search
menu

موزه هنرهای تجسمی دکتر شیبانی | خانه تاریخی کاج کاشان

[ پنهان کردن ]
چرا باید از خانه تاریخی کاج در کاشان بازدید کنیم؟
تاریخچه خانه تاریخی کاج
معماری خانه تاریخی کاج
موزه منوچهر شیبانی
کتابخانه خانه تاریخی کاج
نگارخانه خانه تاریخی کاج
نحوه دسترسی به خانه تاریخی کاج
ساعت و هزینه بازدید از خانه تاریخی کاج
جاذبه های دیدنی نزدیک به خانه تاریخی کاج
رستوران های نزدیک به خانه تاریخی کاج
هتل های نزدیک به خانه تاریخی کاج

چرا باید از خانه تاریخی کاج در کاشان بازدید کنیم؟


خانه تاریخی کاج همراه با موزه منوچهر شیبانی در شهر کاشان واقع شده است. کاشان شهری پر از خانه های تاریخی و قدیمی است. خانه هایی که شما را از شلوغی های شهر دور می کند و به زمان های گذشته می برد. خانه تاریخی کاج یکی از همین خانه های قدیمی است که علاقه مندان به تاریخ و موزه می توانند در سفرشان به کاشان با خرید بلیط هواپیما بازدید داشته باشند؛ موزه منوچهر شیبانی نیز در این خانه قرار دارد. این خانه تاریخی در سال ۱۳۹۰ به ثبت ملی رسیده است.
 موزه هنرهای تجسمی دکتر شیبانی | خانه تاریخی کاج کاشان

تاریخچه خانه تاریخی کاج


خانه تاریخی کاج در سال ۱۳۸۹ که خالی از سکنه شده بود از خانواده شیبانی خریداری شد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۹۴ آماده استقبال از گردشگران قرار گرفت. اگر به آجر چینی های حیاط، مقرنس کاری ها و گچ بری ها، آینه کاری ها و نقاشی ها توجه داشته باشید متوجه می شوید که مربوط به هنر و معماری دوران قاجار است. خانه تاریخی کاج به عنوان یادگاری خانه های دوره قاجار در یکی از کوچه های فرعی خیابان فاضل نراقی و روبروی خانه احسان، جنب مهینستان راهب قرار گرفته است. برای تغییر کاربری خانه تاریخی کاج به موزه آثار استاد منوچهر شیبانی باید چندین مورد انجام می گرفت مانند تراشیدن گچ و خاک و سفید کاری، مرمت طاق ها، بدنه ها و سقف ها، اجرای راه پله، تکمیل سرویس بهداشتی و مرمت مقرنس ها و ساخت درب های سنتی که همگی جزو اقدامات این پروژه بودند.
همچنین باید حوض موجود تخریب می شد و حوضی مطابق با الگوی اصلی همراه با اجرای ختایی فرش سنتی حیاط و اتاق ها ساخته می شد. منوچهر شیبانی، شاعر و نقاش ایرانی بعد از تحصیل در رشته نقاشی برای ادامه تحصیل به ایتالیا و سپس به فرانسه رفته بود که با گرفتن مدرک فوق لیسانس کارگردانی سینما باری دیگر به ایران باز می گردد، پس از سال ها خدمت در سمت استاد دانشگاهی به بیماری لاعلاجی مبتلا شده و دار فانی را وداع می گوید.
 موزه هنرهای تجسمی دکتر شیبانی | خانه تاریخی کاج کاشان

معماری خانه تاریخی کاج


خانه تاریخی کاج نیز همانند خانه های آن دوران از نوع گودال باغچه دارای دو طبقه است و حیاط آن بسیار پایین تر از سطح کوچه قرار دارد، به طوری که با ورود از درب باید چندین پله پایین بروید تا به حیاط برسید، زیرا ورودی خانه همسطح کوچه است. علاوه بر دکور این خانه تاریخی، بخشی نیز به موزه آثار هنرمند کاشانی، منوچهر شیبانی تعلق دارد. در سه اتاق موجود در این موزه نقاشی هایی به نمایش گذاشته شده که هر کدامشان سبک خاصی از این هنرمند هستند. همچنین کتابخانه تخصصی ادبیات و سینما نیز در این خانه برای استفاده علاقه مندان وجود دارد. یکی از اهمیت های ویژه این خانه قرارگیری آن در بافت تاریخی کاشان و نزدیکی خانه های تاریخی دیگر است. همان گونه که گفتیم این خانه دارای معماری گودال باغچه است و از مزیت های این طراحی می توان به دسترسی آب قنات، عایق حرارت و رطوبت و مقاوم در برابر زلزله اشاره کرد.
 موزه هنرهای تجسمی دکتر شیبانی | خانه تاریخی کاج کاشان

موزه منوچهر شیبانی


در ادامه می خواهیم در مورد موزه منوچهر شیبانی صحبت کنیم؛ موزه ای برای هنرهای تجسمی همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در کاشان شروع به فعالیت کرده است. در این موزه تابلوهای نقاشی رنگ و روغن، آبرنگ، طرح ‌های سیاه قلم و همچنین وسایل شخصی زنده یاد منوچهر شیبانی نگهداری می شوند. این موزه شامل سه اتاق است که در هر اتاق می توانید سبک های متفاوتی از نقاشی های این هنرمند عزیز را ببینید. علاوه بر موارد ذکر شده دستگاهی نیز در این موزه به چشم می خورد که توسط آقای شیبانی در دهه چهل ابداع شده است. این دستگاه برای پخش نور با استفاده از ترکیب نور در زاویه های مختلف و صفحه های منحنی استفاده می شود. ترکیب نورهای متفاوت و چرخش صفحه‌ های منحنی ایده ای برای نقاشی در سبک کوبیسم بوده است. در اتاق ‌های دیگر نیز سبک های اکسپرسیونیسم و سورئال و آبرنگ وجود دارند. بر روی ایوان این ساختمان و فضای بیرونی چندین صندلی‌ قرار داده شده است که می توانید بر روی آنها نشسته و از منظره بی نظیر این خانه تاریخی لذت ببرید.
 موزه هنرهای تجسمی دکتر شیبانی | خانه تاریخی کاج کاشان

کتابخانه خانه تاریخی کاج


در کتابخانه تخصصی شیبانی بیش از ۷۰۰۰ جلد کتاب وجود دارد که شامل شعر ایران و جهان، داستان و رمان ایرانی و خارجی، نمایشنامه، فیلم نامه تاریخ، جامعه‌شناسی، فلسفه و… هستند. برای کودک و نوجوان نیز شامل کتاب های آموزشی، علمی، داستانی، شعر، قصه و رنگ آمیزی موجود است. هم چنین در این کتابخانه دو سالن مطالعه قرار دارد که یکی از این سالن ‌ها اتاق شاه نشین قاجاری با نقاشی و گچ بری و آینه کاری ‌های بی نظیر است. نور طبیعی زیبایی این سالن را دو چندان می ‌کند. در این کتابخانه سکوت حکم فرماست و همه روزه در نوبت های صبح و عصر باز است.

نگارخانه خانه تاریخی کاج


در قسمت پایینی Kaj Traditional House نگارخانه ای با معماری سنتی، سقف ‌های ضربی و مقرنس کاری شده برای نمایش آثار هنری وجود دارد که در این بخش مجموعه ای از آثار هنری معاصر هنرهای تجسمی مانند پرویز تناولی، بهرام دبیری به نمایش گذاشته شده اند.

نحوه دسترسی به خانه تاریخی کاج


در شهر کاشان تقریبا همه جاذبه های تاریخی در یک خیابان قرار دارند، بنابراین به ‌راحتی می توانید در طی یک الی دو روز از همه جاذبه ها بازدید کنید. دسترسی به خانه تاریخی کاج و موزه شیبانی نیز بسیار آسان است و به راحتی می توانید به خیابان فاضل نراقی توسط تاکسی های شهری و اتوبوس ها بروید و بعد از مسجد آقا بزرگ به سمت خیابان بیایید که در این هنگام خانه تاریخی کاج را دقیقا در کوچه روبرویی خود خواهید دید، علاوه بر این تابلوهای راهنمای خانه های تاریخی در خیابان علوی وجود دارند که با دنبال کردن تابلوهای مربوط به موزه منوچهر شیبانی دسترسی خواهید داشت.

ساعت و هزینه بازدید از خانه تاریخی کاج


برای بازدید از خانه تاریخی کاج و موزه منوچهر شیبانی باید بلیت ورودی تهیه کنید و همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت۸ صبح تا ۵ عصر می توانید بازدید کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به خانه تاریخی کاج


خانه تاریخی عباسیان: ۸۰۰ متر
حمام سنتی سلطان امیر احمد: ۱ کیلومتر
سرای عامری ها: ۱ کیلومتر
خانه بروجردی ها: ۱.۲ کیلومتر
خانه طباطبایی ها: ۱.۴ کیلومتر
باغ و حمام فین: ۸.۵ کیلومتر

رستوران های نزدیک به خانه تاریخی کاج


کافه و رستوران هرنو: ۴۰۰ متر
رستوران سنتی نگین: ۸۵۰ متر
رستوران تالار آیینه: ۱ کیلومتر
رستوران سنتی مظفری: ۱ کیلومتر
رستوران سنتی مادربزرگ: ۱.۲ کیلومتر
رستوران مرشدی: ۱.۳ کیلومتر

هتل های نزدیک به خانه تاریخی کاج


هتل میهنستان راهب: ۱۴۰ متر
هتل درب باغ: ۱۸۰ متر
هتل سنتی آمیرزا: ۴۵۰ متر
هتل سنتی نقلی: ۶۵۰ متر
هتل سنتی نگین: ۸۰۰ متر
هتل ایرانیان: ۱ کیلومتر
سرای امیر: ۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است