search
menu

گردشگری راه آهن ایران | سبک نوین سفر با قطار گردشگری

[ پنهان کردن ]
گردشگری راه آهن ایران چه چیزهایی به مخاطبش ارائه می‌دهد؟
چرا سفر با قطارهای گردشگری تجربه‌ای متفاوت است؟
مسیرهای قطار گردشگری ایران
قطار گردشگری

اگر گمان می‌کنید «قطار» یا «راه آهن» وسیله‌ای آرام و لاک‌پشت‌گونه برای حمل و نقل است، باید بگوییم که به تدریج باید دیدگاه خود را درباره آن تغییر دهید. زیرا سبک جدید از گردشگری با قطار در حال رشد است که چهره سفر با قطار را به کلی تغییر می‌دهد. «گردشگری راه آهن ایران» یک طرح نوین سفر و گردش با قطار است که در آن قطار، تنها یک وسیله حمل و نقل نیست، بلکه سفر شما با محوریت راه آهن و مسیری که طی می‌کند شکل می‌گیرد. گردشگری راه آهن ایران، تاریخ ساخت راه آهن را در پیوند با طبیعت جاهایی که از آن عبور می‌کند برای گردشگران روایت می‌کند.

گردشگری راه آهن ایران چه چیزهایی به مخاطبش ارائه می‌دهد؟


راه آهن سراسری ایران و جاذبه‌های نهفته در آن: راه آهن و قطار، به سبب کهن بودن در ایران و جهان و سبک سفر آرام ولی ایمن، همراه با گونه‌ای نوستالژی است. قطارهای گردشگری به شما این امکان را می‌دهند تا به راه آهن و قطار نه تنها به عنوان یک وسیله ترابری، بلکه به عنوان یک مقصد منحصر به فرد و متفاوت گردشگری نگاه کنید.
طبیعت ایران: راه آهن ایران در بخش‌های مختلف کشور گسترده شده و مخاطب را با خود به نقاط مختلف این سرزمین می‌برد. بخش‌هایی بکر و دست‌نخورده از طبیعت که ریل های قطار توانسته‌اند به حریم آنها وارد شده و از آن بگذرند. شما در قطارهای گردشگری، با زاویه‌ای متفاوت با طبیعت برخورد می‌کنید که با دیگر وسایل حمل و نقل، چنین تجربه‌ای را نخواهید داشت.
تاریخچه ساخت راه آهن در ایران: همانگونه که گفتیم، در گردشگری راه آهن ایران، مقصد، خود راه آهن است. تاریخچه راه آهن و ساخت آن در ایران هم بخش مهم از سفر با قطارهای گردشگری است. در جای جای مسیر، شما با ایستگاه‌های قدیمی راه آهن، وسایل سوزنبانی، ریل های قدیمی، تجهیزات تاریخی ساخت راه آهن و اسناد و مدارکی کهن رو به رو می‌شوید که شما را به یک سده قبل و نخستین قطارهای ایران می‌برد.
گردشگری راه آهن ایران | سبک نوین سفر با قطار گردشگری

چرا سفر با قطارهای گردشگری تجربه‌ای متفاوت است؟


مسیرهای ریلی منحصر به فرد هستند: سفر با قطارهای گردشگری شما را به جایی می‌برد که سفر با خودرو یا خرید بلیط هواپیما نمی‌تواند شما را به آن نقاط برساند. این موجب می‌شود شما در گردشگری راه آهن ایران به نقاطی سفر کنید که تجربه‌ای منحصر به فرد و ویژه باشند.
تاریخ و طبیعت را با هم دارد: شما در سفر با قطارهای گردشگری ایران، همزمان هم با طبیعت ویژه ایران آشنا و همراه می‌شوید و هم با تاریخ، جامعه و فرهنگ ایران در زمان ساخت و بهره‌برداری از راه آهن سراسری ایران.
مسیر و مقصد گردشگری، در هم ادغام شده است: شما در طرح گردشگری راه آهن ایران، تنها در حال رسیدن به یک مقصد خاص نیستید. بلکه مسیری که در حال طی کردن آن هستید و در نقاطی که از مسیر که در آن توقف می‌کنید، خود گردشگری شما را تشکیل می‌دهند.

مسیرهای قطار گردشگری ایران


اکنون گردشگری راه آهن ایران، در مسیرهایی کار خود را آغاز کرده است و در مسیرهای دیگری نیز در حال برنامه‌ریزی است. مجموعه ریل‌رو که طراح و مجری تورهای گردشگری راه آهن ایران است، اکنون تورهای ترکیبی را هم راه اندازی کرده است. به این شکل که شما علاوه بر سفر با قطار، بخشی از مسیر را به سمت جاذبه های تاریخی پیرامونی با اتوبوس سپری می‌کنید. همچنین تورهای چند روزه‌ای نیز وجود دارد که امکانات اقامتی هم در خود دارد.
گردشگری راه آهن ایران | سبک نوین سفر با قطار گردشگری
در ادامه با برخی از تورهای قطار گردشگری ایران آشنا می‌شوید:
تور کرانه رود ارس و شهرهای تبریز، جلفا و ماکو: در این تور ۵ روزه شما به تبریز، جلفا و ماکو در آذربایجان شرقی در نزدیکی مرز ایران و جمهوری آذربایجان و در ساحل رود ارس می‌روید و از دشت مشهور چالدران دیدن می‌کنید. آبشار خزه ای آسیاب خرابه جلفا، کلیسای سنت استپانوس در جلفا، قره کلیسا در ماکو، بازار تبریز، روستای صخره‌ای کندوان از جمله جاذبه هایی هستند که در این سفر با آنها رو به رو می‌شوید.
تور گرمسار: در تور یک روزه ترکیبی قطار گردشگری و اتوبوس گرمسار، از معدن نمک سردره، کاروانسرای ایوانکی، روستای پاده و کوه اژدها بازدید می‌کنید و طبیعت حاشیه کویر را می‌بینید.
گرگان و گلستان: این تور سه روز و دو شب به مقصد استان گلستان و شهر گرگان خواهد بود. در تور گلستان، با قطار ۴ تخته البرز رجا سفر آغاز می‌شود و پس از رسیدن به ایستگاه بندر ترکمن، با فرهنگ اهالی ترکمن صحرا آشنا شده و سپس از بازار و اسکله بندرترکمن بازدید می‌کنید. بافت تاریخی شهر گرگان، آبشار کبودال، دریاچه زرین گل، برج قابوس و جنگل شیرگاه و سیمین دشت از دیگر بخش‌های این سفر خواهد بود.
تور ریلی قزوین: تور ریلی یک روزه قزوین، شما را به پایتخت نخستین فرمانروای صفویه یعنی شاه طهماسب خواهد برد. بازدید از کاخ چهلستون قزوین، خیابان سپه، حمام و موزه قجر، سردر عالی قاپو، کلیسای کانتور مشهور به برج ناقوس، عمارت کلاه فرنگی، حسینیه امینی ها و کاروانسرای سعدالدوله، از جمله مکان‌های دیدنی است که در این تور ترکیبی بازدید خواهید کرد.
تور قطار گردشگری رشت: قطار گردشگری رشت، شما را به مرکز استان گیلان و شهر زیبای رشت خواهد برد. دشت قزوین، کوه‌های البرز و جلگه گیلان، چشم‌اندازهای اصلی این سفر هستند. قطار گردشگری رشت در ایستگاه‌ها و مناطقی مانند رودخانه شاهرود (ایستگاه لوشان)، توربین های بادی منجیل، دریاچه سد سپیدرود، رودبار و ایستگاه رستم آباد توقف کرده یا از آن می‌گذرد. در ایستگاه سراوان توقف داشته و بازدید از موزه میراث روستایی گیلان در پارک جنگی این شهر انجام می‌شود. میدان شهرداری و بازار رشت دیگر جاهای دیدنی این سفر یک روزه هستند.
تور گردشگری شمال (سوادکوه ورسک): دیگر قطار گردشگری که به سمت شمال ایران حرکت می‌کند به نام قطر گردشگری سوادکوه یا ورسک هم شناخته می‌شود. قطار شمال از جلگه ورامین عبور کرده و پس از گذشتن از حبله رود، با یکی از نخستین ایستگاه های راه آهن ایران که نقشی تدارکاتی داشته است، برخورد می‌کنیم. مناظر کبوتردشت، سیمین دشت، زرین دشت، از جمله چشم‌اندازهایی هستند که بازدید خواهید کرد. ده شوراب و ایستگاه ورسک از جمله ایستگاه هایی هستند که برنامه توقف و بازدید از محل در آنها وجود خواهد داشت.
گردشگری راه آهن ایران | سبک نوین سفر با قطار گردشگری
قطار گردشگری خوزستان: تور ۳.۵ روزه خوزستان شما را با قطار گردشگری خوزستان به سوی اندیشمک، دورود و مسیر ریلی استثنائی آن خواهد برد. پس از حرکت از تهران، در روز دوم به استان خوزستان می‌رسید. سپس با اتوبوس از سازه های آبی شوشتر و زیگورات تاریخی چغازنبیل بازدید خواهید کرد. در روز سوم از سد مخزنی دز، سد کرخه و شهر باستانی شوش بازدید خواهید کرد. در روز آخر دوباره با قطار (ریل باس) از ایستگاه اندیمشک سفر ریلی خود را آغاز کرده و به سوی رشته کوه زاگرس و استان لرستان می‌روید. دیوار سنگی شهبازان، رودخانه دز، آبشار بیشه، دره مرگ، پل تله زنگ، پل سیاوش و تنگ چهار، از جمله جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی خواهد بود که در مسیر برگشت به سوی تهران، از آنها بازدید خواهید کرد.
قطار گردشگری شاهرود، بسطام و جنگل ابر: این تور دو روزه نخست به شاهرود می‌رود و سپس بسطام و آرامگاه بایزید بسطامی را در پیش خواهد گرفت. بازدید از روستای ابر، جنگل ابر و جنگل های هیرکانی، بخش طبیعتگردی این سفر را تشکیل خواهد داد.
تور قطارگردی همدان: تور قطارگردی همدان یک تور یک روز ه با قطار گردشگری است که شما را از تهران به همدان، شهر باستانی و زیبای ایران می‌برد. این تور دارای دو برنامه متفاوت است که می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد:
برنامه اول: بازدید از غار علیصدر، شهر جهانی سفال لالجین، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر
برنامه دوم: بازدید از آبشار و دهکده گردشگری گنجنامه، تله کابین گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا و آرامگاه باباطاهر
تور ساری: با تور دو روزه ساری با ریل خود را به ساحل مازندران می‌رسانید. باغ عباس‌آباد بهشهر، بازار گردی در ساری، بازدید از دو خانه تاریخی گلبادی و فاضلی و برنامه های ورزشی و تفریحی در پلاژ ساحلی در کنار دریای مازندران، برنامه این سفر را شامل می‌شود.