search
menu

چگونه در سفر با هواپیما خود را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارید؟

[ پنهان کردن ]
چگونه در سفر با هواپیما خود را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارید؟
عادت‌های بهداشتی ساده
بیماری در هواپیما
در هواپیما چه کارهای پیشگیرانه‌ای می‌توانیم در مقابله با کرونا انجام دهیم
پیشنهادهای کاربردی برای مسافران هواپیما با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا

چگونه در سفر با هواپیما خود را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارید؟


چالش کنونی گسترش بیماری کرونا (ویروس کووید ۱۹) فرصتی را فراهم آورد تا همگان درباره بیماری‌های دستگاه تنفسی و چگونگی گسترش آنها مطالعه کنند و پیشگیری‌های بهداشتی را به دقت رعایت و تمرین کنند. ما هم در بلاگ سفرمارکت تلاش داریم با ارائه اطلاعات سودمند در حوزه رعایت بهداشت در طول سفر هوایی، از تندرستی مخاطبانمان و همه استفاده‌کنندگان بلیط هواپیما در زمان سفر هوایی اطمینان حاصل کنیم.

عادت‌های بهداشتی ساده


شستن دست‌ها به طور پیوسته و درست، گرفتن یک دستمال کاغذی یکبار مصرف جلوی دهان و بینی در زمان سرفه و عطسه کردن و در صورت در دسترس نبودن آن در مواقع ضرورت، عطسه و سرفه کردن درون آرنج (و نه درون دستانتان) و مواردی کوچکی از این دست کارهایی هستند که می‌توانند از ما و اطرافیانمان در برابر کرونا و دیگر بیماری های تنفسی محافظت کنند.
چگونه در سفر با هواپیما خود را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارید؟

بیماری در هواپیما


شواهد نشان داده است که ویروس کرونا جدید به مانند آنفولانزا سرایت می‌کند. بر اساس قواعد پیشگیری از آنفولانزا، حضور در فاصله ۲ متری فرد بیمار به مدت بیش از ۱۰ دقیقه، احتمال سرایت بیماری را در خود دارد. هر چند در زندگی روزمره، امکان فاصله گرفتن از افراد بیمار وجود دارد. اما در یک سفر هوایی، همه افراد مجبورند برای ساعت‌ها در یک مکان کنار یکدیگر باشند.
موضوع دیگری که درباره انتقال بیماری مهم است، مدت زمان باقی ماندن ویروس در بیرون از بدن است. این مساله به نوع ویروس، شرایط محیطی و شرایط سطوحی که ویروس روی آن قرار گرفته است دارد. رطوبت و خیسی فضای مناسبی برای بقای ویروس است و در مقابل، سطوح خشک، زندگی برای ویروس را دشوار می‌سازد. همچنین سطوح دارای فرورفتگی و بیرون آمدگی در مقایسه با سطوح کاملا صاف جای مناسب‌تری برای بقای ویروس‌ها هستند. در درون هواپیما، مدت پرواز چیزی است که در کنترل ما نیست، اما می‌توانیم با رعایت نکاتی، احتمال انتقال بیماری را کاهش دهیم.

در هواپیما چه کارهای پیشگیرانه‌ای می‌توانیم در مقابله با کرونا انجام دهیم


سه کار اصلی هست که ما به عنوان مسافر در هواپیما می‌توانیم انجام دهیم:
۱- رفت و آمدمان در هواپیما را محدود به مواقع ضروری کنیم. بسیاری از مسافران در زمان پرواز به دلایل مختلف از صندلیشان بلند می‌شوند و در هواپیما حرکت می‌کنند. این کار موجب تماس با افراد بیشتری می‌شود که ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند. رفت و آمد کمتر یعنی تماس کمتر با افراد.
۲- فاصله امن صندلی مورد بعدی است. مطالعات نشان داده است که امن ترین صندلی، صندلی کنار پنجره و پرخطرترین صندلی، صندلی کنار راهرو است. از دید آماری، کسی که در صندلی کنار پنجره می‌نشیند، در مقایسه با کسی که در صندلی کنار راهرو می‌نشیند، به طور میانگین با ۱۲ نفر کمتر در تماس است.
۳- سومین مورد پاکیزه کردن و ضدعفونی کردن محل نشستنمان است. برای این کار لازم است اسپری یا محلول ضدعفونی‌کننده دارای الکل را پیش از سفر با خود به همراه داشته باشید.
چگونه در سفر با هواپیما خود را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارید؟

پیشنهادهای کاربردی برای مسافران هواپیما با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا


• استفاده از ماسک، اولین و ساده‌ترین روش محافظت از خود در برابر انتقال بیماری است.
• اگر برایتان ممکن است صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید.
• اگر برایتان ممکن است صندلی را انتخاب کنید که از دستشویی دور باشد. چون محلی است که مسافران زیادی به آن رفت و آمد می‌کنند.
• با یک محلول ضدعفونی‌کننده الکل‌دار در زودترین زمان ممکن، دستگیره، میز، کمربند و محیط مرتبط با صندلی و فضای خود را ضدعفونی کنید.
• پس از نشستن، دستان خود را ضدعفونی کنید و بکوشید تا جای ممکن از لمس اجسام و سطوح مختلف خودداری کنید.
• دریچه هوای بالای سرتان را روشن کرده و آن را به سمت صورتتان تنظیم کنید. این جریان هوا، یک دیوار محافظ در مقابل آمدن ویروس‌ها در جریان هوا به سمت شما ایجاد می‌کند.
• در طول پرواز کمترین حرکت در طول هواپیما را داشته باشید. برای این موضوع، در فرودگاه به دستشویی بروید. لوازم مورد نیازتان را همان ابتدا از کیف دستی خود برداشته و کیف خود را در بخش مخصوص بگذارید که دیگر لازم نباشد به آن سر بزنید. نرمش‌های برای جلوگیری از گرفتگی ماهیچه‌ها را آموخته باشید که بتوانید در صندلی خود آنها را اجرا کنید تا نیازی به راه رفتن برای نرم شدن ماهیچه‌هایتان نداشته باشید.
• از زدن دست‌هایتان به صورتتان خودداری کنید. دروازه‌های ورودی ویروس‌ها به بدن شما، دهان، بینی و چشم‌هایتان هستند.
• از مجله هواپیما که در جلوی صندلی شماست استفاده نکنید. آنها توسط هزاران مسافر پیش از شما لمس شده‌اند و آکنده از آلودگی‌اند. برای سرگرم شدن در طول پرواز، از مجله‌های شخصی خودتان استفاده کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم از تبلت خود برای مطالعه کتاب الکترونیکی، دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی استفاده کنید.
• در زمان بر زمین نشستن هواپیما برای پیاده شدن عجله نکنید و به راهروها نروید. زیرا تا باز شدن درها و پیاده شدن تدریجی مسافران چندین دقیقه طول می‌کشد و شما در این فاصله، در فاصله‌ای بسیار کم با دیگر مسافرانی هستید که ممکن است ناقل بیماری باشند.
با رعایت همین نکات ساده و داشتن آگاهی و مراقبت، سفر شما سالم‌تر، امن‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود و می‌توانیم از انتقال ویروس کرونا به هنگام سفر جلوگیری کنیم.