search
menu

باغ و مجموعه گردشگری عباس آباد

[ پنهان کردن ]
چرا باید از مجموعه تاریخی عباس آباد بازدید کنیم؟
تاریخچه مجموعه تاریخی عباس آباد
معماری مجموعه تاریخی عباس آباد
نحوه دسترسی به مجموعه تاریخی عباس آباد
ساعت و هزینه بازدید از مجموعه تاریخی عباس آباد
جاذبه های دیدنی نزدیک به مجموعه تاریخی عباس آباد
رستوران های نزدیک به مجموعه تاریخی عباس آباد
هتل های نزدیک به مجموعه تاریخی عباس آباد
مجموعه تاریخی و گردشگری عباس‌ آباد یکی از آثار تاریخی استان مازندران در شهر بهشهر است. مجموعه باغ‌ های عباس آباد در ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌ البرز و میان جنگل‌ های انبوه واقع شده است و یکی از مهم‌ ترین و بزرگترین باغ‌ تاریخی ایران به شمار می رود که در سال ۱۳۴۶ به عنوان یکی از باغ‌ های ایرانی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده، همچنین در سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این مجموعه شامل سد عباس آباد، مخزن و دریاچه، گل‌ باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری است.
باغ و مجموعه گردشگری عباس آباد

چرا باید از مجموعه تاریخی عباس آباد بازدید کنیم؟


• باغ عباس آباد یکی از باغ‌ های ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.
• مجموعه عباس آباد دارای طبیعت زیبایی است و جزو تفرجگاه‌ های محبوب شمال کشور به شمار می رود.
• در این مجموعه به امکانات رفاهی و تفریحی خوبی مانند رستوران، قایق سواری و ... .دسترسی خواهید داشت.
• مجموعه تاریخی عباس آباد، طبیعتی بکر در دل کوه است که به دست انسان ساخته شده است.

تاریخچه مجموعه تاریخی عباس آباد


مجموعه عباس آباد به دستور شاه عباس اول صفوی در سال های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری ساخته شده و آثار به جا مانده از اين مجموعه شامل باغ ها، حمام، برج و جاده های سنگفرش‌ هستند.

معماری مجموعه تاریخی عباس آباد


با توجه به موقعیت زمین و آب فراوان مجموعه عباس آباد شکل گرفته است. در Abbas Abad Historical and Tourism Complex نیز مانند سایر باغ های ایرانی از قرینه‌ سازی در معماری آن استفاده شده است. مجموعه عباس‌آباد بر فراز یک تپه طبیعی قرار دارد که برای بالا رفتن چندین پله‌ و صفه ایجاد شده است و در نهایت در بالاترین قسمت این باغ، عمارتی به چشم می خورد. بهتر است بدانید که قسمتی از این مجموعه عظیم تا به حال کشف شده است که در ادامه بخش های مختلف این باغ بی نظیر را برایتان معرفی می کنیم:
• سد و برج کنترل جریان آب
• بنای داخل دریاچه مصنوعی
• برج‌ های دیده‌ بانی دوگانه
• محوطه‌ سازی شمالی
• محوطه‌ سازی جنوبی
• حمام
باغ و مجموعه گردشگری عباس آباد

سد و برج کنترل جريان آب: به دستور شاه عباس، دریاچه ای در وسط دره ای عمیق به واسطه سدی محکم ايجاد شده تا آب های زمستانی‌ از اطراف و به کمک کانال ها جمع آوری شوند و در تابستان مورد استفاده قرار گیرند. در برج کنترل آب نیز دريچه هايی در ارتفاع های گوناگون تعبيه شده اند تا به روستاهای اطراف فرستاده شوند. دریاچه ای با ۱۰ هکتار وسعت که ارتفاع آب آن به ۱۸ متر می رسد.
بنای داخل درياچه: در میان دریاچه مصنوعی عباس آباد بنایی از جنس آجر و ساروج به شکل چهار طاق وجود دارد. چهار طاق در زمان آبگیری سد به زیر آب می رود و سطح بالایی همانند جزیره ای از آب دیده می شود. یکی از موارد جالب در مورد این بنا عدم وجود پله آجری است. هدف از ساخت این عمارت میان دریاچه برای مقاوم‌ سازی سد بوده است که بعدها به عنوان کاربری تفریحی توسط شاع عباس دوم مورد استفاده قرار گرفته است و دسترسی به آن از طریق یک پل چوبی اسکله مانند امکان پذیر است. این دریاچه همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته و مشتاق به جستجوی بلیط هواپیما می شوند. همچنین‌ اين کاخ با پل چوبی و معلق به صفه شمالی متصل بوده است.‌
برج های ديده بانی‌ دو گانه: اين برج ها در فاصله ۱۷۵ متری از يكديگر و در سمت شرقی درياچه قرار دارند و جنسشان از خشت گلی است.
محوطه سازی شمالی: اين محوطه ها دارای ارتفاعی ۳۰ متری بر روی تپه ای به شکل پلکانی ساخته شده اند‌ که در بالاترين نقطه سکوی مرکزی قرار دارند. اين سکوها به جای ستون های سنگی‌ زير سازی کاخ چوبی را برعهده داشتند.‌ این سازه های چوبی نحوه تشکیل جوی های آب را نشان می دهند. این جوی ها با تشکيل آبشار و حوض های گوناگون مناظر بی نظیر و چشم نوازی را ایجاد می کنند.
صفه و محوطه سازی جنوبی: با اینکه بخش های زیادی از محوطه جنوبی‌ در زير خاک مدفون مانده اما با مشاهده حوض های آب همراه با کفسازی ها نشان دهنده اینست که این بخش نیز شبيه محوطه شمالی است ولی اهميت بخش شمالی‌ را نداشته است.
حمام: مجموعه عباس آباد دارای حمام کوچکی است که خصوصيات سنتی‌ حمام های گذشته را دارد. انتقال آب در این حمام از طريق تنبوشه ها و از داخل ديوارهای ضخيم خشتی انجام می گیرد. در داخل اين حمام کاشی‌ های زیبای مربوط به آن دوران با رنگ های لاجوردی، فيروزه ای و زرد کشف شده است.
باغ عباس آباد: باغ تاریخی عباس آباد بر روی تپه ای ساخته شده و از طریق بریدن تپه و ایجاد پله و صفه، باغی پلکانی ایجاد شده است . این باغ یکی از بی نظیرترین باغ های ایرانی به شمار می رود. معماری این باغ کاملا به صورت قرینه انجام گرفته است که با سطوح شیب دار و لوله‌ های سفالی موسیقی آب در سطح باغ می پیچد و همچنین مناظر بی بدیلی ایجاد می کند.
کاخ: در ۲ کیلومتری شمال باغ بر بالای کوهی بقایایی از کاخ دوران صفوی به چشم می خورد که چشم اندازی رو به دشت بهشهر داشته و با توجه به موقعیت ساختاری این بنا و همچنین سفال‌ های بدست آمده با پوشش بام لعابدار آبی، فیروزه‌ ای، سبز و قهوه‌ ای می توان نتیجه گرفت این محل احتمالا کاخ پادشاهان صفوی در عباس آباد بوده است.
امکانات مجموعه عباس آباد
مجموعه تاریخی عباس آباد به دلیل دسترسی آسان با خودرو، محیط مناسب، آثار باستانی و آب و هوای مطبوع جزو تفرجگاه‌ های بی نظیر شهر بهشهر به شمار می رود. این مجموعه زیبا با فضایی دل‌ انگیز به شما آرامش هدیه می‌ دهد. در مجموعه عباس آباد می توانید به امکانات تفریحی دسترسی داشته باشید تا اوقات بی نظیر و خاطره انگیزی برای خود رقم بزنید؛ این امکانات عبارتند از: قایق‌ سواری در دریاچه سد عباس‌ آباد، پیک‌ نیک در اطراف دریاچه، وسایل بازی برای کودکان، رستوران و چایخانه . پیاده روی در باغ.

نحوه دسترسی به مجموعه تاریخی عباس آباد


دسترسی به اين مجموعه از طریق جاده باريک و آسفالته امکان پذیر است؛ در ابتدا باید در شهر بهشهر وارد بلوار امام رضا شوید و نرسیده به هتل عباسپور، ورودی جاده عباس‌آباد را در سمت راست خواهید دید که با ورود به این جاده در كيلومتر يک جاده بهشهر – گرگان در انتهای مسیر به یک خروجی در سمت راست خواهید رسید که پس از پیمودن ۴ كيلومتر در دل جنگل سرانجام مستقیما دریاچه عباس آباد را خواهید دید.

ساعت و هزینه بازدید از مجموعه تاریخی عباس آباد


برای بازدید از این مجموعه بی نظیر تاریخی می توانید به صورت شبانه روزی در هر ساعتی که دوست داشتید مراجعه کنید. همچنین برای بازدید از این مجموعه نیازی به پرداخت هزینه ندارید، اما اگر می خواهید از امکاناتی مانند قایق استفاده کنید، باید هزینه مربوطه را بپردازید.
باغ و مجموعه گردشگری عباس آباد

جاذبه های دیدنی نزدیک به مجموعه تاریخی عباس آباد


آبشار اسپه او: ۸.۸ کیلومتر
باغ چهل ستون اشرف: ۹.۶ کیلومتر
باغ چشمه عمارت: ۹.۶ کیلومتر
کاخ صفی آباد: ۱۲.۲ کیلومتر
آتشکده کوسان: ۲۰.۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک به مجموعه تاریخی عباس آباد


رستوران هشت بهشت: ۹۰ متر
سفره خانه سنتی شوکا: ۴۰۰ متر
پیتزا و ساندویچ ستاره: ۴۵۰ متر
رستوران خانه بلوط: ۱.۵ کیلومتر
سفره خانه تب و تاب: ۴.۶ کیلومتر
رستوران اکبرجوجه: ۱۳.۱ کیلومتر

هتل های نزدیک به مجموعه تاریخی عباس آباد


هتل عباس آباد: ۷.۳ کیلومتر
هتل اشراف: ۸.۹ کیلومتر
اردوگاه شهید هاشمی نژاد بهشهر: ۱۳.۲ کیلومتر
اقامتگاه اکوتوریستی کومه: ۱۴.۳ کیلومتر
ستاد اسکان فرهنگیان بهشهر: ۲۱.۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است