search
menu

موزه مردم شناسی برزک | خانه تاریخی قادری کاشان

[ پنهان کردن ]
چرا باید از موزه مردم شناسی برزک بازدید کنیم؟
تاریخچه موزه مردم شناسی برزک
بخش های موزه مردم شناسی برزک
نحوه دسترسی به موزه مردم شناسی برزک
راهنمای ورودی به داخل ساختمان
قسمت نمایشگاهی موزه مردم شناسی برزک
جاذبه های دیدنی نزدیک به موزه مردم شناسی برزک
رستوران های نزدیک به موزه مردم شناسی برزک
هتل های نزدیک به موزه مردم شناسی برزک

چرا باید از موزه مردم شناسی برزک بازدید کنیم؟


موزه مردم شناسی برزک، موزه ای برای معرفی آداب، رسوم و آلات و ادوات مربوط به زندگی مردم در شهر برزک کاشان قرار گرفته است. شهر برزک در ۵۰ کیلومتری غرب کاشان واقع شده است و یکی از بزرگ ترین تولید‌کنندگان گل محمدی منطقه و شهر‌های باستانی کاشان محسوب می شود که خودشان پوشش و گویش خاصی دارند. در موزه مردم شناسی برزک بیش از ۵۰۰ اثر شناسنامه دار موجود است که زیبایی این مکان را دو چندان کرده است.
موزه مردم شناسی برزک | خانه تاریخی قادری کاشان
در موزه مردم شناسی برزک اشیایی مربوط به دوره های گذشته نگهداری می شود. مرمت اولیه این بنا در سال ۸۷ به پایان رسید و خانه سنتی به موزه مردم شناسی بزرک تبدیل شد. درب مسجد جامع برزک به عنوان قدیمی ترین اثر در موزه مردم شناسی نگهداری می شود که متعلق به سال ۷۰۵ هجری قمری است و برای بازدید بسیار با ارزش است، طوری که افراد زیادی را برای خرید بلیط هواپیما مشتاق می کنند.

تاریخچه موزه مردم شناسی برزک


بنای موزه مردم شناسی برزک در کنار تپه تاریخی قلعه ای متعلق به دوره قاجار قرار گرفته است که در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. محل این موزه در خانه تاریخی قادری در شهر برزک قرار دارد که بیش از ۲۶۰ شی از دوران‌ مختلف تاریخی در Museum of anthropology of Barzok نگهداری می شود. خانه تاریخی قادری در شهر برزک جزو ۷ اثر تاریخی مربوط به دوره زندیه در این شهر است و دارای معماری سنتی است که در سال ۱۳۸۴ توسط شهرداری خریداری گردید و توسط اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان مرمت و بازسازی شد و این خانه به عنوان موزه مردم شناسی شهر برزک در سال ۱۳۸۷ افتتاح گردید .

بخش های موزه مردم شناسی برزک


خانه قادری دارای دو طبقه با حیاطی طولانی و باریک همراه با شیبی ملایم از شمال به جنوب است، همچنین دارای سه اتاق و یک مطبخ و طبقه همكف است. اتاق میانی به وسیله تعدادی پله به حیاط دسترسی دارد و از دو طرف به دو اتاق دیگر راه دارد. اتاق های كناری نیز با یک در و پنجره مشرف به حیاط هستند. در ضلع شرقی حیاط اتاقی به چشم می خورد و در ضلع جنوبی نیز طویله و علوفه خانه قرار دارند. یک ایوان و دو اتاق نیز در طبقه اول قرار گرفته است. تمامی درب ها چوبی بوده و سقف همه اتاق ها با تیرهای چوبی و حصیر پوشانده شده اند.
موزه مردم شناسی برزک | خانه تاریخی قادری کاشان

نحوه دسترسی به موزه مردم شناسی برزک


خانه قادری موسوم به موزه مردم شناسی در محله درب مسجد جامع شهر کاشان قرار گرفته است. برای دسترسی به این محله خیلی راحت می توانید به وسیله اتوبوس یا تاکسی های شهری دسترسی داشته باشید.

راهنمای ورودی به داخل ساختمان


وقتی از خیابان اصلی وارد کوچه باریکی شوید، بنای موزه دارای دو طبقه همکف و اول است. پس از ورود از درب اصلی موزه از طریق راهرو به حیاط می رسید که در سمت چپ آن اتاق نگهبانی، بخش اداری و باجه فروش بلیط موزه قرار دارد و در انتهای آن جا نیز به عنوان انبار موزه استفاده می شود. سمت راست حیاط و روبروی اتاق نگهبانی نیز فضاهای نمایشگاهی موزه قرار دارند.

قسمت نمایشگاهی موزه مردم شناسی برزک


طبقه همکف
قسمت نمایشگاهی موزه در طبقه همکف دایر است. یک فضای میانی و دو اتاق در دو طرف فضای میانی قرار دارند . بر روی تمامی دیوارهای فضای داخلی طاقچه وجود دارد. این فضا برای نشان دادن پخت و پز اختصاص داده شده است، همچنین برای نشان دادن فضای مطبخ یک عدد تنور همراه با مانکن نمادین وجود دارد. همچنین تعدادی وسایل کشاورزی و چند کتیبه چوبی و درب منبت کاری شده در فضای میانی وجود دارد.
موزه مردم شناسی برزک | خانه تاریخی قادری کاشان
اتاق سمت راستی نیز برای نمایش فضا و نوع چیدمان داخلی و روش زندگی خانواده برزکی به شکل سنتی برای بازدید آماده شده است، مانند کرسی همراه با مانکن همراه با لباس محلی. بر روی طاقچه ها نیز ظروف و وسایل روز مره از یک زندگی بومی قرار داده شده اند. اتاق سمت چپ نیز برای معرفی صنایع سنتی رایج در شهر برزک در نظر گرفته شده است که در این اتاق انواع وسایل کشاورزی، باغبانی، نخ ریسی و ... به نمایش گذاشته شده است، همچنین تعدادی کتیبه چوبی نیز به نمایش گذاشته شده است.
طبقه اول
در انتهای حیاط نیز راه پله ای برای دسترسی به طبقه اول وجود دارد که با ورود به طبقه اول بر روی دیوارها طاقچه خواهید دید. از طریق چهار پله به فضای رو باز تراس می رسید. تراس طبقه اول چشم انداز بسیار زیبایی از شهر برزک دارد. در اطراف تراس نیز دو اتاق قرار دارد که در اتاق شمالی به عنوان کلاس آموزش صنایع دستی و تعدادی نسخه و کتاب های خطی به نمایش گذاشته شده است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به موزه مردم شناسی برزک


مسجد جامع برزک: ۱۵ متر
تپه قلعه برزک: ۳۰۰ متر
خانه سنتی روحانی: ۶۰۰ متر
تفرجگاه چشمه احمد آباد: ۷۰۰ متر
درخت چنار: ۱ کیلومتر

رستوران های نزدیک به موزه مردم شناسی برزک


آشپزخانه عرفان: ۵۰۰ متر
سفره خانه خاطره سبز: ۳۵.۷ کیلومتر
رستوران باغ فین: ۴۹ کیلومتر
سفره خانه پنج دری: ۵۱ کیلومتر

هتل های نزدیک به موزه مردم شناسی برزک


مسافرخانه سوشید: ۳۰۰ متر
هتل آق رضا: ۱.۴ کیلومتر
مسافرخانه و سوئیت داریوش: ۱.۷ کیلومتر
اقامتگاه سنتی خونه مادر: ۲.۸ کیلومتر
اقامتگاه سنتی گلاب: ۷.۵ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است