search
menu

خانه دکتر عدل تهران؛ پدر جراحی ایران

[ پنهان کردن ]
دکتر عدل که بود؟
تاریخچه خانه دکتر عدل
معماری خانه دکتر عدل
ناگفته هایی از خانه دکتر عدل
هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از خانه دکتر عدل
بهترین فصل بازدید از خانه دکتر عدل چه زمانی است؟
چگونه به خانه دکتر عدل برویم؟
در نزدیکی خانه دکتر عدل چه جاهای دیدنی دیگری می توان بادید کرد؟
چه رستوران و غذاخوری هایی نزدیک به خانه دکتر عدل وجود دارند؟

دکتر عدل که بود؟


پروفسور دکتر یحیی عدل در سال ۱۲۸۷ در شهر تبریز چشم به جهان گشود. یوسف خان مکرم الملک پدر یحیی عدل برای مدتی نایب الایاله آذربایجان بود. یحیی عدل تحصیلات دوره متوسطه را در در رشته های ریاضی و فلسفه در پاریس ادامه داد و به پایان رساند. مدت ها بعد از تحصیل در دانشکده ریاضی، با تشویق عمویش و علاقه خود به دانشکده پزشکی پاریش وارد شد. او موفق شد در رشته ارولوژی و جراحی عمومی تحصیلاتش را به پایان برساند و پس از این که به ایران بازگشت در دانشکده پزشکی مشغول به کار شد. وی در دانشگاه به عنوان استاد جراحی فعالیت می کرد و "پدر جراحی ایران" لقب گرفته بود.
یکی از بزرگ ترین هنرهای دکتر عدل شجاعت بخشیدن به جراحان و تشویق آن ها برای روی آوردن به جراحی بود. از جمله مواردی که به شهرت و محبوبیت دکتر عدل افزودند، شامل تکنیک های جدید و پیدایش آنتی بیوتیک ها بودند که توسط وی با موفقیت انجام گرفته بود.
خانه دکتر عدل تهران؛ پدر جراحی ایران

تاریخچه خانه دکتر عدل


خانه پروفسور دکتر عدل در سال تهران، خیابان ولیعصر در سال ۱۳۱۰ توسط معمار روسی مقابل کاخ مرمرساخته شده بود. این خانه به دلیل معماری زیبا و متعلق بودن به پدر جراحی ایران در تاریخ ۱۱ مرداد سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۸۱ به ثبت آثار ملی ایران درآمد و هم اکنون در مالکیت دولت قرار داشته و به عنوان ساختمان پژوهشکده هنر (وابسته به فرهنگستان هنر) مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو خریداران بلیط هواپیما تهران از این خانه تاریخی دیدن می‌کنند.

معماری خانه دکتر عدل


خانه دکتر عدل ۲۷۰۰ متر مربع مساحت دارد و زیربنای آن ۱۰۰۰ متر مربع می باشد. خانه دکتر عدل دارای یک طبقه ساختمان اعیانی به همراه زیرزمین بوده و نیز یک آپارتمان سرایدار و سنمای خانگی دارد. نقشه و طح خانه دکتر عدل از نوع روسی می باشد و دارای ۳ ورودی و بخش های خصوصی چون محل بیتوته مهمان، پذیرایی، مطب، منزل خدمه، سرایدار و راننده است. در سطوح داخلی ساختمان بنای خانه از گچ ساده استفاده شده و سقف ها نیز دارای گچبری هستند. کاشی های خشتی منقوش از تزئینات زیبایی هستند که در بخش شرقی بنا در ازاره دیوار به کار رفته اند. در نمای خارجی ساختمان خانه دکتر عدل نیز از گچ و آجر سفید استفاده شده و بخش رخ بام نیز با گچبری مزین شده است.
خانه دکتر عدل تهران؛ پدر جراحی ایران

ناگفته هایی از خانه دکتر عدل


خانه دکتر عدل، متعلق به فردی است که خدمت بسیار بزرگی به صنعت پزشکی ایران و مردم ایران و جهارن کرده است. دکتر عدلی کسی بود که دستور می داد هیچ بیماری نباید به دلیل نبودن تخت کافی در بیمارستان معطل گردد و از پذیرشش امتناع گردد. به همین سبب، بیمارستان سینا مرکز اورژانس پایتخت قرار گرفت و به دنبال آن یک واحد انتقال خون تاسیس گردید. به دلیل این که در آن زمان مردم از انتقال خون واهمه و اکراه داشتند، از کسانی که گروه خونی O داشتند، خون خریداری می شد. دکتر عدل کسی بود که اولین بار نخستین دوره آسیستانتی را که امروزه رزیدنتی می گویند، برنامه ریزی کرد و هر سال ۴ نفر آسیستانت (رزیدنت) برای جراحی در بیمارستان سینا پذرفته می شدند.
وی تابستان ها را به پاریس سفر می کرد و روش ها و تکنیک های نوین جراحی را با خود به ارمغان می آورد. همچنین، با هزینه خود لوازم جراحی جدید و پیشرفته خریداری کرده و به بیمارستان اهدا می نمود. وی استاد جراحی به روش های نوین و در تمامی زمینه های جراحی عمومی، قلب، ریه، مغز و استخوان، مغز و اعصاب و غیره بود و جراحان بسیاری را تعلیم می داد. وی علاوه بر این که عضو آکادمی جراحی پاریس بود، مدال ها و نشان های علمی زیادی از دولت های خارجی و ایران دریافت کرده بود. وی با استخدام متخصصان بیهوشی از خارج (دکتربوله) بیهوشی به روش نوین را راه انداری کرد و بدین گونه بسیاری از عمل جراحی های ناممکن را امکان پذیر کرد.
سرم های تزریقی که امروزه مصرف می شوند، به دستور دکتر عدل به صورت غیر تب زا در انستیتو پاستور تهیه گردیدند. وی در کنار ابداعات علمی و جراحی و سرم آپایروژن، استاد نمونه و بارز در تعلیم نکات اخلاقی بود. دکتر عدل بسیار باگذشت، باهوش و نابغه بود و اعتبار علمی و اجتماعی مخصوصی در جامعه ایران و خارج از کشور داشت. او توانست تا سن ۹۳ سالگی جراحی های بسیار بزرگ و مشکل را بدون ناراحتی دید و لرزش دست انجام دهد و به افراد زیادی زندگی ببخشد.
پروفسور دکتر عدل سرانجام در سن ۹۴ سالگی، با بیش از ۷۰ سال سابقه در جراحی و آموزش شاگردان بی شمار، در ۱۴ بهمن سال ۱۳۸۱ دار فانی را وداع گفت و با مراسم تشییع ک نظیر به خاک سپرده شد.
خانه دکتر عدل تهران؛ پدر جراحی ایران

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از خانه دکتر عدل


زمان بازدید از خانه پروفسور دکتر عدل متغیر است و در زمان های مختلف سال ساعات کاری آن تغییر می کند. همچنین، بازدید از این خانه به دلیل متعلق بودن آن به فرهنگستان هنر برای عموم امکان پذیر نیست و دارای شرایطی است. بنابراین، توصیه می کنیم حتما قبل از مراجعه به خانه دکتر عدل تماس حال فرمایید و اطلاعات لازم در خصوص هزینه و زمان بازدید خانه دکتر عدل کسب کنید.

بهترین فصل بازدید از خانه دکتر عدل چه زمانی است؟


برای بازدید از خانه دکتر عدل در هر فصلی از سال می توانید مراجعه کنید، اما اگر دوست دارید عکس های زیبا و هنری بگیرید، بهتر است در بهار و تابستان و اوایل پاییز که بیعت و منظره حیاط خانه بسیار دل انگیز و تماشایی است مراجعه کنید.

چگونه به خانه دکتر عدل برویم؟


خانه پروفسور دکتر عدل در خیابان ولیعصر تهران، روبروی کاخ مرمر، پلاک ۴ و ۶ واقع شده است.

در نزدیکی خانه دکتر عدل چه جاهای دیدنی دیگری می توان بادید کرد؟


فاصله خانه دکتر عدل از:
کاخ مرمر: ۱۱۰ متر (۱ دقیقه پیاده روی)
موزه ملی قرآن کریم: ۱۷۰ متر (۲ دقیقه پیاده روی)
موزه مقدم: ۴۵۰ متر (۵ دقیقه پیاده روی)
موزه آبگینه : ۱.۹ کیلومتر (۹ دقیقه با ماشین)
پارک شهر: ۲ کیلومتر (۸ دقیقه با ماشین)
موزه جواهرات ملی ایران: ۲.۸ کیلومتر (۱۰ دقیقه با ماشین)
موزه ملی ایران: ۳.۴ کیلومتر (۹ دقیقه با ماشین)

چه هتل هایی در نزدیکی خانه دکتر عدل وجود دارند؟
فاصله خانه دکتر عدل از:
هتل گلستان: ۱ کیلومتر
هتل رودکی: ۱.۲ کیلومتر
هتل آپارتمان ۴ ستاره رازی: ۱.۶ کیلومتر
هتل پرشین: ۲.۲ کیلومتر
هتل ۴ ستاره بزرگ فردوسی: ۲.۶ کیلومتر

چه رستوران و غذاخوری هایی نزدیک به خانه دکتر عدل وجود دارند؟


فاصله خانه دکتر عدل از:
فست فود کاکتوس طلایی: ۱ کیلومتر
سفره خانه حافظیه: ۱.۲ کیلومتر
رستوران ایرانیان: ۱.۴ کیلومتر
رستوران ناهارخوران جمهوری: ۱.۴ کیلومتر
رستوران فریدون: ۱.۶ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است