search
menu

جنگل حرا تیس چابهار

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از جنگل حرا تیس چابهار را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته جنگل حرا تیس چابهار
چگونه به جنگل حرا تیس چابهار برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به جنگل حرا تیس چابهار
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به جنگل حرا تیس چابهار
هرگاه حرف تعطیلات و سفر است، فکر گردشگران به سمت شمال ایران می‌رود، غافل از آنکه دیدنی‌های بسیاری در مناطق دیگر ایران وجود دارد که پای بسیاری از ایرانی‌ها به آنجا نرسیده است. جنگل حرا نیز یکی از همین دیدنی‌ها است که تاکنون از چشم بسیاری از مردم ایران پنهان مانده است. از جنگل حرا به‌عنوان زیباترین جاذبه گردشگری چابهار یاد شده است. جنگل حرا تیس چابهار در استان سیستان و بلوچستان، و در ۱۲۰ کیلومتری شهر چابهار، در نزدیکی خلیج گواتر چابهار قرار گرفته است. جایی در نزدیکی نقطه مرزی ایران و پاکستان که شما را با مردم بلوچ این منطقه هم آشنا می‌کند.
نام جنگل حرا از درختچه‌ای به نام حرّا گرفته شده که در مرداب‌های مناطق گرمسیری جنوب ایران، عربستان و مصر می‌روید. جنگل حرا به جنگل مانگرو نیز معروف است و ۳۵۰ هکتار از مرز ایران و پاکستان را اشغال کرده است. جنگل حرا در دریا و بر بستر آب شور قرار گرفته است. درختان حرا درختانی همیشه‌سبز هستند که برگ‌هایی بیضی‌شکل و به طول حدود پنج سانتی‌متر دارند. درختچه‌های حرا در آب شور رشد می‌کنند و به آنها درختان شوره‌زی گفته می‌شود. نکته جالب این است که سطح روی برگ‌ها به‌رنگ سبز و سطح زیرین آنها خاکستری رنگ است. گل درخت حرا ریز و شکوفه‌مانند، و به‌رنگ طلایی است و بویی شیرین دارد که زنبورهای عسل را به خود جذب می‌کند. عسل این منطقه نیز بسیار خوشمزه و خوش بو است.
در زمین‌های حاصلخیز جنگل‌های حرا هیچ‌گونه تنوع گیاهی دیده نمی‌شود و تنها گیاهی که در آن رشد می‌کند، درختان حرا هستند. برخلاف تنوع گیاهی محدودی که جنگل حرا تیس چابهار دارد، تنوع زیست حیوانی در آن بسیار زیاد است. در سفر به این منطقه پرندگان گوناگونی همچون پلیکان را می‌توانید ببیند. همچنین آب‌های جنگل حرا تیس زیستگاه مرجان‌ها و آبزیان بسیاری مانند لاک پشت است.
جنگل حرا تیس چابهار

چرا بازدید از جنگل حرا تیس چابهار را پیشنهاد می کنیم؟


دیدن جنگل حرا تیس چابهار پر از شگفتی‌های بسیاری است که به چند نمونه آن اشاره می‌شود
* دیدن مرغ‌های ماهی‌خوار، فلامینگوها، پلیکان‌ها و عقاب‌هایی که بر روی درختان جنگل حرا تیس چابهار لانه کرده‌اند، تجربه‌ای است که شاید قابل تکرار نباشد.
* دیدن درختی که با روش زنده زایی زیاد می‌شود هم یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت است که در جای دیگری نمونه آن را نمی‌توانید ببینید.
* اگر درفصل مرداد به این نقطه مرزی سفر کنید، بوی گل‌های درختچه‌های حرا آن‌چنان فضا را معطر می‌کند، که از آن سرمست می‌شوید. بویی خاص، ملایم و ناشناخته که در هیچ جای دیگری آن را تجربه نخواهید کرد.
* قایق‌سواری در جنگل و دیدن درختان حرا از نزدیک، و همچنین دیدن آبزیان آن نیز لذت دیگر سفر به این جنگل زیبا است.
* اگر هنگام قایق‌سواری دلفین‌ها را که بین دریای عمان و خلیج فارس شنا می‌کنند را هم دیدید، تعجب نکنید. دیدن دلفین‌ها هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جنگل حرا تیس چابهار است.
* عکاسی از جنگل، درختان حرا، پرندگان مختلف، دلفین‌ها، و طلوع و غروب آفتاب هم بسیاری از عکاسان حرفه‌ای را به این نقطه مرزی می‌کشاند.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته جنگل حرا تیس چابهار


یکی از زیباترین ویژگی‌های طبیعی جنگل حرا تیس چابهار درختچه‌های حرا است که آنها را در هیچ جای دیگری در ایران نمی‌توانید ببینید. درخت حرا گیاهی اسطوره‌ای است که به‌گفتۀ اساطیر از اشک چشم آدم روئیده است. حرا گونه‌ای آفتاب‌پسند است که بلندی آن به پنج تا ده متر می‌رسد. گل‌های حرا شبیه گل‌های شاه‌پسند است و میوه آن شبیه کپسول تخم‌ مرغی یا بادام است که درون آن یک دانه وجود دارد. زمان گل‌دهی درخت حرا نیمه نخست مردادماه است و گل‌های زردرنگ و کوچکی دارد که عطر آنها همه‌جا را فرامی‌گیرد. نکته جالب درباره رویش درخت حرا، زنده‌زایی آن است. ابتدا دانه حرا روی درخت مادر رشد می‌کند و پس از آن که جوانه زد، از مادر جدا شده و به درون آب می‌افتد.
ریشه این گونه گیاهی از یک ریشه عمودی کوتاه و تعداد زیادی ریشه کناری مایل تشکیل شده است. هنگام بالا آمدن آب دریا تاج درختان حرا از آب بیرون می‌ماند و چشم‌انداز بسیار زیبا و نایابی را به نمایش می‌گذارد. بسیاری از گردشگران در سفر به این منطقه با قایق به گشت‌وگذاری در میان آب‌ها می‌پردازند و از دیدنی‌های شگفت‌انگیز این جنگل لذت می‌برند. از جالب‌ترین دانستنی‌ها درباره درختان حرا این نکته است که آنها در آب شور می‌رویند، اما آن را تصفیه و تبدیل به آب شیرین می‌کنند.
نکته جالب دیگر درباره درخت حرا، خاصیت درمانی شیره درخت حرا و تاثیر آن بر باسیل به‌وجود آورنده بیماری جذام است که در منطقه هرمزگان شیوع دارد.

چگونه به جنگل حرا تیس چابهار برویم؟


اگر اقامتگاه شما در چابهار است و با خودروی شخصی خود به این سفر آمده‌اید، ۲ تا ۳ ساعت باید رانندگی کنید تا به این منطقه برسید. اگر هم سفر شما از راه هوایی و با خرید بلیط هواپیمای سفر مارکت به این شهر بوده، خودروهای زیادی در بندر چابهار هستند که می‌توانند شما را به آنجا برسانند. البته شما می‌توانید در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بندر گواتر هم اقامت کنید که در این صورت رفتن شما به جنگل حرا تیس چابهار نزدیک و آسان است.
جنگل حرا تیس چابهار

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل حرا تیس چابهار


نزدیک ترین مکان دیدنی نزدیک به جنگل حرا تیس چابهار، بندر گواتر است. بندر گواتر در فاصله یک کیلومتری این جنگل زیبا قرار دارد و برای رفتن به آن راهی طولانی در پیش ندارید. بندر گواتر یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده ایران است که گونه‌های مختلف جانوری در آن به چشم می‌خورد.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به جنگل حرا تیس چابهار


هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی در بندر گواتر در نزدیکی جنگل حرا تیس چابهار هستند که می‌توانید در آنها اقامت کنید. هتل مرجان، هتل صدف ریزورت، خانه ساحلی گوست، و هتل آسکانی در نزدیکی بندر گواتر هستند و دسترسی از این منطقه هم به آنها آسان است.
سخن پایانی
استان سیستان و بلوچستان آب‌وهوای گرمی دارد و اگر گرمای هوا شما را آزرده می‌کند، بهار و زمستان بهترین زمان برای سفر شما به این جنگل است. اگر ساکن تهران هستید و مایل به دیدن جنگل حرا تیس چابهار هستید، نیازی نیست تا زمان خود را در رانندگی به سمت چابهار هدر دهید. خوشبختانه شهر چابهار دارای فرودگاه است و با تهیه بلیط چابهار می‌توانید به راحتی به این شهر سفر کنید. شهر چابهار دارای هتل‌های زیادی است که می‌تواند پذیرای شما باشد. اما اگر دوست داشته باشید، می‌توانید در هتل‌های بندر گواتر بمانید و از زیبائی‌های این منطقه مرزی لذت ببرید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است