search
menu

سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

سد لتیان یکی از جاذبه‌های مهم اطراف شهر تهران است که بسیاری از ساکنین این کلان‌شهر شلوغ را برای گردش‌های یک‌روزه به سمت خود می‌کشاند. وجود آب‌وهوای خنک کوهستانی، طبیعت سرسبز، مناظر زیبا و همچنین امکانات رفاهی و دیدنی‌های متنوع در اطراف این سد، همگی از مواردی هستند که گردشگران را به این منطقه جذب می‌کنند. چه قصد ماهیگیری و قایق‌سواری داشته باشید و چه بخواهید به پیاده‌روی، کوهنوردی طبیعت‌گردی بپردازید، این منطقه یک گزینه‌ی ایده‌آل برای شما خواهد بود.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

سد لتیان کجاست؟

در پاسخ به سؤال سد لتیان کجاست می‌توان گفت در منطقه لواسان کوچک قرار گرفته است و در مجاورت شهر ییلاقی لواسان قرار دارد. این سد نزدیک‌ترین سد به شهر تهران است. از نظر جغرافیایی نیز سد لتیان در دره‌ای که با کوه جنگل محصور شده، واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی جذاب باعث شده تا آب‌وهوایی مطبوع و مناظری زیبا در اطراف این سد وجود داشته باشد و سد لتیان به یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های اهالی تهران تبدیل شود. این منطقه در فاصله‌ی 35 کیلومتری از شمال شرق پایتخت قرار گرفته است.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس
درواقع سد لتیان در 5 کیلومتری شمال جاجرود و جنوب شهر لواسان واقع است. سد لتیان در محل تلاقی رود جاجرود و برگ جهان ساخته شده و در میان کوه‌های جاجرود، بندک و آلون قرار دارد. سد لتیان از رودخانه‌ی جاجرود که در 30 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد و از شمال غرب به طرف جنوب شرق جاری است، تغذیه می‌شود. این رودخانه از کوه‌های کلون بستک در شمال روستای دربندسر سرچشمه می‌گیرد و شعبه‌های فشم میگون، دماوند و آهار نیز به این رود می‌ریزند. کناره‌های این رود محل مناسبی برای گردش و پیک‌نیک است اما امکان ورود به آن برای همگان وجود ندارد و نیاز به هماهنگی‌های قبلی دارد.
این سازه بتنی که یک شاهکار معماری است، با وجود این‌همه جاذبه‌های طبیعی یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران و اطراف آن و یک محل بسیار مناسب برای گردش و تفرج به شمار می‌آید. برای سفر به این منطقه از تهران کافی است حدود 1 ساعت و 10 دقیقه رانندگی کنید و از اتوبان بابایی، جاده تهران‌پارس و دماوند به سمت جاجرود بروید.
آدرس سد لتیان: جنوب لواسان، فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تهران، ۵ کیلومتری بخش جاجرود
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

تاریخچه سد لتیان

ساخت سد لتیان تاریخچه‌ای طولانی دارد. مطالعات برای تأسیس این سد از سال 1338 آغاز و فاز عملیاتی آن 4 سال بعد یعنی از سال 1342 شروع شد و در نهایت نیز سد لتیان در سال 1346 افتتاح شد. این سد از دو بخش بتونی و خشکه چین تشکیل شده است و سد تنظیمی نیز در دره‌ای به فاصله‌ی 1 کیلومتر از سد اصلی ساخته شده است.
سد لتیان تا پیش از انقلاب سد «فرحناز» نام داشته و در آبیاری مزارع اطراف تهران نقش پررنگی ایفا می‌کرده است. نام این سد پس از پیروزی انقلاب به «لتیان» که نام نزدیک‌ترین روستا به دیواره سد از دهستان کوچک بود تغییر یافت. ساکنان این روستا با ساخت سد لتیان به علت زیر آب رفتن زمین روستا، زمین‌های خود را به دولت فروختند.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس
سد لتیان از منابع اصلی تأمین آب شرب در شهر تهران است. این سد دارای مساحتی به اندازه‌ی 330 هکتار است و 290 میلیون مترمکعب آب را برای تصفیه‌خانه‌ی تهرانپارس تأمین می‌کند. عمق سد لتیان 99 متر است و عرض و ارتفاع آن به ترتیب 450 متر و 107 متر است. سد لتیان در سال‌های ابتدایی تأسیسش زیر نظر وزارت آب و برق بوده و این سازمان نقش مهمی در ساخت، نگهداری و جلوگیری از ریزش کوه اطراف آن داشته است.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس
آب دریاچه سد لتیان در ابتدا برای مصارف کشاورزی دشت ورامین و همچنین تولید برق استفاده می‌شد؛ اما از سال 1367 به بعد برای توسعه منابع آب شرب شهر تهران نیز مورداستفاده قرار گرفت. امروزه سد لتیان به محل دفع فاضلاب منطقه رودبار قصران نیز تبدیل شده؛ ولی اجرای طرح سیستمی فاضلاب شهری در لواسان از ورود فاضلاب به سد جلوگیری کرده است.
ساخت این سد باعث ایجاد دریاچه سد لتیان نیز شده که از علل اصلی سفر گردشگران به این منطقه همین دریاچه و امکان ماهیگیری و قایق‌سواری در آن و گردش و تفریح در جاهای تفریحی سد لتیان مانند پارک جنگلی تلو و پارک جنگلی سد لتیان است که در ادامه بیشتر درمورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

هدف ساخت سد لتیان لواسان

سد لتیان یکی از سدهای مخزنی است که در دهه چهل تأسیس شد. به طور خلاصه می‌توان گفت هدف از ساخت سد لتیان تأمین آب آشامیدنی، تأمین روشنایی و تقویت آب اراضی کشاورزی و همچنین ایجاد یک منطقه‌ی طبیعی تفریحی است. تأمین آب شرب برای ساکنین پایتخت اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل سدهای مختلفی در اطراف شهر تهران به این منظور ساخته شده‌اند. همانطور که گفتیم یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده‌ی سد لتیان نیز همین مورد است.
سد لتیان توانایی تأمین 290 میلیون متر مکعب آب شرب ضروری مردم تهران را دارد که این آب از طریق تونلی به اندازه‌ی 5.9 کیلومتر به تصفیه‌خانه تهرانپارس می‌رسد. البته این مقدار به مرور زمان تغییر کرده است و امروزه با توجه به اینکه به سالانه به طور متوسط 140 میلیون متر مکعب آب سد لار به مخزن اصلی سد لتیان می‌ریزد، حجم آب انتقالی از سد لتیان از 290 میلیون مترمکعب به 410 میلیون متر مکعب رسیده است.
سد لتیان همچنین نقش مهمی در آبیاری زمین‎ها، مزارع و دشت‌های ورامین دارد و گفته می‌شود سالانه 160 میلیون مترمکعب از آب این سد برای این مورداستفاده می‌شود. کاربرد دیگر این سد نیز تولید برق از منابع آبی برای شبکه سراسری کشور است. سد لتیان قابلیت تولید سالانه 70 هزار مگاوات ساعت انرژی برقی-آبی برای شبکه‌های سراسری دارد و بخشی از برق موردنیاز برای بخش‌های مختلف مانند روشنایی شهرها، روستاها و کارخانجات از این طریق تأمین می‌شود.

تفریحات سد لتیان

سد لتیان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران بوده و برای تفریح یک روزه در اطراف تهران ایده‌آل است؛ در اطراف این سد می‌توان فعالیت‌های تفریحی زیادی را تجربه کرد؛ از جمله:
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

ماهیگیری در دریاچه سد لتیان


ماهیگیری یکی از مهم‌ترین تفریحاتی است که گردشگران را به این منطقه می‌کشاند. شما برای ماهیگیری در دریاچه سد لتیان می‌توانید کنار این دریاچه بایستید و به ماهیگیری مشغول شوید و یا با قایق به میانه‌ی آب‌های دریاچه بروید و از آنجا به ماهیگیری بپردازید. نزدیکی این منطقه به شهر تهران در کنار طبیعت زیبای آن، آن را به یک محل مناسب و ایده‌آل برای ماهیگیری تبدیل کرده است. بهترین ساعت روز برای این تفریح جذاب صبح و بعدازظهر است.
در دریاچه سد لتیان ماهی‌های متنوعی همچون ماهی سفید رودخانه‌ای، اسلک، کپور کراس و ماهی زردپر وجود دارند تا چند سال پیش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمانی نیز به‌وفور در این دریاچه وجود داشت اما امروزه به‌ندرت توسط ماهیگیران حرفه‌ای دیده می‌شود.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

پیک‌نیک


آب و هوای سد لتیان، طبیعت سرسبز آن و امکانات متنوع اطراف آن باعث شده تا این منطقه، محل بسیار مناسبی برای پیک‌نیک باشد. بسیاری از افراد در ایام تعطیل برای یک سفر یک‌روزه اطراف تهران، این محل را انتخاب می‌کنند. برخی مسافران نیز به‌جای استقرار در محوطه‌ی اطراف سد، کنار رودخانه‌های منتهی به دریاچه سد لتیان اتراق می‌کنند. اگر قصد پیک‌نیک در اطراف این سد را دارید به نکات ایمنی نیز توجه کنید، زیرا همانطور که گفتیم عمق سد لتیان 99 متر است.
چادرزدن در اطراف سد رایگان و آزاد است اما اگر دوست دارید از امکانات بیشتری استفاده کنید می‌توانید به پارک جنگلی تلو و یا پارک جنگلی سد لتیان بروید. این پارک‌های جنگلی امکانات متنوعی همچون آلاچیق، صندلی، منقل، سرویس بهداشتی، بوفه و کافه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

طبیعت‌گردی و عکاسی


اگر به دنبال یک لوکیشن خوب و مناسب برای عکاسی می‌گردید، طبیعت اطراف سد لتیان این مکان را به طور رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. دریچه‌ی سد لتیان در هر فصلی زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و به همین دلیل در هر زمانی که به این منطقه سفر کنید می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری بگیرید. در بهار از طبیعت سرسبز، در پاییز از منظره‌ی رنگارنگ و در زمستان از سفیدی مجذوب‌کننده‌اش عکاسی کنید و خاطرات خود را ثبت کنید.
فراموش نکنید که این منطقه برای طبیعت‌گردی نیز بسیار مناسب است. روستاها و ارتفاعات اطراف این سد و دریاچه‌ی آن گزینه‌های مناسبی برای پیاده‌روی و کوهنوردی هستند. کوهنوردان می‌توانند به تپه‌ها و کوه‌های نزدیک بروند و منظره‌ی زیبای منطقه را از این زاویه نیز نگاه کنند. پیاده‌روی در باغ‌های سرسبز روستاهای اطراف نیز برای طبیعت‌گردان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

قایق‌سواری


همانطور که اشاره کردیم با ساخت این سد، دریاچه‌ای زیبا با عمق مناسب برای قایق‌سواری در این منطقه ایجاد شده است. برای یک تفریح هیجان‌انگیز در دریاچه سد لتیان کافی است از قایق‌هایی که ساکنان محلی برای گردش در آب‌های دریاچه پشت سد اجاره می‌دهند استفاده کنید و با قایق‌سواری در آب‌های خروشان دریاچه این سد و استفاده از منظره و آب و هوای سد لتیان، گردش خود را لذت‌بخش‌تر از همیشه کنید. ایستگاه‌های اسکی روی آب نیز زیر نظر نیروی هوایی و شهرداری لواسان در کنار این دریاچه قرار دارند و گردشگران می‌توانند از این تفریح هیجان‌انگیز نیز در این منطقه لذت ببرند.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

دیدنی های اطراف سد لتیان لواسان

اگر به سد لتیان رفتید، بد نیست سری هم به جاهای دیدنی اطراف سد بزنید:

کاخ شاه در سد لتیان


یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی اطراف سد لتیان کاخ مجللی به نام کاخ شاه است که در دوران پهلوی یک مکان مهم برای تفریح و گردش خانواده‌ی شاهنشاهی بوده و امروزه نیز محل میزبانی از افراد مهم و سرشناس است. این جاذبه‌ی خاص و زیبا در میان انبوهی از درختان قرار گرفته و دارای اهمیت و زیبایی ویژه‌ای است.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

آبشار و روستای کمرد


در اطراف سد لتیان و در 20 کیلومتری جاده رودهن آبشار زیبای کمرد در کنار روستایی به همین نام قرار گرفته است. این آبشار در منطقه‌ای سرسبز و زیبا قرار گرفته و اطراف آن را درختان تنومندی فراگرفته‌اند. این فضای سرسبز، خنک، زیبا و دل‌انگیز برای گشت‌وگذار بسیار ایده‌آل است. غار کوچک چهل‌دختر با مساحت 10 متر مربع، در پشت آبشار نیز از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌آید. این فضای خنک و زیبا مکانی مناسب برای گردش در یک روز تابستانی است.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس
اما این آبشار در کجا واقع شده است؟ آبشار کمرد در روستای کمرد در بخش جاجرود و در فاصله 25 کیلومتری از تهران، در مسیر جاده آبعلی قرار گرفته است. این روستای کوهستانی یک منطقه‌ی ییلاقی در ایام تابستان است. برای رسیدن به این آبشار نیاز به حدود 10 دقیقه پیاده‌روی است. پس از ده دقیقه به منطقه‌ای پوشیده از درختان نارون، چنار و زرشک کوهی خواهید رسید که در میان آن آبشار کمرد با ارتفاع 20 متر جریان دارد.
البته روستای کمرد جاذبه‌های دیگری همچون امامزاده طیب‌ابن‌طاهر در قسمت شرقی و امامزاده دوبرادران در کنار چشمه کوچک دوبرادران نیز دارد. برای رفتن به این روستا کافی است وارد جاده تهران به سمت هراز شوید و پس از طی کردن 20 کیلومتر با عبور از پل رودخانه جاجرود، وارد جاده‌ی فرعی‌ای که در انتها شما را به روستای کمرد می‌رساند، شوید.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو که با نام غزال نیز شناخته می‌شود در نزدیکی دریاچه سد لتیان و در کیلومتر 5 جاده تلو قرار گرفته است. این پارک با مساحتی حدود 10 میلیون متر مربع، چهارمین پارک جنگلی بزرگ اطراف تهران به شمار می‌آید و خدمات رفاهی متنوعی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.
این پارک جنگلی پوشش گیاهی متنوعی دارد که شامل درختان سوزنی‌برگ، سرو خمره‌ای، سنجد، ارغوان، بادام‌کوهی، کاج، نارون و زبان‌گنجشک می‌شود. پارک جنگلی تلو زیستگاه حیواناتی همچون خرگوش، لاک‌پشت، شغال، کبک و روباه و همچنین پرندگان بسیاری است. کاشت درختان در این منطقه از اوایل دهه 80 شروع شده و پوشش گیاهی آن به روش آبیاری قطره‎ای از آب سد لتیان انجام می‌شود.

این پارک جنگلی امکانات رفاهی متنوعی نیز دارد که از آن‌ها می‌توان به زمین‌بازی مخصوص کودکان، آلاچیق، فوتبال‌دستی، زمین والیبال، سطل زباله، نمازخانه، سرویس بهداشتی، ترامپولین و منقل‌های کباب اشاره کرد. همچنین مسیر یک‌طرفه‌ای دورتادور این منطقه کشیده شده است که امکان دسترسی آسان را برای همگان فراهم می‌کند. به این نکته نیز توجه کنید که اگر قصد پیک‌نیک در پارک جنگلی تلو را دارید، انواع خوراکی‌های موردنیازتان را با خود ببرید زیرا در این پارک بوفه‌ای برای فروش اغذیه وجود ندارد. پارک جنگلی تلو هر روز از 6 صبح تا 7 شب برای استفاده گردشگران باز است.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

پارک جنگلی سد لتیان


پارک جنگلی سد لتیان با وسعت 1000 هکتار در جنوب این سد قرار گرفته است. این منطقه‌ی سرسبز و ییلاقی تنها 10 کیلومتر با تهران فاصله دارد و با نیم ساعت رانندگی می‌توان به این پارک رسید. پارک جنگلی سد لتیان از شمال به سد و از جنوب به بزرگراه شهید بابایی می‌رسد. پوشش گیاهی این منطقه سرسبز شامل درختان سرو، بلوط، افرا، چنار، کاج و اقاقیا می‌شود. این پارک جنگلی دارای امکانات رفاهی مانند آلاچیق، سفره‌خانه سنتی، رستوران، کافی‌شاپ، محل استراحت، نیمکت، نمازخانه، پارکینگ، سرویس بهداشتی، بوفه، منقل و سطل زباله برای استفاده‌ی گردشگران است.

علاوه بر این موارد، دشت هویج افجه لواسان نیز در نزدیکی سد قرار دارد که برای یک ییلاق باصفا محلی عالی است.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

راه های دسترسی به سد لتیان لواسان

دو مسیر اصلی برای رسیدن به سد لتیان از تهران وجود دارد. در مسیر اول کافی است از تهرانپارس و جاده دماوند به سمت جاجرود بروید و بعد از رسیدن به پل جاجرود جاده‌ی شمالی را که با رود جاجرود موازی است ادامه دهید و سپس بعد از طی کردن 5 کیلومتر در جاده به ورودی سد لتیان خواهید رسید. در مسیر دوم باید از شمال شرق تهران و از اتوبان بابایی به سمت لواسان حرکت کنید و سپس بعد از لواسان بزرگ مسیرتان را به سمت جنوب شرقی ادامه دهید تا به سد لتیان برسید.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

آب و هوای سد لتیان و بهترین زمان برای بازدید از سد

سد لتیان در منطقه‌ای سرد و کوهستانی قرار دارد و به همین دلیل از اواسط پاییز تا اوایل بهار بارش در این منطقه زیاد است و دمای هوا نیز بسیار پایین است. به همین دلیل این فصول برای بازدید از آن مناسب نیستند. بهترین زمان برای گردش در این منطقه‌ی زیبا، فصل بهار و تابستان است. در فصل بهار اطراف دریاچه بسیار سرسبز و زیباست و عمق دریاچه سد لتیان نیز به بیشترین میزان خود، یعنی 99 متر می‌رسد. در فصل تابستان نیز فرار از آب‌وهوای گرم تهران و پناه‌آوردن به این منطقه‌ی خنک و زیبا بسیار مطلوب و لذت‌بخش خواهد بود.
سد لتیان کجاست؟ معرفی کامل + عکس

اقامت در اطراف سد لتیان

اگر قصد دارید در اطراف سد لتیان اقامت بگزینید، گزینه‌های مختلفی پیش رو دارید. یکی از این گزینه‌ها این است که در اطراف سد و یا در حاشیه‌ی روستای نیکنام‌ده چادر برپا کنید و از کمپ در این منطقه‌ی زیبا لذت ببرید. گزینه‌ی دیگر اجاره‌ی ویلا یا خانه‌های محلی در جاجرود یا روستاهای اطراف است. اما اگر قصد دارید یک اقامت راحت با امکانات کامل داشته باشید می‌توانید با رزرو اتاق در هتل‌هایی مانند هتل بلوط، هتل دیاموند، هتل آپارتمان جم، هتل شهر، هتل هما، هتل استقلال، هتل ویستریا و هتل پاریز، یک شب به‌یادماندنی را تجربه کنید.

کلام آخر

تنها دیدن عکس سد لتیان کافی است تا مجذوب منظره‌ی زیبای آن شوید و بخواهید گشت‌وگذار در این منطقه را تجربه کنید. آب و هوای مطلوب و ییلاقی این منطقه در کنار نزدیکی آن به شهر تهران باعث شده تا مکان بسیار مناسبی برای گردش‌های یک‌روزه‌ی اهالی پایتخت به‌خصوص در فصل گرما باشد. در این نوشته به طور کامل به شما درباره‌ی سد لتیان و جاذبه‌های آن توضیح دادیم تا هنگام سفر به این منطقه از زیبایی‌های این منطقه و مناطق اطراف غافل نشوید.

سؤالات متداول


سد لتیان کجاست؟


سد لتیان در جنوب شهر لواسان، 35 کیلومتری شمال شرقی تهران و 5 کیلومتری شهر جاجرود قرار دارد.

چطور به سد لتیان برویم؟


از دو مسیر که اولین مسیر از تهرانپارس و جاده دماوند به سمت جاجرود می‌رود و دومین مسیر از شمال شرق تهران و اتوبان بابایی به سمت لواسان می‌رود می‌توانید به سمت سد لتیان بروید.

دیدنی های اطراف سد لتیان چیست؟


کاخ شاه، پارک جنگلی سد لتیان، پارک جنگلی تلو و آبشار و روستای کمرد از دیدنی‌های مهم اطراف سد لتیان به شمار می‌آیند.

بهترین تفریحات سد لتیان چیست؟


قایق‌سواری، پیک‌نیک، طبیعت‌گردی، عکاسی و ماهیگیری مهم‌ترین تفریحات سد لتیان هستند.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است