search
menu

جنگل هزار جریب بهشهر

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از جنگل هزار جریب بهشهر را پیشنهاد می‌کنیم؟
چگونه به جنگل هزارجریب بهشهر برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به جنگل هزارجریب بهشهر
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به جنگل هزار جریب بهشهر
ایران سرزمین گوناگونی‌ها است و ویژگی‌های جغرافیایی چشمگیر در هر گوشه از کشور اقلیمی خاص ایجاد کرده است و تنوع بالای جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی این کشور همواره پاسخ‌گوی سلیقه گردشگران خارجی و داخلی بوده است که با خرید بلیط هواپیما به اقصی نقاط ایران سفر می‌کنند. وچود چندین گونه جنگل گواهی بر تنوع و غنای بالای حیات طبیعی ایران بوده و در این میان، جنگل‌های کهن هیرکانی، یادگاری به‌جا‌ی‌مانده از دوران سوم زمین‌شناسی، در شمال ایران یکی از ارزش‌های زیست‌محیطی ایران و جهان به شمار می‌رود. این جنگل عظیم که همچون نواری سبز بر حاشیه خطه شمال ایران از غرب به شرق دریای خزر کشیده شده، شامل مناطق مختلفی است که امروزه در قالب پارک‌های جنگلی ومناطق حفاظت‌شده به حیات خود ادامه می‌دهند. جنگل هزار جریب بخشی از جنگل‌های شمال ایران است که همچون مرزی میان سه استان مازندران، سمنان و گلستان قرار گرفته مناطق شهری و روستایی بسیاری را پوشش می‌دهد.
این منطقه وسیع جنگلی با مساحت ۴۹۰۰۰ هکتار، امروزه از مناطق شکار ممنوع و حفاظت‌شده تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست است. این جنگل از شرق و شمال‌شرق به استان گلستان، از جنوب و جنوب شرق به استان سمنان و از غرب به قائم‌شهر محدود بوده و همچنین به شهرهای نکا، بهشهر، سوادکوه، کردکوی، گلوگاه و بخش کوهستانی دامغان منتهی می‌شود. منطقه هزار جریب به دو بخش دودانگه و چهاردانگه تقسییم می‌شود که هر یک مناطق روستایی و شهری را در بر می‌گیرند.
هزارجریب در منابع تاریخی با نام هزارگری یا هزاره‌گری آمده است و به سبب حکومت خاندان‌های ایرانی اسلامی در این منطقه، اهمیت استراتژیکی در تاریخ ایران داشته و حوادث بسیاری به خود دیده است. در دوره‌های متاخر، به‌ویژه صفویه و قاجاریه، اقلیم معتدل و تنوع بالای حیات وحش این منطقه را به تفرجگاه و شکارگاه شاهان و اعضای خاندان سلطنتی مبدل کرده بود. اما از سال ۱۳۸۰، جنگل هزارجریب در فهرست مناطق حفاظت‌شده و شکار ممنوع سازمان حاظت از محیط‌زیست وارد شد. بنابراین، سفر به این منطقه علاوه بر لذت بردن از شگفتی‌های طبیعت و خلق خاطره‌ای زیبا، حساسیت‌های زیست‌محیطی ویژه خود را دارد. جنگل هزار جریب بهشهر واقع‌شده در جنوب این شهر، بخش وسیعی از منطقه هزارجریب بزرگ را شامل می‌شود که در ادامه مطلب به ویژگی‌های این منطقه خواهیم پرداخت.
جنگل هزار جریب بهشهر

چرا بازدید از جنگل هزار جریب بهشهر را پیشنهاد می‌کنیم؟


غنای زیست‌محیطی: این جنگل به سبب ارزش‌های زیست‌محیطی بالایی که دارد یکی از مناطق مهم و کلیدی در میان جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود.
پوشش گیاهی: تنوع گیاهی بالای این جنگل از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود که با توجه به تغییر ارتفاع گونه‌های گیاهی نیز تغییر می‌یابند. گونه‌هایی همچون شمشاد، بلوط، انجیلی، ممرز، ولیک، تلکا، ازگیل، راش، زرشک کوهی، شیردار، سیب وحشی و آویشن، زعفران وحشی، گل گاوزبان، پوشش گیاهی جنگل هزارجریب را تشکیل می‌دهند.
حیات وحش: علاوه بر پوشش گیاهی، تنوع گونه‌های جانوری این جنگل نیز بالا است؛ شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گرگ، گوزن، پازن، شغال، پلنگ، گربه وحشی، خرگوش و پرندگانی همچون قرقاول، دلیجه، سارگپه، عقاب، کبک و چندین گونه گنجشک گونه‌های حیات وحش این ناحیه هستند.
ویژگی‌های جغرافیایی: وجود منابع آبی فراوان از جمله چندین چشمه و رودخانه‌ مثل مهربان‌رود و نکارود که در جنگل جاری هستند و در ادامه مسیر خود به دریای خزر می‌ریزند و نیز کوهستان‌های اطراف جنگل، همه زیبایی و عظمت این جنگل را دوچندان کرده‌اند.

چگونه به جنگل هزارجریب بهشهر برویم؟


چنان‌که یاد شد بخش وسیعی از منطقه هزارجریب نزدیک بهشهر واقع شده و برای رسیدن به جنگل، باید پس از خروج از شهر و عبور از بهشت فاطمه و علی‌تپه، مسیر را در جاده فرعی پاسند ادامه داد که آغاز مسیر اصلی جنگل است و حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. ۱۸ کیلومتر از مسیر آسفالت و بقیه راه خاکی است. مسیر دیگر دسترسی به جنگل هزارجریب از روستای محمدآباد در نزدیکی بهشهر است که ادامه مسیر جاده پس از این روستا به جنگل می‌رسد.

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل هزارجریب بهشهر


گفتیم که منطقه هزارجریب نقاط روستایی بسیاری را پوشش می‌دهد ازجمله مناطق روستایی دیدنی عبارتند از:
روستای زروم: از ویژگی‌های این روستای سنگفرش شده، معماری بومی و خانه‌های محلی با دیوارهای کاهگلی است. بی‌تردید قدم زدن در این فضای سنتی و اصیل و هم‌صحبتی با اهالی روستا، خاطرات لذت‌بخشی برایتان خواهد ساخت.
روستای ارم: از ویژگی‌های جغرافیایی این روستا واقع شدن آن در دره کوه‌های اوارست است و همچنین می‌توانید از آبشار لیدَر در نزدیکی این روستا دیدن کنید.
غار او لک‌لک و غار بادلک‌لک: این دو غار آهکی در دره‌ای در نزدیک روستای پچت واقع شده‌اند؛ اگر به کوهنوردی و طبیعت‌گردی علاقه دارید، بازدید از این دو محل را از دست ندهید.
آبشار اسپه‌او: این آبشار پلکانی با ۳۰ متر ارتفاع، در روستای یخکش در جنوب بهشهر قرار دارد و از کوه سیاه‌خانی سرچشمه می‌گیرد. درسفر تابستانی خود به هزارجریب، بازدید از این آبشار زیبا را فراموش نکنید.
چشمه و آبشار سمبی: این دو جاذبه طبیعی در روستای یخکش قرار دارند و ارتفاع آبشار حدود ۳۰ متر است.
چشمه نینوا در روستای ارضت و چشمه عبدالهی و یک استخر طبیعی در روستای کلا نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند.
جنگل هزار جریب بهشهر

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به جنگل هزار جریب بهشهر


برای لذت بردن بیشتر از جنگل زیبای هزار جریب می‌توانید شب را در محوطه جنگل چادر بزنید و از سکوت شبانه جنگل و تماشای آسمان زیبا و پرستاره آن لذت ببرید. برای اقامت بیش از یک روز نیز اجاره سوئیت یا خانه محلی در روستاهای اطراف گزینه مناسبی به شمار می‌رود. همچنین از اقامتگا‌ه‌های بوم‌گردی واقع در روستاهای چالک‌ده، یخکش، محمدآباد، پاسند و غریب‌محله در نزدیکی منطقه جنگل هزارجریب بهشهر نیز می‌توان برای اقامت و شب‌مانی استفاده کرد.
سخن پایانی
چنان‌که یاد شد ویژگی‌های طبیعی و فرهنگی جنگل هزارجریب بهشهر این منطقه را به یکی از مقاصد جذاب گردشگری و طبیعت‌گردی تبدیل کرده است. در سفر آینده خود به شمال، بازدید از این جنگل را در برنامه سفر خود از یاد نبرید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است