search
menu

قبرستان جن‌ها؛ آیا اجنه در این گورستان آرمیده‌اند؟

[ پنهان کردن ]
گورستان جن‌ها کجاست؟
تاریخچه‌ی قبرستان جن تیس
علت نام‌گذاری قبرستان جن‌ها چیست؟
آیا واقعاً قبرستان جن‌ها محل دفن اجنه است؟ (شایعه یا واقعیت)
بهترین زمان بازدید گورستان جن تیس
دیدنی‌های اطراف گورستان جن تیس
در استان سیستان بلوچستان و در نزدیکی شهر چابهار، روستایی به نام «تیس» با قدمتی بالغ‌ بر ۲۵۰۰ سال وجود دارد که در کتب تاریخی نیز به آن اشاره شده است. در نزدیکی این روستا، مکان رازآلود و هیجان‌انگیزی وجود دارد که به آن «قبرستان جن‌ها» می‌گویند! در این مکان سنگ‌قبرهایی عظیم در کنار هم قرار گرفته‌اند و توجه هر فرد کنجکاوی را به خود جلب می‌کنند. این مکان مرموز و ترسناک، یکی از جاذبه‌های دیدنی اطراف چابهار است که بسیاری از گردشگران برای بازدید از آن با خرید بلیط هواپیما به روستای تیس سفر می‌کنند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید بدانید داستان این مکان رمزآلود چیست در ادامه‌ی مطلب با ما همراه شوید.
قبرستان جن‌ها؛ آیا اجنه در این گورستان آرمیده‌اند؟

گورستان جن‌ها کجاست؟


«گورستان جن تیس» در جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان، شهر چابهار، بر روی تپه‌ای مشرف‌ به روستای تیس و در پای کوه پیل‌بند، بر زمینه‌ای صخره‌ای قرار دارد. این قبرستان که از جاهای دیدنی چابهار بشمار می‌رود، در ۳۰۰ متری غرب روستا و در جنوب قلعه‌ی پرتغالی‌ها قرار گرفته است. روستای تیس نیز روستایی در ۵ کیلومتری شمال غربی شهر چابهار است و با روش‌های مختلفی، مانند خودروی شخصی، می‌توان به این روستا سفر کرد و از این قبرستان ترسناک دیدن کرد!

تاریخچه‌ی قبرستان جن تیس


طبق اسناد تاریخی، روستای تیس قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد. در کتاب‌های مربوط به فتوحات اسکندر مقدونی به روستای تیس با نام «تیز» هم اشاره شده است. این نام بعدها تغییر کرده و ما امروزه این روستا را با نام «تیس» می‌شناسیم. روستای تیس در زمان حمله‌ی اعراب به ایران به دست لشکریان بصره می‌‌افتد. در آثار مورخین و جغرافی‌دانان دوره‌ی اسلامی از این روستا به‌عنوان مرکز تجارت شکر و گندم سیستان یاد شده‌ و نام آن با عنوان «بندر تزیا» و یا «تسی» آمده است.
قبرستان تیس در واقع از دو بخش مجزا تشکیل شده است؛ یک بخش گورستان محل دفن افراد از دست رفته‌ی روستای تیس و بخش دیگر همان گورستان جن‌ها است. قدمت قبرستان جن‌ها به سده‌ی ۴ هجری قمری و دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد، بلوچ‌ها به این مکان «جن سنط» یا گورستان جن نیز می‌گویند. این قبرستان در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

علت نام‌گذاری قبرستان جن‌ها چیست؟


قبرستان جن تیس به چند دلیل غیرعادی و فراطبیعی تلقی می‌شود؛ برای مثال برخلاف گورهای عادی که در خاک حفر می‌شوند، قبرهای این گورستان در بستر سنگی و صخره‌ای در پای کوه حفر شده‌اند. همچنین اندازه‌ی گورهای قبرستان جن تیس بسیار عظیم هستند و هیچ شباهتی به گورستان انسان‌ها ندارند. از سوی دیگر با توجه به قدمت بالای این قبرستان، بسیار عجیب است که انسان‌ها توانسته باشند در سده‌ی چهارم هجری موفق به ساخت قبرهایی سنگی‌ به این عظمت شده باشند.
در قبرستان جن‌ها قبری کامل با ۲۲۵ سانتی‌متر طول و ۱۱۰ متر عرض نیز دیده می‌شود! با توجه به داستان‌های ترسناکی که در مورد قبرستان جن‌ها وجود دارد، مردم روستا هنگام عزاداری و سر زدن به ازدست‌رفتگانشان مواظب‌اند که شب‌هنگام به این گورستان نزدیک نشوند و مزاحم عزاداری اجنه نشوند!
مردم محلی به دلیل چنین مواردی، قبرستان تیس را متعلق به موجوداتی فرازمینی همچون اجنه‌ می‌دانند. طبق داستان‌های محلی و باور مردم بومی این منطقه، گفته می‌شود که پس از غروب آفتاب و هنگام شب، اجنه به این قبرستان می‌آیند و برای مردگان خود عزاداری می‌کند و اگر از نزدیک آن رد شوید و دقت کنید، صدای آن‌ها را خواهید شنید!
قبرستان جن‌ها؛ آیا اجنه در این گورستان آرمیده‌اند؟

آیا واقعاً قبرستان جن‌ها محل دفن اجنه است؟ (شایعه یا واقعیت)


در مورد قبرستان جن‌ها افسانه‌های بسیاری وجود دارد؛ همان‌طور که گفتیم با توجه به سنگ‌قبرهای بزرگی که در این گورستان و در پایین کوه قرار گرفته است، مردم محلی معتقدند که این قبرستان نمی‌تواند متعلق به انسان‌ها باشد و به‌طورکلی در زمان ساخته‌شدن آن، انسان‌ها توانایی ساخت چنین چیزی را نداشته‌اند!
بااین‌وجود حدسیات علمی و منطقی نیز برای وجود این قبرستان عجیب در دامنه‌ی کوه وجود دارد. برای مثال برخی معتقدند که گذشتگان برای احترام به مردگان خود و حفاظت از آن‌ها در برابر گزند حیوانات و جانوران زیرزمین، این قبرستان سنگی را به وجود آورده‌اند و در ادامه مردم به علت وحشت از نزدیکی به این مکان در تاریکی شب، افسانه‌ی قبرستان جن‌ها را ساخته‌اند. برخی دیگر نیز معتقدند حفره‌های موجود در گورستان جن تیس، درواقع محل جمع‌آوری آب بوده است که مشابه چنین چیزی در سیراف نیز وجود دارد.

بهترین زمان بازدید گورستان جن تیس


هر زمانی که با رزرو آنلاین بلیط هواپیما چابهار به این منطقه سفر کنید، با طی کردن مسافت اندکی می‌توانید خودتان را به روستای تیس و گورستان جن‌ها برسانید. ازآنجایی‌که شهر چابهار یا همان «چهاربهار»، در هر فصلی از سال زیبا و خوش آب‌وهواست، از این نظر محدودیتی نخواهید داشت. بازدید از قبرستان جن‌ها نیز رایگان است.
البته توجه داشته باشید که تنها از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر امکان بازدید از این مکان وجود دارد و اگر بعدازاین ساعت به قبرستان تیس مراجعه کنید با درب‌های بسته مواجه خواهید داشت. اگر بعد از غروب آفتاب به این گورستان نزدیک شوید نیز، طبق باور مردم محلی، دچار نفرین اجنه می‌شوید!

دیدنی‌های اطراف گورستان جن تیس


در اطراف قبرستان تیس و در نزدیکی آن اماکن دیدنی دیگری نیز وجود دارند که در صورت بازدید از روستای تیس می‌توانید از این جاذبه‌های گردشگری نیز دیدن کنید. برای مثال آرامگاه سید غلام رسول، در ۹ کیلومتری روستای تیس یکی از اماکن مقدس برای مردم محلی و از دیدنی‌های این روستا به شمار می‌آید. غارهای بان‌ میستی تیس که غارهایی سه‌گانه در ۱٫۵ کیلومتری روستا هستند نیز از دیدنی‌های جذاب اطراف تیس هستند. طبق اسناد تاریخی این غارها درگذشته محل عبادت مردم بوده‌اند.
مسجد جامع تیس در ۹۰۰ متری روستا، یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه است. این مسجد یکی از اولین مساجد ساخته‌ شده در ایران بوده که معماری آن مشابه مساجد هند و پاکستان است. قلعه‌ی پرتغالی‌ها که هنگام حمله‌ی پرتغالی‌ها به ایران ساخته‌ شده است نیز از دیگر جاذبه‌های این منطقه است که در فاصله‌ی ۲٫۵ کیلومتری این روستا قرار گرفته است.
قبرستان جن‌ها؛ آیا اجنه در این گورستان آرمیده‌اند؟

کلام آخر
گورستان جن تیس در نزدیکی شهر چابهار یکی از دیدني‌ترین جاذبه‌های چابهار است که اگر به داستان‌های رمزآلود و ترسناک علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً با رزرو تور چابهار به آن سری بزنید و از بازدید از این مکان رازآلود که طبق باور مردم محلی، محل دفن اجنه است و آن‌ها هر شب برای سوگواری به این گورستان می‌آیند، هیجان‌زده شوید و لذت ببرید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است