search
menu

راهنمای سفر به رشت | صفر تا صد سفر رشت

[ پنهان کردن ]
ویدیو راهنمای سفر به رشت
نگاهی مختصر به تاریخ رشت
آب و هوای رشت
بهترین زمان سفر به رشت
جاهای دیدنی و گردشگری رشت
چگونه به رشت سفر کنیم؟
حمل و نقل عمومی در رشت
هتل‌ها و اقامتگاه‌های رشت
رستوران‌ها و فست فودهای رشت
هزینه خورد و خوراک در رشت
غذاهای محلی رشت
مراکز خرید و بازارهای رشت
سوغات رشت
مراسم‌های سنتی رشت
اطلاعات کلی رشت
بیمارستان‌ها و مراکز درمانی رشت
رشت، مرکز استان گیلان، مقصد محبوب گردشگران ایرانی و سومین شهر گردشگر پذیر ایران است. رشت (Rasht)، به دلیل آب و هوای ناب، مناظر و چشم اندازهای بی‌نظیر و جاذبه‌های زیبا و متنوع مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. میان شهرهای شمالی ایران، رشت پرجمعیت‌ترین شهر است و به شهر باران شهرت دارد. رشت را می‌توان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران نامید. زیرا با توجه به حجم گردشگرانی که بلیط هواپیما رشت خریداری می‌کنند و همچنین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش توانسته در صنعت گردشگری جایگاه ویژه‌ای را از آنِ خود کند. فرهنگ اصیل و کهن و قدمت دیرینه رشت بر جذابیت آن می‌افزاید و مردمان خونگرم و صمیمی‌اش در جذب گردشگر نقش کمی ندارند. گردشگران رشت را علاوه بر طبیعت و آب و هوایش، به خاطر غذاهای خوشمزه محلی‌اش نیز دوست دارند. محال است به رشت سفر کنید و از امتحان کردن غذاهای محلی خوش طعم و لذیذش غافل باشید. چنان‌چه قصد سفر به رشت را دارید، بهتر است قبل از رزرو بلیط هواپیما، راهنمای سفر به رشت را مطالعه کرده و تمام اطلاعات لازم درباره مقصدتان را کسب کنید.

ویدیو راهنمای سفر به رشت




نگاهی مختصر به تاریخ رشت


احتمالا سابقه تاریخی رشت به دوره قبل از اسلام و دوره ساسانیان مربوط می‌شود. در کتابی به نام «جغرافیای حدود العالم» که نگارش آن مربوط به سال ۳۷۲ هجری قمری است، چنین آمده که «رشت از آبادی‌های کهن ایران است» و صفت "ناحیت بزرگ" به رشت نسبت داده شده است. در زمان‌های گذشته رشت قصبه‌ای میان دو رودخانه سیاهرود و گوهررود بود. نام قدیمی رشت "دارالمرز" یا "دارالامان" بود و پیش‌تر به آن "بیه" نیز گفته می‌شد. در لغت نامه معنای بیه، رود و یا مصب بین دو رودخانه است و علت نامگذاری شهر نیز قرار داشتن آن بین دو رودخانه بوده است. به اعتقاد دهخدا، رشت در سال ۹۰۰ هجری ساخته شده است و کلمه رشت به حساب ابجد ۹۰۰ هجری است. به همین دلیل از ماده تاریخ شهر برای نامش استفاده کرده‌اند. از زمان شاه عباس صفوی، شهر رشت که یک قصبه بود، آبادانی یافت و در دوره قاجار نیز به دلیل توسعه اقتصادی ایران و روسیه گسترش و توسعه یافت.
راهنمای سفر به رشت | صفر تا صد سفر رشت
از سال ۱۰۰۴ هجری قمری شاه عباس رشت را به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب کرد و آن را مرکز معاملات نوغان و ابریشم قرار داد که در آن دوران محصول اول گیلان بود. این امر باعث شد بازرگانان ایرانی و بازرگان بزرگ روسی، یونانی و ارمنی که تاجر نوغان بودند، به شهر رشت توجه بیشتری کنند. در این دوران جمعیت شهر رشت به طور چشمگیر افزایش پیدا کرد. یک جهانگرد روسی به نام ملگونف که در سال ۱۲۷۵ هجری قمری به رشت سفر کرده بود، در خاطرات سفرش درباره رشت چنین نوشته است که به نظر وی رشت یک شهر خوش وضع با خانه‌های زیبا و رو به دریا بوده و بازرگانان هندی، بخارایی، رومی و عثمانی به خاطر ابریشم به آن سفر می‌کردند. استان گیلان، در دوران مشروطه و بعد از آن به یکی از کانون‌های تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران تبدیل گشت و تأسیس آموزشگاه‌های متعدد، گسترش شهر و ارتقای فرهنگ شهروندان رشت، این شهر را به یکی از پیشروترین شهرهای ایران تبدیل کرد.

آب و هوای رشت


رشت، بزرگ‌ترین شهری است که در سواحل جنوبی دریای خزر قرار دارد و از آب و هوای معتدل و شبه مدیترانه‌ای برخوردار است. آب و هوای این شهر زیبا در تابستان گرم و شرجی بوده و در زمستان سرد و مرطوب می‌شود. رشت، به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در جوار دریای خزر و رشته کوه‌های البرز، توانسته میان مراکز استان‌های کشور بالاترین آمار بارش را به خود اختصاص دهد. به همین سبب است که آن را شهر باران نامیده‌اند. بیشترین میزان بارش در رشت در پاییز و کم‌ترین میزان بارش در تابستان است. میانگین دمای هوای رشت ۹/۱۵ درجه سانتی‌گراد برآورد شده است.
راهنمای سفر به رشت | صفر تا صد سفر رشت

بهترین زمان سفر به رشت


رشت، تابستان‌های گرم و شرجی با دمای ۳۷ درجه سانتی گراد تجربه می‌کند و می‌توان گفت رطوبت هوا در این فصل بسیار آزاردهنده است. طبق اطلاعات هواشناسی، گرم‌ترین زمان رشت ماه مرداد و سردترین زمانش ماه بهمن است. در زمستان دمای هوای رشت تا منفی ۵ درجه کاهش می‌یابد. بنابراین، بهترین زمان سفر به رشت از نظر آب و هوا، اوایل بهار (اردیبهشت) تا اواخر آن و اوایل پاییز است. در ماه مهر سردی هوا چندان زیاد نیست و منظره رنگارنگ پاییزی رشت بی‌نظیر و رویایی می‌شود. برای تجربه هوای مه آلود و بارانی و اکسیژن خالص در رشت، بهتر است بلیط هواپیما را از اواسط مهر تا اوایل آبان خریداری کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری رشت


همه رشت را تنها با جاذبه‌های طبیعی و چشم اندازهای زیبایش می‌شناسند، در حالی‌که جاهای دیدنی و گردشگری تاریخی زیادی در رشت وجود دارند که علاقه مندان به تاریخ و معماری از بازدید آن‌ها لذت می‌برند. پیشنهاد می‌کنیم این بار که بلیط هواپیما رشت می‌خرید به گشت شهری در رشت بروید و از مکان‌های تاریخی زیبایش دیدن کنید. جاذبه‌های طبیعی رشت همچون پارک جنگلی سراوان، دریاچه سقالکسار و تالاب عینک فوق‌العاده زیبا هستند و برای گذراندن یک روز تعطیلی در دل طبیعت مناسب‌اند. همچنین جاذبه‌های تاریخی رشت چون میدان شهرداری، خانه سردار جنگل، بازار بزرگ رشت، سبزه میدان، موزه رشت، خانه سمیعی، خانه ابریشمچی، خانه قدیری رشت، مسجد سفید، عمارت کلاه فرنگی، بقعه دانای علی، بقعه بی بی و زینب، موزه میراث روستایی گیلان، کاروانسرای لات، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، مسجد صفی و کلیسای مسروپ بسیار زیبا و دیدنی هستند.
راهنمای سفر به رشت | صفر تا صد سفر رشت

چگونه به رشت سفر کنیم؟


رشت، مرکز استان گیلان راههای ارتباطی هوایی، زمینی و ریلی دارد و گردشگران می‌توانند به هر طریقی که مایل هستند، به رشت سفر کنند. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما سریع‌ترین و آسان‌ترین روش سفر به رشت را تجربه کنید. با خرید بلیط قطار علاوه بر صرفه جویی در هزینه، سفری راحت و ایمن داشته باشید. همچنین، سفر با اتوبوس به رشت علاوه بر مقرون به صرفه بودن، به شما این امکان را می‌دهد که از مناظر جذاب جاده شمال لذت ببرید. ممکن است بسیاری از گردشگران هم سفر با خودروی شخصی‌شان را ترجیح دهند. در هر صورت سفر به رشت سفری خاطره انگیز و شیرین برایتان خواهد شد.

هواپیما


فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با کد یاتا (RAS) و کد ایکائو (OIGG)، در بلوار ولیعصر رشت قرار دارد. فرودگاه سردار جنگل رشت به لحاظ دسترسی شهری در رشت، به عنوان یکی از برترین فرودگاه‌های ایران معرفی شده است. فرودگاه رشت به دلیل قرار گرفتن در دل استان گیلان و ۷ کیلومتری جاده رشت به انزلی، سفرهای هوایی تمام شهرستان‌های استان گیلان و استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد. می‌توانید با خرید بلیط هواپیما سفری راحت و آسان به رشت تجربه کنید.
راهنمای سفر به رشت | صفر تا صد سفر رشت

اتوبوس


پایانه مسافربری رشت در قسمت جنوبی شهر واقع شده و حمل و نقل مسافران را به سراسر کشور و شهرهای داخل استان میسر می‌کند. پایانه مسافربری رشت در بزرگراه امام علی و میدان گیل قرار دارد و دسترسی به آن از طریق تاکسی امکان پذیر است. اتوبوس‌های ترمینال رشت در مسیر شهرهای برون استانی شامل تهران (پایانه غرب، آزادی)، قرچک، پایانه ساری، پایانه قم، اصفهان (پایانه صفه و کاوه)، پایانه کاوه، کاشان، زرین شهر، فولاد شهر، پایانه مشهد مقدس، پایانه تبریز، شیراز، پایانه اهواز، اندیمشک، پایانه کرمان، سیرجان، پایانه ارومیه، مهاباد، پایانه اراک، زنجان، پایانه بندرعباس، سنندج، سقز، پایانه کرمانشاه، پایانه همدان، ملایر، پایانه خرم آباد، پایانه شهرکرد، مهران، بروجرد، یزد، اردبیل، پایانه گرگان و گنبد کاووس فعالیت می‌کنند.

قطار


ایستگاه راه آهن رشت در جنوب غربی شهر واقع شده و مابین فومن و رشت قرار دارد. دسترسی به ایستگاه راه آهن رشت از مرکز شهر با رانندگی تقریبا ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد. ایستگاه‌های بین راهی قطار تهران رشت هرکدام زیبایی خاصی دارند و عبارتند از: تهران، کرج، هشتگرد، ایستگاه سیاه چشمه قزوین، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، ایستگاه فلکده (راه آهن رشت)، پیربازار (روستایی در شمال غرب رشت).

خودروی شخصی


اگر در یک روز عادی و بدون ترافیک از تهران به سمت رشت حرکت کنید، حدود ۴ ساعت در جاده خواهید بود. اما در روزهای آخر هفته و یا تعطیلات به خصوص در تعطیلات نوروزی به دلیل ترافیک سنگین ممکن این راه ۴ ساعته را در ۱۰ ساعت بپیمایید. بهترین زمان شروع حرکت به سمت رشت از تهران صبح یک روز آفتابی در وسط هفته است. از تهران به سمت کرج و سپس قزوین حرکت کنید. ۲۰ کیلومتر مانده به قزوین به یک مجتمع رفاهی می‌رسید. یک کیلومتر پس از مجتمع رفاهی از دو راهی زنجان و رشت، از خروجی رشت مسیر را ادامه دهید. از این قسمت به بعد مسیری سرسبز و هوایی لطیف شما را همراهی خواهد کرد.
راهنمای سفر به رشت | صفر تا صد سفر رشت

حمل و نقل عمومی در رشت


برای گشت و گذار در سطح شهر رشت می‌توانید از اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. هزینه بلیت اتوبوس در رشت اندک است و در مناطقی چون میدان شهرداری رشت و اماکن شلوغ و دیدنی اتوبوس به راحتی قابل دسترس است. اما متاسفانه برای جابجایی در حاشیه شهر و مناطق کم تردد وسایل حمل و نقل عمومی زیادی وجود ندارند و استفاده از ماشین شخصی پیشنهاد می‌گردد. همچنین، بیش از ۶ هزار تاکسی درون شهری در شهر رشت فعالیت می‌کنند و نرخ کرایه مسیر کوتاه هزار تومان است.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های رشت


از آن جایی که رشت در ایام مختلف سال از مسافران و گردشگران مملوء و خالی می‌گردد، برای هر بودجه‌ای هتل و اقامتگاه‌های متنوع وجود دارند. کافی است متناسب با نیاز، رفاه و بودجه‌تان هتل یا اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید.
هتل‌های لوکس رشت: از هتل‌های لوکس رشت می‌توان هتل ۵ ستاره کادوس و هتل ۴ ستاره شبستان را نام برد که هزینه یک شب اقامت در آن از ۳۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود.
هتل‌های میان رده رشت: از میان هتل‌های میان رده رشت با امکانات مناسب می‌توان به هتل‌های ۳ ستاره ساحلی بهارستان، هتل پامچال و هتل آپارتمان صبوری اشاره کرد که هزینه یک شب اقامت در آن‌ها تقریبا از ۲۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود.
هتل‌های ارزان قیمت رشت: از هتل‌های ارزان و مقرون به صرفه رشت می‌توان هتل‌های ۲ ستاره هتل پارک، هتل اردیبهشت و هتل غدیر را نام برد که هزینه یک شب اقامت در آن‌ها معمولا از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.
راهنمای سفر به رشت | صفر تا صد سفر رشت

رستوران‌ها و فست فودهای رشت


سفر به رشت بدون امتحان کردن غذاهای خوشمزه و لذیذش کامل نمی‌شود. برای رفع خستگی و گرسنگی می‌توانید سری به یکی از بهترین رستوران‌های رشت بزنید و با صرف یک غذای جانانه و خوشمزه جان تازه گرفته و سرحال شوید. از بهترین رستوران‌های رشت که می‌توانید در محیط دنج و دلنشینشان غذاهای محلی و اصیل نوش جان کنید، می‌توان به رستوران شکم الملوک در بلوار منظریه، رستوران محرم در بلوار امام خمینی، رستوران رازقی در گلسار، رستوران شورکولی در بلوار گلسار، رستوران سنتی دوران در میدان جهاد، رستوران اردشیر در سه راه پاستور، کباب سرای حاج حسین در میدان زرجوب، رستوران جهانگیر در میدان زرجوب، رستوران دلیجان در بلوار امام رضا، رستوران ایتالیایی پارادیزو در گلسار، رستوران بزرگ گیلانه در گلسار، رستوران چلو شیش در میدان توشیبا، رستوران گلسار در بلوار گلسار و رستوران حسن رشتی در بلوار امام خمینی اشاره کرد.

هزینه خورد و خوراک در رشت


جالب است بدانید شهر رشت در یونسکو، با عنوان "شهر خلاق در خوراک شناسی" ثبت شده است. زیرا آشپزخانه رشت مملوء از انواع خوراکی‌های متنوع و رنگارنگ نظیر انواع غذاهای محلی، ترشی‌ها، آش‌ها و نان و شیرینی‌ها است. همان طور که از رستوران‌های معروف و ناب رشت نام بردیم، لذت غذا خوردن در یکی از آن‌ها نایاب و خاطره انگیز است. در شهر رشت علاوه بر رستوران‌ها، روی چرخ‌های دستی نیز غذاهای خومزه به فروش می‌رسند که هزینه بسیار ارزان و مناسبی هم دارند. هزینه خورد و خوراک در رشت مانند هر شهر دیگری باتوجه به منطقه و نوع رستوران متفاوت است. اما به طور کلی میانگین هزینه یک وعده غذا برای یک نفر در رشت از ۱۰ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان است.
راهنمای سفر به رشت | صفر تا صد سفر رشت

غذاهای محلی رشت


در رشت به قدری تنوع غذایی وجود دارد و یکی از یکی خوشمزه‌تر و لذیذتر هستند و نمی‌شود از لذتشان سیر شد. حتما و حتما در صورت خرید بلیط هواپیما و سفر به رشت تا جایی که می‌توانید از غذاهای محلی رشت امتحان کنید و لذت ببرید. مطمئن باشید پس از امتحان کردن غذاهای محلی رشت، به دنبال دستور پخت آن‌ها خواهید گشت. ازجمله غذاهای محلی رشت که می‌توانید تست کنید، عبارتند از: میرزاقاسمی، باقلاقاتوق، واویشکا، چغرتمه، اناربیج، بیج-بیج، مو تنجان، مرغ لاکو، خورش کدو مسما، خورش نرگسی، ته بوریان، کویی میرزا قاسمی، کولی غورابیج، پنیر برشته، مرغ ترش، نازخاتون، بولبه بره، ماهی فسنجان، خوشکا بیج، سیر قلیه، اشبل وابیج، بادنجان بورانی، شوید پلو، اشپل، شوید قورمه، بینه قورمه، ترش تره، تله کوته غوراب، مالا وابیج، آلو مسما، ترش شامی (ته کبابی) و شیرین تره، تورشه آش، آش کشک، بورش و کویی آش.

مراکز خرید و بازارهای رشت


در رشت انواع مراکز خرید و بازارها با تنوع اجناس وجود دارند و شما می‌توانید مطابق نیاز خود به یکی از آنها مراجعه و خرید کنید. بزرگ‌ترین بازار روباز ایران، بازار رشت است که هزاران نفر از اهالی رشت و روستاهای استان گیلان و استان‌های مجاور روزانه برای داد و ستد به این بازار مراجعه می‌کنند. دیگر بازارها و مراکز خرید رشت نیز عبارتند از: مجتمع تجاری امیر، پاساژ بزرگمهر، مرکز خرید گلسار و بازار الگویی ماهی فروشان رشت.
راهنمای سفر به رشت | صفر تا صد سفر رشت

سوغات رشت


به احتمال زیاد با سوغاتی‌های رشت آشنایی دارید و بارها از طعم آن‌ها چشیده‌اید. اما در کنار سوغات خوراکی و خوشمزه رشت، سوغاتی صنایع دستی نیز وجود دارند که بسیار هنرمندانه و ظریف خلق شده‌اند. اگر با رزرو تور به رشت سفر کردید، حتما از سوغات خوشمزه رشت که انواع نان، مربا، ترشی‌ها و چاشنی‌ها نظیر زیتون پرورده، رب انار، ماهی دودی، کلوچه، کدو مربا، پول پرتقال مربا، آلوچه شاه بلوط، ترش سیب، ترش انار، برگ سیر، سیر ترشی، کویی، ترب، فلفل سبز، زیتون، گینجه واش، ماهی سفید، خرش و برنج هستند، برای خود و عزیزانتان بخرید. همچنین، از صنایع دستی رشت همچون حصیربافی، بامبو بافی، گلیم، چادرشب بافی، مرواربافی، چموش دوزی و رشتی دوزی به عنوان یادگاری از سفر رشت خریداری کنید و به اقتصاد صنعت‌کاران و زحمتکش رشتی کمک کنید.
راهنمای سفر به رشت | صفر تا صد سفر رشت

مراسم‌های سنتی رشت


آیین و مراسم‌های سنتی رشت هم مانند هر منطقه دیگر ایران جذاب و شیرین است و مردمان رشتی از ادوار گذشته تا به امروز با برگزاری به موقع سنت‌ها و آیین‌ها از فراموش شدن و از بین رفتن آن‌ها جلوگیری کرده‌اند. مراسم سنتی نوروزخوانی که یک هفته مانده به عید برگزار می‌شود، مراسم استقبال از بهار با عروسک تکم، نمایش‌های آئینی نوروز، آئین نمایشی "راب کره" یا "راب کرک" از جالب‌ترین و زیباترین مراسم‌های سنتی رشت هستند.

اطلاعات کلی رشت


کد رشت: ۱۳
مدت زمان سفر هوایی از تهران به رشت: ۵۰ دقیقه (مسافت هوایی از تهران به رشت: ۲۴۰ کیلومتر)
مدت زمان سفر ریلی از تهران به رشت: ۱٫۵ ساعت (مسافت ریلی از تهران به رشت: ۳۲۷ کیلومتر)
مدت زمان سفر زمینی از تهران به رشت: ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه (مسافت زمینی از تهران به رشت: ۳۱۵ کیلومتر)

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی رشت


سلامتی، یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوندی است و بدون آن انجام هیچ کاری ممکن نیست. در سفر نیز، سلامتی حرف اول را می‌زند و مسافران باید همیشه دفترچه پزشکی خود را در طول سفر همراه خود داشته باشند. در صورتی که در سفر به رشت هرگونه مشکل سلامتی برایتان پیش بیاید، می‌توانید به یکی از بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی رشت مراجعه کنید.
۱. بیمارستان قائم رشت
آدرس: گیلان، رشت، بلوار شهید افتخاری
شماره تلفن: ۱۳۳۴۰۹ و ۱۳۳۳۵۶۵۰۱۱
۲. بیمارستان ۱۷ شهریور رشت
آدرس: گیلان، رشت، خیابان سیادتی
شماره تلفن: ۱۳۳۳۳۶۹۰۲۶
۳. بیمارستان الزهرا رشت
آدرس: گیلان، رشت، خیابان نامجو، ابتدای سیادتی
شماره تلفن: ۱۳۳۳۳۶۳۹۲۳
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است