search
menu

معدن نمک گرمسار

[ پنهان کردن ]
معدن نمک گرمسار
درباره معدن نمک گرمسار بهتر است بدانید
چرا بازدید از معدن نمک گرمسار را پیشنهاد می ‌کنیم
ویژگی‌ های طبیعی و گردشگری معدن نمک گرمسار
جاهای دیدنی نزدیک به معدن نمک گرمسار
تجهیزات لازم برای بازدید از معدن نمک گرمسار
چگونه به معدن نمک گرمسار برویم
حرف پایانی

معدن نمک گرمسار


ایران دارای طبیعتی بی‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به معادن فراوان نمک آن اشاره کرد. از جمله استان‌هایی که معادن فراوان نمک و گچ دارد استان سمنان است که ۲۷ معدن نمک دارد که مهم‌ترین آن در گرمسار است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی و طبیعی سمنان که در فاصله‌ ۱۳۲ کیلومتری سمنان قرار دارد معدن نمک گرمسار است، این معدن نمک دارای زیبایی منحصربه‌فرد و ظاهری متفاوت است و همین باعث شده تا به عنوان زیباترین معدن نمک جهان شناخته شود، هم‌چنین از قدیمی‌ترین معادن نمک ایران است.
معادن نمک دارای زیبایی منحصربه‌فرد و متفاوت نسبت به سایر جاذبه‌های دیدنی هستند و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. در این مطلب با ما همراه باشید تا درباره معدن نمک گرمسار بیشتر بدانید.

درباره معدن نمک گرمسار بهتر است بدانید


گرمسار از شهرهای استان سمنان است که در فاصله نزدیک به سمنان قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آن معدن نمک کوه‌دشت کهن گرمسار است. این معدن نمک از قدیمی‌ترین و زیباترین معادن نمک ایران در روستای پاده گرمسار است. این منطقه به دلیل تشکیل نمک و گچ اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل از بسیار ارزشمند است. البته بازدید از تونل نمک و غارهای نمکی نیاز به تجهیزات و رعایت اصولی دارد که در ادامه به طور کلی راجع‌به آ‌ن‌ها صحبت خواهیم کرد.
معدن نمک گرمسار

چرا بازدید از معدن نمک گرمسار را پیشنهاد می ‌کنیم


گرمسار از مهم‌ترین شهرهای ایران و سمنان است، زیرا این منطقه محل تشکیل معادن نمک و گچ بوده و معادن نمک بسیاری را در خود جای داده است. معدن نمک گرمسار دارای ظاهری زیبا، تونل و غار نمک، املاح و مواد معدنی و آب‌وهوای خاص بوده که در طول سال خنک و مطبوع است و همین امر سبب جذب گردشگران بسیاری از سراسر کشور شده است.

ویژگی‌ های طبیعی و گردشگری معدن نمک گرمسار


معدن نمک گرمسار دارای ویژگی‌های بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به ظاهر متفاوت آن اشاره کرد. این معدن نمک از بیرون شبیه به کوه است و از داخل دارای راه‌روهای پیچ در پیچ و سرستون‌های بلند است. این معدن دارای غارهای نمکی با ستون‌های ۱۲ متری و دیواره‌های طوسی رنگ است که هرچه بیشتر به داخل معدن بروید رنگ ستون‌ها روشن‌تر می‌شود. این روشن شدن رنگ ستون‌ها نشان دهنده فرا رسیدن زمان حفر آن است. این معدن نمک دارای صخره‌های رنگارنگ بوده و هم‌چنین وجود املاح معدنی در این معدن و به وجود آمدن گنبدهای نمکی با رنگ‌های متفاوت باعث شده تا معدن نمک گرمسار به عنوان زیباترین معدن نمک و تونل نمک دنیا شناخته شود. قندیل‌های نمکی که مانند نیزه از سقف آویزان هستند و هرکدام دارای ظاهر و رنگ متفاوت است در نوع خود زیبا و جالب است. استان سمنان دارای آب‌وهوایی نیمه مرطوب و گرم است اما معدن نمک در طول سال دارای هوایی خنک به همراه وزش باد ملایم است. اگر در تابستان به این غار نمکی زیبا سری بزنید بادی ملایم را مشاهده خواهید کرد.

جاهای دیدنی نزدیک به معدن نمک گرمسار


وجود معدن نمک در روستای پاده گرمسار باعث به شهرت رسیدن این روستا در میان سایر شهرهای استان سمنان شده و در مسیر رسیدن به معدن می‌توانید سری به این روستا بزنید. هم‌چنین وجود حوضچه در این معدن در نوع خود جالب است، اما شنا کردن در آن به دلیل وجود نمک فراوانی که دارد ممنوع است، زیرا با شنا کردن یا شستن دست و صورت در آن به دلیل املاح و نمک فراوانی که دارد باعث خارش، سوزش و قرمزی پوست می‌شود و بهتر است در مسیر گشتن در تونل نمکی این حوضچه زیبا تنها به تماشای آن بسنده کنید.
معدن نمک گرمسار

تجهیزات لازم برای بازدید از معدن نمک گرمسار


برای بازدید از معادن نمک و تونل نمک اگر قصد رفتن به داخل معدن را دارید تجهیزات خاصی مورد نیاز است. از جمله تجهیزاتی که در بازدید از این تونل نمک بهتر است همراهتان باشد می‌توان به چراغ‌قوه، کفش مناسب، لباس مناسب فصل و آب‌وهوای منطقه، آب و خوراکی، کلاه ایمنی برای جلوگیری از برخورد سنگ‌ریزه‌ها در طول مسیر و نداشتن لوازم سنگین و اضافی اشاره کرد. هم‌چنین دربازدید از معدن رعایت نکات ایمنی، گرفتن مجوز راهنمایی و رانندگی، هماهنگی با مسئولین معدن برای بازدید، احتیاط در راه رفتن به دلیل لغزنده بودن کف معدن، راه رفتن از کناره‌های تونل، جی‌پی‌اس و راهنما ضروری است. بهترین زمان سفر به این معدن فصل زمستان است و اگر در این فصل قصد سفر به آن‌جا را داشتید لوازم و تجهیزات زمستانی را فراموش نکنید.

چگونه به معدن نمک گرمسار برویم


گرمسار در فاصله ۱۱۷ کیلومتری تهران قرار دارد و اگر قصد رفتن با ماشین شخصی از تهران یا شهرها و استان‌های اطراف را دارید باید به جاده جدید قم- گرمسار رفته و از آن‌جا وارد جاده مخصوص معدن نمک شده و خود را به روستای پاده برسانید، بعد از آن معدن نمک را مشاهده می‌کنید.
توجه داشته باشید که در طول مسیر و در عوارضی جاده هرچه لازم دارید تهیه کنید، چون بعد از آن به دلیل اینکه این منطقه یک منطقه گردشگری نیست در تهیه لوازم دچار مشکل خواهید شد. اگر از شهرهای دورتر قصد آمدن به این منطقه را دارید حتما سری به سایت سفرمارکت بزنید تا با خرید ارزانترین بلیط هواپیما با آسان‌ترین و کوتاه‌ترین راه خود را به تهران، قم یا سمنان رسانده و از آن‌جا با ماشین‌های بین شهری به جاده گرمسار- قم رفته وخود را به معدن نمک گرمسار برسانید.

حرف پایانی


ایران دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است که از جمله دیدنی‌ترین آن‌ها می‌توان به معادن نمک و تونل‌های نمک اشاره کرد. استان سمنان نیز دارای ۲۷ معدن نمک است که مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آن معدن نمک کوهدشت کهن گرمسار در نزدیکی شهر گرمسار است. این معدن نمک ظاهری متفاوت و زیبایی منحصربه‌فردی دارد و همین امر سبب شده تا به عنوان زیباترین معدن نمک جهان نام بگیرد و در طول سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود بکشد.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است