search
menu

جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

[ پنهان کردن ]
آرامگاه سید غلام رسول
موزه محلی چابهار
ساحل صخره‌ای چابهار (ساحل دریا بزرگ)
کوه گل افشان
تلگرافخانه انگلیسی ها (تلگرافخانه چابهار)
کوه های مریخی چابهار (کوه های مینیاتوری)
ساحل صخره‌ای دریا بزرگ چابهار
تالاب لیپار (تالاب صورتی)
بندر گواتر (خلیج گواتر)
درخت مکرزن (انجیر معابد)
کلبه غواصی چابهار
جنگل حرا چابهار
باغ گیاه شناسی چابهار (باغ گیاه شناسی تیس)
روستای تیس
گورستان جن ها
مسجد جامع تیس
دکه بازار چابهار (بازار فجر)
پلاژ ساحلی تیس
روستای تیس
قلعه پرتغالی ها چابهار (قلعه تیس)
غارهای بان مسیتی
اسکله تیس چابهار
قلعه پیروز گت
فواره بلوچستان چابهار
تفرجگاه ساحلی دریا کوچک
ساحل و اسکله بریس
ساحل مکران
روستای شیرگواز
قدمگاه خضر نبی چابهار
خلیج چابهار
ساحل و خلیج پزم (خلیج تیاب)
منطقه محافظت شده گاندو (باهوکلات)
روستای رمین
حتما نام شهر چابهار برای یک بار هم که شده به گوشتان خورده است. این شهر از پربازدیدترین شهرهای گردشگری ناحیه جنوب کشور بشمار می‌رود که در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است. اسم این شهر به درستی گویای شگفتنی‌های بهاری است که در هر چهار فصل سال در این شهر پا بر جا است. از سواحل بی‌نظیر دریای مکران و روستاهای دلنشین و خوش آب و هوا گرفته تا قلعه‌های باستانی و اماکن تاریخی عجیب و غریب همگی نوید یک سفر خاطره‌انگیز و لذت‌بخش به این شهر را می‌دهند.
پس اگر تا به حال به این شهر بهاری سفر نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم این بار بازدید از آن را در اولین برنامه سفر بعدی خود قرار دهید. اما قبل از آنکه خود را برای این سفر فراموش نشدنی مهیا کنید و بلیط هواپیما چابهار را تهیه کنید، بهتر است با جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا شوید. برای این منظور در این مقاله سعی شده‌است بصورت جامع مروری بر مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر داشته باشیم.

آرامگاه سید غلام رسول


در همان لحظه ورود به شهر زیبای چابهار با یکی از بناهای تاریخی این شهر رو به رو می شوید که نامش آرامگاه سید غلام رسول است. در منابع تاریخی گفته شده‌است که قدمت این مقبره به سال ۴۵۶ هجری قمری برمی‌گردد اما در خصوص شخصیت صاحب آن نظرات گوناگونی مطرح شده‌است. در برخی منابع آمده‌است که غلام رسول یک مطرب دوره گرد بوده‌است که با حضورش موجب شادی اهالی شهر شده‌است و به همین جهت هر ساله در زمان سالروز مرگ وی مراسم جشن و پایکوبی در کنار مقبره او برگزار می‌شود. با این حال در برخی منابع دیگر نیز چنین گفته شده‌است که او یکی از عرفای بزرگ و از شخصیت‌های وارسته در زمان خودش بوده‌است.
صرف نظر از دیدگاهی که درباره صاحب آرامگاه وجود دارد، معماری ظاهری این مقبره بسیار جالب و چشمگیر است. بنای آرامگاه که تماما به رنگ سفید است شامل یک گنبد و دو مناره نسبتا کوچک است که در فضای حیاط قرار دارند و ظاهر آن از شیوه معماری بکار رفته در آرامگاه‌ها و زیارتگاه‌های هندی تاثیر پذیرفته است. گفتنی است وجود درختان تمر هندی در محیط حیاط آرامگاه زیبایی خاصی به آن داده‌است. طراحی داخلی آرامگاه نیز جذابیت بسیاری دارد، مقرنس‌کاری‌های دلفریب، گچ بری‌های ظریف و نقوش رنگارنگی که به عنوان تزئینات نمای گنبدها از داخل بکار رفته‌است از جمله تزئیناتی زیبایی است که در فضای داخلی این آرامگاه به چشم می‌خورند.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، بلوار شهید ریگی
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

موزه محلی چابهار


موزه محلی چابهار در سال ۱۳۸۹ در زمینی به وسعت ۶۵۰ متر مربع و در دو طبقه احداث شد. ساختمان موزه به خودی خود یک بنای تاریخی است که متعلق به دوران قاجار است و در گذشته از آن به عنوان محل فرمانداری سابق شهر استفاده می‌شد. مجموعه آثار تاریخی که در این موزه به نمایش در آمده‌است شامل آثار مکشوفه باستانی در سه دوره مختلف پیش از تاریخ، دوره‌های تاریخی معین و دوره تاریخ معاصر است.
یکی از جالب ترین بخش‌های این موزه بخش مردم شناسی آن است در این بخش تلاش شده است با قرار دادن ماکت‌های عروسکی سبک و سیاق پوشش محلی قوم بلوچ نمایش داده شود. گفتنی است صنایع دستی چابهار نیز در همین بخش قرار گرفته است.
ساعات بازدید: روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و بعداز ظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، خیابان دریا

ساحل صخره‌ای چابهار (ساحل دریا بزرگ)


چابهار در کرانه دریای مکران و همچنین اقیانوس هند قرار گرفته‌است و می‌توان گفت این ویژگی بیش از هر چیز دیگری آن را به یک شهر محبوب توریستی با اقامتگاه های بوم گردی بکر و منحصر به فرد تبدیل کرده‌است. در حقیقت یکی از تماشایی‌ترین مکان‌های طبیعی در طول سفر به این شهر بندری سواحل آن هستند که از بین آنها ساحل صخره ای چابهار که به آن ساحل دریای بزرگ هم می‌گویند در زمره چشم‌نوازترین آنها قرار می‌گیرد.
در این ساحل دلفریب می‌توانید در آرامش محض از تماشای منظره برخورد موج‌های خروشان با صخره‌های بلند آن لذت ببرید. در فصل وزش بادهای موسمی، بر تعداد جز و مد آب‌های زلال این ساحل افزوده می‌شود و طول موج‌های آن حتی به ارتفاع ۱۵ متری خود هم می‌رسد. علاوه بر آن وجود مرغ‌های دریایی در حوالی این ساحل به آن منظره‌ای رویایی داده‌است.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، رمین، امتداد خیابان کارگر
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

کوه گل افشان


یکی از نادرترین پدیده‌های طبیعی را می‌توان کوه‌های گل افشان دانست که تماشای آنها از نزدیک برای علاقمندان به طبیعت بسیار جالب است. یکی از نمونه‌های این کوه‌ها در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار قرار گرفته‌است و از دیدنی‌های این شهر محسوب می‌شود. پدیده گل افشانی که می‌توان آن را به آتشفشان فعال گل‌های سرد تشبیه کرد در واقع تشکیل حباب‌های گل در مناطقی از تپه‌ها و پرتاب آنها به بیرون است. برای آنکه این پدیده را ببینید لازم است از ارتفاع ۱۰۰ متری کوه بالا بروید تا در نزدیکی قله حفره‌ای به قطر یک متر را پیدا کنید که محل تشکیل حباب‌های گل بصورت متناوب است.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، ۱۰۰ کیلومتری چابهار، جاده کهیر تنگ

تلگرافخانه انگلیسی ها (تلگرافخانه چابهار)


نام تلگرافخانه چابهار که اسم دیگر آن تلگرافخانه انگلیسی‌ها است در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و از جمله مکان‌های دیدنی این شهر بشمار می‌رود. قدمت ساختمان این تلگرافخانه به دوره قاجار باز می‌گردد که در ابتدا با هدف گسترش روابط تجاری منطقه در دو طبقه احداث شد.
بعدها از این بنا که به عنوان قدیمی ترین تلگرافخانه در کل ایران شناخته می‌شود به عنوان ساختمان اداره پست استفاده شد و در حال حاضر به عنوان بنایی تاریخی جهت بازدید گردشگران در نظر گرفته شده‌است. آجر، سنگ، سفال و الوار چوبی از جمله مصالح بکار رفته در ساخت این بنا هستند. سایبان‌ها و رواق‌های سرتاسری بنا نیز از جمله زیبایی‌های ظاهری آن بشمار می‌روند.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، نبش خیابان مولوی
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

کوه های مریخی چابهار (کوه های مینیاتوری)


رشته کوه‌هایی به نام کوه‌های مریخی در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر چابهار قرار گرفته‌اند که یکی از بی‌نظیرترین شگفتی‌های طبیعی بشمار می‌روند. این کوه‌ها به سبب زیبایی‌های خارق العاده خود با نام کوه‌های مینیاتوری شهرت دارند. اسامی به کار رفته در اشاره به این ارتفاعات همگی گویای زیبایی خیره کننده این کوه‌ها هستند. گفتنی است کوتاه‌ترین قله این ارتفاعات ۵ متر طول دارد و ارتفاع بلندترین قله آن نیز به ۱۰۰ متر می‌رسد. شکل و شمایل کوه‌ها با آن شیارهای ظریف ایجاد شده بر دامنه آنها به‌گونه ای است که گویی این تکه از زمین متعلق به سیاره دیگری است. قرارگیری دریا در مقابل کوه‌ها نیز به چشم‌انداز رویایی کوه‌ها زیبایی خاصی بخشیده است. جالب است که بدانید فسیل‌های جانوری بسیاری در نقاط مختلف این کوه‌ها به چشم می‌خورند که می‌توانند نشانگر این باشند که احتمالا در گذشته این مناطق در زیر آب مدفون بوده‌اند.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، ۵۰ کیلو متری چابهار، جاده چابهار گواتر

ساحل صخره‌ای دریا بزرگ چابهار


شهری بندری مثل چابهار با سواحلش شناخته می‌شود. یکی از سواحل زیبای چابهار ساحل صخره‌ای دریا بزرگ است. این ساحل زیبا علاوه بر منظره سحرانگیز برخورد مواج با صخره‌ها، جایی مناسب برای ماهیگیری است.

تالاب لیپار (تالاب صورتی)


شهر چابهار شگفتی‌های طبیعی بیشماری را در خود جای داده‌است که یکی از منحصر به فردترین آنها تالاب لیپار نام دارد و در فاصله ۱۵ کیلومتری ناحیه شرق این شهرستان قرار گرفته‌است. این تالاب با دارا بودن آب‌هایی که رنگ آنها صورتی است شکل متمایزی به خود گرفته‌است و در میان برخی گردشگران به تالاب صورتی مشهور شده‌است. وجود آب‌های کرانه دریای مکران سبب ایجاد پوشش گیاهی متنوع و کم‌نظیر در این منطقه شده‌است و ۴۶ گونه جلبک دریایی خاص و درختان بلوط از جمله برجسته ترین بخش‌های این پوشش گیاهی متنوع هستند.
علاوه بر آن این تالاب زیستگاه جانوری کمیابی است که ۳۰ گونه مختلف از پلانکتون‌های جانوری و حدود ۸۵ نوع ماهی گوناگون در آن حیات دارند. گفتنی است یک مجتمع رفاهی در حوالی این منطقه قرار گرفته است که به موجب آن تفریح و طبیعت گردی در این منطقه برای گردشگران آسان شده‌است.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، ۱۵ کیلومتری چابهار، جاده چابهار گواتر
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

بندر گواتر (خلیج گواتر)


بندر گواتر یا خلیج گواتر نقطه پایانی شهر چابهار است، جایی که تنها با نیم ساعت قایق سواری می‌توان به کشور همسایه یعنی پاکستان رسید. از همان ابتدا که در جاده این بندر دیدنی قرار می‌گیرید شگفتی‌های بسیاری چشم شما را نوازش می‌کند. مناظر آب‌های اقیانوس هند و دشت‌های وسیع سر سبز عبور از این جاده طولانی را لذت بخش می‌کند. علاوه بر آن صخره‌های عظیمی که در کنار سواحل به چشم می‌خورند و موج‌های بلند دریا از جمله چشم اندازهای زیبای بندر گواتر چابهار محسوب می‌شوند.
جنگل‌های بکری در این خلیج قرار گرفته‌اند که بخشی از جنگل‌های بزرگ حرا هستند و تنوع درختان و پوشش گیاهی آنها در کمتر جایی دیده می شود. افزون بر این تعداد ۴۰ نوع گونه مختلف از پرندگان در این منطقه زیست می‌کنند، از این رو یکی از مناطق شکار ممنوع ایران محسوب می‌شود و مورد توجه ویژه از سوی فعالان محیط زیست است. شما می توانید پس از خرید بلیط هواپیما و سفر به چابهار، خود را برای گشت و گذار در این بندر زیبا و منحصر به فرد آماده کنید.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، بندر گواتر

درخت مکرزن (انجیر معابد)


شاید برایتان عجیب باشد که یکی از دیدنی‌های چابهار که اتفاقا همواره مورد توجه ویژه گردشگران این شهر ساحلی قرار گرفته است، یک درخت کهن سال باشد. این درخت که در اصل گیاه آن متعلق به هند شرقی است با اسامی درخت مکرزن یا انجیر معابد شناخته می‌شود و سن آن به بیش از یک قرن می‌رسد. از خصوصیات ظاهری آن می‌توان به ریشه مستحکم و تنه قطور با برگ‌های پهن اشاره کرد. اگر در ذهنتان این سوال ایجاد شده است که چطور با گذشت سالها این درخت همچنان به حیات خود ادامه می دهد؟
باید در جواب گفت که دانه‌های این درخت در حکم بذر تازه برای آن عمل کرده‌اند و با افتادن بر روی خاک ریشه‌های جدید بوجود آورده‌اند و از آنجا که فرایند رشد این درخت سریع اتفاق می‌افتد به نظر می‌رسد که با درختی رو به رو هستیم که عمر جاودان پیدا کرده‌است. اگر در فصل بهار از این درخت دیدن کنید می‌توانید طعم بی‌نظیر میوه‌های خاص آن را هم بچشید.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ضلع جنوبی روستای رمین
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

کلبه غواصی چابهار


چابهار شهری است مملو از سواحل چشم‌نواز با آب‌های شفاف و زلال که هر گردشگری را به انجام تفریحات آبی ترغیب می‌کنند. اگر در طول سفر به این شهر گردشگری هوس غواصی و شنا به سرتان زد بهترین جایی که می‌توانید بروید کلبه غواصی چابهار است. این مجموعه اولین مجتمع آموزشی غواصی در ایران است که امکان انجام غواصی در دریای مکران با مجهزترین ابزارها را در اختیارتان قرار می‌دهد تا با اطمینان از حفظ ایمنی خود به شنا و غواصی مشغول شوید.
علاوه بر آن فراهم کردن امکانات برای انجام سرگرمی‌های مفرح آبی از جمله اسکی روی آب، موج سواری، قایق سواری و ماهیگیری نیز از جمله دیگر خدماتی هستند که این مجموعه ارائه می‌دهد. گذشته از انجام فعالیت‌های تفریحی، اگر تمایل داشته باشید می‌توانید در دوره‌های تخصصی این مجموعه نیز شرکت کنید و پس از آنکه زیرنظر مربیان مجرب آن آموزش دیدید یک گواهی معتبر غواصی هم دریافت کنید.
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷:۰۰ بعد از ظهر
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، نرسیده به هتل لیپار

جنگل حرا چابهار


اگر قبلا به جنگل‌های حرا یا جنگل‌های مانگرو در شهرهای جنوبی مانند قشم و بوشهر رفته باشید حتما از چشم اندازهای سحرانگیز جنگلی بی‌نظیر که برای رسیدن به آنها باید از برکه ها عبور کرد و درختان شناور بر آب این جنگل‌ها مطلع هستید. اما اگر تا به حال این جنگل‌ها را از نزدیک ندیده‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به جنگل حرا چابهار بزنید تا این توصیفات زیبا را از نزدیک با چشم خود ببینید. این جنگل بی‌نظیر در جاده چابهار گواتر قرار گرفته‌است و بخش اعظم زیبایی این جاده به دلیل حضور این جنگل همیشه سبز است. درختان و درختچه‌های این جنگل اغلب تا نیمه در آب فرو رفته‌اند که به همین دلیل هم به درختان دریایی شهرت پیدا کرده‌اند. گذشته از طیف وسیع پوشش گیاهی در این جنگل، گونه های حیوانی کم‌یاب و دوست داشتنی مانند لاک پشت‌ها، دلفین‌ها و مرغان دریایی نیز در این جنگل به وفور دیده می‌شوند.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، منطقه خلیج گواتر
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

باغ گیاه شناسی چابهار (باغ گیاه شناسی تیس)


باغ گیاه‌شناسی چابهار از آن مکان‌های دیدنی است که در سفر به این شهر حتما باید از آن دیدن کرد. این باغ در دهه ۱۳۴۰ و در زمینی با مساحت ۹ هکتار احداث شده‌است. در این مجموعه، فضایی مشابه با باغ گل‌ها در شهرهای دیگر نظیر اصفهان، تهران و شیراز اایجاد شده‌است تا برای دوستداران طبیعت این فرصت را فراهم کند تا در محیط مسرت بخشی پر از درختان و گل‌های زیبا به گشت و گذار مشغول شوند و در حین لذت بردن از تماشای گونه‌های مختلف گیاهان اطلاعات مختصری درباره هر یک از آنها بدست بیاورند.
گفتنی است این مجموعه روی هم رفته دارای ۴۰۰۰ نوع گیاه مختلف است که برخی از آنها در زمره گونه‌های در حال انقراض قرار دارند و با همت مسئولان این مجموعه در حال تکثیر هستند. ناگفته نماند که برخی حیوانات کوچک و جالب نیز در میان درختان این باغ به چشم می‌خورند که از میان آنها می‌توان به سنجاب‌ها، مرغ‌های مینا و طوطی‌ها اشاره کرد.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، ۵ کیلومتری شمال غرب چابهار، جاده تیس

روستای تیس


روستای تیس که در شهرستان چابهار و در ۵ کیلومتری شمال غرب آن قرار گرفته است، روستا و بندری باستانی است که پیشینه آن به دوران هخامنشیان برمی‌گردد و در شاهنامه نیز از آن یاد شده است.

گورستان جن ها


اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به مکان‌های اسرارآمیز و عجیب و غریب علاقمند هستند، گورستان جن ها که در فاصله نزدیک روستای تیس شهرستان چابهار قرار دارد از آن جاهایی است که دیدنش را شدیدا به شما توصیه می‌کنیم. گفتنی است اقوام بومی و بلوچ به این گورستان جن سنط می‌گویند و بسیاری از آنها معتقد هستند که این گورستان محلی است که موجودات غیر انسانی یا جن‌ها آن را درست کرده‌اند و برخی از اهالی روستا نیز اظهار می‌کنند که همیشه شب‌ها از سمت قبرستان صدای شیون و گریه می‌‌آید. آنطور که به نظر می‌رسد این باورها بیشتر ریشه در شکل و شمایل عجیب قبرها در این مکان دارد، زیرا این قبرستان به هیچ یک از آرامگاه‌های امروزی و حتی قبرستان‌های باستانی شباهت ندارد. قبرهای قدیمی این گورستان حالت خاکی دارند و هیچ سنگ قبر یا کتیبه‌ای بر روی آن قرار ندارد و اندازه آنها با در نظر گرفتن ابعاد اجساد انسان تناسبی ندارد. بطور مثال یکی از قبور دارای طول تقریبی دو متر و عرض یک متر است که بسیار عجیب به نظر می‌رسد.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس، ۳۰۰ متری غرب روستا
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

مسجد جامع تیس


مسجد جامع تیس یکی از قدیمی‌ترین مساجد اسلامی است که در کشورمان ساخته شد و بنای آن به عنوان یادگاری ارزشمند از دوران صدر اسلامی به جا مانده‌است. این مسجد که نامش در فهرست ابنیه‌های تاریخی چابهار قرار می‌گیرد در روستای تاریخی تیس قرار دارد و به دلیل داشتن ویژگی‌های معماری خاصی که دارد از دیگر مساجد متمایز می‌شود. قرارگیری تیس در نزدیکی مناطق مرزی سبب شده‌است که معماری مسجد از شیوه معماری بناهای کشورهایی مانند پاکستان و هند تاثیر زیادی بگیرد. یکی از شاخص‌های معماری بنای مسجد تک مناره‌ای بودن آن است و بکارگیری رنگ‌های قرمز و سبز در تزئینات مناره و گنبد مسجد نیز به آن ظاهر متفاوت و البته چشم‌گیری بخشیده‌است.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس

دکه بازار چابهار (بازار فجر)


دکه بازار یا بازار فجر معروف‌ترین بازار سنتی و محلی در شهر چابهار است که در میان اهالی بومی شهر به بی بی بازار نیز شهرت دارد. این بازار سنتی پر است از دکه‌های ریز و درشت که در سرتاسر فضای بازار قرار گرفته‌اند و انواع صنایع دستی و هنری شهر در آنها به فروش می‌رسد. گفتنی است این بازار محل اصلی فروش لباس‌های محلی بلوچ‌ها است و انواع پارچه‌های این لباس‌ها نیز در دکه‌های این بازار عرضه می‌شود تا خریداران بتوانند در صورت تمایل سفارش دوخت آن را به خیاطی‌های داخل بازار بدهند. گفتنی است علاوه بر دکان‌های دوخت و دوز لباس‌های بلوچی، انواع لوازم برقی و همچنین ابزار آشپزخانه نیز در دکان‌های این بازار موجود است. یکی از جالب ترین بخش‌های این بازار محلی قسمت حناکاری است که در آن زنان محلی با حنا بر روی دست‌های بانوان نقش و نگارهای زیبایی می‌کشند.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، بعد از پاساژ دوستخواه

پلاژ ساحلی تیس


نمی‌شود به شهر ساحلی چابهار سفر کرد و به پلاژ ساحلی تیس نرفت، زیرا این منطقه ساحلی از جمله تماشایی‌ترین ساحل‌های این شهر است که با فراهم شدن امکانات رفاهی مطلوب در آن، به بهترین محل برای تجربه انجام فعالیت‌های آبی تبدیل شده‌است. در این مجموعه ساحلی می‌توان در ساحل پیاده‌روی کرد و در نزدیکی آن بساط کمپینگ پهن کرد و ساعاتی به همراه خانواده به استراحت و تماشای مناظر ساحلی مشغول شد. قایق‌سواری، چت اسکی روی آب و شنا از جمله تفریحات آبی در این ساحل زیبا بشمار می‌رود. علاوه بر آن یک سرسره آبی بزرگ نیز به تازگی در این منطقه ساحلی تعبیه شده‌است که استفاده از آن بسیار لذت‌بخش است. انواع امکانات رفاهی نظیر فروشگاه‌های مواد غذایی، اقامتگاه و هم در این پلاژ قرار دارد.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، پنج کیلومتری جاده چابهار کنارک
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

روستای تیس


روستای تیس از جمله روستاهای باستانی از توابع شهرستان چابهار است که در فاصله پنج کیلومتری از آن قرار گرفته‌است. قدمت تاریخی این روستا به دوران هخامنشیان می‌رسد. در آن دوران به این روستا تیز می‌گفتند و یکی از اصلی‌ترین بنادر تجاری کشور بشمار می‌رفت بطوری که روزانه تعداد بسیاری از کالاهای کشورهای همسایه از طریق این بندر وارد کشور می‌شد و بسیاری از آنها نیز به مناطق دیگر در خاور میانه صادر می‌شد. طبیعت زیبای این روستا یکی از دلایل محبوبیت آن در میان گردشگران است. کوچه باغ‌های زیبای روستا پر است از دیدنی‌های طبیعی و کوه‌های مرتفع مانند حصاری روستا را در برگرفته‌اند و از همه زیباتر رودخانه دلربایی است که از میانه روستا عبور کرده است. بعلاوه اسکله‌های زیادی در این روستا وجود دارد که اغلب در تعطیلات مکان تجمع گردشگران و اهالی منطقه است. گذشته از چشم‌ندازهای طبیعی دل‌انگیز، ابنیه‌های تاریخی فراوانی در این روستا وجود دارد که برای دوستداران تاریخ و فرهنگ بسیار دیدنی خواهد بود.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس

قلعه پرتغالی ها چابهار (قلعه تیس)


اگر به فهرست مکان‌های دیدنی چابهار نگاهی بیندازیم متوجه خواهید شد که تعداد زیادی از آنها در روستای خوش‌منظر و باستانی تیس قرار دارند. یکی از این دیدنی ها نیز قلعه پرتغالی‌ها است که به آن قلعه تیس هم گفته می‌شود و در فاصله پنج کیلومتری از شمال غرب چابهار قرار دارد. این قلعه در واقع یک دژ باستانی با قدمت دو هزار ساله است که بر روی تپه‌های روستا قرار گرفته‌است. برای ساخت این دژ از مصالح آجر، سنگ و گچ استفاده شده‌است. قلعه یک در ورودی دارد که به فضاهای هشتی شکل متصل می‌شود که مانند اتاقک‌های کوچکی هستند و احتمالا در زمان‌های قدیم حکم محل اسکان نگهبانان را داشته‌اند. گفتنی است دو منار آجری بر بالای قلعه قرار دارد که شکل و شمایل آنها بصورت کامل نمایان نیست اما بر طبق نظر کارسناسان این مناره‌ها به احتمال زیاد متعلق به دوران سلجوقی است. در واقع بخش اعظم این قلعه تاریخی تخریب شده‌است و در حال حاضر به شدت نیاز به مرمت و بازسازی دارد.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

غارهای بان مسیتی


غارهای بان مسیتی از جمله دیدنی‌ترین جاذبه‌های چابهار هستند که در ارتفاعات شهبازبند و در نزدیکی روستای چشم‌نواز تیس قرار گرفته‌اند. . این جاذبه دربرگیرنده سه غار است که در دل کوه‌ها قرار دارند و فقط یکی از آنها طبیعی است و دو غار دیگر آن مصنوعی و دست ساز هستند در داخل غار اول از میان این غارهای سه گانه، یک مقبره کوچک هم قرار دارد که شکل و شمایل مکعبی دارد. غار دومی و سوم نیز فضای ساده‌ای دارند و ارتفاع دهانه آنها به ترتیب ۸۰ سانتی متر و ۲۰ سانتی متر است و از این رو برای داخل شدن به فضای داخلی این غارها باید به حالت خمیده وارد شد. جالب است بدانید که در زبان بلوچی با به معنای مرد خداپرست و مسیتی به معنای محل عبادت است. آنطور که کارشناسان می‌گویند این غارها مکانی برای پرستش و نیایش بوده‌است که رفته رفته صرفا به مکان مرموز و جالب برای بازدیدکنندگان تبدیل شده‌است.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، ۵ کیلومتری شمال غربی روستای تیس

اسکله تیس چابهار


از آنجا که منطقه تیس زمانی قطب اصلی تجارت دریایی در جنوب شرق محسوب می‌شد، اسکله‌های فراوانی در حاشیه این روستا قرار گرفته‌اند که در حال حاضر بیشتر به مکان‌های تفریحی برای گردشگران و بومیان منطقه تبدیل شده‌اند. یکی از این اسکله‌ها نیز اسکله تیس چابهار است که در فاصله ده کیلومتری شرق چابهار است و بازدید از آن به خصوص در روزهای گرم تابستان بسیار مسرت‌بخش خواهد بود. ساحل فوق العاده زیبای اسکله با ماسه‌های نرم پوشیده شده‌است که راه رفتن روی آن را لذت بخش می‌کند. علاوه بر آن منظره فعالیت ماهیگیران و صیادان بر روی اسکله بسیار تماشایی است. در حوالی اسکله انواع امکانات رفاهی مورد نیاز برای تفریحات آبی و تابستانی در دسترس است و شنا و آب تنی در پلاژهای ساحلی نیز از محبوب‌ترین سرگرمی‌های گردشگران این منطقه محسوب می‌شود.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس

قلعه پیروز گت


قلعه پیروز گت نیز در شمار مکان‌های دیدنی چابهار است که در روستای باستانی تیس و با فاصله پنج کیلومتری از چابهار قرار گرفته‌است. این قلعه که در میانه دره‌ای به نام دره تیس قرار گرفته است متعلق به دو دوره تاریخی اشکانیان و ساسانیان است. دیوارهای قلعه عمدتا از ساروچ و تخته سنگ‌های آهکی درست شده‌اند و قطر آنها حدود ۴ متر است و تا ارتفاع ۱۲ متری خود بالا رفته‌اند. متاسفانه بیشتر قسمت‌های قلعه به حالت مخروبه است با این حال دو اتاق نسبتا کوچک که احتمالا به منظور دیدبانی از آنها استفاده می‌شده‌است به همراه بخش‌هایی از دیوارهای قلعه و سکوهای سنگی همچنان پا بر جا هستند.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، پنج کیلومتری شمال غربی چابهار، روستای تیس
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

فواره بلوچستان چابهار


شگفتی‌های طبیعی در شهر چابهار کم نیستند و هر کدام از آنها زیباتر و دیدنی‌تر از دیگری است. یکی از تماشایی‌ترین این پدیده‌های طبیعی فواره بلوچستان چابهار است که در خط ساحلی چابهار قابل مشاهده‌است. این پدیده طبیعی که بر اثر فشار آب و خروج آن از داخل زمین به سمت بالا به وجود می‌آید بیشتر در ساحل دریا بزرگ اتفاق می‌افتد. در این ساحل موج‌های پر شتاب دریا در برخورد با موج شکن‌های ساحل فواره‌ای پر آب بوجود می‌آورند که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. ارتفاع این فواره‌ها گاه تا ۱۰ متر هم می‌رسد. گفتنی است بر اثر فرود آمدن این موج فشان‌ها بر روی سنگ‌ها و صخره‌های سواحل خزه‌های کوچکی بر روی آنها تشکیل می‌شود که به فرش خزه شهرت پیدا کرده‌اند.

تفرجگاه ساحلی دریا کوچک


بطور کلی در میان سواحل چابهار دو ساحل وسیع و پر ازدهام وجود دارد که از بقیه نواحی ساحلی معروف‌تر هستند. یکی از آنها ساحل دریا بزرگ است و دیگری ساحل دریا کوچک است که بیشتر با اسم تفرجگاه ساحلی دریا کوچک آن را می‌شناسند. این ساحل مکان مناسبی برای تفریحات دسته‌جمعی و دوستانه است بطوری که در ایام تعطیل و روزهای آخر هفته خانواده‌ها به این منطقه می‌آیند و با برپایی چادرهای خود در ساحل و شنا اوقات خود را سپری می‌کنند و از تماشای رقص موج‌ها بر روی تخت سنگ‌های ساحل لذت می‌برند. زمانی که هوا تاریک می‌شود با انعکاس نورهای رنگی بر روی آب‌ها ساحل چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای به خود می‌گیرد. علاوه بر آن منظره ماهیگیرانی که هنگام غروب از صید باز می‌گردند و ماهی‌های تازه می‌فروشند نیز بسیار تماشایی است.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، انتهای بلوار امام

ساحل و اسکله بریس


یکی از دیدنی‌ترین مناطق چابهار ساحل و اسکله بریس است که بخش ساحل آن از بکرترین مناطق گردشگری است که به تازگی مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌است. این جاذبه بکر در فاصله تقریبی ۶۰ کیلومتری مرکز چابهار قرار گرفته‌است. اسکله بریس را که ساحل تراسی نیز می‌نامند اغلب محل تجمع ماهیگیران منطقه است و تردد قایق‌های صیدان در آن منظره‌ای رویایی ایجاد کرده‌است. گفتنی است یکی از زیباترین دیدنی‌های این ساحل پدیده موج فشان است که در آن آب دریا با فشار از میان حفره‌های صخره‌ها و سنگ‌ها به بیرون پرتاب می‌شوند. این پدیده جالب و تماشایی انگیزه بسیاری از گردشگران برای آمدن به ساحل بریس است. اگر بعد از خرید بلیط هواپیما به دیدن این منطقه زیبا رفتید یادتان بماند که از روستای تاریخی بریس نیز که قدمت ۵۰۰ ساله دارد و در نزدیکی این جاذبه قرار گرفته‌است هم دیدن کنید.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، جاده چابهار گواتر

ساحل مکران


ساحل مکران که در کناره دریای عمان قرار دارد و از پربازدیدترین مناطق ساحلی در شهر چابهار است. از آنجا که این ساحل به اقیانوس پهناوری راه دارد امید است که در آینده‌ای نزدیک نقش دروازه ورودی برای گردشگران خارجی از طریق دریا را ایفا کند. قدم زدن در ساحل ماسه‌ای و تماشای طلوع و غروب خورشید از روی صخره‌های غول پیکر ساحلی بسیار لذت‌بخش است. گذشته از اینها، در این ساحل می‌توان از انجام تفریحات آبی نظیر شنا نیز لذت برد. لازم به یادآوری است که به دلیل آنکه هنوز هم این ساحل از جمله سواحل کمتر شناخته شده در میان گردشگران داخلی است، حالت بکر دارد و امکانات رفاهی با فاصله‌ای تقریبا طولانی از آن قرار گرفته است، از این رو توصیه می‌شود قبل از رفتن به این ساحل حتما لوازم ضروری را پیشبینی کنید و همراه خود داشته باشید.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، سواحل مکران
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

روستای شیرگواز


روستای شیرگواز یکی از روستاهای دیدنی و توریستی است که از توابع باهوکلات در شهر چابهار است. این روستا که به هندوستان کوچک شهرت دارد در منطقه کوهستانی قرار گرفته‌است. از آنجا که حیوانات وحشی شیر و گراز در حوالی این کوه‌ها به چشم می‌خورند اسم روستا نیز اینگونه نام‌گذاری شده‌است. علاوه بر آن جانورانی مانند کفتار، تمساح و طاووس هم در حاشیه روستا به چشم می‌خورند. از آنجا که حرفه اغلب اهالی روستا باغداری است باغ‌های سرسبز و زیبای زیادی در آن قرار دارد. این باغ‌ها پر از درختانی با میوه‌های موز، انبه و پاپاپا هستند که طعم خوشمزه آنها تا سالها از یاد نمی‌رود. مردم خونگرم و مهربان روستا با لباس‌های زیبای محلی خود در کوچه باغ‌های روستا تردد می‌کنند که از تماشای آنها حس نوستالژیک و خاصی در ذهن تداعی می‌شود.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، مسیر جاده چابهار ایرانشهر، روستای شیرگواز

قدمگاه خضر نبی چابهار


یکی از اماکن زیارتی و دیدنی چابهار قدمگاه خضر نبی است که در محله سپوزه قرار دارد و یکی از زیارتگاه‌های مطرح در میان اقوام بلوچ بشمار می‌رود. این زیارتگاه که متعلق به شخصیتی به نام خواجه خضر است که از راهنمایان محلی لنج‌های صیادی بوده‌است اما جالب است که بدانید هیچ مقبره‌ای از او در این مکان وجود ندارد. این مساله از این باور اهالی نشات گرفته‌است که این شخصیت بزرگوار فوت نشده‌است و همچنان در نظر آنان زنده است. یکی از رسم‌های همیشگی که هر آخر هفته در قدمگاه انجام می‌شود روشن کردن شمع‌های حاجتی توسط مردم منطقه در این مکان است.
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، جنوب غربی چابهار، منطقه سپوزه

خلیج چابهار


بزرگترین خلیج در کناره دریای عمان در کل کشور ایران، خلیج چابهار است که از شرق در چابهار آغاز می‌شود و در غرب به کنارک می رسد. این خلیج وسیع دارای دو اسکله است که از منظر تجاری و تزانزیتی از مناطق پراهمیت بشمار می‌روند. بسیاری از مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی در گستره این خلیج جای گرفته‌اند. سواحل تماشایی این خلیج نیز از جمله چشم‌گیرترین جاذبه‌های آن محسوب می‌شوند که کلونی‌های مرجانی آن شهرت خاصی دارند. ناگفته نماند که به تازگی کارشناسان محیط زیست اعلام کرده‌اند که این مرجان‌های بی‌نظیر و کمیاب به دلیل از دست رفتن خزه‌هایی که منبع تغذیه آنها تلقی می‌شوند، در حال انقراص هستند. گفتنی است تنوع گونه‌های آبزیان این منطقه نیز از جمله موارد پر اهمیت در میان حامیان محیط زیست در این منطقه است.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، خلیج چابهار

ساحل و خلیج پزم (خلیج تیاب)


در نزدیکی خلیج وسیع چابهار، ساحل و خلیج پزم با وسعتی کوچکتر قرار گرفته‌اند که از مکان‌های دیدنی این شهر به حساب می‌آید. خلیج پزم در میان اهالی منطقه بیشتر با نام خلیج تیاب شناخته می‌شود. کلمه تیاب در زبان محلی مردم این منطقه به معنای ساحلی است که اشاره به محبوبیت ساحل تماشایی این خلیج دارد. این ساحل که شباهت زیادی به سواحل خلیج چابهار دارد، دارای چشم‌اندازهای گیرا و جذابی است که منجر به استقبال زیاد گردشگران از کمپینگ در فضای آن شده‌است. جالب است بدانید که بزرگترین پایگاه هوایی خاورمیانه به نام پادگانه کنارک نیز در نزدیکی این خلیج قرار گرفته‌است.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، ۱۰ کیلومتری غرب خلیج چابهار

منطقه محافظت شده گاندو (باهوکلات)


یکی از مناطق طبیعی و دیدنی جنوب شرق که زیستگاه طبیعی گونه‌های جانوری نادر و پر اهمیت است منطقه محافظت شده گاندو است که در گذشته به آن باهوکلات نیز می‌گفتند. این منطقه که بخشهایی از شهرهای چابهار، سرباز و نیکشهر را در بر گرفته‌است از ارزش زیادی میان حامیان محیط زیست در سازمان‌های داخلی و حتی بین المللی برخوردار است. وجود نوعی تمساح کمیاب به نام تمساح پوزه کوتاه که به گاندو نیز شهرت دارد دلیل نام‌گذاری این منطقه به منطقه گاندو است. در حال حاضر طبق آخرین آمارها حدود ۲۰۱ از این نوع تمساح در این مناطق زیست می‌کنند. علاوه بر این گونه جانوری خاص، پوشش گیاهی بی‌نظیر در جنگل‌هایی که زیرمجموعه این منطقه به حساب می‌آیند نیز از جمله دلایل ارزشمندی آن محسوب می‌شود.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، منطقه محافظت شده گاندو
جاهای دیدنی چابهار | آشنایی با ۳۳ مکان دیدنی چابهار

روستای رمین


روستای رمین از توابع دهستان کمبل سلیمان در هفت کیلومتری بندر چابهار قرار دارد که به واسطه چشم‌اندازهای بی‌نظیر و بکر خود در زمره بهترین مناطق دیدنی این شهر قرار می‌گیرد. این روستا تقریبا ۳۷۸ هکتار وسعت دارد با دارا بودن جمعتی برابر با ۳۵۰۰ نفر از پر جمعیت‌ترین روستاهای چابهار است. حرفه صیادی در میان اهالی رواج بسیاری دارد بطوری که این روستا در رتبه سوم تولید تن ماهی در کشور را بدست آورده‌است. اسکله رمین که معمولا محل تجمع صیادان ماهی در این روستا است از جمله مکان‌هایی است که برای گردشگران جذاب است. مناظر کوه‌های مریخی مرتفع، سواحل کلات رود و مناطق درختان مکرزن همگی از زیبایی‌های طبیعی این روستای شگفت‌انگیز هستند. یکی از نکات جالبی که در خصوص این روستا وجود دارد این است که به دلیل علاقه وافر اهالی آن به کتابخوانی در میان مردم شهر و روستاهای دیگر به روستای دوستداران کتاب شهرت گرفته‌است.
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، ۷ کیلومتری بندر چابهار، دهستان کمبل سلیمان، روستای رمین

اگر به گشت و گذار در چابهار علاقه‌مند شده اید، احتمالا باید به بازدید از استان زیبای سیستان و بلوچستان هم فکر کرده باشید. اگر دست دارید با زیبایی‌ها و جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان آشنا شوید، به بلاگ سفرمارکت سر بزنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است