search
menu

جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

[ پنهان کردن ]
زیگورات چغازنبیل
برج کلاه فرنگی شوشتر
قلعه سلاسل شوشتر
بند میزان
محوطه باستانی شوش
پل شادروان (بند قیصر)
بند خاک شوشتر
پل بند لشکر
پل سیاه اهواز
حمام نفت سفید
قلعه شوش
دانشگاه سه گوش اهواز
پل سفید اهواز
کاخ آپادانای شوش
بازار کهنه دزفول
آرامگاه دانیال نبی
بازار عبدالحمید اهواز
تشکوه رامهرمز
خانه ماپار اهواز
آرامگاه یعقوب لیث صفاری
دانشگاه جندی شاپور یا محوطه گندی شاپور
خانه تیزنو
شهر باستانی جندی شاپور
خانه مستوفی شوشتر
مسجد رنگونی‌ها
سرای معین التجار
باغ خان شوشتر
کلیسای سورت گاراپت
سنگ نگاره کول فرح
گورستان سنگی تپه کوهساران
عمارت صمیمی (باغ امیر سپهدار)
مسجد جامع شوشتر
چشمه سوزنگر
تپه باستانی آکروپل
بقعه براء بن مالک
خانه مرعشی
قدمگاه صاحب الزمان
تپه باستانی گلگیر
پل طبیعت کیانپارس اهواز
رودخانه کارون
لشکر آباد اهواز
موزه شوش
کاخ شاوور (کاخ اردشیر دوم)
تالاب هورالعظیم
جزیره کوشک
دریاچه شهیون یا سد دز
مقبره دعبل خزاعی
شاید این تصور را در ذهن داشته باشید که استان خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود استانی تماماً کویری و خشک باشد که به جز چند جاذبه گردشگری کوچک، منطقه‌ای برای گشت و گذار ندارد؛ اما با خواندن این مقاله کاملاً تصورتان راجع به این استان و جاهای دیدنی‌اش تغییر می‌کند. استان خوزستان در جنوب غربی ایران قرار گرفته و پنجمین استان پر جمعیت کشور به شمار می‌رود. جالب است بدانید که تا سال ۱۳۰۳ مرکز خوزستان، شهر شوشتر بوده اما از آن سال به بعد شهر اهواز به عنوان مرکز خوزستان انتخاب شد. اگر قصد سفر به این نقطه از ایران را دارید می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما اهواز چند روزی را به دور از روزمرگی، مسافرت خوبی را همراه با عزیزانتان تجربه کنید. در ادامه قصد داریم تعدادی از جاذبه‌های گردشگری واقع در شهرهای استان خوزستان را به شما معرفی کنیم. قطعاً بعد از خواندن این مطلب می‌توانید سفر خاطره‌انگیزتری را رقم بزنید.
جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

زیگورات چغازنبیل


اولین جاذبه گردشگری که می‌خواهیم از آن صحبت کنیم اثر تاریخی زیگوارت چغازنبیل است. این منطقه گردشگری یکی از جاذبه‌های تاریخی خوزستان بوده و مهم‌ترین بنای باقی مانده از شهر چغازنبیل به حساب می‌آید. معبد تاریخی زیگورات چغازنبیل در ابتدا پنج طبقه داشته اما در حال حاضر فقط دو طبقه از آن باقی مانده است. معماری این بنا را سنگ‌ها و آجرهای روی هم چیده شده تشکیل داده که در زمان‌های قدیم محل پرستش دو خدای بزرگ و حامی امپراتوری ایلام بوده است.
نشانی: استان خوزستان، ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش

برج کلاه فرنگی شوشتر


از دیدنی‌های مهم استان خوزستان که در شهر شوشتر قرار گرفته برج آبی کلاه فرنگی است. طبق گزارش‌های انجام شده درباره قدمت این بنای تاریخی، گفته شده که برج کلاه فرنگی قرن‌ها است که در همسایگی رود کارون به زیست خود ادامه می‌دهد. این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران درج شده و در تیرماه ۱۳۸۸ هم عضو میراث جهانی یونسکو شده است. این برج در سال‌ها پیش به عنوان جایگاه دیده بانی کاربرد داشته و از آن برای نظارت بر کارگران یا شدت جریان رودخانه استفاده می‌کردند. به هنگام بازدید از این بنا، یک نمای سنگی به چشم می‌خورد که پس از سال‌ها فرسایش در اثر شرایط آب و هوایی اکنون سه متر از بدنه آن باقی مانده است.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوشتر، میدان ۱۷ شهریور، انتهای خیابان بلوار

قلعه سلاسل شوشتر


در کنار رود کارون قلعه‌ای به نام قلعه سلاسل وجود دارد که یکی از سازه‌های آبی شوشتر به شمار می‌رود. این قلعه بخش‌های گوناگونی مانند نانوایی، اسطبل، سربازخانه، حمام، اسلحه خانه، آشپزخانه و گورخانه را در بر می‌گرفتند. البته همان‌طور که قابل حدس است در حال حاضر آثار کمی از این قلعه به جا مانده که آن هم به لطف محمدعلی میرزا دولتشاهی در سال ۱۲۳۷ بازسازی و مرمت شده است. در جای جای این قلعه تابلوی اعلانات آویخته شده و می‌توانید در هنگام مشاهده بناها اطلاعات مفیدی را از هر قسمت به دست بیاورید. نا گفته نماند اگر با تور گردشگری شوشتر به این جاذبه تاریخی سفر کنید اطلاعات کامل و جامعی را می‌توانید از زبان تور لیدر بشنوید.
نشانی: استان خوزستان، شمال شهر شوشتر
جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

بند میزان


این جاذبه‌ تاریخی که باز هم در شهر شوشتر قرار گرفته یک بنا با قدمتی چند صد ساله بوده که به دوران ساسانیان برمی‌گردد. کاربرد اصلی این سد، تقسیم دو و چهار آب رودخانه کارون است که به رودهای گرگر و شطیط راه پیدا می‌کند. البته این بند در گذشته وظیفه دیگری هم بر عهده داشته که آن آبیاری چهل هزار هکتار دشت میان آب بوده است. بند میزان در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و در سال ۱۳۸۸ هم با گروهی دیگر از آثار در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوشتر

محوطه باستانی شوش


طبق بررسی‌های انجام شده محوطه باستانی شوشتر قدمتی مربوط به سال ۴۰۰۰ قبل از میلاد داشته و امروزه یکی از پر ترددترین مناطق گردشگری شهر شوش به شمار می‌رود. محوطه باستانی شوش ناحیه وسیعی از کل شوش را در برمی‌گیرد که بناها و سازه‌های زیادی را از دوران‌های گوناگونی در خود جای داده است. اگر به این منطقه گردشگری بروید نصف روزتان را باید صرف بازدید و گشت و گذار در آن کنید. این محوطه تاریخی هم در سال ۱۳۸۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو درج شده است.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوش

پل شادروان (بند قیصر)


یکی دیگر از جاذبه‌های استان خوزستان، پل شادروان یا همان بند قیصر است. قدمت این جاذبه به دوران حکومت ساسانیان باز می‌گردد. این پل با ۳۳ دهنه در شمال غربی شهر شوشتر قرار گرفته که در گذشته به عنوان وسیله‌ای برای برگرداندن آب کارون به مزارع استفاده می‌شده است. فاصله بند میزان تا بند قیصر حدود ۳۰۰ متر بوده و همراه با آن سد در سال ۱۳۸۸ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. پل شادروان به روی شاخه اصلی رود کارون قرار گرفته اما در حال حاضر بقایای آن در نزدیکی پل آزادگان نیز دیده می‌شود.
نشانی: استان خوزستان، شمال غربی شهر شوشتر

بند خاک شوشتر


بند خاک شوشتر از دیگر آثار ملی ایران است که در شهر شوشتر قرار گرفته و یکی از بناهای تاریخی نظام آبی این شهر به شمار می‌رود. این بند هم مثل چند جاذبه دیگری که در پاراگراف‌های پیشین گفته شد در سال ۱۳۸۸ به ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو رسید. البته لازم به ذکر است که در سال ۱۳۸۲ هم در لیست آثار ملی ایران درج شده است. بند خاک شوشتری قدمتی چند صد ساله داشته و مربوط به دوران ساسانیان است.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوشتر، کمربندی قدیم، شمال غربی امامزاده عبدالله

پل بند لشکر


یکی دیگر از بخش‌های مجموعه نظام آبی تاریخی شوشتر پل بند لشکر است. این پل همانند جاذبه‌های دیگری که تا به حال به شما معرفی کردیم متعلق به زمان ساسانیان است. لازم است بدانید این روی نهر رقط ساخته شده و با ۱۲۴ متر طول و ۱۳ دهانه وظیفه آب‌رسانی به بقیه نواحی آن منطقه را داشته است. پل بند لشکر به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر در سال ۱۳۸۸ به عضویت میراث جهانی یونسکو در آمده است.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوشتر، کمیته سوخت
جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

پل سیاه اهواز


پل سیاه از انواع پل های اهواز است که قدمت این جاذبه گردشگری در اهواز حدود ۱۰۰ سال بوده و هم‌زمان با احداث راه آهن سراسری ایران ساخته شده است. خوب است بدانید علت نام گذاری این اثر به دلیل سیاه بودن رنگ بدنه و پایه‌های این پل است. این پل ۱۰۵۰ متر طول و حدود ۶ متر هم عرض دارد. پل سیاه اهواز برای اتصال رودخانه کارون به راه آهن سراسری خرمشهر – تهران – شمال احداث شده و در بهمن ۱۳۷۸ به عنوان یکی از جاذبه‌ها و آثار ملی به ثبت رسید.
نشانی: استان خوزستان، شهر اهواز

حمام نفت سفید


حمام نفت سفید از دیگر جاذبه‌های محبوب و پرطرفدار استان خوزستان است که در نزدیکی شهر اهواز قرار گرفته و در ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل قابل دسترسی است. قدمت این حمام نفت به دوره حکومت قاجاریه برمی‌گردد. بدیهی است که این حمام هم در لیست آثار ملی ایران ثبت شده باشد. این حمام به دست مرحوم استاد معتمدی در دو بخش زنانه و مردانه ساخته شد. همان‌طور که می‌دانید حمام نفت برای دوست و سلامتی بدن بسیار مفید بوده و هنوز هم بعضی از افراد برای جلوگیری یا رفع امراض خود از نفت سفید کمک می‌گیرند.
نشانی: استان خوزستان، ۵۵ کیلومتری شهر اهواز، ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل، نفت سفید

قلعه شوش


قلعه آکروپل، قلعه فرانسوی‌ها یا همان قلعه شوش، جاذبه تاریخی دیگری واقع در شهر اهواز پایتخت خوزستان است. معماران قدیمی این قلعه را با خشت و آجر بنا کرده و بعد از اتمام ساخت آن از قلعه شوش به عنوان مرکز نگهداری و تحقیقات درباره آثار باستانی بهره گرفتند. در قلعه نیز همانند موارد دیگر در سال ۱۳۸۰ به ثبت در فهرست آثار ملی ایران رسیده است. از این قلعه امروزه برای نگهداری گزارشات و تحقیق در مورد آثار باستانی استفاده می‌شود.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوش، خیابان طالقانی

دانشگاه سه گوش اهواز


یکی از بناهای قدیمی در شهر اهواز دانشگاه سه گوش است که برای استادان و دانشجوهای زیادی می‌تواند سرشار از خاطره باشد. در زمان سفر به این شهر و تهیه بلیط هواپیما اهواز می‌توانید به این منطقه بروید و معماری جالب و خاص سر در دانشگاه سه گوش را ببینید. این عمارت به شکل مثلثی شکل بنا شده و مربوط به دوره معاصر است. جالب است بدانید کاربرد این ساختمان در ابتدا برای ساختمان بانک ملی بوده اما با گذر زمان در سال ۱۳۵۰ از این عمارت برای کسب علم استفاده کردند.
نشانی: استان خوزستان، شهر اهواز، خیابان موسی صدر، فلکه سه گوش

پل سفید اهواز


خوب است بدانید که شهر اهواز حدود ۱۰ پل دارد که هر کدام از زیبایی خاصی برخوردار است. یکی از این پل‌ها که به عنوان پل سفید شناخته شده، پلی است معلق که در گذشته برای عبور عابر پیاده، درشکه و ماشین مورد استفاده قرار می‌گرفت. اهالی اهواز و بسیاری از افراد دیگر بر این باورند که پل سفید خاطره انگیزترین و بهترین پل این شهر بوده و هر چقدر هم پل ساخته شود، برتری خاصی نسبت به پل سفید ندارد. این موضوع محبوبیت این منطقه از اهواز را نشان می‌دهد. در نزدیکی پل سفید می‌توانید از سقاخانه، خانه ماپار، کاروانسرای معین التجار، کلیسای مسروپ مقدس، سقاخانه اهواز و پارک جزیره دیدن کنید.
نشانی: استان خوزستان، شهر اهواز، حد فاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست)
جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

کاخ آپادانای شوش


از دیگر جاهای دیدنی استان خوزستان کاخ آپادانا بوده که در شهر شوش واقع شده است. این کاخ که به دستور داریوش کبیر (پادشاه حکومت هخامنشیان) ساخته شده مساحتی در حدود ۱۰ هزار و ۴۳۴ متر مربع دارد. در سفر به این منطقه از شوش معماری چشم گیر و کهن این عمارت نظر شما را جلب می‌کند. لازم است بدانید که در نمای داخلی این کاخ از آجر لعاب دار استفاده شده که در حال حاضر بعضی از آن آجرها را در موزه‌های داخلی و خارجی نگهداری می‌کنند. کاخ آپادانا از ۳۶ ستون بهره گرفته و حدود ۱۱۰ اتاق و ۶ حیاط برخوردار است. این اثر هم مانند جاذبه‌های دیگر گردشگری استان خوزستان در بین آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوش، بلوار امام خمینی، جنب قلعه شوش

بازار کهنه دزفول


همان‌طور که از نام این تفرجگاه پیدا است، از دیگر مناطق دیدنی استان خوزستان بازار کهنه دزفول یا بازار قدیم دزفول بوده و قدمتی در حدود ۲۰۰ سال را با خود به دوش می‌کشد. این بازار در سال‌ها قبل مرکزی برای داد و ستد کالا و تأمین نیازهای عشایری بوده و با بهره گیری از چند دالان و راسته توانسته اصناف مختلفی را از جمله طلافروشان، بازار بزازان و بازار خراطان را پوشش دهد. این بازار قدیمی در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر به بازار کهنه دزفول سفر کردید می‌توانید برای خرید سوغاتی بر روی این بازار حساب کنید چون با وجود صنایع دستی، کپو و گلیم بافی، سجاده بافی، ورشو سازی، طلاسازی و نمد مالی دست خالی از آن بیرون نخواهید رفت.
نشانی: استان خوزستان، شهر دزفول، خیابان امام خمینی شمالی

آرامگاه دانیال نبی


آرامگاه دانیال نبی که در شهرستان شوش در استان خوزستان قرار گرفته یکی از سرشناس‌ترین مناطق گردشگری بوده و با گنبد منحصر به فرد خود توانسته نظر گردشگران خارجی را نیز جلب کند. دانیال نبی که لقب پیامبر باران را دارد در ابتدای درگذشتش مومیایی شده و در شوش نگهداری می‌شد اما به دستور حضرت علی (ع) جسد او تطهیر شده و در آرامگاهی که امروزه شاهد آن هستیم به خاک سپرده می‌شود. از آثار دانیال نبی می‌توان به کتاب دانیال که به زبان عبری و در ۱۲ فصل نوشته شده اشاره داشت.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوش، خیابان امام خمینی
جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

بازار عبدالحمید اهواز


یکی دیگر از بازارهای قدیمی شهر اهواز که عنوان پایتخت استان خوزستان را دارد بازار عبدالحمید است. این بازار قدمتی مربوط به دوران قاجار داشته و مرکز خریدی برای افراد مرفه و پول دار آن زمان بوده است. خانه دادرس، یکی از مناطق گردشگری و جاهای دیدنی اهواز نیز درون این بازار قرار گرفته و امروزه میزبان تعداد زیادی توریست است. این بازار هم در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
نشانی: استان خوزستان، خیابان نظامی یا نظری پور، بین خیابان نادری و امام خمینی

تشکوه رامهرمز


احتمالاً پیش از این، نام تشکوه رامهرمز به گوشتان خورده است. این کوه سوزان که در همه حال گدازه‌هایی از آتش درون آن دیده می‌شود یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری رامهرمز است. گفتنی است که این تشکوه همیشه و در همه حال در حال سوختن است اما با راز و افسانه‌ای که درون خود دارد هیچ‌گاه از بین نرفته و آتش آن نیز خاموش نمی‌شود. دلیل نام گذاری این منطقه به علت برابری نام آتش با تش است که به زبان محلی معنی شده و آن را برای داشتن شعله‌های بزرگ و کوچک تشکوه می‌نامند. زیبایی تشکوه رامهرمز در تاریکی شب وصف ناپذیر است.
نشانی: استان خوزستان، جاده رامهزمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و ماماتین، بعد از روستای گنبد لران

خانه ماپار اهواز


این خانه که یکی دیگر از مناطق تاریخی و قدمی شهر اهواز به شمار می‌رود در فاصله کمی از رودخانه کارون قرا گرفته و با وجود گذر سال‌ها، هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده است. این خانه با آجرهای قدیمی و حوض آب و گلدان فضایی خاطره انگیز از سال‌ها قبل را برایتان تداعی می‌کند. قدمت این خانه به دوران حکومت پهلوی باز می‌گردد. خانه ماپار را می‌توان یکی از بهترین بناهای تاریخی آن زمان دانست. این خانه از چند بخش که شامل نگارخانه، عکاس خانه، رستوران و شربت خانه، مرکز تولید و فروش صنایع دستی، مرکز اطلاع رسانی گردشگری و میراث فرهنگی خوزستان تشکیل شده و با وجود آن‌ها جانی تازه گرفته است.
نشانی: استان خوزستان، شهر اهواز، خیابان زند، شهید خوانساری، بین کافی و جهانیان

آرامگاه یعقوب لیث صفاری


اگر حدود ۱۰ کیلومتر از شهر دزفول به سمت شوشتر بروید آرامگاه یعقوب لیث را می‌بینید. این آرامگاه یکی دیگر از جاهای دیدنی خوزستان به شمار رفته و با معماری خاص خود نظر هر فردی را به سوی خود جلب می‌کند. جالب است بدانید یعقوب لیث صفاری تنها فردی بود که زبان فارسی دری را به عنوان زبان رسمی کشور اعلام کرد و باعث جلوگیری از فراموشی زبان پارسی شد. این آرامگاه نیز همانند دیگر بناهای تاریخی با شماره ۲۵۵۰ به ثبت آثار ملی رسیده است.
نشانی: استان خوزستان، ۱۰ کیلومتری جاده دزفول به شوشتر، روستای شاه ابوالقاسم (شاه آباد)

دانشگاه جندی شاپور یا محوطه گندی شاپور


دانشگاه جندی شاپور از دیگر دیدنی‌های استان خوزستان است. این دانشگاه تاریخ و تمدن و میراث ارزشمندی از تحول دوران را به دوش می‌کشد. جالب است بدانید که دانشگاه جندی شاپور جزو قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مراکز علمی در دوران باستان شناخته شده و بیش از ۱۷ قرن قدمت دارد. این دانشگاه در سال‌ها قبل مرکز آموزش رشته‌هایی نظیر طب، فلسفه و الهیات، علوم و دارای بیمارستانی آموزشی بود. برای رسیدن به این محوطه می‌توانید از شوش ۳۰ کیلومتر، از غرب دزفول ۱۸ کیلومتر و از طرف شمال غربی دزفول حدود ۵۰ کیلومتر مسیر دارید.
نشانی: استان خوزستان، ۱۷ کیلومتری جنوب شرق دزفول

خانه تیزنو


در این قسمت می‌خواهیم شما را با بزرگ‌ترین خانه تاریخی شهر دزفول آشنا کنیم. این خانه تاریخی معماری بومی داشته و با نمایی قوسی شکل رومی در دسترس علاقه‌مندان به تاریخ و باستان قرار گرفته است. این خانه مربوط به دوران صفویان بوده و اکنون از آن به عنوان اداره میراث فرهنگی دزفول استفاده می‌کنند. اگر با تور گردشگری دزفول به این شهر و منطقه سفر کنید برگ برنده از آن شماست چون اطلاعاتی را درباره گذشته خانه تیزنو و سبک معماری آن توسط تور لیدر کسب می‌کنید که حالت عادی شخصی آن‌ها را نمی‌داند.
نشانی: استان خوزستان، شهر دزفول، ضلع شرقی میدان اصلی محله قلعه
جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

شهر باستانی جندی شاپور


شهر باستانی جندی شاپور که در دل شهر دزفول جا خوش کرده در سال ۱۳۱۰ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده و قدمتی چند صد ساله دارد. شهر باستانی جندی شاپور مربوط به زمان حکومت صفویان بوده و به دستور شاپور یکم، پادشاه قدرتمند ساسانی ساخته شده است. این شهر در زمان خود یکی از پر رونق‌ترین شهرها از لحاظ اقتصادی و فرهنگی بوده و امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری تاریخی، نقش مهمی را در جذب گردشگر ایفا می‌کند.
نشانی: استان خوزستان، شهر دزفول، روستای شاه آباد (شاه ابوالقاسم)

خانه مستوفی شوشتر


یکی دیگر خانه‌های قدیمی که مربوط به دوران قاجار است خانه مستوفی شوشتر بوده که در سال‌ها قبل متعلق به یکی از تجار مشهور شهر بوده است. در حال حاضر از این خانه تاریخی برای رستوران، موزه و عکاس خانه استفاده می‌شود. اگر به منطقه جذاب و دیدنی از شوشتر سفر کردید میتوانید در بین ستون‌های این خانه چشم اندازی از رود شطیط و پل بند قدیمی شادروان را مشاهده کرده و مدتی را مشغول بازدید از معماری زیبا و خاص این خانه شوید.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوشتر، میدان باطنی، جنب مسجد مستوفی

مسجد رنگونی‌ها


اگر بخواهیم راجع به دیدنی‌های شهر آبادان صحبت کنیم مسجد رنگونی‌ها می‌تواند حق مطلب را درمورد این شهر ادا کند. این مسجد معماری منحصر به فرد همانند نام خاصش را به دوش می‌کشد. نمای داخل این مسجد واقعا روح نواز بوده و با سیمان‌ کاری‌های رنگی و زیبا در دسترس گردشگران قرار گرفته است. مسجد رنگونی‌ها به قدری زیباست که بعد از بازدید از آن نظرتان راجع به هر نوع معماری که تا به حال دیده‌اید تغییر می‌کند زیرا در ساخت این مسجد از سبک هندی استفاده شده است. رنگونی‌ها در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.
نشانی: استان خوزستان، شهر آبادان، ابتدای خیابان پزشک، رو به روی انبار چخش داروی نفت

سرای معین التجار


خانه شیخ خزعل یا سرای معین التجار که با نام بنای معین التجار هم بین بومیان معروف است از دیگر مناطق دیگر استان خوزستان است که در شهر اهواز واقع شده و قدمت آن به دوران قاجار بر می‌گردد. جالب است بدانید این خانه در سال‌ها قبل به عنوان پیشرفت در کار و تجارت ساخته شده بود زیرا در از نظر جغرافیایی می‌توانست از رود کارون به دریا متصل شده و پل ارتباطی خوبی بین افراد خارجی با تجار ایرانی باشد. پس از سانحه آتش سوزی این عمارت دیگر کاربرد خاصی نداشت و امروزه به عنوان یکی از آثار مهم و ارزشمند از دوران قاجار با شماره ۲۱۵۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
نشانی: استان خوزستان، شهر اهواز، خیابان ۲۴ متری، خابان کاوه غری، نبش اول

باغ خان شوشتر


باغ خان شوشتر، باغی پر از درختان میوه و درختچه‌های گل است که در نزدیکی رود گرگر قرار گرفته و آب مورد نیاز خود را از آبشارها و آسیاب‌های شوشتر تامین می‌کند. جالب است بدانید این باغ قدمتی مربوط به دوران قاجار داشته و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با بازدید از این باغ می‌توانید علاوه بر درختان پر بار میوه از گل‌هایی مثل رز و محمدی، گل شاه پسند، گل کاغذی زینتی و لاله عباسی دیدن کنید.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوشتر، انتهای خیابان امام شرقی، محله بی بی دختران
جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

کلیسای سورت گاراپت


از دیگر دیدنی‌های اتان خوزستان می‌توان به کلیسای سورت گاراپت اشاره کرد. این کلیسا قدمتی مربوط به دوران قاجاریه داشته و یکی از سه کلیسای موجود در شهر آبادان است. البته از دو کلیسای دیگر اثری باقی نمانده و طی شرایط آب و هوایی شاهد فرسایش و از بین رفتن دیگر کلیساها بوده ایم. متاسفانه برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به داخل این کلیسا، دیگر اجازه بازدید از داخل این بنا را نداشته و می‌توانید بدون تهیه بلیط و در هر ساعتی از روز برای بازدید از نمای زیبای بیرونی کلیسای سورت گاراپت دیدن کنید.
نشانی: استان خوزستان، شهر آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها

سنگ نگاره کول فرح


سنگ نگاره‌ها آثاری به جا مانده و با ارزش از دوران کهن هستند که نشان دهنده تحول، تواریخ و افسانه‌های زیادی است. سنگ نگاره کول فرح نیز یکی از همین آثار بوده که با نقش برجسته ۶ فرد عیلامی نشان دهنده زندگی افرادی است که در قرن‌ها قبل از ما در آن منطقه حضور داشته‌اند. با سفربه این منطقه می توانید کانال‌های آب آن اطراف، گورها، نقاط دیده بانی و بقایای ساختمانی را که برای زندگی این افراد بوده است را مشاهده کنید.
نشانی: استان خوزستان، ۷ کیلومتری شمال شرقی ایذه، منطقه تنگه کول فرح

گورستان سنگی تپه کوهساران


این گورستان که یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر اهواز مرکز استان خوزستان است در قسمتی از شهر باستانی هرمز اردشیر واقع شده و امروزه میزبان تعداد زیادی توریست و گردشگر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هنوز هم مقداری گوردخمه، قبر، استودان و دیگر سازه‌های تاریخی در این گورستان سنگی وجود دارد. گورستان سنگی تپه کوهساران همانند دیگر جاذبه‌های استان خوزستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به این شهر سفر کردید می‌توانید برای آشنایی با تاریخ این شهر، برای بازدید از این گورستان برنامه ریزی کنید.
نشانی: استان خوزستان، شهر اهواز، تپه کوهساران

عمارت صمیمی (باغ امیر سپهدار)


یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و ملی شهر رامهرمز عمارت صمیمی است که ب نام باغ امیر سپهدار نیز مشهور بوده و باقی مانده از دوران قاجار است. این عمارت در سال ۱۳۸۰ به ثبت در فهرست آثار ملی ایران رسیده و امروزه میزبان گردشگرانی است که به فضاهای تاریخی با درختان بلند و سرسبز همراه با حوض بزرگ سنتی علاقه داشته و تداعی خاطرات گذشته را دوست دارند. طبق گزارش‌های انجام شده عمارت صمیمی در حال بازسازی و مرمت بوده و به همین خاطر ساعت مشخصی برای بازدید اعلام نشده است. برای جلوگیری از معطلی و هدر رفتن زمانتان پیش از هر اقدامی با مسئول باغ تماس گرفته و باز بودن آن اطمینان حاصل کنید.
نشانی: استان خوزستان، رامهرمز، خیابان امت

مسجد جامع شوشتر


جالب است بدانید مسجد جامع شوشتر بعد از مجسد جامع یزد، قدیمی‌ترین مسجد جامع ایران بوده که قدمت آن به هزار و دویست سال می‌رسد. با رفتن به این مسجد جامع می توانید از قبور مولف تذکره شوشتر، سید عبدالله جزایری و پدرش سید نورالدین بازدید کنید. این مسجد در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوشتر، خیابان جامع
جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

چشمه سوزنگر


در شمال قدمگاه صاحب الزمان چشمه‌ای به نام سوزنگر وجود دارد که یکی از مقاصد تفریحی و البته ملی به شمار رفته و در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای مشاهده این چشمه می‌توانید برنامه‌تان را به گونه‌ای تنظیم کنید که بعد از بازدید از قدمگاه صاحب الزمان بتوانید برای بازدید از این چشمه دست به کار شوید.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوشتر، شمال غرب قدمگاه صاحب الزمان

تپه باستانی آکروپل


تپه باستانی آکروپل در دوره عیلامیان ساخته شده و تا به امروز حدود ۲۷ لایه باستانی شناسی از آن کشف شده است. برای اشاره به برخی از طبقات این تپه می‌توان از دوره‌های تاریخی اسلامی، ساسانی، اشکانی، سلوکی، هخامنشی و عیلامی نام برد. ساید برایتان جالب باشد که بدانید بعضی از مجسمه‌های معروف مانند ملکه نامیراستون، لوح قانون نامه حمورایی و لیوان شناخته شده سفالی شوش از آثار کشف شده در این منطقه باستانی بوده است. این تپه باستانی در سال ‍۱۳۸۰ به عضویت آثار ملی ایران درآمد.
نشانی: استان خوزستان، شهرستان شوش، خیابان طالقانی

بقعه براء بن مالک


احتمالاً می‌دانید که براء بن مالک یکی از اصحاب پیامبر (ص) بوده و این آرامگاه مختصص او ساخته شده و امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شوشتر به شمار می‌رود. این بارگاه تا زمان حکومت صفویان دارای گنبد و بارگاه بوده اما بعد از آن طبق شرایطی به ویرانه تبدیل شد. بقعه‌ای که امروز در دسترس گردشگران قرار گرفته به لطف دستور شاه عباس صفوی به مرمت و بازسازی است. بقعه براء بن مالک در سال ۱۳۷۸ به ثبت در فهرست آثار ملی رسیده است.
نشانی: استان خوزستان، شمال شهر شوشتر، خیابان شریعتی غربی، خیابان براء بن مالک

خانه مرعشی


خانه مرعشی یکی دیگر از مناطق گردشگری استان خوزستان به شمار رفته و با شماره ۷۹۳۳ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است. قدمت این خانه تاریخی و زیبا به دوران حکومت قاجار بر می‌گردد. در ابتدا این خانه برای زندگی سید محمد حسن مرعشی و خانواه‌اش ساخته شد اما در سال ۱۳۸۳ توسط میراث فرهنگی خریداری و به عنوان دفتر پایگاه میراث جهانی به کار گرفته شد.
نشانی: استان خوزستان، شوشتر، خیابان امام، دروازه غربی آبشارهای شوشتر

قدمگاه صاحب الزمان


تا به حال متوجه شدیم که بیشتر جاذبه‌های دیدنی استان خوزستان در پایتخت قدیمی این استان یعنی شهر شوشتر قرار گرفته پس می‌توانید برای گذراندن تعطیلات عید روی این شهر حساب ویژه‌ای باز کنید و با خرید آنلاین بلیط هواپیما شوشتر سفرتان را قطعی کنید. قدمگاه یا بقعه صاحب الزمان در قسمت شمال شرقی این شهر قرار گرفته و در نزدیکی بقعه شیخ شمس الدین جای گرفته است. اگر به بازدید از مناطق مذهبی علاقه‌مند هستید می‌توانید قدمگاه صاحب الزمان را در برنامه ریزی خود اضافه کنید.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوشتر، انتهای بزرگراه بین الحرمین

تپه باستانی گلگیر


تپه باستانی گلگیر یکی از جاذبه‌های گردشگری خوزستان است که با شماره ۳۰۷۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و قدمت آن به هزار پنجم می‌رسد. این تپه در شهرستان مسجد سلیمان، در شهر گلگیر قرار گرفته است.
نشانی: استان خوزستان، شهرستان مسجد سلیمان، شهر گلگیر

پل طبیعت کیانپارس اهواز


پل طبیعت کیانپارس اهواز همانند پل طبیعت تهران، دو پارک مهم را به یکدیگر وصل می‌کند. اگر قصد تفریح و گشت و گذار همراه با بازدید از یک جاذبه دیدنی را داشتید می‌توانید به پل طبیعت کیانپارس رفته و در کنارش از پارک ساحلی و پارک لاله دیدن کنید. این پل حدود ۵۰۰ متر طول و ۵ متر عرض داشته و روی رودخانه کارون ساخته شده است. همچنین بعد از بازدید از این پل می‌توانید در همان نزدیکی‌ها خود را مشغول بازی با بدمینتون، ماهیگیری یا فوتبال کنید.
نشانی: استان خوزستان، شهر اهواز
جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

رودخانه کارون


رودخانه کارون را دیگر کسی نیست که نشناسد. این رودخانه در شهر اهواز پایتخت فعلی خوزستان قرار گرفته و اکوسیستم بسیاری از افراد، باغ‌ها و مزارع کشاورزی،‌ چشمه‌ّها، رودهای کوچک و زمین‌های دامداری متعددی را به دست گرفته است. این رود پر آب‌ترین، بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و تنها رود قابل کشتیرانی در ایران است.
نشانی: استان خوزستان، شهر اهواز

لشکر آباد اهواز


اگر به خوراکی‌های عربی مخصوصا غذاهایی مثل فلافل علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اهواز به منطقه لشکر آباد بروید و از غذاهای لذیذ جنوبی لذت ببرید. این راسته از خیابان به عنوان یکی از محبوب‌ترین مناطق برای دوست داران غذا به شمار می‌رود.
نشانی: استان خوزستان، شهر اهواز، خیابان انوشه، رو به روی دانشگاه شهید چمران

موزه شوش


این موزه در خیابان امام خمینی شهر شوش واقع شده و از مهم‌ترین اشیای ایران باستان نگهداری می‌کند. موزه شوش یکی دیگر از مناطقی است که با سفر به استان خوزستان باید از آن بازدید کنید. این موزه دارای ۶ تالار بوده و آثاری از چغازنبیل و حفاری‌های منطقه شوش در آن قرار گرفته است.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوش، خیابان امام خمینی

کاخ شاوور (کاخ اردشیر دوم)


یکی دیگر از دیدنی‌های شهر شوش کاخ شاوور یا همان کاخ اردشیر دوم است که به دستور شخص اردشیر دوم در نزدیکی رود شاوور ساخته شد. این کاخ با ۶۴ ستون همانند کاخ آپادانای شوش است با این تفاوت که ستون‌ها از ارتفاع کم‌تری برخوردار هستند. این کاخ در حال حاضر میزبان تعداد زیادی باستان شناس و گردشگر است.
نشانی: استان خوزستان، شهر شوش، چهارصد متری غرب تپه آپادانا

تالاب هورالعظیم


تالاب هورالعظیم همانند معنی اسمش یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران محسوب شده و نقش به سزایی را در منافع اقتصادی اهالی ایفا می‌کند. به عبارت دیگر منبع درآمد مناسبی برای بومیان این منطقه به شمار می‌رود. البته در این روزها که دیگر همه منابع طبیعی با خطر رو به رو شده، تالاب هورالعظیم هم با نیزارهای خشک و سوخته و کم آبی شدید در حال گذران حیات است. کاهش بارندگی‌ها، عدم رسیدگی و خشک کردن تالاب برای جاده سازی نفتی از جمله مواردی است که مشکلات زیادی را برای این منطقه گردشگری ایجاد کرده است.
نشانی: استان خوزستان، منطقه مرزی دشت آزادگان

جزیره کوشک


جزیره‌ای زیبا و باورنکردنی با چشم انداز بی نظیر در شمال شرقی شهرستان مسجد سلیمان قرار گرفته و سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران و توریست‌ها است. این منطقه گردشگری با وجود پوشش گیاه متنوع، درختان گوناگون و گل‌های رنگارنگ و زیبا توانسته محبوبیت زیادی را از آن خود کند. در این جزیره امکانات رفاهی و تفریحی نیز وجود دارد. برای مثال می‌توانید بعد از گشت و گذار و بازدید از جزیره کوشک مدتی را به کوهنوردی، غارنوردی، دوچرخه سواری، پیاده روی، صخره نوردی و قایق سواری بگذرانید. این جزیره دارای زمین فوتبال، سالن غذاخوری و سالن ورزشی نیز می باشد.
نشانی: استان خوزستان، ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان، سه شهید عباس پور
جاهای دیدنی خوزستان |‌ جاذبه های طبیعی جنوب غربی ایران

دریاچه شهیون یا سد دز


از دیگر جاهای دیدنی استان خوزستان در نزدیکی اندیمشک، دریاچه شهیون یا همان سد دز است که به عنوان زیباترین دریاچه‌های ایران شناخته می‌شود. این دریاچه مساحتی حدود ۶۵ کیلومتر داشته و همانند دیگر مناطق دارای ساعاتی است که سطح آن پر آب و کم آب می‌شود. البته در بیشترین حجم آب، ۶ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. اگر به اندیمشک یا دزفول سفر کردید می توانید برای گذراندن اوقات فراغت یا پیک نیک به دریاچه زیبای شهیون بروید.
نشانی: استان خوزستان، ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیشمک، مجاور روستای پامنار

مقبره دعبل خزاعی


در آخرین بخش از معرفی جاهای دیدنی استان خوزستان باید به این موضوع توجه کنیم که این موارد تنها قسمت کمی از جاذبه‌های این استان بوده و پرداختن به تک تک مناطق گردشگری خوزستان در این مقاله نمی‌گنجد. در سفر به خوزستان سعی کنید با شناخت و آشنایی نسبی از مناطق دیدنی آن، از جاهای بیشتری بازدید کرده و برای روزهای خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. مقبره دعبل خزاعی یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستان شوش بوده که آرامگاه یکی از شاعران عرب است. آرامگاه دعبل خزاعی با گنبد خاص و نمای آجری‌اش یک حال و هوای سنتی همراه با فضایی فرهنگی – هنری را برای گردشگران به وجود می‌آورد. بازدید از این مقبره رایگان بوده و می‌تواند به نوبه خود سهم کوچکی در برنامه روزانه شما داشته باشد.
نشانی: استان خوزستان، شهرستان شوش، خیابان شهید دانش



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است