search
menu

سوغات چابهار

[ پنهان کردن ]
ماهی و میگو تازه
وسایل زینتی
سنگ‌های قیمتی
معرق صدف
زری‌دوزی و گل‌دوزی
گلیم‌بافی
چادر بافی
سکه دوزی و آینه دوزی
حصیربافی
سوزن‌دوزی
شیرینی لندو
شهر چابهار مرکز شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچیستان است. در این شهر بندری وجود دارد که کشتی های اقیانوس پیما می توانند در آن پهلو بگیرند. از بندر این شهر می توان به آب های آزاد راه پیدا کرد. چابهار تنهای شهری در ایران است که در نزدیکی اقیانوس هند قرار دارد. علاوه بر موقعیت استراتژیک و تجاری، شهر چابهار جاذبه های تاریخی و طبیعی جذابی دارد. جاذبه های چابهار چند سالی است که مورد توجه گردشگران داخل کشور قرار گرفته است و تورهای گردشگری مختلفی به این مقصد سفر می کنند.
سفر به چابهار با خرید بلیط هواپیما بدون خرید سوغاتی کامل نخواهد شد. در این شهر سوغاتی های متنوعی پیدا می شود که می توانید آن ها را برای بستگان،‌ دوستان و افراد نزدیک خود خریداری کنید. بافت بومی این شهر در کنار بندر تجاری آن باعث متنوع شدن سوغاتی های این شهر شده است. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا سوغاتی های شهر چابهار را به شما معرفی کنیم.
سوغات چابهار

ماهی و میگو تازه


یکی از لذیذترین سوغاتی های شهر چابهار ماهی و میگو تازه است. از آنجا که این شهر در ساحل اقیانوس هند قرار دارد و بندرگاه آن محلی برای پهلوگیری کشتی های مختلف است، انواع ماهی و میگو تازه را می توانید در بازارهای این شهر خریداری کنید. ماهی هایی که در بازارهای چابهار وجود دارد در آب های اطراف آن صید شده اند. این ماهی ها کیفیت متنوعی دارد. هر کدام از آن ها را که خواستید می توانید فریز کنید و به شهرتان ببرید و به دوستان و نزدیکانی که عاشق ماهی هستند سوغاتی بدهید. انواع ماهی هایی شهر چابهار را در ادامه می بینید:
• شیرماهی
• اره ماهی
• میگو
• ماهی شوریده
• ماهی هامور
• ماهی حلوا سفید
• ماهی سرخو
• ماهی سنگسر
• ماهی قباد
سوغات چابهار

وسایل زینتی


در شهر چابهار وسایل تزئینی مختلفی ساخته می شود که می توانید آن ها را برای دوستان و آشنایانتان سوغاتی ببرید. عشایر و روستاییان این ناحیه انواعی از وسایل تزئینی مختلف را با حلزون و مواد دیگر درست میکنند. در ادامه وسایل تزئینی که توسط مردم چابهار درست می شود را می بینید:
• دستبند های زینتی
• سینه بند
• نوارهایی برای اطراف رختخواب
• و ...

سنگ‌های قیمتی


یکی از جذاب ترین سوغاتی های شهر چابهار نگین های قیمتی است که در بازار این شهر به فروش می رسد. این نگین ها توسط هنرمندان گوهرتراش در شهر چابهار طراحی و ساخته می شود. راه اندازی صنعت گوهرتراشی در چابهار توسط سازمان منطقه آزاد چابهارانجام شده است. برای درست کردن نگین های قیمتی در ابتدا سنگ های قیمتی را برش می دهند. سپس هنرمندان گوهر تراش آن را تبدیل به نگین های زیبا می کنند. این نگین ها در زیورآلات مختلف مثل انگشتر، دستبند، گردنبند، ‌گوشواره و ... استفاده می شود. اگر دوستانی دارید که اهمیت خاصی برای ظاهر خود قائل اند و دوست دارید آن ها را خوشحال کنید، حتما نگین های قیمتی چابهار را برای آن ها سوغات ببرید.

معرق صدف


یکی از سوغاتی های جذاب شهر چابهار صدف هایی است که توسط هنرمندان این شهر تبدیل به یکی از زیباترین وسایل تزئینی شهر چابهار می شود. برای ساخت چنین صدف هایی از چسب، پارچه و صدف استفاده می کنند. در ابتدا صدف را شسته، سپس با استفاده از دستگاه‌های مخصوص تراشکاری آن را تراش می دهند تا شکل و صورتی هنری به خود بگیرند. صدف هایی که برای ساخت محصولات هنری این چنینی استفاده می شود در همین شهر تهیه می شود. می توانید صدف های طبیعی را نیز به عنوان سوغاتی برای دوستانتان ببرید.

زری‌دوزی و گل‌دوزی


اگر دوست دارید هنر دستان زنان بومی چابهار را به عنوان سوغاتی به دوستان و نزدیکان خود هدیه بدهید،‌ بهترین پیشنهاد ما دست بافت های تزئینی است که به وسیله هنر زری دوزی و گل دوزی ساخته می شود. در ساخت این محصولات از طرح ها و نقش های بومی استفاده می شود.

گلیم‌بافی


یکی از سوغاتی های زیبای شهر چابهار گلیم هایی است که توسط زنان این شهر بافته شده است. گلیم های شهر چابهار توسط زنان روستاهای اطراف شهر مثل دهستان جهلیان ساخته می شود. اندازه آن حدودا ۲٫۵ در ۱٫۵ متر است و درست کردن آن ۷۰ ساعت زمان می برد. مواد اولیه برای ساخت گلیم های این شهر توسط دام های روستاییان و عشایر این منطقه تهیه می شود. به این صورت که از پشم دام ها نخ درست می کنند و از این نخ گلیم درست می کنند. طرح و نقوش این گلیم ها خاص و جذاب است و می توانید به عنوان سوغاتی برای نزدیکان خود هدیه ببرید.

چادر بافی


یکی از جذاب ترین صنایع دستی شهر چابهار چادربافی است. از آنجا که هنوز در این استان عشایر چادرنشین وجود دارد، چادربافی نیز به عنوان یکی از هنرهای این شهر به حیات خود ادامه داده است. به چادرهای این ناحیه «سیاه پلاس» گفته می شود. برای ساخت این چادرها از موی بز استفاده می شود و آن را بر روی دار می بافند.
اگر در سفر خود به چابهار دوست دارید سوغاتی ای ارزشمند و خاص برای اطرافیانتان بگیرید، می توانید به سراغ یکی از روستاهای نزدیک شهر چابهار بروید و چادرهای آن ها را خریداری کنید. حتی می توانید به عنوان یادگار برای خودتان نگهدارید. بهتر است این چادرهای را برای کسی ببرید که به صنایع دستی و طرح ها بومی علاقه دارد.

سکه دوزی و آینه دوزی


یکی از مهم ترین صنایع دستی شهر چابهار سکه دوزی و آینه دوزی است. هنرمندانی (عموما زنان بومی) که در این صنعت مشغول به کار هستند با استفاده از سکه، الیاف و بافت های مختلفی را تزئین می کنند. از این بافت های سکه دوزی و آینه دوزی شده در رختخواب یا به عنوان پوششی دور گردن شترها استفاده می شود. از پارچه های مختلفی برای این هنر استفاده می شود. ابتدا پارچه ی مورد نظر را بر روی یک تخته نمد قرار می دهند سپس به وسیله سکه های تزئینی و آینه آن را زیباتر می کنند.
محصولات سکه دوزی و آینه دوزی شده را می توانید به عنوان سوغاتی برای اطرافیان خود ببرید. این سوغاتی مناسب کسانی است که از دیدن وسایل و طرح های زیبا به وجد می آیند و ذوق هنری دارند. این سوغاتی ارزان قیمت است و از آن می توان برای زیباتر کردن بخش های مختلف خانه استفاده کنید.
سوغات چابهار

حصیربافی


یکی از بهترین سوغاتی های شهر چابهار محصولاتی است که توسط هنرمندان بومی رشته حصیربافی ساخته می شود. حصیر بافی یکی از صنایع دستی چابهار است که توسط زنان و مردان این دیار انجام می شود. از آنجا که شهر چابهار در استان گرمسیری مثل سیستان و بلوچستان قرار دارد، مواد اولیه ساخت این محصولات به راحتی پیدا می شود. چرا که مواد اولیه حصیربافی از درختان نخل به دست می آید. هنرمندان حصیربافی با استفاده از مهارتشان می توانند وسایل زیر را بسازند:
• سبد نان
• کیف حصیری
• سبد خمره ای یا کژاد
• فرش حصیری
• بادبزن
• گلدان حصیری
اگر دوستانی دارید که از داشتن وسایل این چنینی خوششان می آید، حتما در زمان برگشت از چابهار از این محصولات برایشان سوغات ببرید.
سوغات چابهار

سوزن‌دوزی


یکی از قدیمی ترین هنرهای ایران، سوزن دوزی است که از گذشته تا به حال توسط زنان این سرزمین استفاده می شده است. زنان منطقه چابهار نیز با استفاده از این هنر محصولات زیبا و تزئینی مختلفی را تولید می کنند. هنر سوزن دوزی مردمان چابهار با دیگر مناطق ایران متفاوت است و به همین دلیل نام آن را «بلوچی دوزی» گذاشته اند. تفاوت در نحوه دوختی است که هنرمندان بلوچی در مقایسه با هنرمندان شهرهای دیگر ایران استفاده می کنند. هنر «بلوچی دوزی» از مادران به دختران این دیار انتقال پیدا می کند.
مردمان چابهار معمولا از این هنر برای دوخت لباس های خودشان استفاده می کنند و در صورتی که محصولات اضافه ای تولید کنند آن را به بازار عرضه می کنند. هنرمندان این رشته زنانی با ۱۸ تا ۳۰ سال سن هستند. در این هنر از نقوش مختلفی مثل انواعی از گل و بوته استفاده می شود. از سوزن دوزی در دوخت سفره دستمال، پشتی، تزئین پرده استفاده می شود. هنرمندان این رشته از رنگ های نارنجی و قرمز به عنوان رنگ اصلی و از رنگ های دیگر مثل سبز، قهوه ای، سیاه و سفید به عنوان رنگ فرعی استفاده می کنند.
اگر آشنایان و دوستانتان از هنرهای بومی لذت می برند و دوست دارند وسایلی داشته باشند که توسط هنرمندان بلوچ ساخته یا تزئین شده است، می توانید برای آن ها محصولات سوزن دوزی شده مردم چابهار را سوغات ببرید.

شیرینی لندو



یکی از خوشمزه ترین سوغاتی هایی که می توانید در سفر به چابهار تهیه کنید، و در مقاله راهنمای سفر چابهار هم به آن اشاره کردیم، شیرینی لندو است. این شیرینی خوشمزه از خرما،‌گندم و کنجد تهیه می شود. شیرینی لندو یکی از شیرینی های بومی این منطقه است که در مهمانی ها سرو می شود.
برای ساخت این شیرینی ابتدا خرما را با گندم برشته و کنجد مخلوط می کنند. این مخلوط را زیر یک جسم سنگین قرار می دهند تا کاملا فشرده شود و حالت چسبندگی پیدا کند. این مرحله حدودا ۱۲ ساعت طول می کشد. سپس مخلوط را برمی دارند و آن را به شکل های مختلف در می آورند. اگر دوستان شکمویی دارید که عاشق شیرینی هستند حتما شیرینی لندو را به آن ها سوغاتی دهید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است