search
menu

جنگل ناهارخوران گرگان

[ پنهان کردن ]
درباره پارک جنگلی ناهارخوران
چرا از پارک جنگلی ناهارخوران بازدید کنیم؟
تاریخچه پارک جنگلی ناهارخوران
پوشش گیاهی و جانوری پارک جنگلی ناهارخوران
بخش های دیدنی پارک جنگلی ناهارخوران
در نزدیکی پارک جنگلی ناهارخوران چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟
در نزدیکی پارک جنگلی ناهارخوران چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟
در نزدیکی پارک جنگلی ناهارخوران چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

درباره پارک جنگلی ناهارخوران


یکی از قدیمی ترین تفرجگاه‌ها و جاهای دیدنی گرگان در استان گلستان، که هر گردشگری مطمئنا در سفر به گرگان از آن بازدید کرده، پارک جنگلی ناهارخوران است. پارک جنگلی ناهارخوران همان طور که از نامش پیداست جنگلی مملو از درختان سربه فلک کشیده و سرسبز است و تمام امکانات لازم برای یک روز اقامت و پیک نیک در دل طبیعت را دارد. اکثر گردشگرانی که بلیط هواپیما گرگان می خرند، یک روز از مسافرتشان را همراه دوستان و خانواده به بازدید از پارک جنگلی ناهارخوران اختصاص می دهند و ساعاتی را به خوشی و دور از دغدغه سپری می کنند.
گذراندن یک رو از زندگی در چنین محیط باصفا و سرسبز صدها روز به طول عمر اضافه می کند. زیرا استشمام بوی زیبا و پاکیزه طبیعت در جنگل ناهارخوران، تنفس هوای پاکیزه و تماشای منظره بی نظیر درختان و گیاهان باعث سرزندگی و نشاط می شوند. بنابراین، پیشنهاد می کنیم اگر تاکنون هرگز فرصت بازدید از پارک جنگلی ناهارخوران را نداشته اید، حتما در اولین فرصت به این پارک جنگلی زیبا بروید و خاطرات خوشی را برای خود و عزیزانتان ثبت کنید.
جنگل ناهارخوران گرگان

چرا از پارک جنگلی ناهارخوران بازدید کنیم؟


از آن جایی که پارک جنگلی ناهارخوران همواره میزبان گردشگران در هر زمان از سال است، امکانات رفاهی مختلف نظیر پارکینگ، آلاچیق، رستوران، زمین بازی، سرویس بهداشتی و ... در این پارک برای گردشگران فراهم شده اند. می دانید که پارک جنگلی ناهارخوران معروف ترین جاذبه دیدنی و طبیعی استان گلستان و گرگان است و به سبب موقعیت جغرافیایی عالی آب و هوای مطبوع و دلچسبی دارد.
شما می توانید در هر زمان از سال از این پارک جنگلی زیبا بازدید کنید و از آب و هوا و مناظر تماشایی اش لذت ببرید. پارک جنگلی ناهارخوران ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در جنوب شهر گرگان واقع شده است. این پارک جنگلی تفرجگاه اصلی گرگان بوده و با طبیعت گیرا و دلنشینش گردشگران ایرانی زیادی را به سمت خود روانه کرده است. گرچه، تنها دلیل اهمیت پارک جنگلی ناهارخوران طبیعت و مناظر زیبایش نیست، بلکه قدمت ۴۰ میلیون ساله اش است که به محبوبیت و معروفیت آن افزوده است. پارک جنگلی ناهارخوران بخشی از جنگل های ارزشمند و مهم هیرکانی را تشکیل می دهد و جذابیت های فراوانی را در خود جای داده است.

تاریخچه پارک جنگلی ناهارخوران


شاید باورتان نشود که قدمت پارک جنگلی ناهارخوران به عصر ژوراسیک برمی گردد. بنابر حکایت ها و روایت ها، زمانی که زائران گرگانی از زیارت خانه خدا یا زیارت امام هشتم (ع) باز می گشتند، در ابتدا همراه کاروان در کوه های جنوب شهر توقف می کردند. اعضای خانواده زائران که مدت ها بود از عزیزانشان دور بودند، برای استقبال و دیدار آن ها به این منطقه می آمدند. زائران و خانواده هایشان در منطقه کنونی کنارهم به صرف ناهار می پرداختند که این امر باعث شد نام منطقه "ناهارخوران" باقی بماند. سازمان جنگل ها و مراتع در سال ۱۳۳۸ قسمت زیادی از پارک را در اختیار شهرداری قرار داد تا برای مردم شهر گرگان و گردشگران تفرجگاهی درست کنند. پارک جنگلی ناهارخوران به دلیل موقعیت مکانی زیبا و برخورداری از آب و هوای مطبوع توجه ساکنان اطراف را به خود جلب کرد. می توان گفت پارک جنگلی ناهارخوران برخلاف دیگر پارک ها توسط خود مردم به صورت خودجوش و داوطلبانه تجهیز شده است. اهالی شهر گرگان در فصل تابستان به ییلاق ناهارخوران در روستای زیارت می رفتند و به تفریح می پرداختند.
جنگل ناهارخوران گرگان

پوشش گیاهی و جانوری پارک جنگلی ناهارخوران


متاسفانه، امروز نسبت به گذشته به دلیل ساخت و سازهای بی رویه دیگر جانوران زیادی دراین منطقه زندگی نمی کنند. اما شب هنگام زمانی که مردم منطقه ناهارخوران را ترک می کنند و محیط کمی خلوت تر می شود، حیواناتی چون گراز، شغال، خفاش، راسو، موش، سنجاب، عقاب، قمری، شاهین، جغد، ریسک، سهره و مارمولک جنگلی به چشم می خورند. پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران نیز از نوع جنگل های هیرکانی است و با دخالت انسانی امروزه درختان غیربومی کاشته شده زیادی در جنگل وجود دارند. درختانی که در حال حاضر در پارک جنگلی ناهارخوران قد برافراشته اند شامل درختان بلوط، ممرز، انجیلی، نمدار، افراپلت، آزاد، گیلاس وحشی، خرمندی، کوله خاس، درختچه های تمشک و ازگیل هستند. در میان گیاهان طبیعی و بومی نیز کاج، سرو، شمشاد، ماگنولیا، بید مجنون، برگ نو، مینا و پاپیل دیده می شوند.
جنگل ناهارخوران گرگان

بخش های دیدنی پارک جنگلی ناهارخوران


ناحیه پارادایز
قسمتی از بلوار ناهارخوران به بخشی به نام پارادایز اختصاص داده شده است که رستوران ها، کافه ها، مراکز اقامتی، بازارچه های خرید و امکانات متنوع دیگر در آن مستقر یافته اند. گردشگران می توانند در این بخش از پارک غذا بخورند، استراحت و یا خرید کنند.
شهربازی پارادایز
در بخش پارادایز پارک جنگلی ناهارخوران شهربازی و چرخ و فلک معروف گرگان قرار گرفته است و امکاناتی که در این شهربازی وجود دارند، بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده هستند.
آبشار مصنوعی ناهارخوران
یکی از بخش های تازه افتتاح شده پارک جنگل ناهارخوران، آبشار مصنوعی ناهارخوران است که با زیبایی اش جلوه خاصی به محیط می بخشد. ابعاد این آبشار مصنوعی ۱۲ در ۱۳ بوده و ۱۵ متر ارتفاع دارد. بازدید از این آبشار در گشت و گذارهای عصر و شب هنگام بسیار دلنشین است و موقعیت بسیار خوبی برای گرفتن عکس های یادگاری به حساب می آید.
پیک نیک و کوهنوردی در پارک جنگلی ناهارخوران
در پارک جنگلی ناهارخوران گزینه های متنوع تفریحی پیش رویتان وجود دارند و امکان ندارد در این پارک احساس خستگی و بی حوصلگی کنید. برای این که نهایت لذت را از پارک جنگلی ناهارخوران ببرید، حتما یک روزتان را از صبح تا عصر به این پارک اختصاص دهید. اینگونه وقت بیشتری برای بازدید از بخش های مختلف پارک و انجام فعالیت های گوناگون خواهید داشت. اگر اهل پیاده روی و کوهنوردی هستید، کفش های راحت ورزشی به پا کنید و به دل طبیعت در این پارک زیبا بزنید. می توانید با کمی پیاده روی به جنگل مصنوعی در پارک ناهارخوران بروید که در آن درخت های کاج به وفور وجود دارد. سپس، از میان جنگل عبور کرده و به سمت رودخانه زیارت بروید و از خنکی و طراوت آب و هوای اطراف آن لذت ببرید.
جنگل ناهارخوران گرگان
اگر تنبلی نکنید و حس کنجکاوی تان گل بکند، می توانید چشه های معروف جنگل ناهارخوران چون چشمه سفید نیز دیدن کنید. اما اگر دوست دارید یک پیاده روی ساده در پارک جنگلی ناهارخوران انجام دهید، بلوار ناهارخوران بهترین جا برای پیاده روی است. کسانی که به کوهنوردی و پیاده روی های طولانی علاقه مند هستند، می توانند به ارتفاعات پارک از طریق راه پله های سنگی و قدیمی زیبا دسترسی داشته باشند. این پیمایش تجربه بسیار خاطره انگیز و به یاد ماندنی خواهد بود. تپه باباطاهر، یکی از معروف ترین ارتفاعات ناهارخوران است که گردشگران و اهالی منطقه به آن صعود می کنند. از بالای این تپه منظره زیبا و چشم انداز بی نظیر جنگل ناهارخوران تماشایی است. در بخشی از پارک جنگلی ناهارخوران آرامگاه شهدای گمنام قرار دارد و گردشگران در بازدید از این بخش برای شهدا رحمت و مغفرت هدیه می کنند.
درنهایت، پیشنهاد می شود در بازدید از پارک جنگلی ناهارخوران اسبا و تجهیزات لازم برای پیک نیک همراهتان باشد و در یکی از آلاچیق های پارک خمراه خانواده و دوستان اتراق کرده و دمی به دور از دغدغه ها و مشکلات در دل طبیعت سرسبز و زیبا سپری کنید.

در نزدیکی پارک جنگلی ناهارخوران چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟


قلعه حسن: ۴ کیلومتر
پارک جنگلی النگدره: ۴.۳ کیلومتر
کاخ موزه گرگان: ۷.۳ کیلومتر
خانه باقری ها: ۸ کیلومتر
تپه قلعه خندان: ۹.۹ کیلومتر

در نزدیکی پارک جنگلی ناهارخوران چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟


هتل جهانگردی نهارخوران گرگان: ۲.۳ کیلومتر
هتل شهاب گرگان: ۲.۷ کیلومتر
هتل مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان گلستان: ۵.۸ کیلومتر
هتل خیام: ۱۲.۶ کیلومتر
هتل معروف: ۱۴.۲ کیلومتر

در نزدیکی پارک جنگلی ناهارخوران چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟


رستوران قصر خورشید: ۲.۷ کیلومتر
رستوران فست فود بابا طاهر: ۸.۷ کیلومتر
رستوران میامی: ۹.۳ کیلومتر
رستوران ملل: ۱۱.۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است