search
menu

راهنمای سفر به چابهار | صفر تا صد سفر چابهار

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر چابهار
آب و هوای شهر چابهار
بهترین فصل سفر به چابهار
جاهای دیدنی و گردشگری شهر چابهار
جاذبه های تاریخی چابهار
جاذبه های طبیعی چابهار
چگونه به چابهار سفر کنیم؟
مدت سفر هوایی از تهران به چابهار
فاصله و مدت زمان سفر زمینی از تهران به چابهار
حمل و نقل عمومی در چابهار
هتل ها و محل های اقامت چابهار
غذاهای محلی چابهار
هزینه های سفر به چابهار
مراکز خرید و بازارها چابهار
جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی چابهار
سوغاتی های چابهار
شماره تلفن های ضروری چابهار
چابهار یکی از جنوبی ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است. چابهار تنها بندرگاه اقیانوسی کشور است که نزدیک ترین مسیر آبی به کشورهایی همسایه را فراهم می کند. این شهر زیبا جز منطقه آزاد تجاری است و به عنوان پررونق ترین بندرگاه کشور ایران شناخته می شود. چند سالی است که گردشگران مختلفی به این شهر سفر می کنند تا جاذبه های آن را از نزدی ببینند. جاذبه های گردشگری چابهار فراوان است: از جاذبه های طبیعی مثل جنگل حرای تیس تا قلعه های تاریخی. اگر قصد دارید به این شهر زیبا سفر کنید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا اطلاعات جامعی درباره شهر چابهار به دست آورید.
راهنمای سفر به چابهار | صفر تا صد سفر چابهار

معرفی شهر چابهار


شهرچابهار مرکز شهرستان چابهار و جنوبی ترین شهر سیستان بلوچستان است که در نزدیکی دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. کشتی های اقیانوس پیما می توانند به راحتی در اسکله این شهر پهلوگیری کنند. بندر چابهار نزدیک ترین راه آبی به کشورهای محصور در خشکی مثل ازبکستان،‌ تاجیکستان، قزقیزستان، ترکمنستان،‌ افغانستان و قزاقستان است.
چابهار به دلیل موقعیت خاصی که دارد جز بنادر مهم بازرگانی کشور به حساب می آید و سرمایه گذاری های مختلفی در آن انجام شده است. این موضوع باعث شده که راههای ارتباطی آن به شهرها و کشورهای دیگر بیشتر شود. علاوه بر بندر چابهار که کشتی های اقیانوس پیما می توانند در آن پهلوگیری می کنند، فردگاه چابهار میزبان پروازهای مختلفی است که از سرتاسر ایران به این شهر می روند.

آب و هوای شهر چابهار


آب و هوای شهر «چهار بهار» همانطور که از نامش پیدا است در طول سال معتدل و بهاری است. شهر چابهار را می توان خنک ترین بندر جنوبی ایران دانست. این شهر در فصل تابستان به نسبت شهرهای جنوبی خنک تر است. در فصل تابستان نیز آب و هوای معتدل و بهاری دارد. در دو ماه از سال (اردیبهشت و خرداد ماه)‌ رطوبت هوا در این شهر به اوج خود می رسد و هوا به شدت شرجی می شود. دمای هوای این شهر در ماههای گرم سال بالاتر از ۳۱ درجه سانتی گراد نمی رود و در سردترین زمان (ماه دی) به ۱۹ درجه سانتی گراد می رسد.

بهترین فصل سفر به چابهار


بهترین زمان سفر به چابهار را می توان بین ماه های آبان تا اواسط فروردین دانست. در هر روزی از سال که دوست داشته باشید می توانید به این شهر زیبا سفر کنید و از آب و هوای مطبوع آن نهایت لذت را ببرید اما آب و هوایی که در ابتدای آبان تا اواسط فروردین تجربه می کنید بهتر از ماههای دیگر سال است و گرمای هوا شما را کمتر اذیت می کند.
اگر دوست دارید زمانی به چابهار سفر کنید که شهر خلوت است و تعداد گردشگران در کم ترین تعداد ممکن هستند، اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان بهترین زمان برای شما است. در این مدت به دلیل شرجی شدن هوا، گردشگران خیلی کمی را در شهر می بینید. قیمت هتل ها و اقامتگاه های در این مدت کمتر خواهد بود. از طرفی تعطیلات عید و سه ماه تابستان بیشترین تعداد گردشگر را در شهر چابهار خواهید دید و قیمت اقامتگاه های این شهر بیشتر از همیشه است.
راهنمای سفر به چابهار | صفر تا صد سفر چابهار

جاهای دیدنی و گردشگری شهر چابهار


جاذبه های تاریخی چابهار


• موزه محلی چابهار
این موزه دو طبقه است. در یکی از طبقات اشیا تاریخی که از شهر چابهار کشف شده را می بینید و در طبقه دیگر موزه مردم شناسی و اسناد و کتابهای تاریخی وجود دارد.
• مسجد جامع دزک
یکی از مساجد مهم دوره صفویه است که دیوار آن از خشت و گل و سقف آن از تنه درخت خرما،‌گز و کنار ساخته شده است.
• مسجد جامع تیس
یکی از قدیمی ترین مساجد ساخته شده در ایران است و قدمت آن به ۱۲۵۰ سال پیش برمیگردد.
• قلعه پیروز گت
قدمت آن به دوران اشکانیان و ساسانیان برمی‌گردد. تنها قسمت های باقی مانده از آن کشیک خانه و قراولخانه است.
• ساختمان تلگراف‌خانه
قدیمی ترین بنای مدرن بندر چابهار است که در دوره قاجار توسط انگلیسی ها ساخته شده است.
روستای باستانی تیس
یکی از روستاهای تاریخی ایران است که در زمان هخامنشیان حیات و زندگی داشته است و بعد از هخامنشیان تبدیل به بندر شده بود.
• گورستان جن تیس
یکی از ترسناک ترین بخش های روستای تیس است که به گفته مردم محلی اجنه در آن دفن شده اند.

جاذبه های طبیعی چابهار


• روستای درک
یکی از زیباترین روستاهای چابهار است که کویر و دریا را با هم دارد.
• جنگل های حرا
یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی ایران است. درختان این جنگل در دل آب فرو رفته اند.
• غارهای بان مسیتی
غارهای جذابی که در روستای تیس قرار دارد با نام غارهای «بان مسیتی» شناخته می‌شود. در کل سه غار هستند که یکی از آن ها طبیعی و دو تای دیگر دست کند هستند.
• درخت مکرزن
«مکرزن» نامی است که محلی ها روی درخت انجیر معابد گذاشته اند. قدمت آن بالای صد سال است و در نزدکی زیارتگاه قرار دارد. هنگامی که ساقه های این درخت به زمین نزدیکی می شود تبدیل به ریشه می گردد.
• کوه‌های مریخی
یکی از زیباترین مناطق طبیعی چابهار که در مسیر ۵۰ کیلومتری چابهار به روستای گواتر قرار دارد و شباهت آن به کوههای مریخ باعث شده که آن را به این نام بخوانند.
• تالاب لیپار
تنها تالاب صورتی رنگ در ایران است و جز ۴ تالاب صورتی در جهان به حساب می آید. در این تالاب می توانید پرندگان مختلفی مثل فلامینگو، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، کشیم، چنگر را ببینید.
• کوه گل فشان
یکی از بزرگ ترین کوههای گل فشان در جهان در شهر چابهار قرار دارد. از چشمه های این کوه به جای آب، گل بیرون می آید. گل های این کوه خاصیت درمانی دارند و می توانید در آن حمام گل بگیرید.
راهنمای سفر به چابهار | صفر تا صد سفر چابهار

چگونه به چابهار سفر کنیم؟


یکی از آسان ترین راه های سفر به شهر چابهار، خرید تورهای گردشگری است. استفادهازخدمات آژانس های گردشگری بهترین گزینه است مگر آن که علاقه داشته باشید سفرتان را خودتان برنامه ریزی کنید. در این صورت لازم است اطلاعات دقیق تری درباره انواع روش های حمل و نقل به این شهر داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای زمان‌بندی دقیق‌تر سفر و بازدید از دیدنی‌های این منطقه زیبا، مقاله برنامه سفر چابهار را بخوانید.
در ادامه مقاله درباره شیوه های حمل و نقل به این شهر صحبت می کنیم.
برای رفتن به شهر چابهار می توانید از ۴ روش زیر استفاده کنید:
• سفر به چابهار با هواپیما
از آنجا که در شهر چابهار فرودگاه وجود دارد به راحتی می توانید بلیت هواپیما به مقصد این شهر را خریداری کنید و به این شهر بروید.

مدت سفر هوایی از تهران به چابهار


اگر قصد دارید از تهران به سمت چابهار بروید باید بدانید که مدت زمان سفرتان تا این شهر زیبا حدود ۲ ساعت خواهد بود.
• سفر به چابهار با اتوبوس
یکی دیگر از راههایی که می‌توان با استفاده از آن به شهر چابهار سفر کرد اتوبوس است. با گذشت زمان و بهتر شدن امکانات اتوبوس ها، مسافرت با این وسایل نقلیه آسان تر و لذت بخش تر از گذشته شده است. اگر با اتوبوس به سمت چابهار سفر کنید، می توانید از زیبایی های جاده لذت ببرید. سفر به شهر چابهار با اتوبوس حدود ۲۰ ساعت طول خواهد کشید.
• سفر به چابهار با ماشین شخصی
بعضی از افراد به دلایل مختلفی چون علاقه به رانندگی یا کم شدن مخارج سفر ترجیح می دهند با وسیله شخصی خودشان به سفر بروند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید و می خواهید با خودروی شخصی به سمت چابهار سفر کنید باید به فکر طول مسیر و مدت زمانی که لازم است رانندگی کنید باشید. اگر چه که در این روش نیازی به خرید بلیت ندارید اما باید به هزینه ای که بابت بنزین می پردازید توجه کنید.

فاصله و مدت زمان سفر زمینی از تهران به چابهار


اگر قصد دارید با ماشین شخصی تان از شهر تهران به سمت چابهار بروید، باید وارد بزرگراه خلیج فارس شوید و از آنجا به سمت قم بروید. سپس از شهرهای کاشان، ‌نایین، یزد، رفسنجان و بم بگذرید و وارد استان سیستان و بلوچستان شوید. سفرتان حدود ۱۹ ساعت طول خواهد کشید. فاصله تهران تا چابهار حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است. پس خودتان را برای رانندگی طولانی مدت آماده کنید.
• سفر به چابهار با قطار
یکی از لذت بخش ترین وسایل حمل و نقل قطار است. از تهران تا چابهار به طور مستقیم خط ریلی وجود ندارد و اگر دوست دارید با قطار به سمت چابهار بروید ابتدا باید بلیت قطار به مقصد بندرعباس را تهیه کنید و از آنجا با اتوبوس به سمت چابهار بروید.
مدت زمان سفر تهران تا چابهار با قطار
همانطور که گفتیم از تهران به چابهار قطار مستقیم وجود ندارد و برای رسیدن به این شهر باید ابتدا به بندرعباس بروید. مدت زمانی که از تهران تا بندرعباس در قطار خواهید بود حدود ۱۶ ساعت است. این زمان را به علاوه مدت زمانی کنید که از بندرعباس با اتوبوس به سمت چابهار می روید.

حمل و نقل عمومی در چابهار


برای گشت و گذار در شهر چابهار می توانید از سه شیوه زیر استفاده کنید:
• تاکسی
• اتوبوس درون شهری
• کرایه خودرو
استفاده از تاکسی مقرون به صرفه ترین و بهترین راه برای گشت و گذار در این شهر است. تقریبا در همه جای چابهار می توانید تاکسی پیدا کنید و قیمت آن ها نیز مناسب است. راه دیگر استفاده از اتوبوس های درون شهری است. استفاده از اتوبوس را به شما توصیه نمی کنیم. چرا که باید زمان زیادی را منتظر آمدن اتوبوس به ایستگاه کنید. از طرفی مسیرهای رفت و آمد اتوبوس ها مشخص است و ممکن است با مسیر شما همخوانی نداشته باشد.
سومین راه کرایه کردن ماشین است. کرایه روزانه برای ماشین های مدل بالا حدود ۷۰۰ هزار تومن است. اگر توان مالی کافی برایپرداخت هزینه های کرایه خودرو در شهر چابهار را دارید می توانید با خیال راحت ماشین دلخواهتان را انتخاب کنید و در تمام مدت سفر، ماشین خود را داشته باشید.
راهنمای سفر به چابهار | صفر تا صد سفر چابهار

هتل ها و محل های اقامت چابهار


در شهر چابهار هتل های مختلفی وجود دارند که قیمت آن ها با توجه به خدمات و امکاناتی که دارند متفاوت است. علاوه بر این خانه های محلی بسیاری در این شهر وجود دارند که می توانید در آن ها شب خود را به صبح برسانید. در ادامه با انواع مراکز اقامتی شهر چابهار آشنا می شویم:

هتل های شهر چابهار


• هتل لیپار
هتل لیپار یک هتل ۴ ستاره است که در نزدیکی ساحل چابهار قرار دارد. این هتل سه طبقه دارد. نمای بعضی از اتاق ها به سمت دریای عمان و بعضی دیگر به سمت باغ هتل است. غذاهای این هتل با کیفیت و متنوع است. از امکانات دیگر آن می توان به باشگاه بدنسازی، ‌استخر، سونا و سالن بیلیارد اشاره کرد.

• هتل لاله چابهار
یکی دیگر از هتل های معروف شهر چابهار،‌هتل لاله است. این هتل ۴ ستاره است و در دیگر شهرهای ایران نیز شعبه دارد. از امکانات موجود در آن می توان به رستوران،‌ کافی شاپ، استخر، سالن بدنسازی، سالن همایش و غرفه های تجاری اشاره کرد.


• هتل سپیده چابهار
یکی از هتل های دو ستاره شهر چابهار است که در خیابان فردوسی قرار دارد. در نزدیکی ساحل دریای عمان قرار دارد. ۵۰ اتاق برای پذیرش مسافران دارد. در زمان رزرو اتاق در هتل سپیده به این نکته دقت کنید که حداقل باید دو شب را در هتل بمانید.
هتل شاهان
هتل شاهان یکی از هتل های ۴ ستاره شهر چابهار است که در خیابان مولوی قرار دارد. این هتل دو ساختمان مجزا دارد و ۵ اتاق دارد. موقعیت قرارگیری آن به گونه ای است که با رزرو اتاق های آن در کم ترین زمان ممکن به ساحل دریا دسترسی خواهید داشت.

• هتل ونوس
یکی از هتل های سه ستاره ساحلی در شهر چابهار هتل ونوس است. درنزدیکی دریا قرار دارد و کارکنان آن برخورد خوبی دارند. این هتل امکانات هتل های دیگر مثل سالن بدنسازی و ... را ندارد. اگر به دنبال یک هتل مقرون به صرفه هستید حتما در این هتل اتاق بگیرید.
• هتل آذین
یکی از هتل های خوب سه ستاره در شهر چابهار، ‌هتل آذین است. ساختمان این هتل دو طبقه است و ۲۲ اتاق برای پذیرایی از میمانان دارد. اگر دوست دارید هزینه کمتری را برای اقامت خود بپردازید حتما در این هتل اتاق بگیرید. هتل آذین در نزدیکی دریای واقع شده است.
راهنمای سفر به چابهار | صفر تا صد سفر چابهار

اقامتگاه های بومگردی شهر چابهار


• اقامتگاه بومگردی رمین
اگر دوست دارید در یکی از توریستی ترین روستاهای چابهار زندگی کنید حتما در اقامتگاه بومگردی زمین اتاق بگیرید. با اقامت در این اقامتگاه با فضای روستایی چابهار بیشتر آشنا می شوید و مردم محلی را از نزدیک می بینید. این اقامتگاه در ۱۴ کیلومتری مرکز شهر چابهار قرار دارد.
• اقامتگاه بومگردی شجره
این اقامتگاه در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی شهر چابهار قرار دارد. دارای دو سالن بزرگ به همراه دو اتاق خواب است و ظرفیت پذیرش ۵۵ مهمان را دارد. اتاق های این اقامتگاه بدون تخت هستند و دستشویی و حمام آن ها مشترک اند. از امکانات دیگر آن می توان به پارکینگ و سیستم سرمایشی اشاره کرد.
• اقامتگاه بومگردی درک
افامتگاه بومگردی درک در یکی از زیباترین روستاهای چابهار به همین نام (درک) قرار گرفته است. از این روستا می توانید اقیانوس هند را به خوبی ببینید. در این روستا منظره بسیار زیبایی را از رمل های کویری در کنار اقیانوس می بینید. طبیعتی که در کمتر جای دنیا امکان دیدن آن را دارید.
اقامتگاه موجود در این روستا دارای ۵ اتاق است. در این اقامتگاه می توانید غذاهای محلی چابهار را سفارش دهید. برای هر اتاق حمام مجزا وجود دارد اما سرویس بهداشتی اتاق ها مشترک است.
• اقامتگاه بومگردی بلوچ
اگر دوست دارید کمی از فضای شهری دور شوید و در یک باغ سرسبز از درختان نارگیل اقامت داشته باشید حتما به اقامتگاه بومگردی بلوچ بروید. در تمام سوئیت های این اقامتگاه سرویس بهداشتی و یخچال وجود دارد. در این اقامتگاه صبحانه ی محلی سرو می شود. اقامتگاه بومگردی بلوچ در روستای آبکان قرار دارد.
• اقامتگاه بومگردی آژ
این اقامتگاه در ۱۰۰ کیلومتری شهر چابهار در روستای گواتر قرار دارد. ۵ اتاق دارد و ظرفیت پذیرش ۳۵ مهمان را دارا است. حمام و دستشویی ها عمومی هستند. نزدیکی ترین جاذبه ها به آن جنگل های حرا و خلیج گواتر است.
• اقامتگاه بومگردی پرهیزکار
اقامتگاه بومگردی پرهیزگار یکی از اقامتگاه های سنتی و جذاب چابهار است که در روستای بریس قرار دارد. این اقامتگاه یک اتاق و یک کپر دارد. در اتاق آن تلویزیون و یخچال وجود دارد. این اقامتگاه در نزدیکی دریای عمان و سواحل مکران قرار دارد.
• اقامتگاه بومگردی گدام
یکی دیگر از اقامتگاه های جذاب چابهار، ‌اقامتگاه بومگردی گام است که در بندر تنگ قرار دارد. این اقامتگاه دو اتاق ۱۵ نفره و یک اتاق ۲۰ نفره دارد. در این اقامتگاه حمام و پارکینگ وجود دارد. نزدیک ترین مکان تفریحی به این اقامتگاه بندر تنگ است که می توانید در آن دلفین ها را تماشا کنید. در این اقامتگاه می توانید غذاهای محلی سفارش دهید.

غذاهای محلی چابهار


یکی از بهترین تفریحاتی که می توانید در شهر چابهار امتحان کنید، ‌خوردن غذاهای محلی مختلف این شهراست. اگر در اقامتگاههای بومگردی چابهار اتاق بگیرید، می توانید از همان جا غذای محلی این شهر را سفارش دهید. در ادامه با مهم ترین غذاهای محلی شهر چابهار آشنا می شویم:
• بت ماش
بت ماش یکی از غذاهای پر انرژی و مقوی چابهار است که در فصل سرما پخته می شود. مهم ترین مواد اولیه ای که در پخت این غذا استفاده می شود، برنج، ماش و سبزیجات معطر است.
• تباهگ
تباهنگ از دو جز تشکیل می شود: ۱. گوشت خشک شده ای که با روش های سنتی جنوب کشور نمک سود می شود ۲. برنج. حتما باید این غذا را بچشید تا با مزه بی نظیر آن از نزدیک آشنا شوید.

• تخلان
یکی از غذاهای مقوی شهر چابهار است که از گندم، دنبه گوسفند و بره تشکیل شده است. این غذا به دلیل طبع گرمی که دارد بیشتر در فصل های سرد سال پخته می شود.

• تنورچه
یکی از غذاهای خوشمزه چابهار است که در تنور پخته می شود. برای پخت این غذا گوشت را یا به سیخ می کشند یا به شکل کامل در تنور کباب می کنند. برای بهتر کردن مزه آن از ادویه های جنوبی و هندوستانی استفاده می کنند. تنورچه را در کنار پلو یا به تنهایی سرو می کنند.
• کراهی میگو
یکی از معروف ترین غذاهای دریایی چابهار کراهی میگو است. برای پخت آن در ابتدا میگو را با پیاز تفت می دهند و سپس به آن گشنیز و ادویه های مخصوص اضافه می کنند و صبر می کنند تا دم بکشد. اگر از غذاهای دریایی خوشتان می آید حتما در سفر خود به چابهار کراهی میگو را امتحان کنید.
• پلو زعفرانی
یکی از خوش عطرترین پلوهایی که در شهر چابهار می پزند، پلو زعفرانی است. این غذا از مرغ، ‌برنج، زعفران، زیره، سیر، پیاز، فلفل دلمه و میخک درست می شود.

خوراک خرما
یکی از خوراک های معروف چابهار خوراک خرما است. این غذا بسیار مقوی است. اگر مزه خرما برایتان دلچسب است حتما این خوراک را امتحان کنید.
نام بهترین رستوران های چابهار را در ادامه میبینیم:
• رستوران بلوچ
• رستوران بام چابهار
• غذای هندی دهلی دربار
• رستوران ساحلی خلیج چابهار
• رستوران شیش محل
• رستوران دریایی براسان
• رستوران مکران
• ایرانویچ
راهنمای سفر به چابهار | صفر تا صد سفر چابهار

هزینه های سفر به چابهار


سفر به شهر چابهار مانند تمام شهرهای دیگر هزینه های مخصوص به خود را دارد. اگر تور گردشگری به مقصد چابهار را خریداری کنید هزینه های سفرتان از همان اول مشخص است و با پرداخت هزینه تور، ‌هزینه حمل و نقل،‌ اقامت، ‌خورد و خوراک و ... را برای تمام مدتی که در سفر هستید پرداخت خواهید کرد. اما اگر می خواهید سفرتان را خودتان برنامه ریزی کنید یا می خواهید از ریز هزینه های سفر به چابهار آگاه شوید چند خط بعدی را به دقت بخوانید.
در این قسمت هزینه های سفر به شهر چابهار را به ۵ دسته تقسیم کرده ایم. دقت کنید که برای محاسبه هزینه حمل و نقل به این شهر، مبدا را شهر تهران انتخاب کردیم. این قیمت ها در خرداد ماه ۱۴۰۰ گردآوری شده است.
• بلیط هواپیما
قیمت بلیط هواپیما از شهر تهران (فرودگاه امام خمینی) به چابهار (فرودگاه کنارک)، فقط رفت (یک طرفه) برای یک نفر بزرگسال حدود ۱ میلیون تومان است.
• قطار
قیمت بلیط قطار از شهر تهران تا بندرعباس (نزدیکی ترین استگاه قطار به چابهار) حدودا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ تومن است.
• اتوبوس
قیمت بلیط اتوبوس از شهر تهران (پایانه جنوب) تا شهر چابهار برای یک نفر حدود ۲۸۰۰۰۰ تومن است.
• وعده غذایی
بسته به رستورانی که می خواهید درآن غذا سفارش دهید و نوع غذایی که می خواهید، هزینه های مربوط به وعده غذایی متفاوت می شود. حداقل قیمتی که برای یک وعده غذایی باید بپردازید حدود ۴۰۰۰۰ تومان است.

• اقامت
قیمت یک شب اقامت در هتل آپارتمان شوهاز چابهار (یک ستاره) برای حداقل دو نفر (سوئیت دو نفره دوبل) ۳۰۰۰۰۰ تومان است.
قیمت یک شب اقامت در هتل سپیده چابهار (دو ستاره) برای یک نفر ۲۳۰ هزارتومان است.
قیمت یک شب اقامت در هتل آذین چابهار (سه ستاره) برای ۴ نفر (اتاق ۴ تخته)۶۵۴۰۰۰ تومان است.
قیمت یک شب اقامت در هتل لاله چابهار (۴ ستاره) برای دو نفر (اتاق دو تخته دوبل) ۴۵۰ هزارتومان است.
قیمت یک شب اقامت در هتل شاهان چابهار (۴ ستاره) برای یک نفر (اتاق یک تخته) ۲۹۰ هزارتومان است.
قیمت یک شب اقامت در اقامتگاه بومگردی شجره به ازای هر نفر ۴۴۵۰۰ تومان است.
قیمت یک شب اقامت در اقامتگاه بومگردی کلبه ساحلی گواتر به ازای هر نفر ۳۰۰۰۰ تومان است.
قیمت یک شب اقامت در اقامتگاه بومگردی بریس به ازای هر اتاق ۲۵۰۰۰۰ تومان است.
قیمت یک شب اقامت در اقامتگاه بومگردی حیات گواتر به ازای هر نفر ۹۵۰۰۰ تومان است.
قیمت یک شب اقامت در اقامتگاه بومگردی مینیاتور به ازای هر سوئیت ۱۱۲۰۰۰ تومان است.

مراکز خرید و بازارها چابهار



در شهر چابهار بازارها و مراکز خرید مختلفی وجود دارد که عمده محصولاتی که در آن ها به فروش می رسد کیف، کفش، پوشاک، صنایع دستی، عینک، پارچه، کاپشن و پالتو است. در ادامه با مراکز خرید این شهر آشنا می شویم:
بازار پردیس چابهار
یکی از مهم ترین مراکز خرید شهر چابهار، بازار پردیس است. در این مرکز خرید محصولات متنوعی به فروش می رسد. اگر قصد خرید کیف و کفش را دارد حتما به این مرکز سر بزنید.
بازار فردوس چابهار
اولین مرکز خرید مدرن در شهر چابهار است که می توان در آن محصولات مختلف و متنوعی را پیدا کرد. اگر قصد خرید انواع پارچه، کیف و کفش را دارید حتما به این مرکز خرید سر بزنید. در این مرکز خرید لوازم آشپزخانه، انواع خوراکی و لوازم آرایشی نیز به فروش می رسد. این مرکز خرید جنب اداره منطقه آزاد چابهار قرار دارد.
مجتمع تجاری صالحیار
مجتمع تجاری صالحیار یکی از معروف ترین بازارهای شهر چابهار است. در این بازار محصولات مختلفی به فروش می رسد. از پوشاک گرفته تا لوازم شکار، لوازم آرایشی، پتو و لوازم برقی. اگر به دنبال لباس های زنانه و مردانه، عینک یا لوازم آرایش هستید باید به طبقه دوم این مرکز تجاری بروید. برای دسترسی به این مرکز خرید باید به بلوار امام خمینی، به طرف کنارک، ۱۰ کیلومتری شهر چابهار، روبه روی مرکز خرید فردوس بروید.
بازار صدف چابهار
یکی از معروف ترین مراکز خرید شهر چابهار بازار صدف است. در این بازار محصولات لوکس و برند های معروف به فروش می رسد. اگر به دنبال خرید پوشاک زنانه و مردانه، کفش یا اجناسی نظیر چای، شکلات، لوازم خانه هستید حتما به این مرکز خرید سر بزنید. برای خرید از این مرکز باید به بلوار ریگی،‌ منطقه ازاد تجاری چابهار بروید.
بازار تیس چابهار
یکی از بازارهای تازه تاسیس چابهار، بازار تیس است. در این بازار محصولات زیر به فروش می رسد:
• لباس راحتی
• مواد غذایی
• چای
• لوازم آرایشی
• محصولات پلاستیکی
• صنایع دستی
• اسباب بازی
آدرس این مرکز خرید بلوار امام خمینی، مسیر کنارک، ۱۰ کیلومتری بیرون شهر است.
بازار ابریشم چابهار
یکی از بازارهای محبوب شهر چابهار بازار ابریشم است. در این بازار می توانید محصولات متنوعی را ببینید و هر کدام را که خواستید بخرید. از محصولاتی که در این بازار به فروش می رسد می توان به لباس، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات صوتی و تصویری، ‌نقره و بدلیجات اشاره کرد. دراین مرکز خرید هایپرمارکت های مختلفی وجود دارد و می توانید نیازهای غذایی خودرا از آنجا برطرف کنید. برای دسترسی به آن باید به آدرس بلوار امام خمینی، مسر کنارک، ۱۰ کیلومتری بیرون شهر مراجعه کنید.
دکه بازار چابهار
یکی از قدیمی ترین مراکز خرید شهر چابهار دکه بازار است. دکه بازار به نام های دیگری مثل «بازار فجر» و «بازار سنتی» شناخته می شود. اگر لباس های محلی چابهار برایتان جذاب است و دوست دارید آن ها را خریداری کنید حتما به دکه بازار سر بزنید. در این بازار پارچه ها و لباس های سنتی و رنگارنگ محلی مختلفی را خواهید دید. اگر می خواهید سوغاتی بخرید،‌ محصولات متنوعی مثل زری دوزی، داروهای گیاهی، زیورآلات و حصیربافی را در این بازار پیدا خواهید کرد. علاوه بر این محصولات، برنج و ادویه های هندی با کیفیتی را در دکه بازار می بینید. برای دسترسی به این بازار سنتی باید به بلوار امام خمینی،‌خیابان فردوس بروید. بعد از پاساژ دوستخواه،‌دکه بازار را خواهید دید.
بازار زن ها یا بازار مادر بزرگ ها
بخشی از بلوک بازار که مسقف نیست و حال و هوای سنتی دارد را بازار زن ها یا بازار مادربزرگ ها می نامند. در این بازار می توانید لباس های محلی بلوچی، ادویه جات و مواد خوراکی مثل تمبر هندی را خریداری کنید. این بازار در بلوار امام خمینی، خیابان فردوسی قرار دارد.

مرکز تجاری الماس
یکی از مراکز خوب چابهار مرکز تجاری الماس است. در این مرکز خرید پارچه های بلوچی، هندی به فروش می رسد. علاوه بر این می توانید مواد غذایی مختلفی را از مرکز تجاری الماس خریداری کنید. برای خرید محصولات این بازار باید به آدرس آن به نشانی بلوار امام خمینی، ‌به سمت کنارک، مقابل مجتمع تجاری پردیس مراجعه کنید.
راهنمای سفر به چابهار | صفر تا صد سفر چابهار

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی چابهار


یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی که می‌توانید در شهر چابهار امتحان کنید شرکت کردن در جشن ها و مراسم آیینی این شهر است. در شهر چابهار برخی از مراسم و اعیاد مهم هستند و به همین دلیل با شکوه برگزار می شود. در ادامه با مهم ترین مراسم و جشن های چابهار آشنا می شویم:
عید نوروز
در ایام نوروز مردم چابهار مانند دیگر مردمان ایران زمین لباس نو بر تن می کنند و به دیدار یکدیگر می روند. از مراسم های مهمی که در این دوران برگزار می شود رفتن به کوه خواجه و برپایی جشن و سرور در این مکان است.
عید سعید فطر
یکی دیگر از مراسم های مردم چابهار که همزمان با دیگر شهرهای ایران برگزار می شود،‌جشن عید فطر است. مردم چابهار در این روز در محلی به نام «عیدگاه» جمع می شوند و نماز عید فطر می خوانند. در این روز مردم دیار سیستان و بلوچستان به دیدار اقوام و خویشاوندان خود می روند و عید فطر را به همدیگر تبریک می گویند.
عید قربان
عید قربان از اعیاد مذهبی شهر چابهار است. در این ایام مردم در محل هایی به نام «عیدگاه» دور هم جمع می شوند. معمولا چند خانواده با هم شتری را قربانی می کنند و گوشت آن را به مردم مستمند و فقیر می دهند. مراسم دید و بازدید در این ایام برقرار است و تا سه روز ادامه پیدا می کند.
مراسم عروسی
یکی از مهم ترین و جذاب ترین مرسم های آیینی مردم چابهار مراسم عروسی است. ازدواج در ناحیه سیستان و بلوچستان به طور معمول درون یک طایفه و بین خویشاوندان رخ می دهد. مراسم عروسی از همان مرحله اول کاملا به شیوه سنتی برگزار می شود. به این شکل که ابتدا بزرگ خانواده پسر به خانه پدر دختر می رود و ماجرا را با خانواده او در میان می گذارد. سپس مادر دختر با دخترش صحبت می کند و جواب را بعد از چند روز به خانواده پسر اعلام می کنند.
اولین مرحله عروسی در شهر چابهار مرحله شیرینی خوران است که طی آن دختر و پسر با هم نامزد می شوند. دوران نامزدی گاهی ممکن است تا دو سال نیز ادامه پیدا کند. مراسم اصلی عروسی در میان قوم بلوچ تا حدودی شبیه به نیاکان این قوم در حال برگزاری است.
مراسم عروسی در چابهار ۸ مرحله دارد:
۱. گِندونِن
۲. هِبَرجنی
۳. بربند مال
۴. جُل بندی
۵. حِنا دوزوکی
۶. حِنا راستکی
۷. سرآپی یا سرآب و مشاطه
۸. شب یکجایی
در ادامه هر کدام از آن ها را توضیح می دهیم:
• گِندونِن
اولین مرحله عروسی در شهر چابهار است که طی آن خانواده و بزرگان فامیل پسر به دیدار بزرگان خانواده دختر می روند و ماجرای خواستگاری را مطرح می کنند. همانطور که گفتیم ازدواج در این دیار کاملا سنتی است و مادر پسر برای فرزند خود دختری را انتخاب می کند.
• هِبَرجنی
این مرحله همان «بله برون» است که در شهرهای مختلف کشور رایج است. این مرحله زمانی شروع می شود که دختر پاسخ مثبت را به پسر می دهد و از این مرحله به بعد برنامه ریزی برای مراسم عروسی شروع می شود
• بربند مال
در این مرحله اقوام درجه یک دو خانواده دوره هم جمع می شوند و برای تعیین مهریه عروس صحبت می کنند. معمولا مهریه عروس را پول نقد در نظر می گیرند. اما در بعضی از مناطق نخل خرما یا شتر و گاو را به مهر عروس در می آورند. دراین مرحله زمان عروسی را نیز مشخص می کنند. معمولا مراسم عروسی را بعد از اسفند ماه و بین فروردین تا شهریور ماه برگزار می کنند.
• جُل بندی
اولین روز از مراسم عروسی به جل بندی می گذرد. جل پارچه ای دست دوز است که با سوزن دوزی و آینه کاری تزئین می شود و در مراسم عروسی به عنوان پرده استفاده می شود. جل بندی با حضور خانواده درجه یک عروس و داماد برگزار می شود. طی این مرحله عروس در یک اتاق می نشیند و پرده تزئین شده که «جل» نام دارد را بر روی دیوار اتاق، رو به روی عروس نصب می کنند. به طوری که عروس از چشم دیگران پنهان بماند.
• حِنا دوزوکی
حِنا دوزوکی یکی از مراحل فرعی در عروسی قوم بلوچ است. در این مرحله اقوام نزدیک عروس و داماد حنا را روی پول می گذارند و بر روی سر داماد و دست عروس قرار می دهند. این مرحله به شکل دزدکی و به دور از نگاه دیگران انجام می شود و به نوعی کمک مالی نزدیکان برای برپایی عروسی است.

• حِنا راستکی
این مرحله معادل «حنابندان» است. معمولا با ساز و آواز همراه است و از این مرحله به بعد سرعت انجام کارها تا زمان برپایی مراسم اصلی عروسی بیشتر می شود. در این مرحله داماد و عروس حنابندی می شوند. به این صورت که در دستان آن ها حنا گذاشته می شود.
• سرآپی یا سرآب و مشاطه
در ابتدا عروس و داماد به آرایشگاه می روند و سپس داماد را به نزدیکی قنات یا رودخانه می برند و در آنجا خانواده داماد او را در آب استحمام می کنند. آرایشگر عروس بعد از آنکه مراسم عروسی شروع شد هدیه ای دریافت می کند و نقاب از چهره عروس برمی دارد و جل بندی به پایان می رسد و همگان می توانند عروس را ببینید.
• شب یکجایی
در این مرحله که بعد از جشن عروسی رخ می دهد،‌ داماد و عروس به خانه پدرزن می روند و تا ۴ روز در آنجا می مانند.
راهنمای سفر به چابهار | صفر تا صد سفر چابهار

سوغاتی های چابهار


سوغاتی های شهر چابهار را می توان به دو دسته خوراکی های چابهار و صنایع دستی چابهار تقسیم بندی کرد. این سوغاتی ها را می توانید از مراکز خریدی که در قسمت های قبلی مقاله توضیح دادیم بخرید. در ادامه با سوغاتی های این شهر آشنا می شویم:

۱. صنایع دستی چابهار


• سفالگری
سفالگری یکی از شغل های مردم سیستان بلوچستان است. خاک خوب این ناحیه باعث شده تا مردم محلی سفال های با کیفیتی را بسازند.
• نگین های قیمتی
در شهر چابهارسنگ های قیمتی خوبی وجود دارد که در منطقه آزاد چابهار برش داده می شوند و تبدیل به نگین انگشتر می شوند.
• گلیم بافی
عشایر ناحیه سیستان و بوچستان با استفاده از پشم دام هایشان گلیم های بسیار زیبایی را درست می کنند.
• چادربافی
از آنجا که در ناحیه سیستان و بلوچستان هنوز زندگی در چادر رواج دارد، ‌یکی از صنایع دستی ارزشمند این منطقه چادر بافی است. به چادرهای سیاهی که در منطقه سیستان و بلوچستان درست می شوند «پلاس» می گویند.
• آینه دوزی و سکه دوزی
یکی از هنرهای زیبای مردم چابهار است که در آن از سکه و آینه ها برای تزئین پارچه و چیزهای دیگر استفاد می کنند. صنایع دستی حاصل از این هنر را می توانید در بازارهای چابهار تهیه کنید و برای دوستان خود سوغاتی ببرید.
• حصیر بافی
حصیربافی از صنایع دستی کهن مردم چابهار و شهر های دیگر جنوب کشور است. در این مناطق به دلیل وجود نخل های خرما صنایع دستی زیادی با حصیر ساخته می شوند. از جمله می توان به گلدان حصیری، ‌سبد حصیری، فرش،‌ بادبزن و ... اشاره کرد.
• سوزن دوزی
سوزن دوزی یکی از هنرهای قدیمی رایج در میان زنان این شهر است. سوزن دوزی را بر روی لباس و پارچه های مختلف انجام می دهند و ماحصل آن لباس های جذاب با طرح های خلاقانه و هنری است. لباس های این چنینی را می توانید به عنوان سوغاتی در شهر چابهار تهیه کنید.
راهنمای سفر به چابهار | صفر تا صد سفر چابهار

۲. خوراکی های چابهار


ماهی تازه و میگو
شهر چابهار تنها شهر ایران است که در کنار اقیانوس قرار دارد. این موضوع باعث شده که در مغازه های ماهی فروشی این شهر ماهی های متنوع و زیادی را ببینید. ماهی های نظیر ماهی قباد، ماهی سرخو، ‌ماهی سنگسر، حلواسفید، شوریده، شیرماهی،‌ میگو و اره ماهی را می‌توانید در شهر چابهار خریداری کنید و به عنوان سوغاتی و به شکل فریز شده برای دوستانتان ببرید.
• لندو
لندو یکی از خوشمزه ترین شیرینی های شهر چابهار است. این شیرینی از ترکیب خرما، کنجد و گندم تهیه می شود. اگر دوستان و آشنایانی دارید که از سوغاتی های خوشمزه خوششان می آید،‌حتما یک بسته لندو برایشان ببرید.
• میوه های استوایی
در شهر چابهرا می توانید میوه های جدید و خوشمزه ای را امتحان کنید که در شهرهای دیگر ایران وجود ندارند. همچنین مزه بعضی از میوه های این شهر با دیگر شهرهای ایران متفاوت است. به طور مثال زیتون های چابهارمزه و طعم مخصوصی دارند و با زیتون های شمال کشور متفاوت هستند. انبه را می توانید در هر فصلی در چابهار پیدا کنید. احتمالا نام «پاپایا» و «گواوا» را تا به حال نشنیده باشید. این دو،‌ نام دو نوع میوه در شهر چابهار است که می توانید از بازارهای آن خریداری کنید. میوه های خاصی که احتمالا در جای دیگری نمی توانید پیدا کنید و برای سوغاتی بردن گزینه های مناسبی هستند.
• ادویه جات
یکی دیگر از خوراکی هایی که می توانید به عنوان سوغاتی برای آشنایانتان ببرید ادویه است. در شهر چابهار ادویه هایی وجود دارد که در شهرهای دیگر ایران وجود ندارد. از طرفی کیفیت ادویه های این شهر به نسبت جاهای دیگر بالاتر است. اگر آشنایانی دارید که از آشپزی لذت می برند حتما ادویه های شهر چابهار را برایشان به سوغات ببرید.
• شکلات های خارجی
یکی از جذاب ترین و خوشمزه ترین سوغاتی های این شهر شکلات های خارجی است. از آنجا که این شهر منطقه آزاد تجاری به حساب می آید و در کنار اقیانوس هند قرار دارد، در بازارهای آن شکلات های متنوع و ارزان قیمت زیادی وجود دارد.

شماره تلفن های ضروری چابهار


در این بخش می خواهیم شماره تلفن های ضروری شهر چابهار را بنویسیم. اگر بعد از خرید بلیط هواپیما چابهار و سفر به این شهر اتفاقی برایتان پیش آمد و نیاز به کمک و راهنمایی داشتید با این شماره ها تماس بگیرید. کد تلفن این شهر ۵۴ است.
• آتش نشانی منطقه آزاد: ۱۲۵ یا ۳۵۳۱۴۴۴۴
• پاسگاه انتظامی منطقه آزاد چابهار: ۵۴۳۵۳۱۲۲۰۹
• اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چابهار: - ۳۵۳۳۵۰۵۱ ۵۴
• فرودگاه: ۵۴۳۵۳۳۲۰۰۵
• اطلاعات پرواز: ۱۹۹
• کنترل ترافیک منطقه آزاد:۵۴۳۵۳۱۲۲۶۹
• بیمارستان امام علی چابهار: ۵۴۳۵۳۳۳۰۱۹, ۵۴۳۵۳۳۳۰۱۴, ۵۴۳۵۳۳۳۰۱۵,

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است