search
menu

سواحل مکران، جاذبه‌ای در سیستان و بلوچستان به همراه تصاویر دیدنی

[ پنهان کردن ]
دیدنی‌های سواحل مکران
دریاچه صورتی یا تالاب لیپار
گل افشان؛ فوران گل!
کوه‌های مریخی؛ دنیای زمینی با رنگ و بوی فضایی
درک؛ بیابانی در کنار دریا!
بازار سنتی و صنایع دستی مکران
ساحل لاک‌ پشت‌ها؛ جالب و دیدنی
روستای تیس
حیات جانوری و زندگی آبزیان در مکران
مسیریابی سواحل مکران
اقامت در سواحل مکران
بهترین زمان سفر به سواحل مکران
همیشه برای دیدن مکان‌های گردشگری متفاوت و جذاب نیازی نیست که به مسافرت خارج از کشور رفته و لحظه‌های جدید را تجربه کنید! در بیخ گوشمان در همین کشور ایران منطقه‌ای وجود دارد که به اندازه یک سفر هیجان‌انگیز، زیبایی و شگفتی دارد. سواحل مکران یکی از مناطقی است که با دیدنی‌های فوق‌العاده خود، سالیانه تعداد زیادی گردشگر را از همه جای دنیا جذب خود می‌کند. این سواحل به قدری پر از جاذبه‌های عجیب و جذاب است که آن را به نام بهشت گم شده ایران می‌شناسند. موقعیت جغرافیایی سواحل مکران در کنار خلیج فارس دیده شده و با یک خط ساحلی که جزیره تنب کوچک و تنب بزرگ در بین آن‌ها قرار گرفته، به یکدیگر وصل شده‌اند. بدون شک سفر به این منطقه که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده، یکی از خاص‌ترین خاطراتتان را برای شما رقم می‌زند. برای سیاحتی چند روزه در سواحل مکران می‌توانید با خرید بلیط هواپیما چابهار، رفت و برگشتی آسان و به دور از هدر رفت وقت را داشته باشید. در ادامه می‌خواهیم دیدنی‌ها و مناطق توریستی مکران را به شما معرفی کنیم تا آشنایی بیشتری با این جای دیدنی چابهار داشته باشید.
سواحل مکران، جاذبه‌ای در سیستان و بلوچستان به همراه تصاویر دیدنی

دیدنی‌های سواحل مکران


سواحل مکران به حدی بزرگ و وسیع است که از محدود شرقی بندر عباس شروع شده و تا مرز میان کشور ایران و کشور پاکستان ادامه دارد. اگر قصد دارید به چابهار سفر کنید، خوب است که قبل از سفر یک برنامه سفر به چابهار را مطالعه کرده و برنامه ریزی بهتری داشته باشید. سواحل مکران به علت نزدیکی به سواحل اقیانوس هند و آب‌های آزاد نیز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این سواحل تعداد زیادی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری را در خود جای داده و در دنیا هیچ نظیری ندارد. اگر به سواحل مکران سفر کردید حتما از جاذبه‌های دیدنی زیر بازدید کنید.

دریاچه صورتی یا تالاب لیپار


تقریبا همگی ما با دریاچه صورتی استان سیستان و بلوچستان آشنایی داریم اما هیچ وقت نمی‌دانستیم که یکی از سه ساحل صورتی دنیا متعلق به مکران است. تالاب لیپار که نام اصلی این دریاچه صورتی است به دلیل وجود سنگ‌ها و نوع خاکی که در کف دریا پخش شده رنگی سرخ متمایل به صورتی دارد. اگر به دیدن همچین ساحل متفاوتی علاقه دارید به جای سفر به استرالیا حتما سری به مکران بزنید زیرا تالاب لیپار در بین دو ساحل شبیه به خودش در سراسر دنیا، از نظر زیبایی در رتبه نخست قرار گرفته است.
نشانی: ۲۰ کیلومتری شرقی چابهار، جاده چابهار به بندر گواتر
سواحل مکران، جاذبه‌ای در سیستان و بلوچستان به همراه تصاویر دیدنی

گل افشان؛ فوران گل!


اگر چیزی راجع به ناف دریا شنیده باشید می‌دانید که جاذبه گل افشان در سواحل مکران یکی از آن روزنه‌ها هستند. سه گل افشان در سواحل مکران وجود دارد که طبق گزارش‌های به دست آمده تنها یکی از آن‌ها فعال است. برای بازدید از این گل افشان یک ساعتی از زمانتان را اختصاص دهید زیرا این جاذبه در بین تپه‌هایی که ارتفاعشان به چند متر می‌رسد وجود دارد همچنین باید لحظاتی را در کنار گل افشان بایستید تا خروج گل‌هایی که با پرش یک متری به بالا پرتاب می شوند را ملاحظه کنید. گفته می‌شود که این گل افشان‌ها برای پوست صورت و بدن بسیار مفید بوده و در سفالگری مواد اولیه مرغوبی به حساب می‌آیند. نافک یا ناف دریا ارتباط مستقیمی با وجود منابع نفت و گازی دارد که درون زمین است. به همین علت مقدار زیادی از گل افشان در کنار دریای خزر و دریای عمان وجود دارد.
نشانی: سواحل مکران، جاده کهیر به تنگ

کوه‌های مریخی؛ دنیای زمینی با رنگ و بوی فضایی


تپه‌ها و کوه‌هایی که امروزه به نام کوه‌های مریخی بر سر زبان‌ها افتاده است در حقیقت کوه‌هایی بوده‌اند که در اثر فرسایش و عوامل آب و هوایی تغییر شکل داده و به ظاهر کنونی خود رسیده‌اند. این مناطق یکی از بهترین لوکیشن‌ها برای عکاسی در فضای باز است زیرا تصاویر ثبت شده با پس زمینه‌ای متفاوت، آلبوم خاطراتتان را خاص‌تر خواهد کرد. اگر به این منطقه سفر کردید توصیه می‌کنیم فصول پاییز و زمستان را انتخاب کنید. در فصل‌های گرم مانند تابستان و شاید کمی از بهار، درجه هوا به شدت بالا رفته و تابش مستقیم نور آفتاب امانتان را می‌برد.
نشانی: ۴۵ کیلومتری جاده چابهار به بندر گواتر
سواحل مکران، جاذبه‌ای در سیستان و بلوچستان به همراه تصاویر دیدنی

درک؛ بیابانی در کنار دریا!


رویایی که به حقیقت تبدیل شده تفسیری است که می‌توان از ساحل درک داشت. با سفر به ساحل درک می‌توانید مرز بین خشکی و دریا را در یک جا ببینید. این جاذبه گردشگری یکی از عجیب‌ترین و شگفت‌انگیز مناطق مکران است. برای بازدید از این منطقه پیشنهاد می‌کنیم در ساعات پایانی حوالی غروب آفتاب به این ساحل بروید تا هم بتوانید در کنار دریا روی شن‌های صحرا قدم بزنید هم بعد از تاریک هوا، ستاره‌هایی که در دل آسمان شب چشمک می زنند را ببینید. ساحل درک فضایی پر از آرامش و دیدنی‌های روح‌نواز است و می‌تواند میزبان خوبی برای مسافرانی که از شهر و شلوغی فرار کرده‌اند باشد.
نشانی: ۱۸۰ کیلومتری چابهار، جاده کنارک به جاسک، روستای درک

بازار سنتی و صنایع دستی مکران


همانطور که که همیشه گفته‌ایم هیچ سفری بدون خرید نمی‌شود! حتی اگر خریدی ندارید حتما برای آشنایی با فرهنگ و تمدن به دکه بازار سر بزنید. دکه بازار که نام اصلی بازار سنتی مکران است پر از صنایع دستی، لباس‌های محلی، میوه و سبزیجات و هر چیزی که جلوه بصری دارد موجود است. البته می توانید برای سوغاتی عزیزانتان روی این بازار سنتی نیز حساب کنید.
نشانی: شهر چابهار

ساحل لاک‌ پشت‌ها؛ جالب و دیدنی


اگر می‌خواهید جاذبه طبیعی دیگر این سواحل را ببینید ما به شما ساحل لاک پشت‌ها را پیشنهاد می‌کنیم. سواحل چابهار بسیار دیدنی و جذاب هستند و سفر به آنها بهترین تجربه را برای شما رقم می‌زند. ساحلی که برای کودکان نیز جذابیت خاصی دارد. این لاک پشت‌ها هر دو سال یا چهار سال به ساحل می‌آیند و فرایند تخم گذاری را در بین شن‌ها انجام می‌دهند. متاسفانه هر سال تعداد لاک پشت‌ها کمتر از سال قبل شده و این علائم حاکی از آن است که گردشگران رعایت حریم این ساحل را نمی‌کنند و باعث ترس لاک پشت‌ها می‌شوند. تخم لاک پشت‌ها حدود ۲۰۰ عدد است که بعد از ۴۵ تا ۶۰ روز تبدیل به بچه‌های کوچکی می‌شوند که تمام چیزی که می‌دانند این است که به سمت دریا بروند. اگر به این ساحل سفر کردید مراقب این بچه لاک پشت‌ها باشید.
نشانی: جاده چابهار به بندر گواتر
سواحل مکران، جاذبه‌ای در سیستان و بلوچستان به همراه تصاویر دیدنی

روستای تیس


اگر می‌خواهید قدمت ۲۵۰۰ ساله چابهار را ببینید می‌توانید به روستای تیس که به دست حاکمان هخامنشی ساخته شده سفر کنید. این روستا در سال‌ها قبل به عنوان مرکز داد و ستد استفاده می‌شده است. همچنین از کاربردهای دیگر آن می‌توان به پل تجاری میان هند و آسیای شرقی با ایران اشاره داشت. دیدنی‌هایی که در این روستا انتظار شما را می‌کشد عبارت‌اند از: گورستان جن‌ها، قلعه پرتغالی‌ها، مسجد جامع تیس، بقایای باستانی روستا و.. .
نشانی: ۵ کیلومتر در امتداد جاده چابهار-کنارک رانندگی کنید

حیات جانوری و زندگی آبزیان در مکران


یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی سواحل مکران وجود ۲۰۰ نوع پرنده مهاجر و غیر مهاجر است که در سطح آب پرواز می‌کنند و زیبایی منحصر به فردی از دریا را در پیش چشمان شما تصویرسازی می‌کنند. چند گونه از پرندگانی که با سفر به سواحل مکران می‌توانید مشاهده کنید عبارت‌اند از: فلامینگوهای صورتی و سفید، پلیکان پا خاکستری، باکلان و تعداد زیادی از گونه‌های لاک پشت و مارها. البته حیات وحش مکران به این گونه پرندگان و خزندگان محدود نشده و در اطراف شاهد زندگی بعضی گونه‌های جانوری دیگر مثل خرس سیاه، پلنگ، سنجاب راه راه بلوچی و هوبره هستیم. برای معرفی آبزیانی هم که در سواحل مکران زندگی می‌کنند می‌توان به دلفین‌ها، تمساح‌های گاندو و بعضی از گونه‌های نهنگ‌ها اشاره کرد.

مسیریابی سواحل مکران


مکران یا مکوران یک سرزمین ساحلی در جنوب شرقی ایران است. اگر قصد سفر به سواحل مکران را دارید باید بگوییم که باید به استان سیستان و بلوچستان رفته و بعد از آن وارد شهر چابهار شوید. سواحل مکران در این قرار دارد. البته به دلیل قرار گیری این سواحل در خط مرزی می‌بایست سفرتان را با هواپیما انجام دهید. رانندگی با ماشین شخصی از تهران تا شهر چابهار حدود ۲۰ ساعت است و قطعا برایتان کسل کننده و طاقت فرسا خواهد بود. هم اکنون می‌توانید برای تهیه ارزانترین بلیط هواپیما به مقصد مکران با جستجو در اینترنت، سفر خود را قطعی کنید.

اقامت در سواحل مکران


همان‌طور که انتظار می‌رفت گردشگران و توریست‌ها برای اقامت در این سواحل با مشکلی مواجه نیستند. سواحل مکران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پرترددترین مناطق گردشگری ایران است و در اطراف آن امکانات رفاهی و تفریحی زیادی از جمله هتل و اقامتگاه تأسیس شده که مسافران با خیال راحت بتوانند چند روزی را مهمان مکران باشند. برای ماندن در اقامتگاه‌های اطراف سواحل مکران می‌توانید با یک جستجوی اینترنتی، قیمت‌ها را بسنجید و بعد آن‌ جا را برای مدتی رزرو کنید. البته اگر با تور گردشگری به این نقطه از کشور سفر کنید نگرانی‌های جانبی برایتان از بین می‌رود و تنها لذت سهم شما می‌شود.
سواحل مکران، جاذبه‌ای در سیستان و بلوچستان به همراه تصاویر دیدنی

بهترین زمان سفر به سواحل مکران


قابل پیش‌بینی است که مناطق جنوبی کشور ایران به علت نزدیکی به خط استوا به ندرت روزهای سرد داشته و غالب آب و هوایی آن‌ها اکثراً گرم و خشک است. به همین دلیل سعی کنید در فصل پاییز و زمستان به این قسمت از استان سیستان و بلوچستان بروید تا هم از گرمای هوا در امان بمانید و هم بدون به دوش کشیدن لوازم سنگین لذت بیشتری از سفر ببرید. لازم به ذکر است برای این سفر نیازی به لباس گرم نداشته و تنها به بردن کنونی مناسب برای پیاده روی و یک لباس برای شنا کردن بسنده کنید. برای اینکه برنامه ریزی بهتری برای قبل از سفر خود داشته باشید، مطالعه راهنمای سفر به چابهار برای شما مفید خواهد بود.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است