search
menu

بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

بازار تجریش یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای شهر تهران است. این بازار جذابیت‌های متعددی دارد که گشت‌وگذار در آن را بسیار لذت‌بخش می‌کند. فضای سنتی این بازار که نمونه‌ی کوچکی از بازار بزرگ تهران است، حال و هوای ویژه‌ای به آن داده است. تعداد زیاد مغازه‌ها و وجود کالاهای بسیار متنوع در انواع طرح و رنگ و با برندهای مختلف، این بازار را به یکی از مراکز خرید مهم و اصلی در شهر تهران تبدیل کرده است. در این نوشته به شما درباره‎‌ی تاریخچه‌ی این بازار، اجناس قابل خریداری از آن و جذابیت‌هایش بیشتر توضیح خواهیم داد.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

بازار تجریش کجاست؟

بازار تجریش در منطقه‌ی شمیرانات تهران و در حدفاصل میان میدان قدس تا میدان تجریش قرار گرفته است. این بازار به میدان تجریش، چهارراه قدس و متروی تجریش دسترسی دارد. در اطراف این بازار سرپوشیده که یکی از قدیمی‌ترین بازارها و از جالب‌ترین جاهای دیدنی تهران است، حرم امامزاده صالح (ع) قرار گرفته است. بازار تجریش تهران نمونه‌ی کوچک‌تری از بازار بزرگ تهران است که دو محله‌ی قدیمی شهر یعنی سرپل و تجریش را به هم متصل می‌کند.
این بازار دسترسی بسیار مناسبی دارد و ورود به آن از جنب پایانه‌ی اتوبوس‌رانی، چندقدمی ورودی مترو، پاساژ قائم و امامزاده صالح امکان‌پذیر است. بازار تجریش تنها یک محل تجاری نیست و یک مرکز فرهنگی و اجتماعی نیز به شمار می‌آید که در اطراف آن مساجد، امامزاده، تکایا، شهرداری و... قرار دارد. این بازار زیبا با طول 700 متر و با بیش از 400 باب مغازه و همچنین با کاشی‌کاری‌ها و معماری سنتی‌اش، یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها در تهران بزرگ و شلوغ است.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

راسته‌ها و حجره‌های بازار تجریش تهران

از سمت میدان تجریش که به سمت بازار حرکت می‌کنیم، ابتدا مغازه‌های میوه‌فروشی و سبزی‌فروشی با میوه‌های نوبرانه‌شان توجه ما را به خود جلب خواهند کرد. در این مغازه‌ها میوه‌های تمامی فصول سال را پیدا خواهید کرد و شاید حتی میوه‌های عجیبی ببینید که تابه‌حال اسمشان هم به گوشتان نخورده است! در ادامه وارد بازار سرپوشیده خواهید شد و در آن مغازه‌های فروش ترشی، آلوچه، خشکبار و لواشک و همچنین در ادامه مغازه‌های صنایع‌دستی، ظروف مسی، تسبیح و مهره و بدلیجات، شیرینی و خشکبار، انواع پوشاک، کیف، کفش، لوازم‌خانگی و اسباب‎‌بازی را خواهید دید.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

پوشاک


انواع مدل‌های متنوع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه در حجره‌ها و مغازه‌های بازار تجریش به مشتریان عرضه می‌شوند و ازآنجایی‌که بسیاری از فروشندگان لباس در این بازار عمده‌فروش‌اند، عموماً این لباس‌ها قیمت‌های مناسبی نیز دارند.

لوازم‌خانگی


قسمتی از راسته‌ی بازار حجره‎‌ها و مغازه‌های لوازم‌خانگی قرار دارند که در آن‌ها انواع وسایل آشپزخانه، ظروف بلوری و چینی، قابلمه‌های مسی و جهیزیه به فروش می‌رسد.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

میوه


یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازار تجریش تهران، قسمت تکیه‌ی آن است که یک بازار میوه و تره‌بار شلوغ و باصفاست که در آن می‌توانید انواع میوه و سبزی‌ها را با بهترین کیفیت تهیه کنید.

ادویه و ترشی


قسمتی از راسته‌ی بازار تجریش نیز متعلق به ترشی‌فروشی‌ها و ادویه فروشی‌ها است. بوی ترشی و لواشک و آلوچه در این راسته هوش از سر شما خواهد برد!
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

صنایع‌دستی


یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های بازار تجریش که قسمت عمده‌ای از آن را نیز تشکیل می‌دهد مربوط به انواع صنایع‌دستی ایرانی مانند گلیم، تسبیح، جواهرات و زیورآلات است.

خرید میوه در بازار تجریش

خرید میوه در بازار تجریش یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این بازار به آن بپردازید. میوه‌های جذاب و خوش‌رنگ نوبرانه از تمام فصول سال و میوه‌های عجیب خارجی که در کمتر جایی در تهران پیدا می‌شوند، همه در بازار میوه و تره‌بار تجریش وجود دارند و بخش بزرگ و مهمی از این بازار را تشکیل می‌دهند.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

ساعت کاری بازار تجریش به چه صورت است؟

ساعت کار بازار تجریش، در تمام روزهای هفته و حتی جمعه‌ها از ساعت 9 تا 22 است. این بازار در نوروز نیز، به جز 4 روز ابتدایی سال که تعطیل است، به سیاق سابق فعالیت می‌کند.

تاریخچه ساخت بازار تجریش

قدمت بازار تجریش 70 سال تخمین زده می‌شود، با این وجود کسبه‌ی قدیمی معتقدند این بازار قدمتی بیش از 150 سال دارد. البته سازه‌هایی مانند تکیه‌ی معروف بازار تجریش دارای 220 سال قدمت است و قدیمی‌تر از بخش‌های دیگر به نظر می‌آید.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس
تا حدود 50 سال پیش بازار تجریش کاملا روباز بود و به همین دلیل در فصول سرد سال با بارش برف تعطیل می‌شد و همین امر سبب شد تا مغازه‌داران تصمیم بگیرند یک سقف چوبی برای بازار بسازند و سقف مغازه‌های خود را نیز با تیر چوبی، خشت و گل پوشاندند. سقف‌های آهنی یکپارچه در سال 1352 جایگزین‌ سقف‌های چوبی و حلبی شد. طی سال‌های بعد نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازار را مرمت کرد و با تزئین مغازه‌ها با کتیبه‌های کاشی‌کاری سنتی به آن حال و هوایی سنتی داد.

بازار تجریش کی رونق گرفت؟

محله‌ی تجریش ابتدا به شکل امروزی نبود و از باغ‌ها و خانه‌های ییلاقی بزرگ و چندین روستا تشکیل می‌شد. عشایر و مردم نیز در فصول بهار و تابستان به این منطقه می‌آمدند و از آب‌وهوای مطلوب آن استفاده می‌کردند. پس از اینکه رضاشاه دربند را به‌عنوان ییلاق خود انتخاب کرد، تجریش توسعه‌ی بیشتری یافت و همچنین جاده شمیران تا میدان تجریش و چندین ایستگاه اتوبوس و سواری ساخته شد.
باتوجه‌به افزایش جمعیت در منطقه‌ی تجریش و رفت‌وآمد مردم تهران به این منطقه، برخی افراد شروع به ایجاد غرفه‌هایی در حوالی تکیه‌ی تجریش کردند و به فروش میوه‌های باغ‌های تجریش، ازگل، دارآباد و فرمانیه مشغول شدند.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس
پس از ایجاد غرفه‌های میوه‌فروشی، کم‌کم غرفه‌های کارهای تجاری نیز در کنار آن‌ها مشغول به فعالیت شدند. این غرفه‌ها در ادامه یک تا پنج تومان در ماه اجاره می‌دادند. در گذر زمان بازار تجریش رونق بیشتری گرفت و تعداد حجره‌ها و مشاغل در آن افزایش یافت و انواع مغازه‌های لبنیاتی، قصابی، بقالی، پارچه‌فروشی، آهنگری، عطاری و قهوه‌خانه نیز در این مکان مشغول به فعالیت شدند و این آغاز رونق‌گرفتن این بازار مهم بود.

مراکز خرید اطراف بازار تجریش


مرکز خرید ارگ


مرکز خرید ارگ در میدان تجریش و در خیابان سعدآباد قرار دارد. این مجتمع بزرگ با وجود امکانات متنوعی مانند پردیس سینمایی، رستوران، فودکورت، کافی‌شاپ، شهربازی سرپوشیده‌ی فان‌تایم، پارکینگ 5 طبقه‌ی استاندارد به همراه سیستم کارواش، پله‌برقی‌، آسانسورها و سرویس‌های بهداشتی مجهز یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری و تفریحی در شمال تهران به شمار می‌آید.
انواع برندهای مختلف پوشاک و البسه، طلا و جواهر، کلکسیون آرایشی و بهداشتی، لوازم‌خانگی، عطر و ادکلن و لوازم الکترونیکی در این مرکز خرید وجود دارد و امکان یک خرید آسان و مطمئن را برای خریداران فراهم می‌آورد.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

مرکز خرید قائم


یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید تجریش پاساژ قائم است که یک مجتمع تجاری 6 طبقه با بیش از 700 واحد تجاری‌ست. این مرکز خرید از یک سمت با بازار تجریش و از سوی دیگر با پاساژ رضوی مجاور است. در این پاساژ پرطرفدار انواع پوشاک، لوازم‌خانگی، کیف و کفش، طلا و جواهر با طرح‌ها و رنگ‌ها و مدل‌های بسیار متنوع به فروش می‌رسد. در طبقه‌ی پنجم مرکز خرید قائم نیز چندین رستوران، کافی‌شاپ و بوفه قرار دارد.

مرکز خرید تندیس


مرکز خرید تندیس در میدان تجریش، در ابتدای خیابان دربند قرار دارد و یک مرکز خرید قدیمی در محله‌ی تجریش به شمار می‌آید. انواع مدل‌های لباس‌های مردانه، زنانه، بچگانه، کیف و کفش، مانتو و بدلیجات از برندهای مختلف را می‌توانید در این مجتمع تجاری 4 طبقه مشاهده و خریداری کنید. به‌علاوه این مرکز امکاناتی همچون پارکینگ 4 طبقه و کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های متنوع نیز برای آسایش و رفاه بیشتر خریداران در خود جای داده است.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

رستوران‌های بازار تجریش تهران

رستوران‌ها و فروشگاه‌های اغذیه و خوراکی در بازار تجریش بسیار متنوع‌اند. بسیاری از آن‌ها از قدمت و محبوبیت خاصی برخوردارند. شمرون کباب، آش سید مهدی، رستوران فلوت، کباب ناب، رستوران باغچه و رستوران اردک آبی تعدادی از این رستوران‌های محبوب و معروف‌اند. همچنین خوردن تنقلات مختلفی که در این بازار به فروش می‌رسد مانند آش، جگر، کله‌پاچه، حلیم، لبو و باقالی و همچنین لواشک‌ها و ترشیجات عمه لیلا، گزهای پسته‌ای خشکبار داریوش و بستنی اکبر مشتی، گردش شما در این بازار جذاب را تکمیل خواهد کرد!
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

تکیه بزرگ بازار تجریش تهران

تکیه‌ی بزرگ بازار تجریش قدمتی بالغ بر 200 سال دارد و یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های شهر تهران به شمار می‌آید. این تکیه در بیست و پنجم مهرماه سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در حال حاضر به یک بازار میوه و تره‌بار بزرگ در بازار تجریش تبدیل شده که حال و هوایی دوست‌داشتنی دارد. این تکیه قدیمی در ایام محرم برای عزاداری مورداستفاده قرار می‌گیرید و مراسم‌هایی همچون تعزیه در آن برگزار می‌شود. مراسم تعزیه‌خوانی در تکیه بزرگ تجریش به‌عنوان میراث معنوی در ششمین اجلاس مشورتی عالی ثبت کشور به ثبت رسید.
معماری این تکیه بسیار زیبا و قابل‌توجه است. این تکیه دارای یک فضای میانی است و ساختمانی دوطبقه نیز در اطراف آن قرار دارد. در بخش غربی تکیه یک مغازه بسیار بزرگ با ارتفاعی بلند قرار گرفته که به آن شاه‌نشین می‌گویند و از تمام غرفه‌ها و حجره‌های دیگر بزرگ‌تر است. در قسمت شمالی تکیه بزرگ تجریش 5 باب مغازه و در ضلع‌های جنوبی و شرقی آن 4 باب مغازه وجود دارد و طبقه‌ی بالای این تکیه نیز در ایام محرم تبدیل به یک هیات عزاداری می‌شود. این طبقه در باقی ایام سال برای کارهای تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس
داستان ساخت تکیه بزرگ تجریش به این صورت است که در اوایل قرن 12 هجری شمسی تعدادی از باغداران و روستاییان ساکن محله‌ی تجریش تصمیم گرفتند که یک محل مناسب برای تجمع عزاداران حسینی و برگزاری مراسمات مذهبی در ماه محرم در این منطقه بسازند. تا پیش از آن مردم در مسجد گردهمایی‌های مذهبی داشتند و یا در خانه‌های خود از عزاداران پذیرایی می‌کردند، اما باتوجه‌به افزایش و رشد جمعیت در این منطقه دیگر این روش پاسخگو نبود و نیاز به محل بزرگ‌تری برای برگزاری مراسمات مذهبی وجود داشت و در نتیجه تکیه بزرگ تجریش در سال 1176 افتتاح شد.
در ابتدا این تکیه مسقف نبود اما پس از مدتی به علت بارش‌های فراوان در این منطقه تصمیم بر این شد تا محوطه‌ی میانی 600 مترمربعی تکیه مسقف گردد. در گذشته سقف این تکیه با ستون‌های چوبی مهار شده بود اما در گذر زمان این ستون‌ها جای خودشان را به ستون‌های فلزی دادند.
در سال 1366 هجری شمسی سیل مهیبی در این منطقه آمد و به بخش‌های زیادی از بازار تجریش و تکیه‌ی بزرگ تجریش آسیب زد. با این وجود خوشبختانه سقف و تاق‌نماهای این تکیه سالم ماندند و در ادامه نیز تکیه با همت مردم و کسبه‌ی بازار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و دوباره برپا شد و تا به امروز نیز در ماه محرم پذیرای عزاداران حسینی است.

جاهای دیدنی نزدیک به بازار تجریش


بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

امامزاده صالح


در کوچه‌ی خواجه نوری بازار تجریش تهران، امامزاده صالح تهران قرار گرفته است. بنای اولیه‌ی این امامزاده‌ی تاریخی در سال 700 قمری ساخته شده است و مسجد امامزاده صالح تهران که امروزه یک مرکز معنوی مهم در اطراف بازار تجریش است، در سال 1352 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

کاخ سعدآباد


در فاصله‌ی 3 کیلومتری از بازار تجریش، در خیابان دربند مجموعه‌ی تاریخی و فرهنگی سعدآباد قرار گرفته است. این مجموعه که در گذشته شامل 18 کاخ بوده است، امروزه تغییر کاربری پیدا کرده و تعدادی از آن‌ها به موزه‌ها‌یی غنی از تاریخ معاصر ایران تبدیل شده است و برخی دیگر نیز به امور اداری یا نهاد ریاست‌جمهوری تعلق دارد. همه‌روزه از ساعت 9 تا 19 می‌توانید از این مجموعه دیدن کنید.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

کاخ نیاوران


کاخ نیاوران در منطقه‌ی شمیرانات تهران قرار گرفته است. این کاخ در گذشته به‌عنوان ییلاق محمدرضا شاه پهلوی مورداستفاده قرار می‌گرفته است. امروزه این کاخ به موزه تبدیل شده و بازدید از آن در فصول بهار و تابستان از ساعت 9 تا 19 و در فصل‌های پاییز و زمستان از ساعت 8 تا 17 امکان‌پذیر است. از طریق خیابان باهنر می‌توانید خود را به این باغ برسانید. پارک نیاوران نیز در قسمت جنوبی این کاخ قرار دارد.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

باغ فردوس و موزه سینما


باغ فردوس در نزدیکی بازار تجریش تهران یکی از آثار باقی‌مانده از دوره‌ی قاجار و پادشاهی محمدشاه است که به ثبت ملی نیز رسیده است. باغ فردوس تهران در سال 1381 به موزه سینما تبدیل شد. این موزه‌ی جذاب و غنی از بخش‌های مختلفی همچون تالار آغازگران، تالار معاصران، تالار نام‌آوران، بخش سینمای کودک و نوجوان، بخش سینمای دفاع مقدس، تماشاخانه، بخش صدا و دوبله، خانه فرهاد و اتاق علی حاتمی تشکیل شده است.

راه های دسترسی به بازار تجریش تهران

خوشبختانه راه‌های رسیدن به بازار تجریش تهران بسیار متنوع است و شما می‌توانید با اتومبیل شخصی، مترو، تاکسی، اتوبوس و بی‌آرتی خود را به این بازار برسانید.
مترو: ایستگاه پایانی خط 1 و یا خط قرمز، ایستگاه تجریش است که یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های متروی تهران به شمار می‌آید. ایستگاه متروی تجریش تا بازار تجریش تنها چند قدم فاصله دارد.
تاکسی: در اغلب پایانه‌های تاکسی‌رانی شهر تهران می‌توانید سوار تاکسی‌های میدان قدس و یا میدان تجریش شوید و بدین‌طریق خود را به بازار تجریش برسانید.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس
اتوبوس: شما می‌توانید از اتوبوس‌های BRT و یا اتوبوس‌های خطی برای رسیدن به میدان تجریش و رفتن به بازار تجریش استفاده کنید. خط اتوبوس BRT راه‌آهن - تجریش در ایستگاه پایانی به میدان تجریش می‌رسد و در میانه‌ی راه نیز از ایستگاه‌های متعددی می‌گذرد. اتوبوس‌های خطی خط میدان رسالت - میدان قدس نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به بازار تجریش هستند.
خودرو شخصی: برای رفتن به بازار تجریش با اتومبیل شخصی می‌توانید خود را از خیابان ولیعصر یا یکی از خیابان‌های شریعتی، نیاوران و زعفرانیه به میدان تجریش و یا قدس برسانید و برای پارک‌کردن خودروتان نیز از پارکینگ‌های اطراف استفاده کنید.
بازار تجریش تهران؛ معرفی کامل + آدرس و عکس

بهترین زمان بازدید از بازار تجریش

بهترین زمان برای بازدید از بازار تجریش، به هدف شما از بازارگردی بستگی دارد. برای مثال اگر هدف شما خرید است، روزهای وسط هفته که بازار خلوت‌تر است زمان مناسب‌تری است. اما اگر هدفتان لذت بردن از حال و هوای این بازار کهن است، مناسبت‌های خاص و روزهای تعطیل، گزینه‌ی بهتری برای شما خواهد بود.

کلام آخر

گشت‌وگذار در بازار تجریش تهران حال و هوای خاص خود را دارد. علاوه بر اجناس و مغازه‌های متنوعی که در بازار تجریش وجود دارد، وجود رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های معروف و قدیمی و همچنین فضای سنتی و جذاب آن باعث شده تا این بازار یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی شهر تهران باشد. بازدید از بازار رنگارنگ تجریش چه قصد خرید داشته باشید و چه به فکر خرید نباشید، برای شما یک تجربه‎‌ی جذاب خواهد بود. در این نوشته به طور کامل درباره‌ی زیبایی‌های این بازار و اطراف آن، نحوه‌ی دسترسی به بازار و همچنین مغازه‌های آن توضیح دادیم.

سؤالات متداول


بازار تجریش جمعه ها باز است؟


بازار تجریش در روزهای جمعه نیز مانند باقی روزهای هفته از 9 صبح تا 10 شب باز است.

خرید آنلاین از بازار تجریش امکان پذیر است؟


برخی از فروشگاه‌های این بازار امکان خرید آنلاین را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند.

قیمت‌ها در بازار تجریش به چه صورت‌اند؟


قیمت‌ها در بازارهای تجریش بسیار متنوع است اما می‌توان گفت باتوجه‌به اینکه بسیاری از مغازه‌داران این بازار عمده‌فروش هستند، بسیاری از اجناس با قیمت‌های مناسب در بازار به فروش می‌رسند.

ساعت کار بازار تجریش چطوری است؟


ساعت کار بازار تجریش هرروزه از ساعت 9 تا 22 است.

چطور به بازار تجریش برویم؟


دسترسی به بازار تجریش از طریق مترو، اتوبوس خطی، اتوبوس BRT و خودروی شخصی امکان‌پذیر است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است