search
menu

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

[ پنهان کردن ]
معروف ترین جاهای دیدنی گرگان
کاخ موزه گرگان
در میان شهرهای گردشگری کشور، بی‌تردید شهرهای شمالی بیشترین محبوبیت را در بین گردشگران و دوستداران طبیعت دارند. سواحل تماشایی دریای خزر، مراتع وسیع جنگلی، ابنیه‌های تاریخی ارزشمند و همچنین مراکز تفریحی متنوع از جمله جاذبه‌های خطه شمالی کشور هستند. استان گلستان نیز از تماشایی‌ترین مناطق شمال کشور محسوب می‌شود.
شهر گرگان که پیشتر آن را با نام استرآباد می‌شناختند مرکز این استان شمالی است و مملو از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز و اماکن باستانی است. از این رو ما هم تصمیم گرفتیم در این مقاله به سراغ جاهای دیدنی گرگان برویم، تا اگر قصد دارید با خرید بلیط هواپیما گرگان عازم این شهر دیدنی شوید، از قبل برنامه سفر مهیجی در ذهن داشته باشید.

معروف ترین جاهای دیدنی گرگان



سرای باقری‌ها


خانه‌های تاریخی بسیاری در گرگان وجود دارند که هر یک با سبک معماری باستانی خود از جذابیت‌های خاصی بهرمند شده‌اند، با این حال از میان تمامی این خانه‌ها، خانه تاریخی باقری‌ها که به آن سرای باقری‌ها هم گفته می‌شود از زیباترین خانه‌های تاریخی گرگان است. این خانه که زمانی محل سکونت حاج محمدرضا باقری و خانواده‌اش بوده‌، متعلق به اواخر دوران قاجار و دوران پهلوی است و قدمت آن به بیش از ۱۵۰ سال قبل می‌رسد.
مساحت خانه در حدود ۲۵۰۰ متر مربع است و از این رو بزرگترین خانه تاریخی شمال کشور محسوب می‌شود. این خانه چندین حیاط بیرونی و دو حیاط اندرونی دارد و تعداد اتاق‌های آن حدود ۴۲ باب اتاق است. گفتنی است امروزه این خانه تاریخی به یک هتل بوتیک دلنشین تبدیل شده‌است. حیاط زیبای خانه که پر از گلدان‌های رنگارنگ سفالی بوده و همچنین یک کافه دلنشین است که می‌توان در فضای باز آن نشست و در حین تماشای معماری زیبای خانه از دمنوش‌های گیاهی خوش‌طعم آن لذت برد.
ساعات بازدید: روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ شب و آخر هفته ها از ساعت ۹ صبح تا ۲۳ شب
نشانی: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب ۱۹

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

دریاچه توشن


یکی از شگفت ‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی گرگان دریاچه توشن است که در دهستان انجیرآباد و در ناحیه جنوبی گرگان قرار گرفته‌است. این دریاچه زیبا که به آن سدخاکی توشن نیز می‌گویند، تا ۳۰۰ متر امتداد دارد و ارتفاع آن از سطح دریا بطور تقریبی ۲۵۰ متر است. دریاچه در دامنه‌های کوهی به همین نام قرار دارد که توسط جنگل‌های زیبای النگدره احاطه شده‌است.
تلاقی جنگل، دریاچه و درختان جنگلی، چشم‌انداز رویایی و خیال‌انگیزی ایجاد کرده‌است. کمپینگ و ماهی‌گیری در این فضای زیبایی طبیعی از جمله فعالیت‌های محبوب گردشگران است. علاوه بر آن امکانات رفاهی لازم نظیر سرویس‌های بهداشتی، رستوران، کافی‌شاپ و اغذیه‌فروشی نیز در حوالی این منطقه قرار دارد.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان گلستان، گرگان، روستای توشن

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

مسجد جامع گرگان


مسجد جامع گرگان با قدمتی بیش از ۱۲۰۰ سال، از اصلی‌ترین بناهای باستانی گرگان بشمار می‌رود که در محله قدیمی شهر به نام نعلبندان قرار گرفته‌است. بنای این مسجد اولین بار در دوران سلجوقیان توسط معماری ترکمن ساخته شد و بعدها بخش‌هایی به آن افزوده شد که عمدتا متعلق به دوران تیموری، افشاری و صفویان هستند. فضای اصلی این بنای تاریخی شامل یک صحن بزرگ با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع است که در وسط آن یک حوضچه کوچک خودنمایی می‌کند و چهار شبستان نیز گرداگرد آن قرار گرفته‌اند.
معرق‌کاری‌های هنرمندانه‌ای که بر روی درهای چوبی حجره‌ها انجام شده‌است از جمله جذابیت‌های معماری این مسجد بشمار می‌روند. مناره این مسجد که از جنس آجر است و با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزپین شده‌است نیز از جمله شاخص‌های برجسته آن محسوب می‌شود. این منار آجری شمایل کروی دارد و کتیبه‌هایی با خط کوفی روی آن نقش بسته‌است. ارتفاع این مناره حدودا به ۱۰ متر می‌رسد که در بالاترین نقطه آن اتاقکی قرار دارد که جایگاه موذن مسجد بوده‌است و برای رسیدن به آن باید از ۴۷ پله بالا رفت. گفتنی است یک سنگ‌نوشته باستانی نیز در ایوان غربی مسجد قرار گرفته است که به دوران حکومت قره قویونلوها مربوط است و از جمله آثار تاریخی ارزشمند این بنا است.
نشانی: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، جنب ورودی بازار نعلبندان

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

بازار نعلبندان


در بافت تاریخی گرگان و در مرکز شهر بازار نعلبندان قرار گرفته است که از اماکن تاریخی مهم در این شهر گردشگری محسوب می‌شود. پیشینه این بازار سنتی به سال ۳۷۵ هجری قمری می‌رسد و اصناف مختلفی از جمله بزازان، کفاشان، نجارها و جواهرسازان از جمله صنف‌هایی هستند که هر کدام در راسته‌ای مشخص قرار دارند و همچنان به فعالیت مشغولند. در کنار این مغازه‌ها، انواع صنایع دستی ترکمن‌ها، لباس‌های محلی و خوراکی‌های خشمزه محلی نیز در دکان‌های این بازار به فروش می‌رسد و از این رو این بازار معمولا محل تجمع گردشگران گرگان است. گفتنی است چندین بنای تاریخی نیز در این بازار قرار دارد که می‌توان بعد از گشت و گذار در مغازه‌های بازار از آنها هم دیدن کرد. از میان این اماکن می‌توان حمام قاضی گرگان، مسجد جامع و تکیه نعلبندان را نام برد.
ساعات بازدید: همه روزه به جز روزهای جمعه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۸ بعدازظهر
نشانی: استان گلستان، شهرستان گرگان، محله نعلبندان، خیابان آفتاب ۲۵
لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

منطقه جنگلی ناهارخوران


یکی از تماشایی‌ترین جنگل‌های کهن هیرکانی در فاصله هشت کیلومتری گرگان قرار گرفته‌است که به آن پارک جنگلی ناهارخوران می‌گویند و نام دیگر آن جنگل ناهارخوران است. درباره علت نام‌گذاری این جنگل زیبا به منطقه ناهارخوران چنین گفته شده‌است که در زمان‌های قدیم زائران در مسیر عبور خود از کوه‌های گرگان در این منطقه سرسبز توقف می‌کردند و به صرف ناهار مشغول می‌شدند و بدین ترتیب در میان اهالی مناطق اطراف این مکان به ناهارخوران شهرت یافت و بعدها همین نام برای اشاره به آن استفاده شده‌است. وسعت این جنگل تقریبا ۳۰۰ هکتار وسعت دارد و در ارتفاعی بیش از ۴۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته‌است. پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی است و انواع درختان بلوط، ازگیل، گیلاس وحشی، سرو، بید مجنون و کاج را در برمی‌گیرد. ترکیب این درختان بصورت انبوه در کنار رودخانه زیارت که از وسط این منطقه جنگلی عبور می‌کند، یکی از زیباترین چشم‌اندازهای جنگلی را بوجود آورده‌است که گردشگران و طبیعت‌دوستان را به کمپینگ در این منطقه ترغیب می‌کند.
تجمع گردشگران در این منطقه منجر به قرار گرفتن امکانات رفاهی متعددی نظیر رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های مختلف در این منطقه شده‌است. علاوه بر آن یک شهربازی و آبشار مصنوعی نیز در این منطقه قرار گرفته‌است که مکان مناسبی برای تفریح گردشگران فراهم کرده‌است.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان گلستان، ۸ کیلومتری جنوب گرگان

موزه صنایع دستی گرگان (خانه تاریخی امیر لطیفی)


موزه‌ها از جمله مهم‌ترین مکان‌های دیدنی هر شهر به حساب می‌آیند. موزه صنایع دستی گرگان نیز از جمله جاهای دیدنی اصلی این شهر است که در عمارت تاریخی امیر لطیفی قرار دارد. این بنا که از آثار به جامانده در دوران قاجار است دارای مساحتی در حدود ۱۰۰۰ متر مربع است و در مرکز شهر و در نزدیکی بازار نعلبندان قرار گرفته‌است.
عمارت دارای یک حیاط مستطیل شکل باصفا است و درهای چوبی اتاق‌های خانه که در قرارگیری آنها کنار یکدیگر تماما از قرینگی طبیعیت شده‌است، رو به این حیاط باز می‌شوند. ارسی‌کاری‌های روی درها از جمله زیبایی‌های این عمارت باشکوه است که زیبایی خاصی به فضای حیاط خانه بخشیده است. سقف خانه نیز بصورت شیب‌دار ساخته شده‌است تا با شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه تطابق داشته باشد. عمارت دارای دو طبقه است که در حال حاضر به عنوان موزه در جهت نمایش صنایع دستی شهر از آنها استفاده می‌شود.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ بعدازظهر
نشانی: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، کوچه لاله ۱۱

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

مدرسه عمادیه


مدرسه عمادیه گرگان که به آن مدرسه آقا حسین عمادیه یا دروازه نو هم می‌گویند، از اماکن تاریخی مهم گرگان بشمار می‌رود. این بنای تاریخی در سال ۹۵۲ هجری قمری و در زمان حکومت صفویان ساخته شده‌است. این بنا به عنوان قدیمی‌ترین مدرسه شهر شناخته می‌شود که البته در سال‌های اخیر تبدیل به یک مدرسه دینی شده‌است که طلاب برای تعالیم دینی به آن رجوع می‌کنند. معماری این بنای تاریخی بسیار چشم‌گیر و زیبا است. با ورود به داخل بنا با یک حیاط سنگفرش شده بزرگ رو به رو می‌شوید که درختان کهن‌سال و تنومندی در هر گوشه از آن خودنمایی می‌کنند. دیوارهای ساختمان از آجر ساخته شده‌اند و طاق‌نماهای زیبای آجری در کنار درهای چوبی اتاق‌ها زیبایی باشکوهی به فضای خانه بخشیده‌است. تعداد ۱۹ باب حجره دورتادور حیاط عمارت قرار گرفته‌است که قبل از ورود به آنها یک ایوان کوچک و دنج قرار دارد که بر روی آنها تخت‌های چوبی نشیمن قرار گرفته‌است.
ساعات بازدید: همه روزه به جز جمعه‌‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ بعدازظهر
نشانی: استان گلستان، شهرستان گرگان، خیابان امام خمینی، محله درب نو

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

برج گرگان


برج‌ها از جمله سازه‌های شهری مدرنی هستند که به عنوان سمبل‌های نمادین هر شهر فضای آن را تزئین می‌کنند. در گرگان نیز برج المان که بیشتر آن را با نام برج گرگان می‌شناسند از جمله مهم‌ترین سازه‌هایی است که یادآور این شهر چشم‌نواز باستانی است. گفتنی است این برج پس از برج میلاد تهران به عنوان دومین برج مرتفع کشور شناخته می‌شود. پروژه ساخت این برج از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و پس از چند سال تلاش در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد و از آن زمان به بعد روزانه تعداد زیادی از اهالی شهر و گردشگران به آن می‌روند.
ارتفاع این برج به ۵۷ متر می‌رسد و دارای پنج طبقه است که یک طبقه آن به عنوان رستوران و طبقه زیرین آن به عنوان پارکینگ اختصاصی برج در نظر گرفته شده‌است و مابقی طبقات نیز دربردارنده مراکز تجاری و اداری مهم شهر است. علاوه بر آن یک تراس در مساحت ۱۷۰ متر در ارتفاع ۳۸ متری برج قرار گرفته‌است که با ایستادن بر روی آن می‌توان از تماشای مناظر شهری گرگان لذت برد.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان گلستان، شهرستان گرگان، میدان بسیج

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

تورنگ تپه


تورنگ تپه که گفته می‌شود قدمت آن به حدود هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد، در فاصله ۱۷ کیلومتری شمال گرگان قرار گرفته‌است و از بکرترین مناطق دیدنی شهر به حساب می‌آید. استخر آبی که در مجاورت این تپه قرار گرفته‌است زیبایی آن را دوچندان کرده‌است. پوشش گیاهی محدودی در اطراف این تپه به چشم می‌خورد که تشکیل آن هم به سبب وجود آب استخر است.
گفتنی است علاوه بر چشم‌انداز طبیعی زیبا، این تپه به سبب آثار مکشوفه باستانی طی کاوش‌های باستان‌شناسان از اهمیت تاریخی بسیار برخوردار است. آبخوری طلا، سلاح سنگی و ظروف مس از جمله آثار تاریخی بدست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسان در این تپه است. توصیه می‌کنیم اگر به دیدن این پدیده طبیعی دیرینه رفتید، حتما سری هم به روستای خوش آب و هوا و سرسبز مجاور آن به نام تورنگ بروید زیرا این روستا نیز مکان مناسبی برای طبیعت‌گردی در این منطقه محسوب می‌شود.

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

پل تاریخی آق قلا


پل تاریخی آق قلا یکی از بناهای به جا مانده از دوران صفوی است که در ۱۸ کیلومتری شمال گرگان و در شهری به همین نام قرار گرفته‌است. این پل که بر روی رودخانه گرگانرود قرار گرفته‌است دو بخش شمال و جنوب شهر را به یکدیگر وصل می‌کند. اندازه این پل به طول ۷۰ متر و عرض ۴ متر است و ارتفاع آن نیز به حدود ۱۴ متر می‌رسد. از جمله شاخص‌های معماری این پل می‌توان به آجرکاری‌های ظریف و هنرمندانه آن بر روی دیواره ها و طاق‌های جناغی شکل آن و همچنین موج‌شکن‌هایی که بر روی پایه‌های پل تعبیه شده‌اند، اشاره کرد. گفتنی است که در عکس‌های تاریخی که در گذشته از این پل گرفته شده‌است تصویر یک ساختمان در ورودی گذرگاه پل دیده می‌شود که گفته می‌شود مربوط به ساختمان گمرک شهر بوده‌است و طی گذر زمان و در پی وقایع طبیعی از بین رفته‌است.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان گلستان، ۱۸ کیلومتری گرگان، شهر آق قلا، خیابان چارمن

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

باغ روس ها


باغ روس‌ها که زمانی به عنوان ساختمان کنسولگری روس‌ها از آن استفاده می‌شد، اکنون به عنوان یک عمارت تاریخی و مکان دیدنی در شهر گرگان شناخته می‌شود. طی قراردادهای گلستان و ترکمنچای که در دوران قاجار بسته شد این عمارت که متعلق به یک تاجر بود به مدت ۹۹ سال در اختیار روس‌ها قرار گرفت.
بخش اصلی این باغ یک عمارت کلاه فرنگی است که در میانه یک باغ مملو از درختان کهن سرو و کاج قرار گرفته‌است و در مصالح بنای آن عمدتا از آجر، خاک و گچ استفاده شده‌است. چند حوض و باغچه باصفا نیز در فضای باغ قرار دارد که به زیبایی عمارت درونی افزوده‌است.
ساعات بازدید: با هماهنگی قبلی
نشانی: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، قسمت غربی امامزاده بی بی هور، محله شیرکش

منطقه شکار ممنوع چلچلی


منطقه شکار ممنوع چلچلی در شمار محبوب‌ترین مناطق در میان طبیعت‌گردان شهر گرگان قرار دارد. این منطقه که پر است از چشم‌اندازهای خیره‌کننده طبیعی در ارتفاعات چلچلی و در جنوب شرقی گرگان واقع شده‌است که مساحت آن حدود ۳۳۰۰۰ هکتار است. تنوع پوشش گیاهی مناطق جنگلی بی‌نظیری پدید آورده است که در فصل بهار و تابستان به اوج زیبایی خود می‌رسند.
این مناطق جنگلی زیستگاه گونه‌های جانوری مهمی از جمله گوزن قرمز، پلنگ، کبک دری و خوک وحشی است. از این این منطقه در حمایت سازمان محیط زیست قرار دارد و شکار در این منطقه به جهت جلوگیری از انقراض گونه‌های کم‌یاب جانوران ممنوع است.

آبشار رنگو


طبیعت بینظیر گرگان پر است از آبشارهای سرزنده‌ای که توجه هر طبیعت‌گردی را به خود جلب می‌کنند. یکی از این آبشارها نیز آبشار رنگو است که در مسافت ۱۷ کیلومتری گرگان و در حوالی روستای زیبای توشن قرار گرفته‌است. ارتفاع این آبشار شگفت‌انگیز حدود ۶ متر است و آب داخل آن که از ترکیب چندین چشمه بدست آمده است از میان سنگلاخ‌ها عبور می‌کند و به یک حوضچه نیم دایره می‌ریزد که در حصار مراتع سرسبز مجاورش قرار گرفته‌ و منظره بی‌نظیری ایجاد کرده‌است. همه ساله به ویژه در فصل‌های گرم سال گردشگران زیادی به این منطقه باصفا می‌آیند تا با برپا کردن چادرهای مسافرتی خود در حوالی آبشار ضمن تماشای مناظر زیبای آن به آب‌تنی و پیاده‌روی مشغول شوند.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان گلستان، شهرستان گرگان، جاده روستای توشن

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

موزه باستان شناسی گرگان


موزه باستان شناسی گرگان از جمله مکان‌هایی است که بازدید از آن به گردشگران این شهر به خصوص علاقمندان به تاریخ توصیه می‌شود. در ابتدا این موزه در سال ۱۳۵۵ فقط جهت نمایش مجموعه‌ای از سنگ‌ قبرهای قدیمی افتتاح شد اما رفته رفته آثار تاریخی دیگری نیز به غرفه‌های این موزه اضافه شد.
در حال حاضر مجموعه ارزشمندی از آثار تاریخی بدست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسان در مناطق باستانی شهر از جمله ظروف فلزی، آبگینه‌های باستانی، ظرف‌های سفالی و سکه‌های قدیمی متعلق به ادوار تاریخی مختلف در معرض نمایش بازدیدکنندگان این موزه قرار دارد. علاوه بر بخش‌های نمایشی این موزه، یک بخش تحقیقاتی نیز در آن قرار دارد که علاقمندان به تاریخ و انجام پژوهش‌های باستانی می‌توانند به منابع مختلف تاریخی دسترسی پیدا کنند و از آنها جهت انجام تحقیقات خود استفاده کنند.
ساعات بازدید: همه روزه صبح‌ها از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۷ بعدازظهر
نشانی: استان گلستان، شهرستان گرگان، خیابان شهدا، جنب امامزاده عبدالله

جنگل شصت کلا


یکی از بکرترین و سرسبزترین جنگل‌های شمالی در شش کیلومتری جنوب غرب شهرستان گرگان قرار گرفته‌است که به آن جنگل شصت کلا گفته می‌شود. این جنگل که بخشی از جنگل‌های معروف هیرکانی محسوب می‌شود دارای طیف وسیعی از گیاهان دارویی و کم‌یاب است. انواع قارچ‌های دوست‌داشتنی در سرتاسر جنگل دیده می‌شوند گفتنی است مناطق دوردست جنگل نیز زیستگاه حیوانات وحشی و نادر هستند. ناگفته نماند که در نزدیکی این جنگل چشم‌نواز دو آبشار زیبا به نام‌های شصت کلا که به آن شصت کلاته نیز می‌گویند و همچنین آبشار باران کوه قرار گرفته‌ دارد که از دیدنی‌های حوالی این جنگل سبز بشمار می‌روند .آبشار باران کوه در جنوب غربی شهر گرگان قرار دارد و دارای طبیعت و چشم‌انداز ویژه‌ای است. پارک جنگلی باران کوه هم در نزدیکی همین آبشار قرار دارد.

کاخ آقا محمدخان قاجار


یکی از جالب‌ترین ابنیه‌های تاریخی شهر گرگان کاخ آقامحمدخان قاجار است که به دستور شخص او و در سال ۱۱۵۶ بنا شد. عمارت کلاه فرنگی که بیشتر مکانی برای پذیرایی از دولتمردان وقت بوده‌است، عمارت دارالعماره و همچنین عمارت دارالحکومه از جمله بخش‌های اصلی این بنای تاریخی محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که جیمز موریه از دیپلمات‌های مطرح بریتانیایی نیز در دو قرن پیش از این عمارت بازدید کرده بود و وصف زیبایی آن را در کتاب خود آورده بود.
در توصیفات او اینطور آمده است که درهای ورودی کاخ با طلا تزئین شده‌‌اند و درختان مرکبات نیز در سراسر باغ عمارت قد علم کرده‌‌اند. با این حال متاسفانه در دوره‌های تاریخی مختلف، زیبایی‌های این عمارت باشکوه آنطور که باید حفظ نشد و حتی بخش‌هایی از بنای اصلی نیز تخریب شد. در حال حاضر با گذشت زمان تنها بنای اصلی کاخ به جا مانده است و تغییرات فراوانی در ظاهر آن بوجود آمده‌است.
ساعات بازدید: همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷ بعدازظهر
نشانی: استان گلستان، گرگان، خیابان کاخ، مقابل دبیرستان ایرانشهر

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

خانه تاریخی تقوی ها


در گرگان خانه‌های قجری بسیاری وجود دارند که هر یک زیباتر و دلنشین‌تر از دیگری است. یکی از این خانه‌های قدیمی نیز خانه تاریخی تقوی‌ها است که در شمال شهر و در بافت تاریخی آن بنا شده‌است. در گذشته فردی به نام حاج محمدتقی تقوی مالک این خانه بوده‌است و بعدها محل تردد بسیاری از تجار و افراد سرشناس قاجار بوده‌است. از ویژگی‌های شاخص این خانه می‌توان به وجود حیاط‌های مختلف آن اشاره کرد که تعداد آنها بیش از ۱۰ حیاط است.
برخی از آنها شامل حیاط مطبخ، حیاط اندرونی دوم، حیاط سرطویله و حیاط اندرونی اول است. فضای این حیاط‌ها تقریبا بزرگ و سنگفرش شده‌است و درهای چوبی زیبای اتاق‌ها که بر روی ایوان قرار گرفته‌اند مشرف به فضای مستطیل شکل حیاط‌های خانه است. گفتنی است در حال حاضر کافه باصفایی در این خانه تاریخی قرار دارد که به آن کافه خانه تقوی‌ها می‌گویند و گردشگران می‌توانند ضمن بازدید از فضای دلنشین آن از طعم نوشیدنی‌های محلی و گیاهی آن نیز لذت ببرند. چندین غرفه فروش سوغات و صنایع دستی نیز در خانه قرار دارد که از جذابیت‌های بازدید از این مکان بشمار می‌رود.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۴:۳۰ بعدازظهر
نشانی: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب ۱۵، جنب امامزاده نور

روستای زیارت


روستاها همواره بکرترین پدیده‌های طبیعی و شگفت‌انگیزترین چشم‌اندازهای طبیعی را در خود جای می‌دهند، از این رو در برنامه گردشگری هر شهر سفر به روستاهای آن نیز از جمله بخش‌هایی است که نباید از آن غافل شد. در گرگان نیز روستاهای ییلاقی فراوانی وجود دارد که هم از منظر تاریخی و هم طبیعی دارای پتانسیل‌های فراوانی در صنعت گردشگری هستند. یکی از این روستاها نیز روستای زیارت است که در ۱۰ کیلومتری گرگان قرار دارد. اهالی گرگان و گردشگران شهر همواره این روستا را به عنوان مکانی برای گذراندن تعطیلات در طبیعت انتخاب می‌کنند. ناگفته نماند که به دلیل وجود اماکن زیارتی و امامزاده‌های مختلف نام روستا را زیارت گذاشته‌اند زیرا بسیاری از افراد با اهداف زیارتی به آن تردد می‌کنند. گذشته از خانه‌های روستایی دلفریب و قلعه‌های باستانی این روستا، آبشار زیارت، کوه تاورنراب و چشمه آب گرم زیارت نیز از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستای چشم‌نواز است که دیدن آنها را به گردشگران گرگان توصیه می‌کنیم.

کاخ موزه گرگان


کاخ سلطنتی گرگان یا کاخ موزه گرگان که زمانی محل سکونت خاندان پهلوی در منطقه شمالی کشور بوده‌است اولین موزه ناحیه شمال کشور است. این موزه همچنین در رتبه بیست و چهارم موزه‌های تخصصی کل کشور قرار دارد. بنای این موزه که در مرکز شهر قرار دارد در سال ۱۳۱۷ و به فرمان رضا شاه ساخته شده‌است، دارای مساحتی در حدود ۲۵۰ متر مربع است. بنای این کاخ سلطنتی بعدها در دهه ۱۳۴۰ نیز به عنوان یک موزه باستان‌شناسی مورد استفاده قرار گرفت.
گفتنی است در آن زمان این موزه شامل ۱۵۰ شی تاریخی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد بود. در حال حاضر این موزه از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است که در بخش اول آن با قراردادن تندیس‌های مختلف به معرفی مشاهیر استان گلستان پرداخته می‌شود و در بخش دوم نیز عمدتا به نمایش لوازم سلطنتی مورد استفاده خاندان پهلوی اختصاص یافته‌است.
ساعات بازدید: همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۸ بعداز ظهر
نشانی: استان گلستان، شهرستان گرگان، پارک شهر (کتابخانه سابق)

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

خانه شیرنگی ها


خانه شیررنگی‌ها از جمله بناهای ساخته شده در دوران پهلوی اول است که در بافت کهن شهر گرگان و در محله سرچشمه قرار گرفته‌است. مساحت این بنا حدودا ۷۳۵ متر مربع است که شامل یک حیاط مرکزی وسیع با اتاق‌هایی است که در دو طبقه و گرداگرد محوطه حیاط قرار گرفته‌اند. یک حوضچه کوچک در وسط حیاط ورودی خانه قرار گرفته‌است و باغچه‌های گل‌کاری شده به عنوان تزئینات بیرونی زیبایی خاصی به آن داده‌است.
سقف خانه بصورت شیروانی ینا شده‌است و چوب، آجر، سفال و خشت خام از جمله مصالحی هستند که در ساخت این خانه بکار رفته‌است. گفتنی است این خانه تاریخی بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته‌است و در حال حاضر نیز برنامه ترمیم بنای آن در چندین فاز در حال اجرا است.

جنگل توسکستانی


جنگل پیما از جمله تفریحات مورد علاقه گردشگران خطه شمالی کشور است. یکی از شگفت انگیزترین جنگل های این منطقه جنگل توسکستانی است. این جنگل در روستای توسکستان و در فاصله ۲۶ کیلومتری جنوب شرقی گرگان قرار دارد. از همان ابتدا که در جاده منتهی به این جنگل بی‌نظیر قرار می‌گیرید مناظر کوهستانی سرسبز توجه شما را به خود جلب می‌کنند. در حقیقت این جنگل در میانه دره‌های ارتفاعات شاهکوه واقع شده‌است. انواع درختان توسکا، افرا، اورس و بلوط در سرتاسر فضای جنگل به چشم می‌خورند. اگر در فصل بهار به این جنگل بروید اوج زیبایی درختان جنگلی را خواهید دید و در پاییز هم برگریزان رنگارنگ این درختان شما را با جلوه‌ای رویایی از جنگل مواجه می‌کند.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان گلستان، ۲۶ کیلومتری جنوب شرق گرگان، جاده توسکستانی

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

مسجد جامع گلشن


مسجد جامع گلشن یا مسجد گلشن از جمله بناهای تاریخی به جا مانده از دوران صفوی است که در بافت تاریخی شهر گرگان قرار گرفته‌است. نام این بنای تاریخی ارزشمند در دهه ۱۳۵۰ در زمره آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده‌است. گفتنی است این مسجد بعدها در دوران قاجار نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت؛ با این حال به دلیل تخریب بخش‌های اعظم بنای مسجد به ناچار در سال‌های اخیر بخش زیادی از بنا با ساخت بنایی با سبک و سیاق معماری اولیه بنای اصلی جایگزین شد. آنطور که گفته شده‌است تنها ایوان جنوبی این بنا دست نخورده باقی مانده‌است و مابقی قسمت‌های مسجد بنای تازه ساخته‌شده‌ای‌است که تنها در اصول معماری آن از سبک قدیم مسجد الهام گرفته شده‌است.
نشانی: استان گلستان، گرگان، محله سرچشمه، خیابان شهید رجایی

دیوار دفاعی گرگان


یکی از جالب‌ترین جاهای تماشایی گرگان، دیوار دفاعی گرگان است که نام‌های دیگر آن دیوار سرخ، دیوار بزرگ گرگان و دیوار بزرگ اسکندر هستند. این دیوار در میان اهالی منطقه به مار سرخ نیز شهرت دارد، دلیل این نام‌گذاری هم این است که اگر از بالا به این دیوار نگاه کنید شبیه یک مار طویل قرمز رنگ به نظر می‌رسد. این دیوار در حقیقت یک دیوار باستانی است که قدمت آن به قرن پنجم و ششم می‌رسد و نقطه شروع آن کرانه‌های دریای خزر است و تا ارتفاعات شمال شرق کلاله امتداد یافته‌است. این دیوار که یادآور دیوار معروف چین است.
روی هم رفته این دیوار تاریخی حدود ۱۹۵ کیلومتر طول دارد و جالب است بدانید که این دیوار بعد از دیوار معروف چین به عنوان دومین دیوار دفاعی در کل دنیا شناخته شده‌است. بر اساس شواهد تاریخی موجود این دیوار نیز همانند دیوار بزرگ چین برای مقاصد دفاعی در جنگ‌ها ساخته شده‌است. در خصوص نام فردی که این دیوار به دستور وی بنا شده‌است بین کارشناسان تاریخی اختلاف نظر وجود دارد، چنانکه برخی ساخت این دیوار را به انوشیروان ساسانی نسبت می‌دهند و به باور برخی منایع دیگر این دیوار در زمان یزدگرد اول بنا شده‌است و ساخت آن در زمان انوشیروان ساسانی به تکمیل رسیده‌است. گفتنی است بیشتر قسمت‌های این دیوار که عمدتا از مصالحی مانند چوب، آجر قرمز رنگ و همچنین سنگ ساخته‌ شده‌اند، با گذشت زمان و با توجه به قرارگیری در معرض فرایندهای طبیعی از بین رفته‌است، با این حال همچنان بخش اصلی آن پا بر جا مانده‌است.
ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان گلستان، گرگان، کلاله، منطقه پیشکمر

لیست جاهای دیدنی گرگان همراه با عکس و آدرس

خانه دارویی


یکی از ابنیه‌های تاریخی گرگان، خانه دارویی یا خانه دارویی‌ها است. این مجموعه تاریخی در بافت قدیمی شهر قرار گرفته‌است و نام آن از دهه ۱۳۸۰ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته‌است. این بنای تاریخی در واقع شامل دو ساختمان می‌شود که در ضلع شمالی و جنوبی قرار گرفته‌اند و در کنار هم مجموعه تاریخی دارویی‌ها را شکل داده‌اند. ساختمانی که در ضلع شمالی قرار دارد، در دوران پهلوی اول بنا شده‌است و ساختمان ضلع جنوبی این مجموعه که دارای قدمتی طولانی‌تر است نیز در دوران قاجار ساخته شده‌است. گفتنی است بنای هر دو خانه این مجموعه چندین و چند بار مرمت و بازسازی شده‌اند اما با این حال بخش اعظم آنها تخریب شده‌اند.
نشانی: استان گلستان، گرگان، خیابان باغ شاه، کوچه پشت سپاه
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است