search
menu

چه مسیری برای سفر از تهران به تبریز مناسب است؟

[ پنهان کردن ]
موقعیت جغرافیایی شهر تبریز
آب و هوای تبریز
فاصله تهران تا تبریز
فاصله تهران تا تبریز با ماشین شخصی و اتوبوس
فاصله تهران تا تبریز با قطار
فاصله تهران تا تبریز با هواپیما
بهترین مسیر برای سفر از تهران به تبریز کدام است؟
چرا باید بلیط قطار یا هواپیما برای سفر به تبریز را از سفرمارکت تهیه کنیم؟
در این مطلب قصد داریم با هم به انتخاب مناسب‌ترین مسیر برای رفتن از تهران به تبریز بپردازیم. قطعا می‌دانید که مسیرهای زیادی برای سفر از یک شهر به شهر دیگر وجود دارد. از سفر زمینی گرفته که شامل اتوبوس و قطار و ماشین شخصی است تا سفر هوایی با هواپیما. در برنامه‌ریزی برای سفر نیز همیشه یک سوال اساسی وجود دارد و آن این است که تا مقصد چقدر راه است؟ به هرحال باید بدانید که چه زمانی راه بیفتید، چه زمانی برسید و این میان چه‌کار بکنید. اگر قرار است به آذربایجان سفر کنید یا از آن بگذرید، حتما واجب است که در مورد فاصله تهران تا تبریز یا بالعکس (فاصله تبریز تا تهران) بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا مزایا و مدت زمان هر یک از این روش‌ها را در حد فاصل تهران تا تبریز بررسی کنیم. همچنین می‌توانید بلیط هواپیما تبریز را با مراجعه به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت خریداری کنید.

چه مسیری برای سفر از تهران به تبریز مناسب است؟

موقعیت جغرافیایی شهر تبریز


آذربایجان شرقی از استان‌های بزرگ و پرجمعیت کشور به شمار می‌آید که در شمال غرب کشور واقع شده است. مساحت این استان ۴۵۴۹۱ کیلومتر مربع است که حدود ۸/۲ درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود. شهر تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی و جنوب شرق جلگه تبریز قرار دارد و از سمت شمال به کوه‌های پکه‌چین و عون بن علی، از طرف شمال شرقی تبریز به کوه‌های گوزنی و بابا باغی منتهی می‌شود. همچنین این شهر از سمت شرق به گردنه پایان و از طرف جنوب به دامنه‌های رشته کوه سهند محدود شده است.


آب و هوای تبریز


تبریز از شمال، جنوب و شرق به سمت جبال کوهستانی و از غرب به دشت‌های هموار و صحرایی دشت تبریز و شوره‌زارهای تلخه رود منتهی است. این موقعیت خاص منجر شده شهر تبریز به شکل یک جلگه کوهستانی-صحرایی در بیاید. با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی تبریز، این شهر از سردترین شهرهای ایران به شمار می‌رود که آب و هوای سرد و خشک کوهستانی دارند.
میانگین دما در فروردین ۵/۱۰ درجه سانتی‌گراد، در تیر (گرم‌ترین ماه سال) ۴/۲۵ درجه سانتی‌گراد، در ماه مهر ۱/۱۴ درجه و در دی (سردترین ماه سال) ۵/۲- درجه سانتی‌گراد است. با این اوصاف بهترین زمان سفر به تبریز از نظر شرایط جوی، فصل تابستان است؛ آب و هوای تبریز در تابستان بسیار خنک و دلپذیر است، ولی در زمستان هوای شهر تبریز بسیار سرد و یخبندان است. البته ممکن است شما علاقه به فصول سرد داشته باشید. در آن صورت زمستان تبریز نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد.


فاصله تهران تا تبریز


تبریز از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین شهرهای کشورمان است. تبریز علاوه‌ بر جایگاه ویژه خود در حوزه‌های اقتصادی، هنری و صنعتی، پیشینه فرهنگی و تاریخی بسیار غنی نیز دارد. شهر تبریز از باستانی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید که در طول تاریخ اتفاق‌های تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده است. تبریز در گذر زمان به واسطه حوادث متعددی چون بلایای طبیعی (زلزله) و حمله اشغالگران (اشغال توسط بیگانگان) با خاک یکسان شده است و مجدد مورد بازسازی قرار گرفته است.

تبریز طویل المدت‌ترین پایتخت تاریخی کشور بوده و اوج شکوه و قدرت آن در زمان حکومت ایلخانان بوده است؛ در مدت زمان حکمرانی سلسله ایلخانی، تبریز پایتخت قلمرویی پهناور (از سمت رود نیل در شمال شرق آفریقا تا آمودریا در آسیای مرکزی) و با صلابت بوده است. سفر از تهران به تبریز، یکی از بهترین گزینه‌های تعطیلات، گردش و تفریح برای شما خواهد بود. با سفر به تبریز می‌توانید از جاذبه‌های متعدد گردشگری این شهر زیبا دیدن بکنید.

در فاصله بین تهران تا تبریز نیز شهرهایی وجود دارند که به نوبه‌ خود، مکان‌های ارزشمندی برای توقف به شمار می‌روند. سفر جاده‎ای، بهترین گزینه برای رفتن به تبریز و دیدن جاذبه‌های بین راهی آن محسوب می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید با قطار سفر کنید و خرید اینترنتی بلیط قطار را با مراجعه به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت انجام دهید. در هر صورت، سفر به تبریز کم‌تر از یک روز زمان می‌برد. البته پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه این مطلب درباره فاصله تهران تا تبریز، کمی هم در مورد جاهای دیدنی تبریز مطالعه کنید تا برنامه دقیق‌تری داشته باشید. همچنین در هر فصلی از سال که به تبریز سفر می‌کنید از وضعیت آب و هوا مطلع باشید تا امکانات لازم با خود به همراه ببرید.


فاصله تهران تا تبریز با ماشین شخصی و اتوبوس


فاصله تهران تا تبریز ۶۳۰ کیلومتر است. اگر قصد دارید به صورت زمینی به تبریز سفرکنید بین ۷ تا ۸ ساعت بعد به تبریز می‌رسید. در ادامه سه مسیر زمینی سفر از تهران به تبریز آورده شده است:

مسیر اول


اولین گزینه برای حرکت به سمت تبریز این است که وارد اتوبان تهران-کرج شوید. سپس مسیرتان را به سمت قزوین ادامه بدهید. می‌توانید مسیر خودتان را طولانی‌تر کنید و از شهرهای بین تهران و تبریز هم بازدید کنید. فاصله بین تهران تا قزوین ۱۶۲ کیلومتر است که حدود دو ساعت زمان می‌برد. پیشنهاد می‌کنم اگر تجهیزات و امکانات لازم را به همراه دارید از جاده قدیم به قزوین بروید. چند ساعتی را در این شهر توقف کنید و از برج ناقوس، کاخ چهل ستون و سعد السلطنه نیز بازدید کنید.

یکی از شهرهای بسیار قدیمی در کشورمان از دیرباز تا به الان که در هر دوره‌ای از تاریخ، نقش مهم و حیاتی داشته است، شهر قزوین است. شهر سرسبز و بسیار زیبای قزوین، به قدری جذاب و بزرگ است که مقصد افراد زیادی چه ایرانی و چه گردشگران خارجی در ایام مختلف سال است. همچنین به دلیل فاصله‌ی نسبتا کم این شهر با تهران، سالانه افراد زیادی از پایتخت راهی این شهر می شوند. در ادامه به سمت اتوبان قزوین-زنجان حرکت کنید. فاصله بین قزوین-زنجان ۱۷۸ کیلومتر است. دیدن بازار بزرگ زنجان را نیز فراموش نکنید. این بازار از خیابان سعدی تا خیابان اصغریه ادامه‌دار است. بعد از مسیر زنجان-تبریز به انتهای مسیر یعنی شهر زیبای تبریز خواهید رسید.


مسیر دوم


مسیر دوم عبور از جاده‌های خوش‌آب‌ و هوای شمال است. فاصله بین تهران-رشت حدودا شش ساعت است. از تهران به گچسر بروید. از گچسر مسیر پر پیچ ‌و خم شمال را آغاز بکنید و از جاده چالوس-تنکابن-رامسر-رودسر-لاهیجان عبور بکنید تا به رشت برسید. در ادامه باید از رشت به اردبیل بروید. چند روزی را می‌توانید در دریاچه شورابیل و پل معلق مشکین‌شهر بگردید و در کل از جاهای دیدنی اردبیل لذت ببرید.


مسیر سوم


مسیر آخر برای رفتن به تبریز فاصله تهران تا تبریز را طولانی‌تر می‌کند. این مسیر حدودا ۸ ساعت طول می‌کشد و از میان شهر‌ همدان می‌گذرد. از این مسیر شما می‌توانید یک روز را در روستای ورکانه سپری کنید. مزه نان محلی را با پنیر محلی بچشید. روستای ورکانه از شمال شرقی به کوه سردره، از غرب به روستای سیمین، از جنوب غربی به کوه سرخ بلاغ، از شرق به کوه قره داغ و از جنوب و جنوب شرقی به دره بارانی و دره قشلاق محدود می‏‌شود و از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود. سنگ، سنگ لاشه، سنگ مالون، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه روستای ورکانه است و عنصر سنگ به عنوان اصلی‌ترین مصالح در ابنیه روستای ورکانه بیش از هر چیز به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه است. البته لازم به ذکر است که این موضوع در معماری ایران در بسیاری از مکان‌ها وجود دارد یعنی از مصالح بوم آورد در ساخت بناها استفاده می‌شود.
در روستای ورکانه همدان که به عنوان نگین گردشگری روستایی این استان شهرت یافته است، سنگ‌های لاشه تمام‌ کوچه‌های آن را احاطه کرده‌اند و زیر نورهای موضعی به رنگ قهوه‌ای سوخته در می‌‌آیند. تابش نور خورشید به سنگ‌ها و بازتاب نور خورشید از روی سطح سنگ‌ها و مواد و مصالح ساخته شده‌اش باعث درخشندگی زیبایی در سطح کلی روستا می‌شود و در کوچه پس کوچه‌های روستا زیبایی خاصی را ایجاد می‌کند. پس از تماشای این مناظر زیبا، از قزوین و زنجان عبور کنید، در نهایت به تبریز برسید. اگر قصد اقامت در هر شهری را در میان راه دارید، می‌توانید برای رزرو آنلاین هتل و اقامتگاه در تبریز به سفرمارکت مراجعه کنید.

چه مسیری برای سفر از تهران به تبریز مناسب است؟

فاصله تهران تا تبریز با قطار


سفرکردن با قطار در کنار هزینه پایین، ایمنی بیشتری نیز دارد و لذت دیدن مناظر طبیعی از پنجره قطار حس ‌و حال سفر را قشنگ‌تر می‌کند. مهم‌ترین نکته این است که شما در حال رانندگی نیستید و خسته به مقصد نمی‌رسید. برای سفر به تبریز با قطار کافیست به راه‌آهن غرب که با مرکز شهر فاصله زیادی ندارد بروید. قطار در این ایستگاه‌ها توقف دارد.
• کرج
• قزوین
• تاکستان
• خرم‌دره
• زنجان
• میانه
• خراسانک
• مراغه
• عجب‌شیر
• آذرشهر
• تبریز

قطارها بسته به درجه‌ای که دارند در هزینه و مدت زمان سفر متفاوتند و امکانات و خدمات متفاوت‌تری را به مسافران ارائه می‌دهند. فاصله تهران تا تبریز با قطار معمولی حدود ۱۱ تا ۱۲ ساعت و با قطارهای سریع‌السیر ۶ ساعت است. اگر قصد سفر به تبریز با قطار را دارید حتما پاوربانک، بالشت بادی طبی، آب کافی و لباس‌گرم به همراه داشته باشید. هنگام سفر با قطار قوانین عمومی مانند سیگار نکشیدن، استفاده درست از سرویس بهداشتی و بلند صحبت نکردن در کوپه و واگن را نیز رعایت کنید. شما می‌توانید با جستجوی بلیط قطار در سفر مارکت و خرید ارزان ترین بلیط به شهر تبریز سفر کنید.

چه مسیری برای سفر از تهران به تبریز مناسب است؟

فاصله تهران تا تبریز با هواپیما


فاصله هوایی تهران تا تبریز ۵۲۸ کیلومتر است. سفر هوایی به تبریز از فرودگاه مهرآباد شروع می‌شود و حدود یک ساعت ‌و چند دقیقه بعد در فرودگاه بین‌المللی مدنی به پایان می‌رسد. پیش از پرواز حتما در مورد اشیای ممنوعه در کابین هواپیما مطالعه کنید تا به مشکلی نخورید. وزن مجاز وسایلی که می‌توانید به داخل کابین ببرید بین ۷ تا ۸ کیلوگرم است.
از آن‌جایی که مقصد تبریز است، می‌دانید که هوای این شهر سرد است. در طول سفر لباس گرم همراه خود داشته باشید. رعایت کردن قوانین عمومی، سفر را برای ما و همسفرانمان راحت‌تر می‌کند؛ لذا در رعایت این قوانین کوشا باشید. همچنین لازم به ذکر است که در سفر با هواپیما فاصله بین تهران تبریز کوتاه‌تر می‌شود و سفر کوتاه‌تری خواهید داشت. برای خرید بلیط هواپیما به مقصد تبریز از سفرمارکت غافل نشوید.

چه مسیری برای سفر از تهران به تبریز مناسب است؟

بهترین مسیر برای سفر از تهران به تبریز کدام است؟


فاصله بین تهران تا تبریز حدودا ۶۸۷ کیلومتر است. پیمودن این فاصله با خودرو حدودا شش ساعت و ۴۰ دقیقه و با اتوبوس هشت ساعت زمان می‌برد. در آغاز سفر خود، ابتدا باید از تهران وارد بزرگراه شیخ فضل‌الله بشوید و این مسیر را تا رسیدن به اتوبان تهران-کرج ادامه بدهید. با عبور از این اتوبان، به شهر قزوین خواهید ‌رسید. این‌بار با عبور از اتوبان قزوین-زنجان، سرانجام وارد بزرگراه زنجان-تبریز می‌شوید و در نهایت به شهر زیبای تبریز خواهید رسید.
شما می‌توانید بین ‌راه با گذر از هر یک از شهرهای قزوین و زنجان، چند ساعت توقف کنید و از مکان‌های دیدنی این شهرها نیز بازدید بکنید. البته اگر هدف شما سفر مستقیم از تهران به تبریز است و برنامه‌ای برای گردش بین‌راهی ندارید، می‌توانید با هواپیما این مسیر را طی بکنید. سفر با هواپیما هزینه بیشتری دارد اما در عرض یک ساعت و چند دقیقه شما را به مقصدتان خواهد رساند. البته شما می‌توانید ارزانترین بلیط هواپیما را با جست‌وجو در سفرمارکت پیدا کنید.

بلیط‌های هواپیمایی تهران-تبریز در هفت روز هفته در دسترس شما قرار دارند. در واقع مسیر هوایی بین تهران و تبریز، از پرترددترین مسیرهای هوایی در کشور است. سفر با قطار نیز یکی دیگر از گزینه‌های انتخابی شما محسوب می‌شود. البته این مسافت با قطار می‌تواند بین ۱۱ تا ۱۲ ساعت طول بکشد. پیشنهاد ما برای سفر از تهران به تبریز در فصول گرم نیمه اول سال، سفر با اتوبوس است. در این ‌صورت هم هزینه‌هایتان کاهش پیدا می‌کند و هم خودروی شخصی‌تان دچار استهلاک نمی‌شود. در نیمه دوم سال که هوا سردتر است، سفر با قطار یا هواپیما توصیه می‌شود. اما در نهایت همه چیز بستگی به سلیقه شخصی و هدف شما از سفر دارد.


چرا باید بلیط قطار یا هواپیما برای سفر به تبریز را از سفرمارکت تهیه کنیم؟


خرید بلیط هواپیما یا قطار از سفرمارکت مزایای زیادی دارد زیرا شما در سفرمارکت بلیط را فقط از یک آژانس خریداری نمی‌کنید؛ بلکه می‌توانید بلیط را بر اساس مبدا و یا مقصد مورد نظر از بین صدها آژانس مسافرتی جست‌وجو کنید و در نهایت ارزانترین بلیط هواپیما یا قطار را به صورت آنلاین خریداری کنید.
بنابراین همیشه در سفرمارکت ارزانترین بلیط را می‌خرید. همچنین در سفرمارکت برای خرید بلیط در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد، یعنی به جای جست‌وجو در بین ده‌ها سایت مختلف برای خرید بلیط ارزان کافی است در سفرمارکت جست‌وجو کنید تا ارزانترین بلیط را پیدا و خریداری کنید.
در هنگام خرید بلیط در سفرمارکت نیاز نیست نگران باشید که آیا سایت و یا آژانس مسافرتی که از آن بلیط خریداری می‌کنید معتبر است و یا خیر، زیرا سفرمارکت فقط از بین آژانس‌های معتبر و دارای مجوزهای رسمی به شما بلیط‌ها را نمایش می‌دهد. علاوه بر قیمت ارزان بلیط‌ها موضوع مهم دیگری در هنگام خرید بلیط وجود دارد و آن پشتیبانی در صورت تغییر روز و یا کنسل کردن بلیط است که در سفرمارکت می‌توانید به سادگی آن را با تیم پشتیباتی ما در میان بگذارید. پس برای خرید بلیط هواپیما یا تهیه بلیط قطار، به سفرمارکت سر بزنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است