search
menu

سواحل چابهار

[ پنهان کردن ]
سواحل مکران
ساحل شب تاب بندر تنگ
ساحل تیس
ساحل گواتر یا ساحل لاک پشت ها
ساحل درک
ساحل دریاچه لیپار
ساحل و اسکله بریس
چابهار یکی از شهر های کمتر شناخته شده جنوب ایران است. این شهر دیدنی که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده دارای سواحل زیبا و حیرت انگیزی است که هرکدام به نوبه خود از شگفتی های ویژه ای برخوردارند.
اغلب کسانی که برای سفر جنوب کشور را انتخاب می کنند در ابتدا به کیش و قشم فکر می کنند اما باید بدانید اگر یک بار بلیط هواپیما به مقصد چابهار تهیه کنید و در این شهر گردش کنید مسافر همیشگی آن جا خواهید شد.
چابهار یک شهر ساحلی است و در حاشیه دریای عمان قرار دارد. سواحل منحصر به فرد چابهار مانند یک نقاشی زیبا هستند. ترکیبی از کویر،صخره و دریا جاذبه ای است که در کمتر جایی آن را خواهید دید. البته به این نکته توجه کنید که برای گردش در سواحل چابهار از راهنمایی یک فرد مطمین کمک بگیرید و همچنین در فصل های خنک سال به این منطقه سفر کنید تا تفریحی لذت بخش را تجربه کنید.
سواحل چابهار

سواحل مکران


سوحل مکران که بخشی از آن در شهر تاریخی چابهار قرار دارد جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان را پوشش می دهد. این سواحل تمام طول دریای عمان در ایران را پوشش می دهد. به دلیل جاذبه های طبیعی زیبا و منحصر به فردی که در این منطقه وجود دارد برای گردش بسیار مناسب است.
سواحل صخره ای، مرجانی و ماسه ای و همچنین موقعیت جغرافیایی بسیار خوب که باعث شده کشتی های زیادی از راه اقیانوس بتوانند به این سواحل بیایند به همراه آثار تاریخی و باستانی فراوان این منطقه را برای تبدیل شدن به یک منطقه توریستی مستعد کرده است. بازی ها و تفریحات آبی موجود همراه امکانات رفاهی هم بر جذابیت های این منطقه افزوده است.

ساحل شب تاب بندر تنگ


یکی از منحصر به فرد ترین ساحل های جهان در استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار قرار دارد. این ساحل که در کنار دریای زیبای عمان قرار دارد و از سواحل روستای تنگ است به ساحل شب تاب شهرت دارد.
علت این نام گذاری پدیده ای کم نظیر در این منطقه است. نورهای درخشان آبی رنگی که قطعا مانند آن ها را در جای دیگری ندیده اید. دلیل این نورهای آبی رنگ و درخشان فیتوپلانگتون هایی هستند که در آب این منطقه وجود دارند و تنها در زمان های مشخصی از ساحل ظاهر می شوند.
اگر در فصل های پاییز و زمستان به چابهار بروید و پس از تاریکی هوا در این منطقه حضور داشته باشید می توانید این رویداد افسانه ای و درجه یک را تماشا کنید. البته دقت کنید که به این موجودات زیبا صدمه نزنید و آن ها را از دریا دور نکنید چرا که عمر آن ها بسیار کوتاه است.
سواحل چابهار

ساحل تیس


اگر شما از جمله کسانی هستید که برای استراحت و یک تفریح خانوادگی آرام بلیط هواپیمای چابهار تهیه کرده اید ساحل تیس انتخاب مناسبی برای شماست. این ساحل دارای یک مجتمع تفریحی بزرگ و زیباست که شامل امکانات زیادی از جمله آلاچیق، رستوران، تفریحات آبی و منطقه ای مناسب شنا است. این منطقه به دلیل نزدیک بودن به منطقه مسکونی از امنیت بالایی برخوردار است و همچنین کوتاهی فاصله تا شهر باعث شده بتوانید با خیال آسوده تا دیروقت در این منطقه به تفریح بپردازید.
در ساحل تیس می توانید شتر سواری کنید و یا از تفریحاتی مثل جت اسکی و شاتل لذت ببرید. همچنین می توانید در آب دریا با خیال راحت شنا کنید چرا که عمق آب در این منطقه تا فاصله زیادی بسیار کم است.
پارک ساحلی برای قدم زدن و بازی کردن کودکان محیطی شاد با امکانات مناسب دارد و به دلیل وجود رستوران و فروشگاه نگرانی از بابت تهیه غذا و خوراکی نخواهید داشت. اگر به ساحل تیس رفتید حتما تنورچه های محلی آن را امتحان کنید و لذت ببرید.

ساحل گواتر یا ساحل لاک پشت ها


در مسیری که بین چابهار و گواتر قرار دارد ساحل بسیار ویژه ای وجود دارد که در ابتدای فصل بهار به محلی برای تخم گذاری لاک پشت های ماده تبدیل می شود. در اواسط بهار هم لاک پشت های نوزاد سر از تخم بیرون می آورند و به سمت دریا روانه می شوند. این لاک پشت ها لاک پشت های دریایی هستند و در اقیانوس ها زندگی می کنند.
اگر در سفر خود به چابهار به این نقطه سر زدید سعی کنید به لاک پشت ها آسیبی نرسانید و با نزدیک شدن به آن ها باعث ترسیدنشان نشوید. این موجودات گونه های کمیابی هستند که اگر به خوبی از آن ها مراقبت نشود ممکن است منقرض شوند.

ساحل درک


درک نام روستایی در ۱۳۵ کیلومتری چابهار است که بین چابهارو بندرعباس قرار گرفته است. ساحل درک نقطه ای است که دریای عمان به اقیانوس هند می رسد. در این ساحل استثنایی دریا و کویر به هم می رسند و هر سه نوع ساحل مرجانی، صخره ای و ماسه ای را می توانید ببینید.
درک به معنای زندگی در کنار دریاست و اینجا یکی از زیباترین مناطقی است که می توانید تلاقی کویر و دریا را تماشا کنید. اگر به درک آمدید از تماشای غروب خورشید در میان نخلستان های ساحل غافل نشوید.
سواحل چابهار

ساحل دریاچه لیپار


هرگاه حرف از چابهار به میان می آید مجموعه ای از شگفتی ها در نظر انسان مجسم می شود. یکی دیگر از عجایب و شگفتی های این شهر جنوبی دریاچه لیپار است. دریاچه لیپار در نزدیکی روستای رمین چابهار قراردارد. این دریاچه در واقع یکی از بزرگ ترین تالاب های استان سیستان و بلوچستان است. دریاچه لیپار به دلیل وجود مواد معدنی خاص، مرجان ها و همچنین وجود پلانگتون هایی ویژه صورتی رنگ است. ساحل این دریاچه یا تالاب محلی برای تفریح و مشاهده گونه های گیاهی و جانوری خاص آن است. درختچه های گز و حرا که در مناطق جنوبی ایران می رویند در این دریاچه هم قرار دارند و منظره های شگفت انگیزی ایجاد کرده اند.
در ساحل دریاچه لیپار می توانید ساعت های زیادی گردش کنید و لذت ببرید. برای رفاه حال مسافران مجتمع تفریحی متشکل از رستوارن، محلی برای اقامت و سایر امکانات رفاهی و تفریحی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

ساحل و اسکله بریس


اسکله بریس که به ساحل تراسی هم شهرت دارد یکی از بکرترین سواحل دریای مکران جنوب کشور است که در نزدیکی چابهار واقع شده است. این ساحل با داشتن جاذبه های طبیعی بسیار برای گردشگران بسیار دیدنی و جذاب است. همچنین این اسکله از نظر اقتصادی برای ماهیگیری و صید برای مردم سیستان و بلوچستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
ساحل بریس در فاصله ۶۰ کیلومتری چابهار قرار دارد و در طول مسیر می توانید صخره های زیبایی که در طی سالیان بر اثر فرسایش کوه ها بوجود آمده و تلاقی آن ها با دریای زیبای مکران را مشاهده کنید که از مناظر منحصر به فرد جهان است.
در این ساحل صخره ای زیبا می توانید شاهد پدیده موج فشان ها باشید. موج فشان اتفاقی است که در آن موج دریا با فشار از میان حفره ها و سوراخ هایی که در دل صخره ها وجود دارد به سمت پالا پاشیده می شود. در فصل تابستان و به خصوص شهریور ماه زمان خوبی برای لذت بردن از این پدیده جذاب است چرا که به علت وزش شدید باد فواره های طبیعی زیبایی ایجاد می شود که می تواند دیدنی و سرگرم کننده باشد.
اگر برای تفریح به ساحل بریس رفتید باید بدانید در این منطقه امکانات رفاهی نسبتا کم است و حتما از قبل زمان بازگشت خود را مشخص کنید تا با نبود وسیله نقلیه مواجه نشوید. در صورتی که می خواهید شب را در این منطقه اقامت داشته باشید می توانید از بومیان منطقه بخواهید در منزل آن ها مستقر شوید.
سواحل چابهار

مطالب گفته شده تنها بخشی از زیبایی ها و جاذبه هایی است که در این نقطه از کشورمان وجود دارد. همه ساله گردشگرانی از سایر کشورها برای تماشای این شگفتی ها به ایران می آیند و به تهیه بلیط هواپیما اقدام می کنند تا شاهد این همه عظمت و شگفتی باشند.
برای گردش در این منطقه حتما قبل از سفر اطلاعات کافی تهیه کنید. در هنگام گردش سعی کنید به بافت طبیعی منطقه و زیستگاه موجودات زنده به خصوص لاک پشت ها و فیتوپلانگتون ها آسیبی نرسانید تا سالیان دراز عده زیادی بتوانند از این زیبایی های چشم نواز بهره ببرند. با معرفی این مناطق بکر و کمتر شناخته شده سعی کنید عده بیشتری را به شناختن جاذبه های کشور عزیزمان دعوت کنید تا صنعت گردشگری در این مناطق رونق پیدا کند.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است