search
menu

شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

[ پنهان کردن ]
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی
شهربازی کیدزانیا دبی
شهربازی شهر متل پلی دبی
شهربازی آی ام جی ورلدز ادونچر
شهربازی و پارک آبی واندرلند دبی
شهربازی موشن گیت
پارک آبی آکواونچر دبی
شهربازی لگولند دبی
شهربازی مادهش ولد دبی
شهربازی مجیک پلنت دبی
شهربازی بالیوود پارک دبی

شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی


شاید شما هم شهر دبی را با برج های سر به فلک کشیده تجاری و آسمان خراش های لوکس آن بشناسید، اما باید بدانید که شهرت این شهر شیخ نشین صرفا به دلیل معماری جذاب و لوکس شهری آن نیست، بلکه به دلیل وجود مراکز تفریحی و شهربازی های هیجان انگیزی است که در جای جای این شهر دیدنی پراکنده شده اند. برخی از شهربازی های دبی چنان سرگرم کننده و مدرن هستند که در فهرست برترین مراکز تفریحی دنیا برای ماجراجویی‌های دسته جمعی جا خوش کرده اند. اگر شما هم کنجکاو شده اید تا این شهربازی های مشهور را بشناسید، با ما در این مطلب همراه شوید تا به دنیای این تفریحات دبی سفر کنیم و با تفریحات هیجان انگیز آنها آشنا شوید. اینگونه اگر در تعطیلات خود با خرید بلیط هواپیما به دبی سفر کردید، می‌توانید از بین این شهربازی های فوق العاده بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. اگر مایلید در هوای گرم دبی سراغ پارک های آبی دبی بروید، سری به مجله گردشگری سفرمارکت بزنید و با آنها آشنا شوید.
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

شهربازی کیدزانیا دبی


شهربازی‌های کیدزانیا از جمله شهربازی‌های جالب و البته بسیار آموزنده‌ای هستند که اخیراً بسیاری از کشورها اقدام به ساخت آن کرده‌اند. ایده اصلی این شهربازی‌ها ایجاد محیطی شبیه‌سازی شده به صورت یک شهر است که کودکان با ورود به آن قدم به دنیای بزرگسالی می‌گذارند. آنها در این شهر برخی مهارت‌های اجتماعی به ویژه مهارت‌های شغلی را با تجربه حضور در اجتماعی شبیه به جامعه واقعی بدست می‌آورند. شهربازی کیدزانیا دبی (KidZania Dubai) نیز از نمونه‌های موفق این نوع شهربازی‌ها است. این شهربازی سرپوشیده در طبقه دوم مرکز خرید دبی مال قرار گرفته است و مساحت آن نزدیک به هفت هزار مترمربع است. در این شهربازی که برای کودکان رده سنی ۲ تا ۱۶ سال طراحی شده است کودکان می‌توانند شغل رؤیایی خود را از میان ۴۰ مورد شغل انتخاب و چندین ساعت در آن شغل ایفای نقش کنند. در واقع کودکان در این شهربازی مطالب مهمی درباره درآمدزایی، شغل و تعامل با دیگران یاد خواهند گرفت. علاوه بر آن تجربه تعامل با دیگر کودکان در حین تفریح در این شهربازی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی آنها را تقویت کند. تجربه‌ای که در کمتر مدرسه یا محیط آموزشی می‌توانند کسب کنند. در شهربازی کیدزانیا کودکان در بدو ورود به یک شهر مینیاتوری قدم می‌گذارند. این شهر درست مانند یک شهر واقعی است و در آن می‌توان خیابان‌های سنگفرش شده و ساختمان‌های مهم شهری مانند بیمارستان و بانک را دید. جالب است بدانید که این شهر واحد پولی مخصوص به خود را دارد که به آن کیدزو (Kidzoes) گفته می‌شود. به هر کودک در زمان ورود به شهر مقدار مشخصی از کیدزو داده می‌شود که می‌تواند با آن به بازی و خرید از غرفه‌های خوراکی بپردازد. بااین‌حال کودکان می‌توانند از طریق انجام فعالیت‌های مفرح و آموزشی در قالب شغل‌هایی مانند پلیس، کارگر کارخانه، معلم، خلبان، آتش‌نشان و مشاغل دیگر پول بیشتری بدست آورند.
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۰ شب
نشانی: امارات متحده عربی، شهر دبی، امتداد جاده شیخ محمد بن زاید، مرکز خرید دبی مال، طبقه ۲
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

شهربازی شهر متل پلی دبی


شهربازی شهر متل پلی دبی (Mattel Play! Town) از دیگر شهربازی‌های این شهر گردشگری لوکس است که در مرکز خرید روباز سیتی واک دبی (City Walk) قرار گرفته است. این شهربازی جزو گزینه‌های محبوب تفریحات سنین دو تا ده سال در تور دبی ارزان محسوب می‌شود. بطور کلی تفریحات و بازی‌های این شهربازی براساس شخصیت‌های داستانی و کارتون‌های پرطرفدار کودکان طراحی شده‌اند که شامل بارنی و دوستان، توماس و دوستان، باب معمار، آنجلینا بالرین و آتش‌نشان سام می‌شوند. بر این اساس پنح محوطه بازی در این شهربازی قرار گرفته است که بخش‌های اصلی این شهربازی را تشکیل می‌دهند. در هر بخش شخصیت‌های عروسکی کارتون‌های محبوب کودکان به اجرای نمایش‌های شاد و خلاقانه برای کودکان می‌پردازند. علاوه بر آن کودکان در حین تماشای این برنامه‌ها به بازی‌ها و سرگرمی‌های آموزنده مشغول می‌شوند. اغلب این بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا علاوه بر جنبه سرگرمی جنبه آموزشی هم داشته باشند. بطور مثال در بخش سام آتش‌نشان کودکان لباس‌های جلیقه نجات به تن می‌کنند و با در دست داشتن چکش‌های پلاستیکی سعی می‌کنند تا موانع را کنار بزنند و چالش‌های طراحی شده در بازی را پشت سر بگذارند. این بازی در حقیقت با هدف تقویت مهارت کودکان در رو به رو شدن با موقعیت‌های اضطراری در زندگی حقیقی و مهارت حل مسئله آنها طراحی شده است.
ساعات کاری: از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۷ شب و روزهای پنج شنبه و جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۸ شب
نشانی: امارات متحده عربی، شهر دبی، خیابان الصفا، مرکز خرید سیتی واک
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

شهربازی آی ام جی ورلدز ادونچر


شهر بازی آی ام جی ورلدز ادونچر (IMG World of Adventure) که به اختصار به شهربازی آی ام جی شهرت دارد، یکی از مهیج ترین شهربازی های سرپوشیده در شهر دبی است. شهربازی آی ام جی با مساحتی بالغ بر ۱۴۰۰۰۰ مترمربع در اواسط ماه اوت ۲۰۱۶ میلادی افتتاح شد. گفتنی است روزانه بیش از ۲۰۰۰۰ بازدیدکننده با بازدید از این مکان از امکانات تفریحی این شهر بازی سرپوشیده استفاده می کنند. در شهربازی آی ام جی برای هر بازدید کننده ای با هر سن و سالی تفریح ویژه ای طراحی شده است: بزرگسالان اوج هیجان را بر روی مرتفع ترین ترن های هوایی دبی تجربه می کنند و کودکان نیز با انواع شخصیت های کارتونی محبوب که توسط دو شرکت معروف مارول (Marvel) و کارتون نتورک (Cartoon Network) ساخته شده اند، به تفریح و بازی مشغول می شوند. بعد از آنکه تمامی سرگرمی های شهربازی آی ام جی را امتحان کردید، بد نیست به سراغ امکانات جانبی این شهربازی بروید. سینمای بزرگ و مجهز، رستوران ها و کافه های متنوع و فروشگاه های خرید از جمله امکانات جانبی شهر بازی آی ام جی بشمار می روند که تجربه روزی سراسر هیجان و لذت را برای بازدیدکنندگان به همراه دارند. برای ورود به شهر بازی آی ام جی دبی از بازدیدکنندگان ورودی دریافت می شود که هزینه آن بسته به سن بازدیدکننده متغیر خواهد بود.
ساعات کاری: از یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱ ظهر تا ساعت ۸ شب و از شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۱۱ ظهر تا ساعت ۱۰ شب
نشانی: امارات متحده عربی، شهر دبی، خیابان شیخ محمدابن زاید
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

شهربازی و پارک آبی واندرلند دبی


شهربازی و پارک آبی واندرلند دبی (Wonderland Theme and Water Park) از جمله قدیمی‌ترین شهربازی‌ها و شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی دبی بشمار می‌رود. این مجموعه تفریحی شامل یکی از بزرگترین پارک‌های آبی امارات و همچنین یک شهربازی مهیج است که در سال ۱۹۹۶ میلادی احداث شده است. بطور سالانه دست کم دو میلیون نفر مراجعه‌کننده به این مجموعه تفریحی می‌روند تا یک روز پرماجرا و خاطره‌انگیز را در کنار خانواده خود سپری کنند. برخی از بازی‌های پارک آبی این مجموعه آنقدر هیجان‌انگیز هستند که می‌توانند میزان آدرنالین خونتان را از شدت هیجان به بالاترین حد ممکن برساند. سرسره‌های آبی مرتفع و استخرهای آبی آن نیز تنوع گسترده‌ای دارد.
اگر از تفریحات آبی این مجموعه را کنار بگذاریم به بازی‌های هیجان‌انگیز شهربازی آن خواهیم رسید که به رده سنی خاصی محدود نمی‌شود و همه افراد از کوچک تا بزرگ با سلیقه‌های گوناگون را دربر می‌گیرند. هر نوع وسیله بازی مهیجی که فکرش را بکنید در محوطه بازی این شهربازی می‌توان پیدا کرد: از وسایل بازی کلاسیک شهربازی‌ها مانند قطار، تاب و چرخ و فلک‌های مرتفع گرفته تا پیست مسابقات ماشین‌سواری و ترن‌های هوایی نفس‌گیر. البته ایمنی تمامی وسایل بازی این مجموعه به شدت مورد توجه قرار گرفته است و وسیله‌ها براساس دو رده سنی بزرگسالان و کودکان بطور مجزا طراحی شده‌اند. علاوه بر آن کلبه‌های وحشت نیز از دیگر بخش‌های جذاب این شهربازی محسوب می‌شوند و همواره مورد استقبال بزرگسال قرار دارد. از همه اینها که بگذریم در این مجموعه تفریحی رویدادهای فرهنگی و برنامه‌های جالب زیادی برگزار می‌شود که به فرهنگ و آداب و رسوم اهالی دبی اشاره دارد. امکانات رفاهی این شهربازی نیز از هر نظر ایده‌آل ارزیابی می‌شود. بطور مثال ۶ رستوران در این مجموعه وجود دارد و مراجعه‌کنندگان می‌توانند طیف گسترده‌ای از غذاها شامل غذاهای عربی، انواع غذاهای منطقه خاورمیانه و همچنین غذاهای معروف بین‌المللی را در آنها سفارش دهند.
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۰ شب
نشانی: امارات متحده عربی، شهر دبی، خیابان الریاض
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

شهربازی موشن گیت


اگر شما هم از جمله علاقمندان دنیای هالیوود هستید، حتما به شهربازی موشن گیت دبی (Motion Gate Dubai) سری بزنید. این شهر بازی که در اصل به عنوان جزئی از مجموعه بزرگتری به نام پارک اند ریزورت دبی (Dubai Parks and Resorts) محسوب می شود، با ایده خلق فضاها و شخصیت های انیمیشنی مطرح هالیوود در سال ۲۰۱۶ درهای خود را به روی علاقمندان به بازی و فیلم گشود. شهربازی موشن گیت دبی با بهره گرفتن از شخصیت های کارتونی استودیوهای فیلم سازی مطرحی نظیر لاینز گیت (Lionsgate)، کلمبیا پیکچر (Columbia pictures) و دریم ورکس (Dreamworks) فضایی طراحی کرده است که یادآور انیمیشن های خاطره انگیز دوران کودکی مانند کارتون زیبای شرک است.
شهربازی موشن گیت، دارای چندین ترن هوایی غول آسا است و علاوه بر آن سرسره آبی بزرگی در آن قرار دارد که گفته می شود از ظرفیتی حدود ۷۹۳۰۰۰ گالن آب برخوردار است. علاوه بر موارد ذکر شده، شهربازی موشن گیت دبی سالن نمایشی با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر و چندین فروشگاه و حراجی، تعداد زیادی رستوران و کافی شاپ را در خود جای داده است. اگر دنیای افسانه ای شخصیت های کارتونی و لحظات هیجان انگیز ترن های هوایی شهر بازی موشن گیت به شما مجال گرسنگی داد، به رستوران های باکیفیت این شهربازی بروید تا بعد از صرف غذایی لذیذ و تجدید قوا، بتوانید به ادامه تفریح در شهربازی مشغول شوید. برای آنکه راحت تر به شهر دبی سفر کنید، مقاله راهنمای سفر دبی را مطالعه بفرمایید.
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب (در برخی ایام سال ساعت کاری متغیر است)
نشانی: امارات متحده عربی، شهر دبی، خیابان شیخ زاید، مجموعه پارک اند ریزورت دبی
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

پارک آبی آکواونچر دبی


امروزه اغلب پارک‌های آبی دبی با آنچه بطور مرسوم از یک پارک آبی انتظار می‌رود متفاوت‌اند. دلیل آن هم تلفیق جالب و خلاقانه‌ای از انواع سرگرمی‌ها و وسایل بازی با تفریحات آبی در این پارک‌ها است. جنبه‌های سرگرم‌کننده این پارک‌ها آنقدر زیاد است که بیشتر از آنکه در زمره پارک‌های آبی دبی دسته‌بندی شوند اغلب در دسته شهربازی‌های دبی قرار می‌گیرند.
پارک آبی آکواونچر دبی (Aquaventure Water park) نیز یکی از نمونه‌های این پارک‌ها است. این پارک آبی دارای مساحتی بالغ بر ۱۴۱ هکتار است و تحت مالکیت هتل آتلانتیس دبی قرار دارد. این پارک آبی به سبب داشتن طولانی‌ترین سرسره‌های آبی در کل دنیا به ویژه منطقه خاورمیانه شهرت و البته محبوبیت بسیاری زیادی دارد. تفریحات این پارک برای همه سنین سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز بوده و از تنوع بالایی برخوردار است. این تفریحات در چند بخش اصلی پارک دسته‌بندی می‌شوند که شامل بخش واتر ساید، بخش رودخانه، کلاب کودکان و بخش کوسه‌ها می‌شود. علاوه بر آن این پارک آبی مطرح دارای محوطه ساحل اختصاصی و زیپ لاین هم هست که تفریحات آن را تکمیل می‌کند. لازم به ذکر است که این پارک آبی مشمول بلیط ورودی است و برای استفاده از هر یک از تفریحات آن نیز لازم است تا بلیط مجزا تهیه شود.
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۷ شب
نشانی: امارات متحده عربی، جزیره پالم جمیرا، هتل آتلانتیس
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

شهربازی لگولند دبی


اگر می خواهید از نخستین شهربازی لگو در خاورمیانه بازدید کنید، به شهربازی لگولند دبی (Legoland Dubai) بروید. این شهربازی به عنوان بخش جذابی از مجموعه تفریحی مشهور پارک اند ریزورت دبی در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد و با داشتن ۶۰ میلیون قطعه لوگو در زمره بزرگترین شهربازی های لگوی جهان قرار گرفت و پایه ثابت یک برنامه سفر دبی شد. شهربازی لگولند دبی انواع وسیله های تفریحی برای افراد از بازه سنی دو تا دوازده سال را فراهم کرده است تا در هر بخش از آن به تفریح و شادی مشغول شوند. شهربازی لگولند دبی ۶ بخش مختلف با طراحی مجزا را در دل خود جای داده است که یکی از دیدنی ترین بخش های آن بخش مینی لند است. در این بخش ۱۵۰۰۰ سازه مینیاتوری از مکان های گردشگری دنیا به نمایش گذاشته شده اند که همگی از قطعات لگو ساخته شده اند.
در شهربازی رنگارنگ لگولند دبی کودکان به سفری تفریحی آموزشی می روند؛ آنها ابتدا با مراحل و روند ساخت لگوها آشنا می شوند و بعد با همان لگوها، اسباب بازی های محبوب خود از عروسک تا ماشین را می سازند. در بخش دیگری از لگولند، کودکان در گروه های مختلف قرار می گیرند و در فعالیت های مختلفی شرکت می کنند تا بدین طریق ضمن بازی و تفریح، مهارت های اجتماعی خود را نیز تقویت بخشند.
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۶ بعد از ظهر
نشانی: امارات متحده عربی، شهر دبی، خیابان شیخ زاید، مجموعه پارک اند ریزورت دبی
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

شهربازی مادهش ولد دبی


اگر فقط کمی درباره شهر گردشگری دبی بدانید حتماً نام مرکز تجارت جهانی دبی را هم شنیده‌اید. این مرکز در واقع یک مجتمع چندمنظوره است که هر ساله میزبان بیش از ۵۰۰ رویداد مهم جهانی و نمایشگاه‌های بین‌المللی در شهر دبی است. در میان غرفه‌های متنوعی که در نمایشگاه‌های این مرکز برقرار می‌شود همواره یک مرکز تفریحی تحت عنوان مادهش ولد (Modhesh World) نیز به چشم می‌خورد که در طول زمان برقراری نمایشگاه توجه حجم عظیمی از مراجعه‌کنندگان را به خود جلب می‌کند. مادهش در زبان عربی به معنای شگفت‌انگیز است و بازی‌های این مرکز تفریحی نیز همانند اسمش بسیار شگفت‌انگیزند تا آنجا که آوازه بازی‌ها و تفریحات هیجان‌انگیزش به گوش گردشگران تور دبی هم رسیده است و برای آنها این مرکز تفریحی جزو شهربازی‌های مهیج دبی محسوب می‌شود. شهربازی مادهش ولد دبی را می‌توان یک شهربازی فصلی دانست که هرچند بازی‌های آن برای همه رده سنی تعریف شده است بااین‌حال برای کودکان جذابیت بیشتری دارد. گفتنی است بازی‌های این شهربازی علاوه بر جنبه سرگرمی جنبه آموزشی هم دارند.
ساعات کاری: بطور معمول از اوایل ماه جون میلادی تا اواسط ماه آگوست و همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا نیمه شب است
نشانی: امارت متحده عربی، شهر دبی، جاده شیخ زاید، مرکز تجارت جهانی
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

شهربازی مجیک پلنت دبی


شهربازی مجیک پلنت دبی در مرکز خرید امارات مال (Magic Planet Mall of Emirates) که به شهربازی سیاره جادویی شهرت دارد تا به حال چندین بار موفق به دریافت جوایز بین‌المللی در بخش‌ برترین شهربازی‌های امارات و همچنین بهترین شهربازی‌های منطقه خاورمیانه شده است. از این رو از جمله مهم‌ترین شهربازی‌ها و جاهای دیدنی دبی محسوب می‌شود. این شهربازی گزینه‌های تفریحی متنوعی دارد که می‌تواند هم برای افراد بزرگسال و هم کودکان سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد. بازی‌های این مجموعه تفریحی را می‌توان در چند دسته‌بندی مختلف قرار داد که شامل بازی‌های ویدئویی، بازی‌های مهارتی، بازی‌های حماسی و همچنین بازی‌های جایزه محور می‌شوند. بعلاوه انواع و اقسام وسایل بازی‌های هیجانی نیز در بخش‌های متعدد آن تعبیه شده است که از نمونه‌های آنها می‌توان به مسابقات ماشین‌سواری و جامپینگ اشاره کرد. اگر از جمله آن افرادی هستید که به فعالیت‌های تفریحی و تحرک کمتر علاقه‌مند هستید نگران نباشید گزینه‌های دیگری هم در این مجموعه وجود دارند که با سلیقه شما سازگار باشد؛ بطور مثال بازی بولینگ و بیلیارد این شهربازی از این دسته گزینه‌ها است. بنابراین برای همه مراجعه‌کنندگان با هر نوع سلیقه‌ای دست کم یک نوع بازی مهیج در شهربازی مجیک پلنت دبی پیدا می‌شود. گذشته از همه اینها در این شهربازی می‌توانید تولد دوستان یا اعضای خانواده خود را به طریق خاصی برگزار کنید و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی رقم بزنید.
ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب و روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ نیمه شب
نشانی: امارات متحده عربی، شهر دبی، جاده شیخ زاید، مرکز خرید امارات مال، طبقه دوم
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

شهربازی بالیوود پارک دبی


شهربازی بالیوود پارک دبی (Bollywood Park Dubai) نیز همانند چند شهربازی معروف دیگر شهر دبی، بخشی از مجموعه تفریحی وسیع پارک اند ریزورت دبی است. این شهر بازی با هدف جذب عاشقان صنعت سینمای هند در اواسط ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی ساخته شده است و اولین شهربازی با تم بالیوود در جهان شناخته می شود.
شهربازی های دبی | معرفی ۱۰ شهربازی بزرگ و مشهور دبی

شهربازی بالیوود پارک دبی با فراهم آوردن فضایی مملو از نمادها و شخصیت های مطرح سینمایی معروف بالیوود، تداعی کننده فیلم های شاد و نوستالژیک هندی است. این شهر بازی دارای وسایل بازی با تم بالیوودی است که در پنج بخش مختلف قرار گرفته اند و در جای جای آن می توان نماد ستارگان مطرح بالیوود از دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی را مشاهده کرد. اگر با بلیط هواپیما دبی به امارات سفر کرده و به شهربازی بالیوود پارک رفتید، بد نیست سری هم به رستوران های آن بزنید تا طعم غذاهای جالب و محلی هندی را هم بچشید.
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۲ ظهر تا ساعت ۱۱ شب
نشانی: امارات متحده عربی، شهر دبی، خیابان شیخ زاید، مجموعه پارک اند ریزورت دبی
اگر قصد قدم زدن و استفاده از فضای آزاد را دارید می‌توانید مقاله بهترین پارک های دبی را در بلاگ سفرمارکت مطالعه کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است