search
menu

کاخ های تاریخی سن پترزبورگ

[ پنهان کردن ]
کاخ های تاریخی سن پترزبورگ
کاخ زمستانی یا موزه آرمیتاژ (Winter Palace)
کاخ کاترین (catherine palace)
کاخ موزه پترهوف (Peterhof Palace)
کاخ میخائیلوفسکی (Mikhailovskiy Palace)
کاخ مرمر (Marble Palace)
کاخ استراگانوف (Stroganov Palace)
کاخ کنستانتین (constantine palace)
کاخ الکساندر (Alexander Palace)
کاخ تاوری (Tauride Palace)
کاخ بلوسلسکی- بلوزرسکی (Beloselskiy-Belozerskiy Palace)
کاخ آنیچکوف (Anichkov Palace)
کاخ مارینسکی (Mariinskiy Palace)
کاخ نیکولوفسکی (Nikolaevskiy Palace)
کاخ شرمتیوسکی (Sheremetev Palace)
کاخ بزبورودکو (Bezborodko Palace)
کاخ یلاگین (Yelagin Palace)
کاخ شوالوف (Shuvalov Palace)

کاخ های تاریخی سن پترزبورگ


چهره متفاوتی که معماران ایتالیایی به شهر سن پترزبورگ بخشیده اند متاثر از تصمیم پتر کبیر بوده و حالا هر گوشه از شهر با نمونه های معماری باروک و نئوکلاسیک تزیین شده است. سن پترزبورگ در دورانی که به تازگی به عنوان پایتخت پیتر کیبر انتخاب شده بود به شهر اشراف‌نشینان روسیه تبدیل شد چون به دستور تزار، ساخت کاخ ها و ساختمان های مجلل در دیگر شهرهای روسیه ممنوع شد تا تمام ثروتمندان به سن پترزبورگ منتقل شوند. همین شد که یک قرن بعد، شهر تبدیل به خانه کاخ های سلطنتی و مجلل شد که برخی از آن ها هنوز هم باشکوه ترین ساختمان های جهان به شمار می روند. به طبع بازدید از همه کاخ های تاریخی سن پترزبورگ در برنامه سفری هیچ گردشگری نمی گنجد ولی اگر بلیط هواپیما سن پترزبورگ خریده‌اید، بازدید از کاخ های زیر را از قلم نیاندازید.
کاخ های تاریخی سن پترزبورگ

کاخ زمستانی یا موزه آرمیتاژ (Winter Palace)


کاخ زمستانی یکی از باعظمت ترین و مشهورترین کاخ های سن پترزبورگ است که جلوه و ابهت خاصی به میدان کاخ داده و امروزه به عنوان موزه آرمیتاژ یا هرمیتاژ شناخته می شود. کار ساخت کاخ زمستانی یا وینتر پالاس در سال ۱۷۶۲ تمام شد و حالا با ۱۵۰۰ اتاق و تالار یکی از زیباترین کاخ های سلطنتی دنیا به شمار می رود. این کاخ به مدت ۲۰۰ سال محل اقامت تزارهای رمانوف بوده است و در اوایل قرن بیستم کاربری آن به موزه تغییر یافته و امروزه در آن مجموعه ای با بیش از ۳ میلیون آثار هنری و تاریخی به نمایش گذاشته شده است.
آدرس: 2, Dvortsovaya Square
مترو: Nevsky Prospekt, Admiralteyskaya

کاخ کاترین (catherine palace)


در ۳۰ کیلومتری سن پترزبورگ و در شهر پوشکین، کاخ بسیار بزرگی وجود دارد که پتر کبیر به همسرش کاترین هدیه داده و حالا مجموعه عظیمی به حساب می آید که در احاطه پارک زیبایی قرار گرفته و حتی دریاچه مصنوعی دارد. این کاخ تابستانی با نام کاخ کاترین یا دهکده تزارها شناخته می شود و دخترش الیزابت با بازسازی کاخ اولیه آن را به باشکوه ترین شکل و سبک ممکن ساخته تا جایی که حدود ۱۰۰ کیلوگرم طلای ناب در نمای آن استفاده شده و گفته می شود که او رنگ آبی نمای بیرونی کاخ را برای ستایش رنگ چشمان مادرش انتخاب کرده است. اینجا ساختمان های متعددی را می بینید، حتی حدود ۲ قرن پیش در این کاخ مدرسه ای مخصوص شاهزادگان ساخته شده بود و حالا اتاق کهربا، اتاق طلایی و اتاق سفید از جمله بخش های شگفت انگیز آن هستند.
آدرس: Pushkin, ul. Sadovaya, 7
قطار: Vitebsky train station (next to Pushkinskaya metro station)

کاخ موزه پترهوف (Peterhof Palace)


گرند پالاس پترهوف یکی از تماشایی ترین کاخ های سلطنتی سن پترزبورگ به شمار می رود که در لابه لای پارک بزرگی قرار گرفته است. پتر کبیر که خواستار اقامتگاهی سلطنتی در حومه شهر بود، دستور ساخت کاخ پتروهف را داد. پتروف فقط یک کاخ تاریخی متعلق به قرن ۱۸ نیست بلکه بهشت کوچکی متشکل از باغ های زیبا، گلکاری های باشکوه، پاویون ها و پارک سرسبز و وسیعی است که هر بازدیدکننده ای را حیرت زده می کند. کسانی که علاقه‌مند به معماری هستند نباید خرید بلیط هواپیما سن پترزبورگ را به تعویق بیاندازند چون این کاخ ها مانند ماشین زمان، بازدیدکنندگان را به دوره اوج هنر معماری روسیه می برند.
آدرس: Peterhof, Razvodnaya ul., 2
مینی بوس: Prospekt Veteranov metro station
کاخ های تاریخی سن پترزبورگ

کاخ میخائیلوفسکی (Mikhailovskiy Palace)


یکی دیگر از کاخ های تاریخی شهر اروپایی سن پترزبورگ کاخ میخائیلوفسکی است که در بین محبوب ترین باغ تابستانی شهر و باغ میخایلوفسکی واقع شده و حالا بخشی از موزه دولتی روسیه به حساب می آید و مجموعه ای از هنرهای زیبای روسی را به نمایش گذاشته است. در ساخت این کاخ از معماری قرون وسطی الهام گرفته شده و بازتابی از علاقه امپراتور پائول به این سبک معماری است.
آدرس: 4, Inzhenernaya Ulitsa
مترو: Gostiny Dvor / Nevsky Prospekt

کاخ مرمر (Marble Palace)


از بین ساختمان های نئوکلاسیک سن پترزبورگ، یکی از آن ها محل اقامت عضو کوچک خانواده رمانوف بود که حالا با عنوان کاخ مرمر شناخته می شود. کاخ مرمر، کاخ مورد علاقه کاترین کبیر بوده چون محبوب‌ترین معمارش آن را ساخته و حتی کاخ مرمر بهترین اثر این معمار یعنی آنتونیو رینالدی به حساب می آید. او در ساخت این بنا از ۳۲ نوع سنگ مرمر استفاده کرده که حتی دیوارهای داخلی کاخ را هم با انواع این سنگ ها تزیین کرده است. داخل کاخ با مجسمه های زیبایی دکور شده و ذوق هنری به کار رفته در معماری آن به شدت دلفریب است.
آدرس: 5/1, Millionaya Ulitsa
مترو: Nevsky Prospekt/Gostiny Dvor

کاخ استراگانوف (Stroganov Palace)


معمار اصلی کاخ زمستان در نقطه ای دیگر از شهر، کاخ دیگری ساخته که در سال های اخیر بازسازی شده و مجموعه هایی از آثار موزه دولتی روسیه را به نمایش گذاشته است. تاریخ ساخت کاخ استراگانوف به سال ۱۷۵۰ برمی گردد و به یکی از ثروتمندان سن پترزبورگ تعلق داشته است. اگر به معماری باروک علاقه دارید برای دیدن نمونه ای قدیمی از این سبک معماری بلیط هواپیما سن پترزبورگ بخرید و به دیدن کاخ استراگانوف بروید.
آدرس: 17,Nevsky Prospekt
مترو: Nevsky Prospekt, Admiralteyskaya

کاخ کنستانتین (constantine palace)


در کرانه خلیج فینلاند و حدود ۲۰ کیلومتر دورتر از مرکز شهر سن پترزبورگ، ساختمان سلطنتی کاخی قرار دارد که امروزه به عنوان کاخ کنگره ملی شناخته می شود. کاخ کنستانتین یا کاخ کنگره ملی از قرن ۱۸ به یادگار مانده و در این مجموعه علاوه بر کاخ کنستانتین، پارک، پاویلیون، هتل ۵ ستاره بالتیک استار و بناهای دیگری وجود دارد که در طول سال محل باشکوهی برای برگزاری مراسم ها و جشن های بزرگ به شمار می رود. این کاخ علاوه برای نمای بیرونی خیره کننده، تالارها و سالن های بسیار مجللی دارد.
آدرس: Saint Petersburg, Strelna, Beryozovaya al., 3
مترو: Avtovo Metro Station

کاخ الکساندر (Alexander Palace)


در شمال پارک زیبای الکساندر ساختمان مجلل زرد رنگی به چشم می آيد که قدمت آن به بیش از ۲۰۰ سال پیش برمی گردد و از نمونه های برجسته معماری نئوکلاسیک به شمار می رود. اینجا خانه محبوب نسل های زیادی از خاندان رمانوف‌ها بوده که به دستور کاترین کبیر به عنوان هدیه عروسی نوه محبوبشان «الکساندر پاولوویچ» ساخته شده است. این کاخ ۲ طبقه در نزدیکی کاخ کاترین قرار دارد و محوطه داخلی آن شامل تعداد زیادی تالارهای تو در توی بزرگ است که با لوسترهای بزرگ، آثار هنری و مجسمه های زیبا دکور شده ولی طبق آخرین اخبار تحت تعمیر و مرمت قرار دارد.
آدرس: Pushkin, Dvortsovaya ul., 2
قطار: Vitebsky train station (next to Pushkinskaya metro station)
کاخ های تاریخی سن پترزبورگ

کاخ تاوری (Tauride Palace)


در مجاورت باغ تاوریچسکی و در شمال شرق منطقه تاریخی سن پترزبورگ، کاخ بزرگ و باشکوهی دیگری قرار دارد که با نام کاخ تاوری یا کاخ تاوریچسکی شناخته می شود. این کاخ در اواخر قرن ۱۸ و برای عشق سابق کاترین کبیر یعنی پرنس گریگوری پوتمکین ساخته شده بود. البته امروه تنها تماشای نمای این کاخ ممکن است چون کاربری آن به محل نشست اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع (C.I.S) تغییر یافته و امکان بازدید از آن وجود ندارد. با این حال از یک دهه پیش تالارهای این کاخ میزبان جشن های بخصوصی است که شاید شانس بازدید از آن را داشته باشید.
آدرس: 47, Shpalernaya Ulitsa
مترو: Chernyshevskaya

کاخ بلوسلسکی- بلوزرسکی (Beloselskiy-Belozerskiy Palace)


با خرید بلیط هواپیما سن پترزبورگ بدون شک پایتان به خیابان نوسکی باز می شود چون اینجا خانه ساختمان های تجاری، کلیساها، کاخ ها و دیگر جاذبه های تاریخی است. در نزدیکی پل آنیچکوف نمای صورتی رنگ کاخی را می بینید که شما را یاد کاخ استراگانوف می اندازد و از سبک آن کپی برداری شده است. تاریخ ساخت کاخ بلوسلسکی به سال ۱۸۴۸-۱۸۴۷ برمی گردد و امروزه به عنوان سازمان فرهنگی هنری شهرداری شناخته می شود و هر ماه چندین تور گردشگری برگزار می کند.
آدرس: 41, Nevsky Prospekt
مترو: Nevsky Prospekt/Gostiny Dvor or Dostoevskaya/Vladimirskaya

کاخ آنیچکوف (Anichkov Palace)


در امتداد رودخانه فونتانکا و نزدیکی پل آنیچکوف، کاخی به همین اسم قرار دارد که یکی از قدیمی ترین ساختمان های خیابان نوسکی به شمار می رود. کاخ آنیچکوف در سال ۱۷۴۱ ساخته شده و زمانی اقامتگاه خاندان رمانوف بود ولی حالا به موسسه آموزشی فنی و هنری تبدیل شده است. اگر به سبک معماری باروک علاقه ای داشته باشید، بازدید از کاخ آنیچکوف به شما توصیه می شود. بعد از بازسازی و مجهزسازی سالن های این کاخ، جشنوراه ها، اجراهای ارکستر، مسابقه ها، نمایش ها و کنفرانس های مختلفی در آن برگزار می شود.
آدرس: 39, Nevsky Prospekt
مترو: Gostiny Dvor

کاخ مارینسکی (Mariinskiy Palace)


مقابل کلیسای جامع سنت ایزاک و در مرکز شهر سن پترزبورگ ساختمان کاخ مارینسکی به چشم می آید که در واقع هدیه ازدواج امپراتور نیکلای اول به دخترش ماریا بوده است. کاخ مارینسکی همانطور که در قرن بیستم به عنوان ساختمان دولتی استفاده می شد، امروزه هم ساختمان مجلس جمهوری روسیه به حساب می آید و بازدید از آن برای عموم آزاد نیست ولی در تاریکی شب که نمای خارجی آن با نورپردازی های ویژه جلوه زیبایی به خود می گیرد، بسیار تماشایی است.
آدرس: 6, Isaskievskaya Ploshchad
مترو: Gostiny Dvor/Nevsky Prospekt

کاخ نیکولوفسکی (Nikolaevskiy Palace)


یکی از آخرین کاخ هایی که برای خانواده سلطنتی ساخته شد، کاخ نیکولوفسکی است که فاصله چندانی با کلیسای جامع سنت ایزاک ندارد. نیکلای اول این کاخ را برای فرزند سوم خود بنا کرد و دستور ساخت آن را به معمار کاخ های مارینسکی و بلوسلسیکی داد. کار ساخت کاخ نیکولوفسکی در سال ۱۸۶۱ به پایان رسید و نمونه زیبایی از معماری نئوکلاسیک را به نمایش گذاشت. این کاخ به خاطر گچ‌کاری ها و تزیینات بسیار زیبای راه پله‌اش از محبوبیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر برخی از سالن های آن محل اجرای موسیقی و رقص محلی است وگرنه درهای آن به روی عموم باز نیست.
آدرس: 4, Ploshchad Truda
مترو: Admiralteyskaya, Gostiny Dvor / Nevsky Prospekt
کاخ های تاریخی سن پترزبورگ

کاخ شرمتیوسکی (Sheremetev Palace)


در امتداد رودخانه فونتانکا و در فاصله چند قدمی از خیابان نوسکی، کاخ شرمتیوسکی یا همان موزه موسیقی سن پترزبورگ قرار دارد که قدمت آن به سال ۱۷۴۰ برمی گردد. این کاخ هم مانند بیشتر ساختمان های مرکز شهر به رنگ زرد و سفید است و نمونه باشکوهی از سبک معماری باروک را در نمای خود بازتاب می کند. در محوطه داخلی کاخ هم مجموعه ای از ابزارآلات تاریخی و قدیمی موسیقی به نمایش گذاشته شده و موزه آنا آخماتووا، شاعر قرن بیستم نیز در بخش جنوبی این کاخ دایر است.
آدرس: 34, Naberezhnaya Reki Fontanki
مترو: Nevsky Prospekt / Gostiny Dvor

کاخ بزبورودکو (Bezborodko Palace)


خانه یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین مردانِ نیمه دوم قرن هجدهم روسیه، کاخ باشکوهی به سبک نئوکلاسیک است که در فاصله کمی از کلیسای جامع سنت ایزاک واقع شده و تاریخ ساخت آن به سال ۱۷۸۰ برمی گردد. وقتی وارد کاخ می شوید می بینید که الکساندر بزبورودکو در یکی از لاکچری ترین و باشکوه ترین کاخ های شهر زندگی می کرده و طراحی و دکوراسیون داخلی آن چشم ها را مات و مبهوت خود می کند. از سال ۱۹۲۴ کاخ بزبورودکو را با عنوان موزه ارتباطات پاپوف می شناسند و اینجا می توان مجموعه ای از وسایل و تکنولوژی تاریخی جهان را تماشا کرد.
آدرس: 4, Pochtamtsky Pereulok
مترو: Admiralteyskaya

کاخ یلاگین (Yelagin Palace)


در شمال غرب شهر سن پترزبورگ و در جزیره یلاگین، کاخ تابستانی زیبایی وجود دارد که به دستور الکساندر اول برای مادرش ساخته شده بود و در زمان خود شاهکاری از معماری نئوکلاسیک شهر به حساب می آمد. درهای چوبی، دکوراسیون داخلی، مجسمه ها و دیوارهای مرمرین این کاخ عظمت و شکوه زیادی به آن داده اند. هیچ یک از اعضای خانواده سلطنتی بعد از مرگ مادر الکساندر اول در این کاخ ساکن نشدند و در طول دوره ای به موزه تبدیل و بعد در سال ۱۹۵۰ بازسازی شد. از سال ۱۹۱۷ کاخ یلاگین به موزه هنرهای تزئینی قرن ۱۸ تا ۲۰ تبدیل شده و همه روزه امکان بازدید از آن وجود دارد.
آدرس: 4, Yelagin Ostrov, Central Park of Culture and Leisure
مترو: Staraya Derevnya, Krestovskiy Ostrov

کاخ شوالوف (Shuvalov Palace)


در نزدیکی کاخ و پل آنیچکوف و رودخانه فونتانکا کاخی قرار دارد که تاریخ ساخت آن دقیقا مشخص نیست ولی قدمتش را به اواخر قرن ۱۸ نسبت می دهند. کاخ شوالوف یا موزه فابرژه نمونه جذابی از معماری نئوکلاسیک است که سالن ورودی مجلل، راه پله های مرمرین، تالار شوالیه ها، اتاق های قرمز، طلایی و آبی، مجسمه ها و ستون های مرمرِ سالن رقص به شکوه و عظمت آن افزوده اند. بعد از انقلاب، کاخ شووالوف به عنوان موزه تغییر کاربری داد و حتی محل برگزاری سمینارها، نمایشگاه ها، کنفرانس ها و ایونت های فرهنگی متعددی شد. بازدید از کاخ شووالوف به غیر از جمعه ها در تمامی ایام ممکن است.
آدرس: 21, Naberezhenaya Reki Fontanki
مترو: Nevsky Prospekt / Gostiny Dvor

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است