search
menu

راهنمای سفر به باکو | صفر تا صد سفر به باکو

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر باکو
دانستنی های کاربردی
شماره های ضروری
عبارات ضروری
راه های دسترسی به باکو
راه های دسترسی از فرودگاه باکو به مرکز شهر
دیدنی های معروف باکو
حمل و نقل عمومی باکو
سیمکارت های آذربایجان
غذاهای معروف آذربایجان
امنیت در باکو
راهنمای سفر به باکو، راهی است تا پیش از سفر به پایتخت جمهوری آذربایجان، از آمادگی کامل برخوردار شوید و بدانید چطور یک سفر فراموش ناشدنی را تجربه کنید؛ چرا که مهم ترین دانستنی های باکو، دیدنی ها، آب و هوا و هر آن چه فکر می کنید در این مطلب ذکر شده است.

معرفی شهر باکو


همان طور که احتمالا می‌دانید باکو پایتخت کشور جمهوری آذربایجان است و بزرگترین شهر منطقه قفقاز به شمار می‌رود. این شهر با شمایل اروپایی و ترکیب متناسبش از بافت سنتی و فضای مدرن، مقصد جذابی برای سفر به شمار می‌رود. ضمن این که این شهر فاصله چندانی با کشور ما ندارد و بسیاری از توریست ها مسیر زمینی را برای سفر به آن انتخاب می‌کنند.
کشور آذربایجان از جمله کشورهایی است که هم در قاره آسیا و هم در قاره اروپا قرار دارند و تنها متعلق به یک قاره نیستند. باکو، پایتخت و بزرگترین شهر آن، وسعتی در حدود ۲۱۳۰ کیلومتر مربع دارد و پذیرای جمعیتی برابر با ۲۳۰۰۰۰۰ نفر است.
راهنمای سفر به باکو | صفر تا صد سفر به باکو

دانستنی های کاربردی


• ویزا: می‌خواهد
• واحد پول: منات آذربایجان (AZN)
• زمان محلی: ۴+GMT
• زبان رسمی: آذربایجانی یا آذری
• دین اکثریت مردم: اسلام
• بهترین فصل سفر: بهار و پاییز
• سبک تفریحات: بازدید از جاذبه‌های تاریخی، شهرگردی، خرید
• نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت / ۵۰ هرتز
• سوغاتی‌ها: ظروف سفالی، زیورآلات، خنجرهای تزئینی، منسوجات، فرش و قالی
• بهترین جا برای اقامت: بافت سنتی باکو معروف به ایچری شهر، اطراف میدان فواره، خیابان نظامی

شماره های ضروری


کد تلفن آذربایجان: ۹۹۴+
کد تلفن باکو: ۱۲
آتش‌نشانی: ۱۰۱
پلیس: ۱۰۲
آمبولانس: ۱۰۳

عبارات ضروری


راهنمای سفر به باکو | صفر تا صد سفر به باکو

راه های دسترسی به باکو


برای سفر به باکو، راه‌های مختلفی دارید. می‌توانید به سادگی بلیط هواپیما تهران به باکو را رزرو کنید و در یک سفر بی دردسر، در عرض یک ساعت و نیم به مقصد برسید. البته اگر ترجیح می‌دهید راه های ارزان‌تر را انتخاب کنید، می‌شود در سفری زمینی به باکو بروید. برای این نوع سفر گزینه‌های متنوعی در پیش رو دارید. مثلا می‌توان کل مسیر را با اتوبوس‌های مستقیم تهران-باکو طی کرد؛ یا سوار بر ماشین شخصی از شهر مبدا راه بیفتید و کل راه تا خود باکو را با ماشین پشت سر بگذارید. اگر ایده سفر با ماشین را دوست دارید و در عین حال نمی‌خواهید برای بنزین و پلاک و گواهینامه بین المللی زیاد هزینه کنید، تا مرز مشترک ایران و آذربایجان بروید و برای باقی راه، سوار ماشین‌های آن طرف مرز بشوید و خودتان را به باکو برسانید.

راهنمای سفر به باکو | صفر تا صد سفر به باکو

راه های دسترسی از فرودگاه باکو به مرکز شهر


اگر تصمیم گرفتید با بلیط هواپیما به باکو بروید بد نیست درباره فرودگاه باکو و وسایل حمل و نقلش بدانید. حیدرعلیف، فرودگاه بین المللی شهر باکو است که در ۲۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. خوب است بدانید علاوه بر تاکسی‌های فرودگاه، برای دسترسی از حیدرعلیف تا مرکز شهر می‌توانید از اتوبوس هم استفاده کنید.
اتوبوس: دو خط اتوبوس به نام های N۱۶ و H۱ هر ۳۰ دقیقه یک بار از فرودگاه به سمت مرکز شهر باکو حرکت می‌کنند و در ایستگاه‌های متفاوتی توقف دارند. با این اتوبوس‌ها نزدیک ۱ ساعت در راه خواهید بود و باید کرایه ای برابر با ۱.۵ منات بپردازید.
تاکسی‌های فرودگاه: هزینه کرایه تاکسی‌های فرودگاه بسته به مسافتی که طی می کنید از ۶۰ منات به بالا خواهد شد.
راهنمای سفر به باکو | صفر تا صد سفر به باکو

دیدنی های معروف باکو


باکو نیز مانند هر پایتخت دیگری دیدنی‌های معروفی دارد. تعدادی از بهترین دیدنی‌های این شهر عبارت اند از:
مرکز فرهنگی حیدر علی اف: این مرکز فرهنگی یکی از خاص‌ترین ساختمان‌های مدرن در باکو است که از بدو رسیدن، با معماری جذابش شما را انگشت به دهان می‌کند. در این ساختمان با زندگی حیدر علی اف، نخستین رئیس جمهور آذربایجان آشنا می‌شوید و همچنین می‌توانید از چندین مجموعه موزه بازدید کنید.
کاخ شروان شاهان: یکی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی باکو است که قدمتش به قرن دوازدهم میلادی باز می‌گردد.
بافت سنتی شهر: هسته قدیمی شهر باکو، مجموعه‌ای از کوچه و پس کوچه‌های باریک با خانه‌های سنتی است که ساختمان‌های تاریخی شهر را احاطه کرده‌اند. کاخ موزه شروان شاهان، برج دختر، فروشگاه‌های صنایع دستی از جمله دیدنی‌های این قسمت از شهر هستند.
بلوار باکو: بلوار باکو یکی از مکان‌های مناسب برای شهرگردی، پیاده‌روی و بازارگردی است. در این بلوار می‌توانید برج‌های معروف شعله را تماشا کنید و برای صرف ناهار و شام یکی از رستوران‌ها و کافه‌های بلوار را انتخاب کنید.
بام باکو (پارک هایلند): با رفتن به این پارک مرتفع، چشم انداز زیبایی از باکو را تماشا خواهید کرد. دیدن شهر باکو در کنار دریا و نورپردازی جذابش، می‌تواند خستگی آخر روز شما را در کند. برای رفتن به بام باکو می‌توانید سوار قطار کابلی شوید و یا از پله‌ها بالا بروید.
راهنمای سفر به باکو | صفر تا صد سفر به باکو

حمل و نقل عمومی باکو


گرچه باکو شهر چندان وسیعی نیست اما حمل و نقل عمومی خوبی دارد که از آن جمله خطوط مترو، اتوبوس و تاکسی هستند. برای پرداخت هزینه‌های مترو و اتوبوس لازم است باکی کارت داشته باشید. این کارت‌ها دو نوع پلاستیکی (قابل شارژ) و کاغذی (یک بار) مصرف دارند. بسته به میزان رفت و آمدتان می‌توانید یکی از این کارت‌ها را بخرید.
اتوبوس: می‌شود گفت بهترین راه برای گشت و گذار ارزان در باکو، اتوبوس‌سواری است. مقصد اتوبوس‌ها روی تابلوی دیجیتال و یا کنار اتوبوس درج شده است. کرایه اتوبوس‌های باکو برابر با ۰.۲ منات است.
مترو: متروی باکو در کل ۴ خط متفاوت دارد که برای دسترسی به دیدنی‌های شهر و یا نقاط مهم باکو کاربرد دارد. کرایه مترو نیز ۰.۲ منات است.
تاکسی عمومی: ورودی تاکسی‌های عمومی باکو ۱.۷ منات است و به ازای هر یک کیلومتر حدود ۰.۸ منات به کرایه شما اضافه می شود.
تاکسی آنلاین: از اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین باکو می‌توان به بلت (Bolt) و اوبر (Uber) اشاره کرد.
راهنمای سفر به باکو | صفر تا صد سفر به باکو

سیمکارت های آذربایجان


سه اپراتور تلفن همراه در آذبایجان فعالیت می‌کنند که عبارت اند از: باکسل (Bakcell)، آذرسل (Azercell) و آذرفون (Azerfon). از این سه اپراتور، تنها باکسل سیمکارت مخصوص توریست‌ها دارد که هزینه خریدش ۱۷ منات است. برای تهیه سیمکارت از دو اپراتور دیگر، با توجه به بسته‌هایی که انتخاب می کنید، هزینه نهایی سیمکارت مشخص می شود. البته اگر پوشش شبکه را در نظر بگیریم، آذرسل وضعیت خیلی بهتری از باکسل دارد.

غذاهای معروف آذربایجان


نزدیکی جغرافیایی کشور آذربایجان به کشورمان و البته تاریخ مشترک باعث شده که شباهت زیادی میان غذاهای ایران و آذربایجان به چشم بخورد. بنابراین هنگامی که نگاهی به لیست غذاهای آذربایجان بیندازید، عجیب نیست که با غذاهای آشنایی مواجه شوید. از جمله خوشمزه‌ترین‌های این کشور می‌توان به دلمه، کباب، انواع پلو، کوفته بزباش، دوشبارا (غذایی مشابه دامپلینگ)، لاوانگی (نوعی مرغ شکم پر)، بالیق (نوعی خوراک ماهی ترش) و ... اشاره کرد.

امنیت در باکو


با نگاهی به آمار و ارقام جرم و جنایات در باکو، می توان فهمید که با شهر امنی طرف هستیم چرا که نرخ جرایم مختلف مانند دزدی از ماشین، ماشین دزدی، دزدی از خانه، جیب بری، پخش مواد مخدر، گروگان گیری و ... پایین هستند. با همه این ها، تا وقتی که شما به عنوان یک توریست ِناآشنا وارد مکان جدیدی می شوید، طعمه خوبی برای کیف‌قاپ‌ها و دزدها محسوب می‌شوید. بنابراین بهتر است نکات ایمنی را در حین سفر رعایت کنید.
راهنمای سفر به باکو | صفر تا صد سفر به باکو
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است