search
menu

راهنمای کامل سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

[ پنهان کردن ]
سفر خارجی با خودروی شخصی
چه مراحلی برای سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور باید طی کرد؟
کاپوتاژ چیست؟
نکات مهم سفر خارجی با ماشین شخصی
چگونه گواهینامه بین‌المللی بگیریم؟
هزینه سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور
مزایای سفر برون مرزی با ماشین شخصی
یکی از جذابیت‌های سفر، تماشای مسیرهای زیبای راه است. اگرچه که خرید بلیط هواپیما و سفر با آن یا استفاده از قطار، ‌مسافرت کردن را برای ما راحت‌تر کرده است، اما لذت تماشای مسیرهای زیبا، توقف کردن در هر مکانی که دوست داریم و فرصت استفاده از مسیرهای گوناگون و لذت ماجراجویی کردن را از ما می‌گیرد. همین موضوع باعث شده که سفر با ماشین شخصی جذاب و لذت بخش شود.
سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور نیاز به تمهیداتی دارد که در صورت رعایت نکردن آن ممکن است از سفر خاطرات بدی در ذهنمان بماند. اگر قصد سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور را دارید، با ما در این مقاله همراه شوید تا نکات کاربردی و مفیدی را با هم بررسی کنیم تا سفر لذت‌بخش و خاطره انگیزی را تجربه کنید.
در این مقاله موضوعات زیر را بررسی می‌کنیم:
• سفر خارجی با خودروی شخصی
• چه مراحلی برای سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور باید طی کرد؟
• کاپوتاژ چیست؟
• نکات مهم سفر خارجی با ماشین شخصی
• چگونه گواهینامه بین‌المللی بگیریم؟
• هزینه سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور
• مزایای سفر برون مرزی با ماشین شخصی
راهنمای کامل سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

سفر خارجی با خودروی شخصی


همه ما دوست داریم که در اوقات فراغت خود به سفر برویم. مشاهده جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کشورهای دیگر، رانندگی کردن در خیابان و اتوبان‌های آن‌ها و اقامت در هتل‌های جدید لذت‌بخش خواهد بود. لذتی که دوست داران سفر با خودروی شخصی آن را تجربه کرده‌اند یا می‌خواهند تجربه کنند. سفر با خودرو مانند دیگر سبک‌های سفر مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگر به درستی سفر خود را برنامه ریزی کنیم و برای آن آماده شویم، اوقات خوشی را در سفر تجربه می‌کنیم. در بخش بعدی، مراحلی که باید قبل از سفر خارجی با خودروی شخصی طی کنید را بررسی می‌کنیم.

چه مراحلی برای سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور باید طی کرد؟


دریافت مجوز خروج از کشور برای خودروی شخصی


اولین قدمی که برای این سفر باید بردارید، دریافت مجوز خروج ماشین از کشور یا کاپوتاژ است. برای دریافت این مجوز می‌توانید از دو شیوه زیر اقدام کنید:
• مراجعه به اداره گمرک مستقر در شهر محل زندگی‌تان
• مراجعه به کارگزاران اداره گمرک نزدیک محل سکونت خود
اگر در شهر تهران یا کرج ساکن هستید، می‌توانید به اداره گمرک غرب تهران مراجعه کنید. این اداره در جاده قدیم کرج قرار دارد. برای دریافت این مجوز حدوداً دو ساعت از وقت خود را باید در این اداره صرف کنید و مراحل اداری لازم برای صدور این مجوز بگذرانید. برای مراجعه به اداره گمرک لازم است که مدارک زیر را همراه خود داشته باشید:
• مدارک شناسایی مالک خودرو، اعم از شناسنامه، پاسپورت (دارای شش ماه اعتبار) و گواهینامه
• مدارک شناسایی خودرو مثل سند خودرو، برگ سبز، کارت مشخصات خودرو
برای صدور این مجوز باید هزینه‌هایی را بپردازید و فیش پرداختی آن را به همراه مدارک بالا تحویل کارمند اداره گمرک دهید. علاوه بر مدارک گفته‌شده،‌ مالک و ماشینی که قصد گرفتن مجوز خروج آن را دارید باید در اداره گمرک حضور داشته باشد.
اگر مایلید درباره قوانین گمرکی کالای همراه مسافر بیشتر بدانید، به مجله گردشگری سفرمارکت سر بزنید.

دریافت گواهینامه و پلاک بین‌المللی


دومین اقدامی که باید انجام دهید، دریافت مدارک بین‌المللی لازم برای سفر است. مدارکی از قبیل:
• گواهینامه بین‌المللی
• پلاک ترانزیت برای خودروی شخصی
• کارت خودروی برون مرزی
برای دریافت مدارک بالا باید به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مراجعه کنید. قبل از مراجعه به این کانون باید مدارک زیر را آماده کنید:
• برگ مجوز خروج از کشور برای خودرو شخصی‌تان (کاپوتاژ)
• گواهینامه رانندگی
• پاسپورت
• ۲ قطعه عکس
راهنمای کامل سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

تهیه بیمه خودرو


آخرین مرحله، دریافت بیمه خودرو است. بسته به کشوری که به آن سفر می‌کنید،‌ نحوه دریافت بیمه خودرو متفاوت می‌شود. به طور مثال اگر قصد سفر به کشور ترکیه را دارید و به جای خرید بلیط هواپیما خارجی و سفر هوایی، سفر زمینی با ماشین شخصی را ترجیح می‌دهید باید به یکی از شعبات بیمه ایران مراجعه کنید و نسبت به تهیه بیمه برای خودروی‌تان اقدام کنید. برای سفر به کشور ارمنستان می‌توانید به شرکت‌های بیمه مختلف مانند بیمه پارسیان مراجعه کنید.
اگر خودروی خود را در داخل کشور بیمه کنید باید هر چه زودتر سفر خود را آغاز کنید. چرا که این دسته از بیمه‌ها دارای محدودیت زمانی ۱۰ تا ۱۵ روزه هستند و بعد از این مدت منقضی می‌شوند. نگران نباشید! راه دیگری برای دریافت بیمه خودرو وجود دارد. شما می‌توانید خودروی خود را در مرز بیمه کنید. به طور مثال اگر می‌خواهید به کشور ترکیه بروید، می توانید ماشین خود را در مرز این کشور بیمه کنید. با این روش خودروی شما تا ۹۰ روز بیمه خواهد داشت.

کاپوتاژ چیست؟


در بخش قبل با یکی از مراحل لازم برای سفر با خودرو که شامل دریافت مجوز خروج از کشور برای خودروی شخصی بود، آشنا شدید. مجوز لازم برای خروج خودرو از کشور نام دیگری دارد. به این مجوز کاپوتاژ می گویند. مدت زمان اعتبار کاپوتاژ یک سال است و همان‌طور که گفتیم برای دریافت یا تمدید آن باید به اداره گمرک شهر خود مراجعه کنید یا از طریق کارگزاران آن اقدام کنید.
در هنگام تهیه کاپوتاژ باید به این نکته توجه کنید که این مجوز به نام وسیله نقلیه زده می‌شود و ربطی به صاحب آن ندارد و اگر در آینده قصد فروش وسیله نقلیه خود را دارید، حتماً نسبت به ابطال آن اقدام کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود. مدارک لازم برای تهیه کاپوتاژ به شرح زیر است:
• شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبزرنگ)
• کارت وسیله نقلیه
• گواهینامه
• سند و فاکتور فروش خودروی شخصی
• بیمه نامه ایرانی خودرو
• گذرنامه

برای سفر خارجی با خودروی شخصی لازم است نکاتی را رعایت کنید تا در هنگام سفر با مشکل خاصی مواجه نشوید و بتوانید تا حد ممکن از سفر خود لذت ببرید. در بخش بعد این نکات را بیان می‌کنیم.

نکات مهم سفر خارجی با ماشین شخصی


قبل از سفر به کشورهای خارجی لازم است که دانسته‌های خود را درباره قوانین، فرهنگ، آداب و رسوم مقصد سفرمان بیشتر کنیم. در ادامه بیشتر با این نکات آشنا می‌شویم.

آشنایی با قوانین کشور مقصد


هر کشوری قوانین مخصوص به خود را دارد. این قوانین شامل قوانین رانندگی تا قوانینی مربوط به ممنوعیت حمل برخی از وسایل. بنابراین لازم است که قبل از سفر به کشور موردنظرتان قوانین راهنمایی و رانندگی و مواردی که خلاف قانون محسوب می‌شود را مطالعه کنید تا در حین سفر به مشکلات حقوق دچار نشوید. به عنوان مثال ورود خودروهایی که سال ساخت آن از ۲۰۱۴ کمتر است به کشور آذربایجان ممنوع است.
راهنمای کامل سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

شناخت فرهنگ کشور مقصد


معمولاً افرادی که قصد مسافرت با خودروی شخصی را دارند به کشورهای همسایه مثل آذربایجان، ‌ارمنستان و ترکیه سفر می کنند. اگر شما هم تمایل به این سفر دارید باید شناخت درستی نسبت به آداب و رسوم و فرهنگ این جوامع پیدا کنید. شاید اگر بلیط هواپیما بخرید با تورهای گردشگری به این کشورها سفر کنید، نیاز کمتری به دانستن فرهنگ و آداب و رسوم این کشورها دارید. اما وقتی با ماشین شخصی به سفر می‌روید، از مسیرهایی استفاده خواهید کرد که ناشناخته‌ترند و توریست‌ها کمتر از آن استفاده کرده اند، در نتیجه تعاملتان با مردم محلی بیشتر خواهد بود. پس علاوه بر آشنایی مقدماتی با زبان مردم این کشورها، بهتر است که درباره آداب و رسوم اجتماعی و شیوه برخورد آن‌ها اطلاعات کاربردی کسب کنید.

شناخت دقیق از مسیرهای رانندگی


مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از بستن کوله و دل به جاده زدن با خودروی شخصی باید به آن توجه کنید،‌ شناخت درست و دقیق از مسیر سفرتان است. مطمئناً سفر با خودروی شخصی جذابیت‌هایی دارد که شما را مشتاق به این نوع از سفر کرده است اما شاید گم کردن راه و اشتباه کردن در مسیریابی، ‌لحظات تلخی را برای شما ایجاد کند. پس بهتراست که قبل از سفر مسیر رانندگی خود را از روی نقشه ببینید و درباره وضعیت آب و هوایی مسیر رانندگی‌تان در ایران و کشورهای خارجی که قصد رانندگی در آن‌ها را دارید اطلاعات کافی به دست آورید.
در انتخاب مسیر رانندگی حتماً به میزان باک خودرو، فرسودگی لاستیک‌ها و توان حرکتی آن دقت کنید. اگر به درستی برنامه ریزی نکنید، ممکن است به مسیرهای سنگلاخی‌ای برخورد کنید که خودروی‌تان توان عبور از آن را ندارد یا ممکن است قبل از رسیدن به پمپ‌بنزین بعدی، بنزین تمام کنید. پس در هنگام مشخص کردن مسیر سفر، به این موارد توجه کنید.

شناخت اقامتگاه،‌ رستوران و تعمیرگاه‌های معتبر


یکی دیگر از مواردی که قبل از سفر باید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید، مکان‌های ضروری مثل رستوران، اقامتگاه و تعمیرگاه، پمپ بنزین و فروشگاه مواد غذایی است. هنگامی که این سبک از سفر کردن را انتخاب می‌کنید، باید بدانید که تمام برنامه سفر را باید خودتان بچینید. سعی کنید مسیرهایی را انتخاب کنید که تمامی این امکانات در آن وجود داشته باشد تا سفرتان سخت و آزاردهنده نشود.

به همراه داشتن جعبه‌ابزار و وسایل کمی


بهتر است که در صندوق‌عقب ماشین، وسایل ضروری نظیر آچار، زنجیر چرخ، لاستیک اضافه، شمع و ‌تسمه دینام را قرار دهید تا در صورتی که در سفر به مشکلی برخوردید و نتوانستید به مکانیکی بروید یا در مسیرهای خاکی و فرعی گیر کردید، خودتان دست به آچار شوید و مشکلتان را حل کنید.

سبک سفر کردن


آخرین توصیه‌ای ما به شما این است که تا حد ممکن سبک سفر کنید. سعی کنید فقط وسایل ضروری را بردارید و در همان ابتدای سفر از شر وسایل اضافی خلاص شوید. بار اضافی مصرف سوخت بیشتری به همراه دارد و استهلاک ماشینتان را در طول سفر افزایش می‌دهد. پس تا حد ممکن سبک سفر کنید.

در بخش «مراحل لازم برای سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور» درباره گواهینامه بین‌المللی به طور مختصر صحبت کردیم. به دلیل اهمیت این موضوع، در چند خط بعدی این موضوع را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

چگونه گواهینامه بین‌المللی بگیریم؟


برای دریافت گواهینامه بین المللی می‌توانید از دو راه اقدام کنید:
• مراجعه حضوری به کانون جهانگردی و اتوموبیل رانی جمهوری اسلامی ایران
• مراجعه به وب‌سایت این کانون و طی کردن مراحل مورد نیاز
در هر دو روش شما باید از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گواهینامه بین‌الملل خود را دریافت کنید. اگر هم تصمیم گرفتید برای دریافت این گواهینامه به صورت حضوری اقدام کنید، حتماً قبل از رفتن، سری به سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی بزنید تا از خم و چم فرآیندهای اداری آن آگاه شوید.
برای دریافت گواهینامه بین‌المللی مدارک زیر را باید همراه خود داشته باشید:
• اصل گواهینامه رانندگی
• یک قطعه عکس ۴×۳ (تمام‌رخ)
• اصل گذرنامه به همراه کپی از صفحه اول آن
• گواهینامه بین المللی قبلی (تنها در صورتی که اعتبار آن تمام نشده است)
• تکمیل فرم‌های مربوطه
• پرداخت هزینه‌های گفته شده

هزینه سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور


اگرچه که هزینه های سفر با خودروی شخصی نسبت به زمانی که شما بلیط هواپیما می‌خرید و تا مقصد پرواز می‌کنید، کمتر است. ‌اما این سبک از سفر هزینه هایی دارد که اطلاع از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بودجه بندی درستی برای سفرتان انجام دهید. برای سفر با خودروی شخصی به خارج از مرزهای ایران باید هزینه های زیر را بپردازید:
• هزینه بیمه
• هزینه دریافت پلاک ترانزیت
• عوارض خروج از کشور
• هزینه دریافت کاپوتاژ و گواهینامه بین المللی
• هزینه سوخت
شما باید هزینه مابه‌التفاوت قیمت سوخت در ایران با کشور مقصد را نیز پرداخت کنید. به عنوان مثال، به گفته مدیر پایانه مرزی نوردوز، اگر با ماشین شخصی به کشور ارمنستان بروید باید در ازای هر لیتر بنزینی که می‌زنید باید مابه‌التفاوت قیمت بنزین را پرداخت کنید.
شاید به ذهنتان برسد که استفاده از وسایل حمل و نقل ارزان‌تر مثل اتوبوس مقرون به صرفه‌تر است و دنگ و فنگ های مسافرت با خودروی شخصی را ندارد. انتخاب با شماست. می‌توانید ماشین خود را لب مرز پارک کنید و در کشور خارجی ماشینی را اجاره کنید و یا ادامه مسیر در کشور مقصد را با اتوبوس و ون بروید. ولی مسافرت با خودروی شخصی مزیت‌هایی دارد که این شیوه از سفر را نسبت به سفر با هواپیما، قطار و اتوبوس جذاب‌تر کرده است. در ادامه مزیت‌های سفر با خودروی شخصی را با هم مرور می‌کنیم.
راهنمای کامل سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

مزایای سفر برون مرزی با ماشین شخصی


کاهش هزینه‌های سفر


مسافرت با خودروی شخصی این امکان را به شما می‌دهد که از فروشگاه‌هایی خرید کنید که در محیط‌های گردشگری و شلوغ قرار ندارند و در شهرهای کوچک یا روستاها قرار گرفته‌اند. قیمت محصولات این فروشگاه‌ها کمتر از مراکز داخل شهر و نزدیک فرودگاه است.

ماجراجویی بیشتر


سفرهایی که در قالب تور برگزار می‌شوند، معمولاً مسیرهای مخصوصی دارند که برای برگزار کننده‌های تور شناخته شده است و جزء مسیرهای رایج گردشگران به حساب می‌آید. اما اگر با خودروی شخصی به سفر بروید، شما می‌توانید از هر مسیری که دلتان می‌خواهد سفر کنید، شهرهای جدیدی را ببینید و در جاده‌های مختلف رانندگی کنید. حتی نوع غذایی که می‌خورید و محل اقامتتان متفاوت خواهد بود. تجربیاتی کسب می‌کنید که هر گردشگر معمولی لذت آن را نمی‌چشد.

آزادی عمل در انتخاب وسایل


اگر با تور سفر بروید، ‌وسایل لازم و ضروری که باید برای سفر آماده کنید را به شما خواهند گفت. در فرودگاه نیز بار شما نباید بیشتر از ظرفیت گفته شده باشد وگرنه هزینه اضافی‌ای را باید پرداخت کنید. اما سفر با خودروی شخصی این مشکلات را نخواهد داشت و آزادی عملی بیشتری برای انتخاب نوع و حجم وسایل مورد نیازتان خواهید داشت.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است