search
menu

قلعه الجلالی مسقط

[ پنهان کردن ]
چرا باید از قلعه جلالی بازدید کنیم؟
تاریخچه قلعه جلالی
معماری قلعه جلالی
ممنوعیت بازدید از قلعه جلالی
ساعت و هزینه بازدید از قلعه جلالی
نحوه دسترسی به قلعه جلالی
جاذبه های نزدیک به قلعه جلالی
رستوران های نزدیک به قلعه جلالی
هتل های نزدیک به قلعه جلالی

چرا باید از قلعه جلالی بازدید کنیم؟


قلعه جلالی یکی از قلعه های باشکوه و تاریخی شهر مسقط عمان است. این قلعه دقیقا در بندرگاه مسقط قدیم عمان قرار گرفته است. همان طور که می دانید در کشور عمان بازدید از کوه، صحرا یا ساحل با قلعه ای اسرارآمیز همراه است، زیرا عمان کشوری است که تعداد زیادی قلعه ‌های با‌شکوه دارد و هرکدامشان سرگذشتی پر فراز و نشیبی دارند. مسقط به عنوان پایتخت کشور عمان، شهری با قدمتی ۹۰۰ ساله است که دارای آثار تاریخی بسیار زیادی است و بافت این شهر کاملا تاریخی است.
در هر نقطه ای از کشور عمان قلعه ای به چشم می خورد که همراه خود داستانی منحصر به فرد از تاریخ دارد. دو قلعه جلالی و میرانی به عنوان نماد مسقط شناخته می شوند که در بخش قدیمی شهر و نزدیکی کاخ العالم قرار گرفته اند. قلعه جلالی یکی از بهترین جاذبه های تاریخی و دومین قلعه مشهور شهر محسوب می شود. مورد جالب توجه اینست که همواره این قلعه ها مورد توجه گردشگران در سراسر جهان قرار می گیرد و گردشگران را به خرید بلیط هواپیما مشتاق تر می کنند.
قلعه الجلالی مسقط

تاریخچه قلعه جلالی


قلعه های شهر مسقط در ابتدا به عنوان سیستم دفاعی ساحلی توسط پرتغالی ‌ها ساخته شدند اما با گذشت زمان کاربری این قلعه ها تغییر کرد و به عنوان خانه، زندان، اقامت گاه سلطنتی و پادگان نظامی مورد استفاده قرار گرفتند. ساخت و ساز هر دو قلعه در قرن 16 میلادی و به طور دقیق در سال ۱۵۰۷ آغاز گردید و اتمامشان ۲۰ سال طول کشید. چندین مورد جنگ داخلی بین سال های ۱۷۱۸ تا ۱۷۴۷ در این کشور به وقوع پیوست که قلعه جلالی در هر دوبار توسط ایرانی ها تصرف شد. بر همین اساس قلعه جلالی در گذر زمان به عنوان پناهگاه یا زندان اعضای خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت اما بعدها تبدیل به زندان اصلی عمان شد؛ تا اینکه در دهه ۱۹۷۰ این کاربری خود را نیز از دست داد و در سال ۱۹۸۳ مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه خصوصی تاریخی فرهنگی عمان تبدیل شد اما این بار نیز فقط توسط مقامات کشور قابل بازدید بود.
قلعه الجلالی مسقط
در قلعه جلالی مسقط نمایشگاه های توپ ها، تفنگ های قدیمی، تفنگ های فیتیله ای، نقشه ها، قالیچه ها و چندین وسیله دیگر وجود دارند دو قلعه جلالی و میرانی در نزدیکی هم قرار گرفته اند و کسی دلیل نام گذاری شان را نمی داند؛ شاید یک نظریه چنین باشد که جلالی از لغت عربی جلال گرفته شده و به معنی بسیار زیبا است، اما میرانی واژه ای پرتغالی است و معنی دریا سالار دارد. نظریه دیگر در مورد نام گذاری این قلعه ها بدین صورت است که به خاطر نام دو رهبر ایرانی جلال شاه و میران شاه نام گذاری شده اند که در آخرین جنگ میان پرتغالی ها و عمانی ‌ها اسیر شده بودند.
قلعه الجلالی مسقط

معماری قلعه جلالی


قلعه جلالی بر روی صخره ای ساخته شده است و چشم اندازی رو به دریای عمان دارد. این قلعه شامل دو برج متصل به دیوار همراه با سوراخ هایی است که برای نشانه گذاری سلاح های جنگی توپ استفاده می شدند. نوع معماری قلعه جلالی به شکلی است که کاملا مجزا ساخته شده است و از نمای سنگی این ساختمان نمی توانید به داخل دسترسی داشته باشید، ولی در مقابل بخشی از ساختمان دارای پلی کوچک و راه پله ای برای خروج وجود دارد.

ممنوعیت بازدید از قلعه جلالی


قلعه جلالی که در طول تاریخ موزه ‌ای ارزشمند در شهر مسقط شناخته شده است و برای بازدید از داخل این قلعه‌ زیبا فقط به مجوز رسمی وزارت میراث ملی و فرهنگ عمان نیاز دارید ولی برای تماشای ساختمان بی نظیر قلعه نیازی به مجوز ندارید و می توانید به راحتی از زیبایی های این ساختمان بازدید کنید.
قلعه الجلالی مسقط

ساعت و هزینه بازدید از قلعه جلالی


علی رغم اینکه بازدید از این قلعه زیبا برای عموم باز نیست، اما با این حال جذابیت های زیادی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد و سالانه نفرات زیادی برای بازدید از این قلعه زیبا هرچند از دور و بیرون از ساختمان به این شهر سفر می کنند. برای بازدید از قلعه جلالی می توانید به صورت شبانه روزی مراجعه کنید و نیازی به پرداخت هزینه ندارید. فقط دوربینتان را آماده کنید و عازم قلعه جلالی شوید تا لحظات نابی را در اطراف Al Jalali Fort ثبت کنید.

نحوه دسترسی به قلعه جلالی


برای دسترسی به قلعه جلالی چندین روش دارید؛ یکی از این روش ها تاکسی های شهری است که از هر خیابان یا هتل محل اقامت خود می توانید به این قلعه دسترسی داشته باشید یا اینکه سیستم حمل و نقل اتوبوس آنی ملی در شهر مسقط آماده ارائه خدمات است و با توجه به مسیری که هستید می توانید سوار اتوبوس شوید. همچنین در شهر مسقط اتوبوس های کوچکتری با رنگ های نارنجی و سفید هستند که بایسا نام دارند و مسافران را به هر نقطه از شهر جابجا می کنند.

جاذبه های نزدیک به قلعه جلالی


کاخ العالم: ۸۰۰ متر
موزه ملی عمان: ۱.۲ کیلومتر
موزه بیت الزبیر: ۲.۲ کیلومتر
موزه هنر مدرن: ۵ کیلومتر
قلعه مطرح: ۵ کیلومتر
بازار مطرح: ۵.۵ کیلومتر

رستوران های نزدیک به قلعه جلالی


رسوران مارلینز: ۵ کیلومتر
رستوران خانه رویال: ۶ کیلومتر
رستوران بیت الضیافه: ۶.۶ کیلومتر

هتل های نزدیک به قلعه جلالی


هتل نوژا: ۸.۹ کیلومتر
هتل مطرح: ۹.۳ کیلومتر
هتل الشروق: ۹.۶ کیلومتر
هتل الفلج: ۹.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است