search
menu

بندر مقام و جاهای دیدنی آن

[ پنهان کردن ]
بندر مقام کجاست؟
آشنایی با اهالی بندر مقام
بهترین زمان سفر به بندر مقام
اقامت در بندر مقام
مسیر دسترسی بندر مقام
جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های بندر مقام
یکی از زیباترین بندرهای جنوبی کشور که در هرمزگان واقع گردیده است، بندر مقام است. بندر مقام جاذبه‌های طبیعی و منحصربه‌فرد زیادی را در گوشه و کنار خود جای داده است. تلاقی کوهستان‌های بلند با خلیج فارس در نزدیکی بندر مقام زیباترین سواحل صخره‌ای جنوب ایران را به وجود آورده‌اند. اگر قصد خرید آنلاین بلیط هواپیما بندرعباس و سفر به جنوب کشور را دارید؛ بد نیست بدانید که، سواحل بندر مقام از زیباترین جاها و جاذبه‌های گردشگری هرمزگان هستند. طی سال‌های گذشته، گردشگران زیادی بندر مقام و دیدنی‌های اطراف بندر مقام را برای بازدید انتخاب و به غرب هرمزگان سفر کرده‌اند. شلوغی و ازدحام مسافران در نواحی جنوبی کشور ایران آسیب‌هایی را نیز به سواحل بکر این منطقه وارد کرده‌ است. لازم به ذکر است که رعایت نکردن برخی نکات سبب نابودی اکوسیستم سواحل صخره‌ای بندر مقام خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با بندر مقام و جاهای دیدنی بندر مقام بیشتر آشنا کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.
بندر مقام و جاهای دیدنی آن

بندر مقام کجاست؟


بندر مقام یکی از شهرهای بندری استان هرمزگان در فاصله تقریبی ۱۷۰ کیلومتری غرب بندر لنگه است. بندر مقام از توابع شهرستان شیبکوه بندرلنگه است. بندر مقام به دلیل نزدیکی به بکرترین سواحل صخره‌ای خلیج فارس توانسته در میان گردشگران شهرت و محبوبیت خاصی را کسب نماید. طی سال‌های گذشته گردشگران کمتری بندر مقام و سواحل بکر و صخره‌ای اطراف را می‌شناختند ولی با مرور زمان و رونق طبیعت‌گردی؛ افراد زیادی به سیر و سفر در طبیعت علاقه‌مند شدند و توجه گردشگران به نقاط بکر و دست نخورده جلب شده است. کوه سنجول در جوار بندر مقام واقع گردیده است. همچنین بندرهای نخیلو، جزه و بستانه نزدیک‌ترین شهرها در امتداد خط ساحلی در شرق و غرب بندر مقام هستند.
در گوشه و کنار بندر مقام لنج‌های چوبی خودنمایی می‌کنند و توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌نماید. همچنین سواحل بندر مقام برای شنا و تفریحات هیجان‌انگیز آبی مختلف فوق‌العاده مناسب هستند. بد نیست اطلاع داشته باشید که فعلاً در بندر مقام اسکله عمومی برای رفت و آمد گردشگران وجود ندارد و مسافران به‌صورت سنتی و با قایق‌های محلی از بندر مقام به سمت جزیره لاوان رفت و آمد می‌کنند.

آشنایی با اهالی بندر مقام


مردم خطه بندر مقام و روستاهای اطراف آن عرب زبان هستند و از بومیان اصیل جنوب ایران محسوب می‌شوند. اهالی بندر مقام بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند. شغل اصلی مردم بندر مقام، ملوانی و ماهیگیری است. بانوان بندر مقام نیز به تولید صنایع دستی، پخت نان و نگهداری از دام‌ها مشغول هستند. جالب است بدانید که؛ یکی از مرغوب‌ترین انواع میگو در سواحل بندر مقام صید می‌شود. در طول سال‌های اخیر با استقبال طبیعت‌گردان از بندر مقام، اقتصاد مبتنی بر گردشگری در بندر مقام و نواحی اطراف آن پیشرفت قابل توجهی کرده است.

بهترین زمان سفر به بندر مقام


همان‌طور که اطلاع دارید استان هرمزگان از گرم‌ترین نقاط جنوبی ایران است و شهرها و بندرهای مختلف استان هرمزگان به دلیل مجاورت با دریا آب و هوایی شرجی دارند. در گرم‌ترین روزها در شهرهای مختلف استان هرمزگان دمای هوا از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز بالاتر است. از اولین روزهای بهار تا پایان مهرماه رطوبت و گرمای هوا در استان هرمزگان به بیشترین و بالاترین میزان خود می‌رسد. در این بازه زمانی از سال تحمل آب و هوای گرم و شرجی بندر مقام برای گردشگران بسیار سخت خواهد بود. به همین دلیل گردش و بازدید از جاهای دیدنی بندر مقام نیز امکان‌پذیر و جالب نخواهد بود.
بندر مقام و جاهای دیدنی آن

با آغاز فصل پاییز آب و هوا در بندر مقام کم‌کم رو به اعتدال می‌رود. در شش ماه دوم سال بندر مقام هوایی خنک بهاری و دلپذیری را تجربه می‌کند. چون در بندر مقام نواحی اطراف آن خبری از سوز و سرمای زمستانی نیست؛ ماه‌های دی و بهمن بهترین زمان‌ها برای رزرو تور مسافرتی و سفر به بندر مقام است. اگر به اتراق شبانه در سواحل بندر مقام علاقه دارید، بهتر است اسفندماه را برای سفر و تفریح انتخاب نمایید. در نخستین روزهای بهار و هم‌زمان با تعطیلات نوروز گرچه هوا رو به گرمی می‌رود ولی گردشگران زیادی به بندر مقام سفر می‌کنند. لازم به ذکر است که گرمای هوا در این ایام زیاد آزاردهنده نیست.

اقامت در بندر مقام


یکی از گزینه‌های اقامت در بندر مقام می‌توان به خانه‌های بومی و اقامتگاه‌های بومگردی اشاره کرد. دیگر روستاهای اطراف بندر مقام نیز خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی زیبایی را برای اقامت و استراحت گردشگران بندر مقام آماده کرده‌اند. اگر به آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان هرمزگان علاقه دارید؛ اقامت در روستاها بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. چنانچه به رزرو هتل یا مسافرخانه‌ تمایل دارید، اقامتگاه‌های بندر لنگه و بندر عسلویه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. لازم به ذکر است که بندر لنگه و بندر عسلویه حدود ۱۲۰ کیلومتر با بندر مقام فاصله دارند. برای رسیدن به بندر مقام تقریباً ۳ یا ۴ ساعت باید زمان صرف نمایید.
در این میان، بسیاری از گردشگرانی که به بندر مقام سفر کرده‌اند، تمایل به برگزاری کمپ در طبیعت و سواحل زیبای اطراف بندر مقام دارند. سواحل صخره‌ای اطراف بندر مقام از ساحل مکسر گرفته تا سواحل روستاهای جاده بستانو و جزیره لاوان، برای اتراق و وقت گذرانی در دل طبیعت فوق‌العاده ایده‌آل هستند. اطلاعات لازم را برای انتخاب بهترین نواحی برای برپایی چادر خود می‌توانید از بومیان منطقه کسب نمایید. همچنین هنگام سفر به بندر مقام برای کمپ در طبیعت، بهتر است همه وسایل موردنیاز را همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی بندر مقام


فعلاً تنها راه سفر به بندر مقام مسیر زمینی است. بندر مقام هیچ فرودگاهی ندارد. همچنین تعداد خیلی کمی وسایل حمل و نقل عمومی در این مسیر تردد می‌کنند. بنابراین با توجه به فاصله بندر مقام از سواحل و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن، بهترین انتخاب و گزینه برای سفر به بندر مقام خودروی شخصی است. با دیگر وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما باید اول به شهرهای بزرگ اطراف بندر مقام بروید و سپس خود را با تاکسی یا اتوبوس به بندر مقام برسانید.
مسیر دسترسی به بندر مقام دو راه است که شما با توجه به استان سکونت خود می‌توانید یکی از این دو راه را انتخاب نمایید. اگر از سمت غرب و استان بوشهر وارد استان هرمزگان شدید، اول باید به بندر پارسیان بروید. بندر پارسیان، از مسیر جاده ساحلی و زیبای مقام بستانو به بندر مقام می‌رسد. طول جاده بستانو در حدود ۵۶ کیلومتر است و از خط ساحلی در جوار خلیج فارس عبور می‌کند. فاصله بندر عسلویه تا بندر مقام در حدود ۱۲۰ کیلومتر است و پیمودن آن تقریباً به دو ساعت زمان نیاز هست.
بندر مقام و جاهای دیدنی آن

اگر هم از مرکز و شرق هرمزگان قصد سفر به بندر مقام را دارید، اولین مقصد شما بندر لنگه است. فاصله بندر لنگه تا بندر مقام در حدود ۱۷۰ کیلومتر است. از بندر لنگه اول در مسیر ساحلی تا بندر چارک حرکت می‌کنید. پس از عبور از بندر چارک باید خود را در مسیر جاده حمیران تا روستای لشتانی برسانید. روستا لشتانی بعد از روستای رستاق قرار دارد. سپس از دوربرگردان پس از روستای لشتانی به سوی مخالف جاده بپیچید و وارد جاده بندر مقام شوید. پس از طی مسیری ۴۰ کیلومتری به بندر مقام خواهید رسید.

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های بندر مقام


زیباترین جزیره‌ها، سواحل و بندرگاه‌های جنوبی ایران در اطراف بندر مقام جای گرفته‌اند. جالب است بدانید که تمام جاذبه‌های گردشگری فاصله کوتاهی تا بندر مقام دارند و در سفر به این بندر حتماً زمانی را به بازدید از جاهای دیدنی اطراف بندر مقام اختصاص دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مشهورترین جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری اطراف بندر مقام را به شما معرفی نماییم.
گردنه عشاق: یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بندر مقام که در مسیر جاده بستانو واقع گردیده است گردنه عشاق است. گردنه عشاق تقریباً در فاصله ۲۰ کیلومتری از بندر مقام قرار دارد و از زیباترین سواحل صخره‌ای در نزدیکی بندر مقام است. صخره‌های بلند گردنه عشاق چشم‌اندازی زیبا از سواحل خلیج فارس و مناظر را به بیننده ارائه می‌نماید. بهترین زمان برای بازدید و استفاده از طبیعت و مناظر فوق‌العاده گردنه عشاق، هنگام غروب خورشید است.
در گردنه عشاق می‌توانید زیباترین تصاویر از سواحل صخره‌ای را با دوربین عکاسی خود ثبت کنید. جالب است بدانید که بعضی شب‌های زمستانی ازدحام فیتوپلانکتون‌ها سبب درخشش سواحل ماسه‌ای گردنه عشاق می‌شوند و صحنه‌ای غیر قابل توصیف را خلق می‌کنند. همچنین منطقه گردنه عشاق برای علاقه‌مندان به صخره‌نوردی نیز گزینه مناسبی است؛ اما برخی بخش‌ها به دلیل مجاورت با آب دریا در طول سالیان طولانی توخالی شده‌اند.
ساحل مکسر: یکی از بهترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری بندر مقام ساحل صخره‌ای مکسر است. ساحل مکسر معروف‌ترین جاذبه طبیعی بندر مقام در سه کیلومتری شمال غربی بندر مقام است و از بکرترین سواحل صخره‌ای غرب استان هرمزگان هم محسوب می‌شود. بکری و زیبایی خارق‌العاده ساحل مکسر دلیل شهرت بالای آن در سال‌های اخیر، مخصوصاً در میان طبیعت‌گردان شده است. در سواحل مکسر بندر مقام کوهستان‌های بلند در تلاقی با آب شور خلیج فارس و فرسایش سالیان طولانی، مناظری زیبا و وصف‌ناپذیری را خلق کرده‌اند. کلمه مکسر به معنی شکسته و خردشده است. شکل ظاهری صخره‌های این ناحیه دلیل نام‌گذاری این ساحل به نام مکسر شده است.
پیاده‌روی ساحلی، عکاسی، کمپ در طبیعت و تماشای غروب و آسمان شب برخی از تفریحات جذاب در ساحل مکسر هستند که مسافران با انتخاب هر کدام از این موارد می‌توانند لحظات خاطره‌انگیزی را از سفر به بندر مقام برای خود یادگار داشته باشند. جالب است بدانید که؛ ساحل مکسر بخشی از شهرت خود را به دلیل دست نخوردگی به دست آورده است. اما امروزه متأسفانه به دلیل ازدحام گردشگران در این منطقه دیگر این ساحل چندان بکر نیست. احترام به حریم ساحلی این نواحی و اکوسیستم منطقه سبب حفظ ساحل مکسر به‌عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند در کرانه خلیج فارس خواهد بود.
جزیره شیدور: جزیره شیدور یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به بندر مقام است که با نام جزیره مارو هم شناخته می‌شود. جزیره شیدور از بکرترین مناطق جنوبی ایران و خالی از سکنه است. جزیره شیدور چهارمین تالاب بین‌المللی هرمزگان و تنها آبسنگ مرجانی حفاظت‌شده در ایران است.
بندر مقام و جاهای دیدنی آن

همچنین جزیره شیدور در سال ۱۹۹۹ میلادی به‌عنوان چهارمین تالاب بین‌المللی هرمزگان معرفی شده است. نکته جالب توجه در مورد جزیره شیدور این است که؛ جزیره کوچک شیدور در گذشته مملو از مارهای سمی بوده است. به همین دلیل بومیان مناطق اطراف جزیره شیدور را با نام جزیره مارو یاد می‌کنند.
بد نیست بدانید که در جزیره شیدور هیچ امکانات و خدمات رفاهی وجود ندارد. گردشگران در طول سال‌های گذشته فقط برای لذت از آرامش منطقه به جزیره شیدور می‌روند. ماهیگیری، پیاده‌روی در سواحل بکر، پرنده‌نگری و عکاسی از مهم‌ترین تفریحات جزیره شیدور هستند که گردشگران از انجام این فعالیت‌ها لذت می‌برند. پوشش گیاهی جزیره شیدور فقط یک گیاه بنام شورپسند است که در برابر کم آبی بسیار مقاوم است. دسترسی به جزیره شیدور از بندر مقام و جزیره لاوان ممکن است. بیشتر سواحل جزیره شیدور را سواحل صخره‌ای تشکیل می‌دهند و این منطقه تنها حوزه آبسنگ مرجانی حفاظت‌شده در کرانه خلیج فارس در ایران است.
جاده بستانو: جاده بستانو که با نام جاده مقام بستانو نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر مقام است که در سمت غربی بندر مقام واقع شده است. در واقع جاده بستانو، ساحلی است که در جوار خلیج فارس امتداد دارد. طول جاده بستانو تقریباً ۵۶ کیلومتر است. جاده بستانو، بندر مقام را به بندر پارسیان متصل می‌کند. در طول مسیری که در جاده بستانو طی می‌کنید؛ زیباترین جاهای دیدنی اطراف بندر مقام را خواهید دید.
جاده زیبای بستانو از یک طرف به کوهستان‌های پر پیچ ‌و خم و از سمت دیگر به آب‌های زیبای خلیج فارس محدود می‌شود. جاده بستانو تقریباً ۲۰ سال پیش افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است. کوهستان‌های جاده بستانو از زیباترین مناظر طبیعی غرب استان هرمزگان هستند که به دلیل مجاورت با دریا در طول سالیان طولانی،تحت تأثیر فرسایش قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که؛ در برخی قسمت‌های جاده بستانو مناظر کوهستان‌ها بسیار عجیب هستند و اشکالی خاص دارند. بدون شک بازدید از جاده بستانو و جاذبه‌های آن، خاطراتی به‌یادماندنی از سفر به بندر مقام را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
بندر پارسیان: در ادامه معرفی جاهای دیدنی بندر مقام به بندر پارسیان می‌رسیم. بندر پارسیان در فاصله ۵۵ کیلومتری از بندر مقام و در انتهای مسیر جاده بستانو قرار گرفته است. بندر پارسیان هم مانند دیگر روستاها و بندرهای اطراف بندر مقام و استان هرمزگان به دلیل سواحل زیبا و صخره‌ای که در دل خود جای داده است، مشهور شده است. ساحل پارسیان زیباترین تصاویر از تلاقی کوهستان و دریا را برای بازدیدکنندگان خود به نمایش گذاشته است. شهر کوشکنار و جاهای دیدنی آن از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بندر پارسیان است که می‌توان به آنها اشاره کرد. شهر کوشکنار از تاریخی‌ترین مناطق گردشگری غرب هرمزگان است.
جزیره لاوان: یکی از بزرگ‌ترین جزایر خلیج فارس و جزایر قشم و کیش، جزیره لاوان است. لازم به ذکر است که تنها راه ممکن برای دسترسی به جزیره لاوان، بندر مقام است. جزیره لاوان سواحلی ماسه‌ای، مرجانی و صخره‌ای را در کرانه خلیج فارس در دل خود جای داده است. سواحل ماسه‌ای منحصربه‌فرد، جزیره لاوان را به یکی از زیباترین سواحل جنوبی ایران مبدل کرده است. جزیره لاوان، زیستگاه و محل تخم‌گذاری یکی از گونه‌های کمیاب حیات وحش، یعنی لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است. گوسفندان وحشی و آهوی جبیر نیز از دیگر گونه‌های جانوری در جزیره لاوان هستند. البته هرچه از بخش مسکونی جزیره لاوان به سمت حومه نزدیک شوید، مناطق بکرتری با مناظری فوق‌العاده را خواهید دید.
جزیره لاوان در گذشته با نام شیخ شعیب مشهور بود ولی در سال ۱۳۷۷ به لاوان تغییر نام داد. صید مروارید در جزیره لاوان از گذشته‌های دور متداول بود. امروزه ماهیگیری بعنوان مهم‌ترین فعالیت اقتصادی بومیان جزیره انجام می‌شود. در سفر خود به بندر مقام، اگر از جمله افراد طبیعت‌گردی هستید که به اتراق در سواحل زیبا علاقه دارند؛ جزیره لاوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما محسوب می‌شود. بهترین زمان برای گشت‌وگذار در جزیره لاوان، ماه‌های پایانی سال است.
بندر مقام و جاهای دیدنی آن

روستای زیارت: روستای زیارت در غرب بندر مقام و از دیگر جاذبه‌های گردشگری بندر مقام است. روستا زیارت در فاصله ۴۴ کیلومتری از بندر مقام واقع شده است و از توابع بندر پارسیان و شهرستان کوشکنار است. بنابراین روستای زیارت در فاصله کوتاهی تا روستاهای کوشکنار و بستانو است و دسترسی راحتی دارد. روستای زیارت طبیعتی بکر در کرانه خلیج فارس را به گردشگران و مهمانان خود ارائه می‌دهد. جالب است بدانید که؛ روستای گرمسیر زیارت امکان اقامت در اقامتگاه بومگردی و خانه‌های محلی نزدیک به ساحل را برای مهمانان خود آماده و مهیا کرده است.
سواحل زیبای خلیج فارس در جوار روستای زیارت مثل بقیه کرانه‌های اطراف مناظری بسیار تماشایی را خلق کرده‌اند. سراسر روستا زیارت را نخلستان‌های بلند پوشانده‌ است. انواع صنایع دستی حصیری از جمله زیراندازها، سبدهای تزیینی، بادبزن‌های رنگارنگ و کلاه‌های متنوع بهترین گزینه برای سوغات از سفر بندر مقام محسوب می‌شوند. روستای زیارت نسبت به سایر مناطق اطراف خود آب و هوایی ملایم‌تر دارد و به همین دلیل گردشگران زیادی در سفر به غرب هرمزگان این روستا را برای اقامت و استراحت انتخاب می‌نمایند.
روستای مغدان: روستای مغدان تقریباً یکی از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی و تفریحی به بندر مقام است که در غرب بندر مقام و در فاصله ۳۵ کیلومتری بندر مقام قرار گرفته است. گردنه ریگی که از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه شناخته می‌شود، در نزدیکی روستای مغدان است. روستای مغدان در مسیر جاده بستانو قرار دارد. همچنین روستای مغدان فاصله خیلی کوتاهی با ساحل نیرم دارد. بهترین زمان برای بازدید از زیبایی‌های روستا مغدان فصل‌های پاییز و زمستان است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است