search
menu

راهنمای سفر به اردبیل | صفر تا صد سفر اردبیل

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر اردبیل
آب و هوا و بهترین فصل سفر به اردبیل
جاهای دیدنی و گردشگری شهر اردبیل
چگونه به اردبیل سفر کنیم؟
فاصله و مدت سفر زمینی از تهران
حمل و نقل عمومی در اردبیل
هتل ها و محل های اقامت در اردبیل
غذاهای معروف و محلی اردبیل
رستوران های معروف اردبیل
هزینه های سفر به اردبیل
مراکز خرید و بازارهای اردبیل
جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی اردبیل
سوغاتی های اردبیل
تلفن‌های ضروری اردبیل
اردبیل، شهری زیبا و دیدنی‌ در بهترین نقطه از کشورمان قرار دارد. شهری در میان کوه‌ های سبلان و باغرو که در قدیم آرتاویل نامیده می‌ شد و دارای جاهای دیدنی همراه با طبیعت بکر و‌ تاریخی غنی زیادی است، همچنین به دلیل قرارگیری در جاده ابریشم از زمان های گذشته تاکنون رونق اقتصادی در این شهر دیده می شود. سفر به این خطه از آذربایجان جذابیت های خاصی دارد. مطمئن باشید سفر به این شهر یکی از بهترین سفرهایتان خواهد بود، اگر تا به حال به اردبیل سفر نکرده‌ اید، با دنبال کردن این مطلب به راحتی می توانید با برنامه‌ ریزی و ارزیابی هزینه‌ ها و خرید بلیط هواپیما سفری به یاد ماندنی را تجربه کنید. در این مقاله سعی کرده ایم تا مطالب جامع و دقیقی در زمینه راهنمای سفر به شهر اردبیل را برایتان ارائه دهیم.

معرفی شهر اردبیل


اردبیل با ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا در شمال غربی ایران و در میان دشتی به نام اردبیل واقع شده است. استان اردبیل از شمال به جمهوری آذربایجان، از غرب به آذربایجان شرقی، از شرق به استان گیلان و از سمت جنوب به استان زنجان محدود می شود. گویش مردم این استان زبان شیرین ترکی آذربایجانی است. در طول تاریخ شهر اردبیل از دو جهت دارای اهمیت بوده است: دلیل اول به خاطر قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و دلیل دیگر نیز به خاطر وجود مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی در بافت شهر اردبیل است. شهر اردبیل در سال های گذشته با نام‌ های گوناگونی مانند دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان، دارالامان و شهر مقدس نامیده می شده است.
راهنمای سفر به اردبیل | صفر تا صد سفر اردبیل

آب و هوا و بهترین فصل سفر به اردبیل


آب و هوای شهر اردبیل در کل ایران مشهور است، به طوری که در زمستان ها سرد و در تابستان ها معتدل می شود. بارندگی سالانه و تعداد روزهای یخبندان حدودا نصف سال را شامل می شود. شهر اردبیل علاوه بر اینکه به عنوان قطب تجاری شهرت دارد، به خاطر آثار باستانی و آب و هوای بی نظیر خود نیز معروف است. این شهر توریستی با آب و هوای مطبوع خود در فصل های گرم سال میزبان سیل عظیمی از مسافران می شود که با رزرو بلیط هواپیما عازم این شهر می شوند؛ زیرا دو سوم این استان را کوهستان های مرتفع تشکیل داده اند و همین دلیلی برای خنکی هوا در تابستان می شود. در حال کلی، استان اردبیل دارای چهار اقلیم مدیترانه ای گرم، مدیترانه ای معتدل، کوهستانی سرد و معتدل است و شهر اردبیل را شهر سردسیر می نامند، زیرا بارش باران و برف در این شهر بین پنج تا هشت ماه است. فصل تابستان نیز به دلیل آب و هوای معتدل بهترین زمان برای بازدید محسوب می شود. وجود کوهستان سبلان در غرب این شهرستان باعث اعتدال آب و هوای اردبیل شده است و آب های جاری از این کوهستان باعث آبادانی شهر گردیده اند.
دمای متوسط در اردبیل هفت درجه سانتگراد است و در زمستان‌ ها علاوه بر برف شاهد دمای ۳۵- درجه نیز خواهید بود. بنابراین بهترین زمان سفر به Ardabil را اواخر فصل بهار، سه ماه تابستان و اوایل پاییز می توان نام برد، اگر دوست دارید گل های بابونه را بر روی کوه‌ های سبلان تماشا کنید، باید در ماه خرداد به اردبیل سفر کنید، البته برای علاقه مندان تفریحات زمستانی سفر در فصل زمستان توصیه می شود، زیرا تفریحاتی مانند اسکی بر روی کوه‌ های آلوارس امکان پذیر می شود. از توصیه های ما برای سفرتان به این شهر زیبا اینست که در هر فصلی همراه خود لباس گرم داشته باشید؛ زیرا در همه فصل ها حتی تابستان ها نیز شب های اردبیل سرد می شود.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر اردبیل


بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
برای علاقه مندان به آثار تاریخی بازدید از مهم ترین اثر شهر اردبیل به نام بقعه شیخ صفی الدین توصیه می شود. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مجموعه ای باشکوه با معماری و کاشی‌ کاری های معرق و مقرنس، منبت‌ های بی نظیر، خطاطی های هنرمندان یادگاری از دوره صفویه است. در این مجموعه مقبره شاه اسماعیل اول و چند تن از کشته شدگان جنگ چالدران را خواهید دید. قسمت های مختلف این مجموعه عبارتند از چینی خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه، چراغ خانه و حرمخانه. این محل یکی از مهم ترین مکان های ملی و سیاسی در زمان صفویه بوده است و این مقبره به شکل برجی استوانه ای است و گنبد کوتاهی بر بالای آن قرار دارد. این اثر تاریخی در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. برای بازدید از این بقعه تاریخی باید به خیابان شیخ صفی و میدان عالی قاپو بروید و بازدید از این مجموعه همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب امکان پذیر است که باید برای بازدید بلیط ورودی تهیه کنید.
راهنمای سفر به اردبیل | صفر تا صد سفر اردبیل

آبگرم های معدنی اردبیل
یکی از جاذبه های مهم این منطقه وجود آبگرم های معدنی است که خاصیت درمانی و شفابخش دارند، بدین جهت سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده و به خرید بلیط هواپیما مشتاق می کند. استان اردبیل دارای ۱۱۸ چشمه آبگرم است و در شهرهای سرعین، خلخال، نیر، مشگین شهر و اردبیل پراکنده اند، چند مورد از آبگرم های این منطقه عبارتند از سردابه، بیله درق، خلخال سوئی، قوتورسوئی، بوشلی و قینرجه. این آبگرم ها خواص شیمیایی و درمانی با درجه حرارت متفاوت دارند و برای بسیاری از بیماری های مفاصل مفید هستند، همچنین حس خوبی را از این آبگرم ها تجربه خواهید کرد و سفری فراموش نشدنی به ارمغان می آورد. البته این روزها بیشتر شبیه استخر شده اند و با رعایت نکات بهداشتی و با خیال راحت می توانید از این آبگرم ها استفاده کنید.
دریاچه شورابیل
در جنوب شرقی شهر اردبیل، دریاچه شورابیل زیبا خودنمایی می کند که به عنوان تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران است. این دریاچه دارای آب شور بوده و قدمتی بیشتر از دریاچه ارومیه دارد. این منطقه دارای فضای سبز، تپه، دریاچه ای نقره ای همراه با امکانات تفریحی مناسبی است که می تواند محلی عالی برای گذراندن یک روز شاد و مفرح باشد. در زمان های گذشته به دلیل شوری و لجن طبی شهرت زیادی داشت و در سال های اخیر نیز با افزودن آب شیرین به این دریاچه امکان پرورش ماهی فراهم شده است، همچنین امکاناتی نظیر قایق رانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش و رستوران در وسط دریاچه وجود دارند. هر ساله صدها پرنده مهاجر از روسیه به این دریاچه می آیند، توجه داشته باشید که شکار در این منطقه ممنوع است.
جنگل فندقلو
جنگلی سرسبز با مناطقی بکر گردشگران زیادی را روانه این سمت از اردبیل می کند. جنگل فندقلو، این جنگل زیبا در میان دو استان گیلان و اردبیل واقع شده و در میان جنگل نیز آبگرم و درختان میوه زیادی وجود دارند. جنگل فندقلو در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان نمین قرار دارد و میزبان گردشگران زیادی ازنقاط مختلف ایران است. علاوه بر اینها، این جنگل یکی از محل های مناسب برای گذران تعطیلات تابستانی است و به دلیل نزدیکی به گردنه حیران محل مناسبی برای طبیعت دوستان است. برای دسترسی به این جنگل باید وارد جاده آستارا شوید و بعد با ورود به جاده فرعی وارد روستای دودران شده و همین جاده را تا خانقاه سفلی ادامه دهید که در نهایت با ورود به روستای آرپاتپه با پیمودن ۴ کیلومتر به پارکینگ فندقلو خواهید رسید.
دریاچه نئور
یکی از زیبا ترین مناطق گردشگری در استان اردبیل کوه باغرو است که دریاچه ای زیبا در سی و شش کیلومتری آن قرار دارد. قزل آلای رنگین کمان در این دریاچه پرورش داده می شود. با اینکه دسترسی به دریاچه نئور کمی سخت است اما به تماشای زیبایی هایش می ارزد. این دریاچه مابین شهر اردبیل و خلخال قرار دارد و از درخشان ترین جاهای اردبیل به شمار می رود. برای رسیدن به نئور باید ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت خلخال بروید، بعد از ده بودالالو باید مسیر ۱۳ کیلومتری را بپیمایید و به روستای عباس آباد برسید. بعد از این روستا به دریاچه زیبای نئور با عمق ۵ متری خواهید رسید. توجه داشته باشید که مسیر دسترسی به دریاچه کاملا آسفالت است اما جاده دور دریاچه خاکی است. به دلیل بارندگی های فصلی و چشمه‌ های فراوان این دریاچه همواره پر از آب است و گردشگران برای لذت بردن از هوای مطبوع و زیبایی‌ های آن و همچنین استراحت در کنار طبیعت بکر دریاچه به این منطقه سفر می کنند. به یاد داشته باشید که شکار پرندگان آبی در این دریاچه ممنوع است.
راهنمای سفر به اردبیل | صفر تا صد سفر اردبیل

بازار بزرگ اردبیل
بازار بزرگ و قدیمی شهر اردبیل یکی از مکان‌های دیدنی و به یادگار مانده از دوره صفویه است و این بازار دارای چندین تیمچه‌، حمام، مسجد و سرا است که با تاریخچه غنی خود هنوز هم سرپا هستند. تاریخچه این بازار به سده‌ های ۷ و ۸ هجری قمری برمی گردد و این بازار قدیمی جزو جاذبه‌ های گردشگری شهر به شمار می رود. طاق‌ های جناغی و گنبدهای ساده دارای زیبایی چشم‌ نوازی هستند، همچنین محوطه‌ داخلی بازار با نور و روشنایی توسط روزنه‌ های موجود در پوشش‌ های گنبدی دیده می شود و بخش های مختلف این بازار عبارتند از چهار سوق یا بازار بزرگ قیصریه، بازار اصلی، بازار چاقوسازان، راسته‌ پارچه فروشان، سراجان، بازار زرگران، راسته کفاشان، مسگران، راسته‌ پیر عبدالملک، علافان و …
کلیسای مریم مقدس
اردبیل شهری با تاریخ پرفراز و نشیب خود همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، یکی از دیدنی های مذهبی این شهر کلیسایی قدیمی است که در سال ۱۸۷۶ میلادی توسط خانواده گالوست میرزایان و اهتمام خاچاطور شهبازیان ساخته شده و تا سال ۱۹۴۴ میلادی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. خانواده های مسیحی را روانه این شهر می کند. بنای کلیسا آجری است و در داخل بنا نیز نقاشی های زیبایی به چشم می خورند، اما قسمت های مربوط به حمام و مدرسه در این کلیسا از بین رفته اند. در اطراف این کلیسا می توانید به پارکینگ، رستوران، بوفه و پوشش شبکه عالی دسترسی داشته باشید.
آبشار و پیست اسکی آلوارس
آلوارس نام روستایی در دامنه سبلان و ۱۲ کیلومتری سرعین است که دارای بزرگترین پیست اسکی در زمستان است. در اطراف آن چشمه های متعدد و رودخانه خیاوچای حیرت زده تان خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم در سفرتان به اردبیل حتما به این منطقه سر بزنید و از تفریحات هیجان انگیز لذت ببرید. این پیست ۹ ماه در سال قابلیت اسکی دارد و در ۱۲ ماه از سال نیز پوشیده از برف است. مطمئن باشید سفری خاطره انگیز در این منطقه در انتظار شماست.
راهنمای سفر به اردبیل | صفر تا صد سفر اردبیل

چگونه به اردبیل سفر کنیم؟


برای رفتن به این شهر بی نظیر می توانید از هواپیما، اتوبوس یا خودرو شخصی استفاده نمایید. توجه کنید که شهر اردبیل تاکنون به شبکه ریلی و راه‌ آهن کشور متصل نشده است، اما امکان دسترسی هوایی و زمینی برای این استان وجود دارد. برای سفر زمینی با اتومبیل شخصی از تهران می توانید چندین مسیر زیبا را انتخاب کنید، گزینه اول می توانید از طریق اتوبان تهران- قزوین و سپس قزوین-رشت استفاده کنید و در ادامه مسیر به اردبیل برسید. یکی دیگر از راه های دسترسی زمینی به اردبیل از سمت تهران می توانید به زنجان رفته و بعد از آن به اردبیل دسترسی داشته باشید. همچنین مسافران و گردشگران از خطوط هوایی نیز برای رسیدن به اردبیل می توانند استفاده کنند. این فرودگاه در شمال غرب اردبیل قرار دارد و هواپیماهای شرکت های ایران ایر، آتا و آسمان در روزهای خاص و مشخص پرواز انجام می دهند. در این فرودگاه بین‌ المللی همه روزه از شهر تهران پرواز انجام می گیرد، تنها کافیست با خرید بلیط هواپیما از این شهر تاریخی بازدید کنید. دومین گزینه برای رفتن به اردبیل استفاده از اتوبوس‌ است که از بیشتر شهرهای ایران مانند تهران، تبریز و رشت همه روزه اتوبوس‌ هایی به سمت اردبیل روانه می‌ شوند.

فاصله و مدت سفر زمینی از تهران


مسیر ۱ از قزوین و شهرهای شمالی کشور به طول ۵۸۰ کیلومتر است و حدودا ۸ ساعت طول می کشد.
مسیر ۲ از زنجان به سمت اردبیل به طول ۵۹۰ کیلومتر است و حدودا ۷ ساعت طول می کشد.
فاصله و مدت سفر هوایی از تهران: این فاصله ۳۹۸ کیلومتر بوده و حدودا ۱ ساعت و نیم طول می کشد.

حمل و نقل عمومی در اردبیل


برای گشت و گذار در داخل شهر اردبیل می توانید از اتوبوس های شرکت واحد استفاده کنید و اکثر خطوط به مرکز شهر بازار، میدان سرچشمه و میدان شریعتی ختم می شوند. روش دیگر استفاده از تاکسی های شهری به رنگ زرد است که به صورت عمومی و دربستی آماده ارائه خدمات هستند. تاکسی‌ های دربستی دیگر به رنگ سبز نیز با تماس شماره ۱۳۳ در هر نقطه از شهر قابل دسترسی هستند.
پایانه اتوبوس در اردبیل: بلوار مقدس اردبیلی. از ترمینال تا مرکز شهر حدودا ۱۰ دقیقه فاصله وجود دارد و به وسیله خطوط مختلف اتوبوس های شهری به هر نقطه ای از شهر دسترسی خواهید داشت. همچنین می توانید از تاکسی های موجود در ترمینال استفاده کنید.
فرودگاه اردبیل: در ۱۰ کیلومتری جاده اردبیل-آستارا. برای دسترسی به مرکز شهر نیز می توانید از تاکسی های فرودگاه بهره مند شوید و برای این کار دو نوع تاکسی وجود دارد، نوع اول تاکسی های دربستی هستند و به هر نقطه ای از شهر می توانید دسترسی داشته باشید و تاکسی نوع دوم نیز تاکسی های مشترک با قابلیت سوار شدن چندین مسافر است و این تاکسی ها تا میدان جهاد می روند که در این صورت باید بقیه مسیرتان را تاکسی دیگر بگیرید.

هتل ها و محل های اقامت در اردبیل


هتل های ۴ ستاره: هتل سارای.
هتل های ۳ ستاره: هتل دریا، هتل سبلان، مهمانسرای ایده آل، هتل شورابیل.
هتل های ۲ ستاره: هتل مهدی.
اقامتگاه بومگردی: باجیلار، اوماسلان، شوون.
راهنمای سفر به اردبیل | صفر تا صد سفر اردبیل

غذاهای معروف و محلی اردبیل


غذاهای هر شهر نشان دهنده فرهنگ و آداب آن منطقه محسوب می شوند، ممکن است این روزها در همه شهرها انواع غذاها طبخ شوند اما اصالتشان به شهر اصلی برمی گردد و با نام همان شهر شناخته می شوند. اردبیل نیز با غذاهای لذیذ خود به استقبال مسافران می رود، در ادامه به دنیای خوشمزه غذاهای اردبیلی ها سر می زنیم، در ابتدا با انواع آش شروع می کنیم:
آش میوه: یکی از آش‌ های مخصوص آذربایجان به ویژه استان اردبیل، آش میوه است که مواد تشکیل دهنده آن لوبیا قرمز، نخود، عدس، برنج، گندم پوست کنده، رشته آش، گوشت چرخ کرده، آلوی خورشی، برگه آلو زرد، قیسی زردآلو، آلبالو خشک، گوجه برقالی و سبزی هایی مانند تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر بوده و این آش با ارزش غذایی بسیار بالا و به وجود انواع میوه‌ های خشک برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.
آش رشته اردبیل (اریشتَ آشی): آشی معروف برای مراسم‌ چهارشنبه سوری و سفره های نذری و افطاری است. حبوبات پخته اجزای اصلی این آش را تشکیل می دهند و همچنین از رب، رشته آش، آلبالو خشک یا تازه، ذغال اخته، آلو بخارا، گوجه سبز تازه یا خشک استفاده می شود.
آش دوغ: یکی از مشهورترین آش های اردبیل با طرفداران بسیار زیاد در سراسر کشور آش دوغ است که از نخود، برنج، دوغ محلی ترش، سبزی مانند تره، گشنیز استفاده می شود. برخی ها نیز به این آش قلقلی های گوشت اضافه می کنند. آش شیر: آشی ساده و خوشمزه در اردبیل به دلیل داشتن شیر جزو غنی ترین آش ها به شمار می رود.
آش گیلدیک: در اردبیل و ارسباران آش گیلدیک شهرت دارد و شامل موادی مانند سبزی، گل نسترن کوهی، برنج، حبوبات نیز مانند نخود و عدس و لوبیا، مغز گردو، آلوچه و برگ زردآلو است. گل نسترن با طبعی گرم و خشک و سرشار از ویتامین سی در درمان انقباض ماهیچه های معده، بیماری های کلیه و سنگ کلیه تاثیر زیادی دارد.
حال نوبت به خورش ها و غذاهای دیگر شهر اردبیل رسیده است؛
پیچاق قیمه: این خورش یکی از غذاهای خوشمزه و محلی اردبیل است که به خورش بادام نیز شهرت دارد. استفاده از خلال بادام با ارزش غذایی بالا منبع غنی آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد سرطانی دارد که برای بیماران دیابتی و فشارخون بالا مفید است. در تهیه این خورش از بادام، گوشت گوسفندی، پیاز، برگ بو، تخم‌ مرغ، ادویه‌ مانند کاری، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل ساییده شده و نمک استفاده کرده و همراه با برنج سرو می کنند.
چیغیرتما: غذایی خوشمزه با تهیه آسان در شهر اردبیل شهرت دارد و مفهوم نام این غذا در زبان آذری یعنی اضافه کردن تخم‌ مرغ در آخرین مرحله‌ پخت است. این غذای خوشمزه انواع مختلفی دارد که از بوقلمون، مرغ و گوشت استفاده می کنند. ساده ترین نوع چیغیرتما همان املت است که مردم اردبیل به آن از نیز مرغ استفاده می کنند.
خورش ترشی قورمه: از غذاهای مشهور ماه رمضان در اردبیل می توان به ترشی قورمه اشاره کرد که جزو خورش های سنتی به شمار می رود و مواد تشکیل دهنده آن پیاز، زردچوبه، گوشت قرمز، لوبیا چشم بلبلی، آلوچه‌ خورشی، زعفران و رب گوجه‌ فرنگی است و همراه با برنج سرو می کنند.
تاس کباب: یکی از خوراکی های خوش رنگ و لعاب در سراسر ایران است که در دو نوع مختلف با مرغ و گوشت تهیه می شود، اما در اردبیل تاس کباب با مرغ شهرت بسیاری داشته و علاوه بر آن از زنجبیل تازه، سیر، موسیر، زیره، چوب دارچین، گردو، تخم‌ گشنیز، روغن زیتون، دارچین، عسل، گشنیز، زعفران و فلفل چیلی نیز استفاده می شود. عطر و بوی این غذا هوش از سرتان خواهد برد و لذت خواهید برد.
یر کوکی خورشی: این خورش همان خورش هویج است که در سراسر ایران پخته می شود اما یکی از غذاهای اردبیل به شمار می رود. همان طور که می دانید هویج بسیار پرخاصیت و مغذی بوده و در پخت آن از گوشت قرمز، روغن، پیاز، زعفران، رب گوجه فرنگی، نمک، آبلیمو و آبغوره استفاده می شود.
تره اسفناج: سبزی بومی اسفناج با خاصیت ضد سرطانی و کنترل کننده کلسترول خون، کم‌ خونی، تقویت اعصاب در اردبیل مورد استفاده قرار می گیرد و ترکیب اسفناج همراه با لپه، سیر، پیاز، رب انار، روغن، زردچوبه و تخم‌ مرغ غذای خوشمزه ای به نام تره اسفناج است که بسیار مقوی و پرخاصیت است.
خشیل: یکی از غذاهای مخصوص فصل سرما در استان اردبیل خشیل نام دارد که در طبخ آن از شیره‌ خرما، بلغور گندم، آرد، کره، دارچین و شکر استفاده می شود و جزو غذاهای عالی در شب یلدا است و در حفظ سلامت بدن تاثیر بسزایی دارد.
کشمش پلو: با توجه به اینکه کشمش یکی از مواد غذایی بسیار مفید بوده و شامل آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌ های گروه ب، همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی هست. اردبیلی ها این میوه را با برنج و کمی شیر ترکیب کرده و غذایی به نام کشمش پلو می پزند، یکی از غذاهای پرطرفدار اردبیلی ها در منوی همه رستوران ها کشمش پلو است.
سوتی پلو: غذای محلی دیگر در اردبیل مخصوص آخرین چهارشنبه‌ سال و شب عید است که با استفاده از برنج، شیر، روغن، گلاب و هل پخت می شود و همراه با ماهی دودی، خرما، روغن حیوانی و کشمش سرو می کنند. این غذای محلی با مواد اولیه مفید در ماه‌ رمضان نیز برای وعده‌ های افطار و سحر طرفدار دارد.
باسترماپلو: غذایی سنتی دیگری در استان اردبیل که اصالت آن به باکو بر می گردد و باسترما به معنی مدفون شده است، زیرا مواد ترکیبی آن هنگام سرو دیده نمی‌ شود. مواد تشکیل دهنده این غذا عبارتند از مرغ، رب ازگیل، گردو، برنج، زعفران، پیاز، کره، رب به، رب آلوچه و سیب‌ زمینی است و مطمئنا از نحوه سرو این غذا تعجب خواهید کرد، زیرا در قابلمه‌ های کوچک و تک‌ نفره در رستوران ها سرو می شود.
لونگی: غذایی تحت عنوان اردک یا مرغ شکم پر است که در اردبیل جایگاه خاصی دارد و از موادی مانند پیاز، گردو، رب ازگیل یا رب آلوچه، آبغوره، گوجه فرنگی، نمک و فلفل در تهیه این غذای لذیذ استفاده می کنند.
سوغان سو: یکی دیگر از غذاهای اردبیل با استفاده از تخم مرغ، روغن، رشته، پیاز و آب پخته می شود و در عرض چند دقیقه آماده می شود. سوغان سو نیز همانند آبگوشت مصرف می کنند و طرفداران زیادی دارد.
قسمت خوشمزه در اردبیل تمامی ندارد و این بار نوبت معرفی دسرهای این شهر است؛
قیقاناق: نوعی دسر با نام فارسی خاگینه است که در اردبیل طرفداران خاصی دارد و از آرد، ماست، تخم مرغ، بکینگ پودر، شکر، آب، زعفران آب کرده و گلاب تهیه می شود.
قویماق: نام فارسی این دسر نیز کاچی است و در بسیاری از نقاط ایران طبخ می شود و مواد اولیه آن عبارتند از آرد برنج، آرد گندم، کره، شکر، گلاب، زعفران و آب. حلواها: در اردبیل می توانید انواع حلواها را به عنوان سوغاتی به شهر خودتان ببرید، از حلواهای مشهور این شهر می توان به حلوای زنجبیل، حلوای سیاه، حلوای زرد اشاره کرد که می توانید در زمان میان وعده و عصرانه میل نمایید.
راهنمای سفر به اردبیل | صفر تا صد سفر اردبیل

رستوران های معروف اردبیل


برای سفارش غذاهای محلی و غذاهای معمولی در این شهر چندین رستوران مشهور وجود دارند که در ادامه به معرفی چند مورد می پردازیم:
رستوران حاجی قربان واقع در چهارراه باغمیشه، نرسیده به فلکه سعدی است و از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب فعالیت دارد. رستوران سعادت در خیابان جمهوری و کوچه باغ صدر قرار دارد و همچنین کباب های این رستوران با قیمت های بسیار مناسب مشهور هستند.
رستوران کافه باغ: رستورانی دنج و آرام در کنار دریاچه شورابیل است که غذاهای سنتی ارائه می دهد. رستوران تانتونی پرسیس نیز در خیابان حافظ قرار دارد و با ارائه کباب های ترک بسیار خوشمزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب فعالیت دارد.

هزینه های سفر به اردبیل


هزینه سفر از تهران تا اردبیل با هواپیما از ۵۱۰ هزار تومان تا ۵۳۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه سفر از تهران تا اردبیل با اتوبوس از ۸۰ هزار تومان تا ۱۱۵ هزار تومان متغیر است.
هزینه هر وعده غذایی در اردبیل نسبت به شهرهای دیگر ارزان است و برای هر نفر از ۲۰ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه اقامت در اردبیل نیز از ۸۵ هزار تومان تا ۳۷۵ هزار تومان متغیر است.

مراکز خرید و بازارهای اردبیل


یکی از خوشایندترین قسمت ها در هر سفری مربوط به خرید است، مراکز خرید بزرگ و مدرن در شهر اردبیل مطمئنا گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کنند، ما نیز در این بخش می خواهیم چند مورد از مراکز خرید این شهر را برایتان معرفی کنیم تا در هنگام سفرتان به اردبیل به راحتی و بدون اتلاف وقت خرید کنید.
یکی از مشهورترین مراکز خرید اردبیل مجتمع تجاری شورا سنتر اردبیل است که در سال ۱۳۸۴ در خیابان عطایی و ورودی قبلی شورابیل افتتاح شده و یکی از مراکز مدرن اردبیل به شمار می رود و در واقع، این مرکز خرید به انتظارات طیف وسیعی از خریداران پاسخ می دهد. در این مجتمع برندهای مشهوری مانند زارا و پوما و آدیداس و غیره عرضه می شوند. همچنین در این مرکز خرید می توانید لوازم منزل، پوشاک، کفش و زیورآلات تهیه کنید. این مجموعه از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب به صورت یکسره باز است و مجهز به مرکز بازی کودکان، سرویس بهداشتی و پله برقی است. محدوده قیمتی اجناس نیز متوسط رو به بالاست. لازم به ذکر است این مرکز خرید دارای رستوران و کافی شاپ نیست ولی در نزدیکی آن چندین مورد به چشم می خورند.
مرکز خرید مجلل الماس شهر: اینجا با ۱۲ طبقه و نمایی زیبا و خاص یکی از زیباترین و بزرگ‌ ترین مراکز خرید به شمار می رود و در بیشتر فروشگاه های آن به عرضه پوشاک و لوازم آرایشی می پردازند؛ همچنین فست فود و شهربازی نیز در طبقه آخر وجود دارند. برای دسترسی به این مرکز خرید باید به میدان شریعتی بروید و از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب فعالیت دارند.
مجتمع تجاری صدف اردبیل: این مرکز خرید در چهارراه امام اردبیل واقع شده و برای خرید موبایل، کامپیوتر و لوازم جانبی کاربرد دارد. ساعت کاری این مجموعه از ۹ صبح تا ۹ شب است و در این جا با محصولات جدید دنیای تکنولوژی آشنا خواهید شد. این مجتمع تجاری دارای ۲ طبقه با آسانسور و پله برقی است.
بازار جدید طلا فروشان: مجتمع تجاری بسیار شیک در خیابان سی متری اردبیل واقع شده است و همانند جواهری درخشان توجه همه را به سوی خود جلب می کند. این مجتمع با معماری بسیار زیبای خود یک بهشت واقعی برای عاشقان طلا و جواهر است که در سه طبقه احداث شده است. حتی اگر قصد خرید طلا نداشته باشید، باز هم بازدید از ویترین های این مرکز خرید به گردشگران توصیه می شود.
مجتمع تجاری شاه اسماعیل خطائی: در سال های اخیر، در روبروی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، مجتمع تجاری بی نظیری خواهید دید که تندیس زیبایی از شاه اسماعیل خطائی در ورودی آن به چشم می خورد. این مرکز خرید در ۳ طبقه همراه با پارکینگ، پله برقی و آسانسور است، همچنین معماری مدرن آن در کنار بافت تاریخی شهر اردبیل بسیار بی نظیر است. در این مرکز خرید انواع پوشاک، زیورآلات و صنایع دستی به فروش می رسند و معمولا نسبت به بقیه مراکز خرید از محدوده قیمتی نسبتا بالایی برخوردار است. همچنین می توانید به کافی‌ شاپ و رستوران موجود در این مرکز خرید بروید.
راهنمای سفر به اردبیل | صفر تا صد سفر اردبیل

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی اردبیل


در میان همه سرگرمی های موجود در شهر اردبیل پیشنهاد ما شرکت در جشنواره های مخصوص این شهر است، از جشنواره های اردبیل می توان به جشنواره ملی و غذاهای سنتی اشاره کرد که در اواخر تابستان هر سال برگزار می شود. در فصل زمستان نیز جشنواره ای تحت عنوان جشنواره زمستانی بیدار اردبیل برگزار می شود که ۱۶ رویداد ورزشی اتفاق می افتد، مانند مسابقات تیراندازی، مسابقه اسکی، مسابقه تراپ و بازی های بومی. در فصل های بهار و تابستان نیز اردبیل میزبان نمایشگاه ها و جشنواره های مربوط به صنایع دستی است. علاوه بر این ها می توان به جشنواره عسل و معرفی تولیدات باغات میوه مخصوصا انگور این منطقه اشاره کرد. از جشنواره های سنتی در اردبیل جشن آلاه لاما نام دارد که به جشن شکرگزاری در هنگام برداشت گندم انجام می گیرد.

سوغاتی های اردبیل


کمتر کسی پیدا می شود در هنگام سفر به فکر خرید سوغاتی نباشد، اردبیل جزو شهرهایی است که خوراکی ها و شیرینی های خوشمزه ای دارد و گزینه های مناسبی برای سوغاتی به شمار می روند. عسل سبلان یکی از منحصر به فردترین سوغاتی های شهر اردبیل است و عسل های این منطقه دارای طعم های مختلفی هستند، مانند عسل گون، آویشن، گشنیز. یکی دیگر از خوراکی های خوشمزه در این شهر حلوای سفید و سیاه است که جزو محبوب ترین حلواها هستند و قدمت صد ساله دارند. تخمه آفتابگردان از مفیدترین خوراکی های اردبیل است و جزو سوغاتی های خوشمزه اردبیل محسوب می شود.
نان فطیر نیز با عطر خوش یکی از محصولاتی است که در سفر به اردبیل نباید از دست داد. علاوه بر خوراکی های خوشمزه می توان به صنایع دستی مانند گلیم و جاجیم اشاره کرد که با رنگ بندی های خاص خود چشم نوازی می کنند و جزو هنرهای عشایر به شمار می روند. همچنین ظروف مسی نیز جزو پررونق ترین صنایع دستی اردبیل هستند و کیفیت عالی دارند. اگر جزو افرادی هستید که به سازهای سنتی علاقه مندید، پیشنهاد می کنیم از دست سازهای هنرمندان اردبیلی تهیه کنید و به عنوان یادگاری به شهر خود ببرید.

تلفن‌های ضروری اردبیل


کد تلفن شهر: ۰۴۵
فرودگاه: ۳۳۴۴۷۹۰۲-۰۴۵
بیمارستان و مرکز درمانی:
بیمارستان آرتا: ۳۳۳۳۵۲۴۴-۰۴۵
بیمارستان بوعلی: ۳۳۲۵۲۲۵۱-۰۴۵
بیمارستان علوی: ۳۳۲۳۱۲۰۶-۰۴۵
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است