search
menu

بافت تاریخی تفلیس

[ پنهان کردن ]
چرا باید از بافت تاریخی شهر تفلیس بازدید کنیم؟
تاریخچه بشهر قدیمی تفلیس
معماری بافت تاریخی تفلیس
بخش های مختلف بافت تاریخی تفلیس
بناهای موجود در بافت تاریخی تفلیس
نحوه دسترسی به بافت تاریخی تفلیس
رستوران های بافت تاریخی تفلیس
هتل های بافت تاریخی تفلیس

چرا باید از بافت تاریخی شهر تفلیس بازدید کنیم؟


شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان است که در اصطلاح گرجی به این شهر تبیلیسی می گویند. شهر تفلیس علاوه بر بخش مدرن دارای یک بافت تاریخی زیبا و جالبی است که در کف این قسمت از تفلیس سنگفرش شده است و ساختمان های کاملا قدیمی ساخته شده از آجر همراه با بالکن های چوبی و حیاط خلوت هستند که گویی ماشین زمان شما را به اعماق تاریخ می برد. بافت تاریخی تفلیس دارای خیابان های باریک با تعداد بسیار زیادی خانه است.
مورد جالب توجه در مورد شهر قدیم تفلیس این است که در بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی ناحیه ای کاملا جدا از شهر تفلیس محسوب می شد و نام شهر قدیمی تفلیس به این قسمت داده شد. بافت تاریخی تفلیس بر روی تپه هایی قرار گرفته است که مشرف به رود کورا هستند. بعد از خرید بلیط هواپمیا تفلیس و رسیدن به این شهر زیبا در قسمت تایخی می توانید به وسیله تله کابین از پایین ترین قسمت بافت تاریخی به بالاترین قسمت آن بروید. مردم تفلیس به قسمت تاریخی شهرشان بسیار اهمیت می دهند و برخی از خانه های قدیمی را به مهمانسرا، کافه و رستوران تبدیل کرده اند.
بافت تاریخی تفلیس

تاریخچه بشهر قدیمی تفلیس


شهر تفلیس در دو طرف رودکورا شکل گرفته است و از سه طرف توسط کوه ها احاطه گردیده است. داستان تاریخی در زمینه پیدایش این شهر چنین است که در حدود ۱۶۰۰ سال پیش پادشاه واختانگ یکم برای شکار به جنگل های انبوهی رفته بود و شاهین وی در پی شکار قرقاول ناپدید شد تا اینکه شاهین را در اطراف چشمه آب گرم یافتند. پادشاه مدهوش زیبایی چشمه های آب گرم شد که از سه طرف توسط کوهستان احاطه شده است و این قسمت را مکانی امن برای زندگی انتخاب کرد. بنابراین با دستور وی جنگل های محدوده تخریب شدند و شهری در کنار این چشمه ها بنا شد، تفلیس در قرن ۱۹ میلادی به خاطر دارا بودن حمام های سولفوری به سبک ایرانی به شهرت جهانی رسید.
بافت تاریخی تفلیس

معماری بافت تاریخی تفلیس


بخشی از این قسمت دارای سبک آسیایی و عربی و بخشی دارای معماری اروپایی و بخشی معماری روسی است. ترکیب این سبک های معماری در کنار هم مناظر زیبایی ایجاد کرده اند که بی شک هر گردشگری را به سمت خود جذب می کند، در واقع می توان گفت معماری این بخش از شهر ترکیبی از معماری قرون وسطی، نئوکلاسیک و استالینیست است.
بافت تاریخی تفلیس

بخش های مختلف بافت تاریخی تفلیس


اگر بخواهیم مکان دقیق بافت تاریخی شهر را برایتان بگوییم؛ دقیقا از پایین قلعه ناریکالا Old Town Tbilisi شروع شده است که شامل خیابان های باریک و پیچ در پیچ و خانه های قدیمی و آجری و بالکن های چوبی است. یکی از مهم ترین خیابان های بافت تاریخی تفلیس، خیابان کوته آبخازی است که میدان تاریخی را به میدان آزادی تفلیس متصل می کند. بخش شمالی بافت تاریخی تفلیس نیز با نام محله آبانوتوبانی مشهور است و شامل حمام های گوگردی، مسجد جامع تفلیس، میدان تاریخی تفلیس، رستوران ها و کافه ها است.
بافت تاریخی تفلیس

بناهای موجود در بافت تاریخی تفلیس


در بافت تاریخی شهر تفلیس چندین بنای مهم وجود دارند که سالانه پذیرای تعدادی زیادی توریست و گردشگری است که با خرید بلیط هواپیما سفر می کنند، در ادامه به توضیح هرکدام می پردازیم:
قلعه ناریکالا:بنایی قدیمی در انتهای خیابان بتلمی بر روی تپه ای قرار گرفته است. این قلعه جزو معروف ترین و قدیمی ترین جاذبه های شهر تفلیس است و در میان دو بخش باغ گیاه شناسی و حمام های گوگردی قرار گرفته است.
کلیسای سنت نیکولاس: در قسمت پایین قلعه ناریکالا این کلیسا قرار گرفته است که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی بر می گردد. هزینه بازدید از این قلعه و کلیسا رایگان است و در هر ساعت از شبانه روز می توانید به وسیله تله کابین از این بنا بازدید کنید.
بافت تاریخی تفلیس
مجسمه مادر گرجستان: این مجسمه با نام اصلی کارتلیس ددا به معنای مادر کارتلی یا مادر گرجستان است. این مجسمه به عنوان نماد شهر تفلیس در بخش بلندی از شهر قرار گرفته است، به طوری که از همه جای تفلیس قابل رویت است. جنس مجسمه از آلومینیوم و دارای طولی ۲۰ متری است.
بافت تاریخی تفلیس
حمام های گوگردی: اسم تفلیس که از تبلیس گرفته شده به معنای گرم است و علت نامگذاری این شهر به خاطر وجود بیش از۳۰ چشمه آب گرم در دامنه کوه تابوری در اطراف این شهر باستانی است. این چشمه ها دارای اهمیت بسیار زیادی هستند، به طوری که به جاذبه های گردشگری شهر تفلیس تبدیل شده اند و در اطراف این چشمه ها چندین حمام ساخته شده است، زیرا آب این چشمه ها دارای درصد بالایی از گوگرد و مواد معدنی هستند و برای درمان بیماری های مختلف پوستی و آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد.
بافت تاریخی تفلیس
مسجد جامع تفلیس: یکی از بناهای قدیمی در بافت تاریخی شهر تفلیس همین مسجد جامع است که دقیقا در قلب شهر قرار گرفته است. این مسجد دارای کاشی کاری های زیبا با مناره هشت ضلعی قرمز رنگ است که تاریخچه طولانی دارد و در طول تاریخ و حمله اعراب جان سالم به در برده است. شیوه معماری این مسجد ترکیبی از معماری اسلامی و گوتیک است.

نحوه دسترسی به بافت تاریخی تفلیس


برای دسترسی به بافت تاریخی شهر تفلیس بهتر است به خیابان لادو آساتیانی بروید سپس تا انتهای این خیابان پیش رفته تا به میدان نان یا پوریس میدانی برسید که در این هنگام به سمت راست بپیچید و وارد خیابان بتلمی شوید. همانجا می توانید بافت تاریخی شهر تفلیس را ببینید.

رستوران های بافت تاریخی تفلیس


رستوران سونا: ۱.۴ کیلومتر
رستوران کوشر: ۱.۵ کیلومتر
رستوران ملوگرانو: ۱.۵ کیلومتر
رستوران فیمس: ۱.۶ کیلومتر
رستوران زالا: ۱.۶ کیلومتر
رستوران یومی تای: ۲.۴ کیلومتر

هتل های بافت تاریخی تفلیس


هتل تراس: ۷۰۰ متر
هتل کورت یارد: 1 کیلومتر
هتل آمانته ناریکالا: ۱.۵ کیلومتر
هتل موزه: ۲.۲ کیلومتر
هتل موکسی: ۲.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است