search
menu

کاخ سعادت باکو

[ پنهان کردن ]
چرا باید از کاخ سعادت باکو بازدید کنیم؟
تاریخچه کاخ سعادت باکو
معماری نئوگوتیک کاخ سعادت باکو
اهمیت کاخ سعادت در شهر باکو
نحوه دسترسی به کاخ سعادت باکو
ساعت بازدید از کاخ سعادت باکو
جاذبه های دیدنی نزدیک به کاخ سعادت باکو
رستوران های نزدیک به کاخ سعادت باکو
هتل های نزدیک به کاخ سعادت باکو

چرا باید از کاخ سعادت باکو بازدید کنیم؟


کاخ سعادت واقع در شهر تاریخی و زیبای باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است که در هر گوشه از شهر آثار معماری به سبک‌های مختلف غربی، اسلامی و مدرن به چشم می خورد. باکو از لحاظ تاریخ و فرهنگ، مقصد گردشگری ایده آلی است. اگر جزو افراد علاقه مند به معماری هستید، حتما با خرید آنلاین بلیط هواپیما از شهر باکو بازدید کنید. با گشت و گذار در محله‌های قدیمی باکو و تماشای آثار تاریخی و مدرن ترکیب جالبی از ساختمان‌های قدیمی و جدید را خواهید دید. هر یک از آثار معماری در شهر باکو نشان دهنده ‌قدمت تاریخی و فرهنگی این شهر است. یکی از ناب ترین بناهای تاریخی شهر باکو، کاخ سعادت است که در ترکی آذربایجانی Saadat Saray گفته می شود و امروزه به کاخ ثبت ازدواج شهرت دارد. پس اگر قصد دارید مقصد بعدی شما باکو باشد بد نیست سری به قیمت‌های بلیط هواپیما باکو بیاندازید.
کاخ سعادت باکو

تاریخچه کاخ سعادت باکو


کاخ تاریخی Happiness Palace در پنج طبقه با سبک معماری نئوگوتیک است که ساخت آن به قرن بیستم میلادی برمیگردد. ساخت این کاخ به دستور مرتضی مختاروف، کارفرما و صنعت گر آذربایجانی به افتخار همسرش خانم لیزا توگان اوا توسط معمار لهستانی به نام جوزف بلاشکو انجام گرفته است.
داستان عاشقانه کاخ سعادت بدین صورت است که مختاروف و همسرش که دختر یکی از ژنرال های روسیه بوده، سفرهای مکرری به کشورهای اروپایی داشتند؛ از قضا در یکی از این سفرها به کشور فرانسه، ساختمان باشکوه و زیبایی با معماری گوتیک را دیدند که خانم لیزا از سبک معماری این بنا متحیر گردید و ساکنان این ساختمان را سعادتمند نامید، بر همین اساس همسرش بعد از بازگشت به باکو دستور داد تا طرح دقیقی از همان ساختمان را ترسیم نمایند و کارهای عملیاتی ساخت این بنا آغاز گردد. پس از ۹ ماه تلاش در سال ۱۹۱۲ ساخت این کاخ تکمیل شد و همراه با همسرش تا سال ۱۹۲۰ در این کاخ زندگی می کردند، اما بعد ها که با حمله بلشویکی ها سه سرباز روس خانه شان را به گلوله بستند، مختاروف نیز خودکشی کرد.
با اینکه معماری هنرمندانه این بنا سرگذشت غمگین ولی عاشقانه ای دارد، امروزه کاخ سعادت به یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری باکو تبدیل شده است. هنگام انقلاب روسیه، این کاخ به باشگاه زنان علی بایراموف واگذار شد و تا سال ۱۹۳۰ فعاليتهای آموزشی برای زنان مسلمان انجام می گرفت. بعدها به اين كاخ نام سعادت سرا يا كاخ عروسي داده شد و مراسم عقد و ازدواج و جشنهای عروسی برگزار می گردد.
کاخ سعادت باکو

معماری نئوگوتیک کاخ سعادت باکو


هنر گوتیک در دوران قرون وسطی در اروپای غربی و مرکزی رواج پیدا کرده و از قرن ۱۲ تا اواخر قرن ۱۶ میلادی ادامه داشته است. در سبک گوتیک بیشتر بر روی ارتفاع و نورپردازی تمرکز می‌شود و در ساخت کلیساهایی با این سبک از سنگ‌های سنگین‌وزن، برج‌های بلند استفاده شده است. طاق نوک‌ تیز، پشت‌ بند معلق (شمشیری) و قوس جناغی (دنده‌دار) از ویژگی‌های رایج سبک گوتیک به شمار می‌روند.
سبک نئوگوتیک نیز تحت تأثیر معماری قرون وسطی بوده است و در آن کمتر به تقارن توجه می‌شده است. برای دکور ساختمان‌های عمومی و کلیساها از قاب‌ بندی‌ های عمودی، مناره ها کمک می‌گرفتند. در معماری نئوگوتیک چندان درگیر امکانات ساختاری نمی شوند و تمرکزشان بیشتر بر روی حسی است که به مخاطبان داده می شود. استفاده از پشت ‌بندهای معلق در نئوگوتیک برای تقسیم کردن وزن ساختمان طراحی می شده است. طاق‌ های نوک ‌تیز نیز از ویژگی‌های دیگر این سبک محسوب می شود که هم برای تحمل وزن ساختمان و هم برای دکور از آن استفاده می کردند. پنجره‌ های کشیده و بزرگ‌ تر برای ساختمان تعبیه می کردند تا نور کافی را به فضای داخلی برسانند.
کاخ سعادت باکو

اهمیت کاخ سعادت در شهر باکو


کاخ سعادت مرکز اصلی دولت جمهوری آذربایجان است که در قسمت کوهستانی شهر باکو و مشرف به کل شهر و خلیج باکو قرار گرفته است، هم به عنوان یک مرکز رسمی دولتی و هم به عنوان محل سازمان های غیردولتی و محلی است که در این محل انواع مختلفی از رویدادها و مراسمات رسمی برگزار می شود؛ از جمله مراسماتی که تاکنون در این کاخ برگزار شده اند به قراردادهای مهم نفت و گاز و جشن عروسی لیلا علی اف، دختر الهام حیدر اوغلو ، همایشهای بین المللی و دولتی اشاره کرد. این کاخ که در سال ۱۹۸۰ برای بازدید عمومی افتتاح شد، بعدها نیز در سال ۱۹۹۸ مورد بازسازی قرار گرفته است.

نحوه دسترسی به کاخ سعادت باکو


این ساختمان در مرکز باکو، در تقاطع خیابان‌های مرتضی مختاروف و احمد جواد، در خیابان مرتضی مختاروف، پلاک ۶ واقع شده است. به دلیل اینکه در مرکز شهر باکو قرار گرفته است دسترسی به این کاخ بسیار آسان است؛ اتوبوس، مترو و تاکسی های شهری همگی شما را از هر نقطه از شهر به این آدرس می رسانند.
کاخ سعادت باکو

ساعت بازدید از کاخ سعادت باکو


كاخ سعادت همه روزه به جز دوشنبه ها و پنجشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر برای بازدید باز است. البته اگر مراسم عروسی نباشد، بازدید از راهروها و سالن اصلی نیز آزاد است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به کاخ سعادت باکو


مرکز حیدر علی اف: ۲.۲ کیلومتر
موزه نظامی گنجوی (موزه ادبیات آذربایجان): ۶.۸ کیلومتر
قلعه دختر: ۷ کیلومتر
ایچری شهر(بافت قدیمی باکو): ۷.۲ کیلومتر
میدان فواره ها: ۷.۳ کیلومتر
موزه فرش باکو: ۷.۵ کیلومتر
برج های شعله: ۹ کیلومتر

رستوران های نزدیک به کاخ سعادت باکو


رستوران دیاموند: ۱.۶ کیلومتر
خانه استیک الونت: ۲.۶ کیلومتر
رستوران چانگالا: ۳.۳ کیلومتر
رستوران گون آیدین: ۳.۵ کیلومتر
رستوران نوبهار: ۴.۱ کیلومتر
رستوران سماق: ۴.۷ کیلومتر
رستوران سلام زیروسی: ۸.۷ کیلومتر

هتل های نزدیک به کاخ سعادت باکو


هتل پریمییر: ۵۵۰ متر
هت آپارتمان سیتی: ۱ کیلومتر
هتل حیدر علی اف: ۱.۲ کیلومتر
هتل آلتوس: ۱.۹ کیلومتر
هتل لارا: ۲.۲ کیلومتر
هتل گرند: ۲.۹ کیلومتر
هتل امرالد: ۳ کیلومتر
هتل تراس: ۴.۳ کیلومتر
هتل DAYS: فاصله ۵.۳ کیلومتر

کاخ سعادت باکو
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است