد به این روستا است. سال‌های زیادی است که مردم برای زیارت این امامزاده به روستای میامی مشهد می‌آیند و به اصطلاح استخوانی سبک می‌کنند. امامزاده یحیی یکی از نوادگان امام سجاد (ع) بودند و یکی از دلایل پر تردد بودن این مرقد، نزدیک بودن حرم امام رضا (ع) به این روستا است. افراد بسیاری به معجزه امامزاده یحیی ایمان دارند و بعد از زیارت امام رضا (ع) فاصله‌ی پنجاه کیلومتری را طی می‌کنند و به زیارت امامزاده یحیی می‌آیند. قدمت این مرقد به دوران دهم هجری برمی‌گردد اما تا به امروز بازسازی‌های زیادی شده است که اکثر آن‌ها برای رفاه حال مسافران گرامی بوده است. در زمین ۵۵ هکتاری مرقد امامزاده یحیی؛ اتاق‌هایی برای اسکان زائران ساخته شده تا اگر قصد ماندن در کنار زیارتگاه را دارید بتوانید جایی را برای اقامت یک شبه در میامی داشته باشید. در اکثر شهرهای زیارتی اتاق‌های اسکان امکانات زیادی ندارد و فقط برای خواب شب مناسب است اما در مرقد امامزاده یحیی در کنار این اتاق‌ها مکانی برای آشپزی در نظر گرفته شده تا زائران بتوانند اوقات بهتری را جوار زیارتگاه داشته باشند.
جاهای دیدنی میامی مشهد؛ روستایی ناشناخته و زیبا

کاروانسرای عباس آباد


کاروانسرای عباس آباد یک کاروانسرای معروف در روستای میامی است و سالیانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این مکان قدمتی چندین و چند ساله دارد و امروزه به همان شکل قدیمی خود مانده است. کاروانسرای عباس آباد نیز همانند کاروانسرای میامی در زمان حکومت صفوی ساخته شد اما کاروانسرای عباس آباد در زمان حکومت قاجار بازسازی شد و تا به امروز به همان حالت باقی مانده است. برای سفر به این مکان تاریخی باید از روستای میامی ۷۵ کیلومتر دور شوید و به سمت روستای عباس آباد بروید. این کاروانسرا دو ورودی دارد و برای ورود به آن باید از در سمت شرقی و یا درب غربی عبور کنید. این مکان توریستی مساحتی در حدود ۸۵۰۰ متر مربع دارد و در نقشه‌ای مستطیل شکل بنا شده است. اگر به دیدن بناهای تاریخی علاقه دارید کاروانسرای عباس آباد را در لیست بازدید خود قرار دهید.

کاروانسرای میاندشت


یکی دیگر از کاروانسراهای قدیمی و توریستی، کاروانسرای میاندشت است. برای بازدید از این کاروانسرا باید ۴۰ کیلومتر از میامی دور شوید و به دهستان میاندشت بروید. این کاروانسرا همچنان پذیرای مسافران است و امکان رزرو اتاق از این بنای تاریخی وجود دارد. قدمت این کاروانسرا به ۴۰۰ سال قبل برمی‌گردد و امروزه توانایی پذیرش ۲۰۰ گردشگر را داراست. ناگفته نماند اگر این کاروانسرا را برای اقامت خود انتخاب کردید آگاه باشید که برای حفظ آثار ملی در این مکان، سرویس بهداشتی و حمام در کنار اتاق‌ها تعبیه نشده و آن‌ها را در زیرزمین مجموعه همان‌گونه که در سال‌ها قبل بود قرار داده‌اند. این کاروانسرا برای تفریح گردشگران امکانات زیادی مانند صحرانوردی، پیاده روی در رمل‌ها، شترسواری، رصد ستارگان در شب، تماشای حیات وحش و ... را ارائه می‌دهد که برای بهره‌مندی از آن‌ها کافی است با گروه آن‌ها همراه شوید و خود را به دل کویر بزنید. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم چون با مناطق دیدنی این شهر آن‌طور که باید آشنا نیستید با عضویت در یک تور یک روزه یا تور تفریحی میامی، از تمامی امکانات تفریحی این شهر تاریخی بهره‌مند شده و از زمان خود بهترین استفاده را می‌برید.
جاهای دیدنی میامی مشهد؛ روستایی ناشناخته و زیبا

اقامتگاه‌ها در میامی مشهد


متأسفانه باید بگوییم که اقامت شبانه در روستای میامی آن قدر که باید چشم‌گیر نیست و امکانات کاملی ندارد؛ اگر مشکل پسند باشید احتمالاً موقع انتخاب اقامتگاه در میامی، دچار مشکل می‌شوید. میامی با آن که شهری توریستی است اما به خاطر این که کمتر کسی به فکر شب مانی در این مکان است هتل یا مسافرخانه با کیفیتی ندارد و برای اقامت شب باید به سمت بارگاه امامزاده یحیی بروید. همان‌طور که در بخش‌های اولیه گفته شد در زیارتگاه امامزاده یحیی اتاق‌هایی به‌عنوان زائر سرا بنا شده و اقامتگاه مناسبی برای مسافران به شمار می‌رود. واحدهای اطراف امامزاده امکانات زیادی ندارند اما برای اقامت یک شبه مناسب هستند. شاید گفتن این موضوع خالی از لطف نباشد؛ با ماندن در اتاق‌های کنار زیارتگاه امامزاده یحیی در اصل به گسترش مرقد و افزایش امکانات صحن کمک می‌کنید زیرا مبالغ دریافتی واحدها مستقیم برای زیارتگاه صرف خواهند شد.
حالا که با این جاذبه زیبا و تاریخی مشهد آشنا شدید، این بار بعد از خرید بلیط قطار اصفهان مشهد یا هر مسیر دیگری، سری به این روستا بزنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است