search
menu

دشت هویج افجه لواسان؛ ییلاقی خوش آب و هوا در ارتفاعات تهران

[ پنهان کردن ]
دشت هویج افجه لواسان؛ ییلاقی خوش آب و هوا در ارتفاعات تهران
چرا بازدید از دشت هویج افجه لواسان را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته
جاذبه‌های دیدنی دشت هویج
چگونه به دشت هویج افجه لواسان برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دشت هویج افجه لواسان
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دشت هویج افجه لواسان

دشت هویج افجه لواسان؛ ییلاقی خوش آب و هوا در ارتفاعات تهران


دشت هویج افجه لواسان دشتی گسترده در دامان طبیعت است که زیبایی بی‌نظیری را به نمایش گذاشته است. این دشت جاذبه‌های زیادی دارد که باعث شده است تا افراد از تهران و شهرهای دیگر برای دیدن آن بار و بندیل سفر را ببندند. در این دشت سبزه و گل هر قدر که بخواهید روییده است. به‌علاوه مسیری زیبایی که پر از بوته‌های گل و گیاه است. همین‌طور آبشاری در نزدیکی این دشت که حجت را بر گردشگران تمام کرده است. دیدن حمام صفوی و غار موزه دکتر وزیری تجربه منحصر به فرد را برایتان از این گردشگری بی‌نظیر به همراه خواهد داشت.
دشت هویج افجه لواسان؛ ییلاقی خوش آب و هوا در ارتفاعات تهران

این روزها که خستگی فعالیت زیاد اکثر افراد را افسرده خاطر می‌کند، دیدن زیبایی‌های طبیعی خالی از لطف نیست. به همین خاطر گردشگران از تهران و حتی شهرهای دیگر کشور برای دیدن این دشت زیبا برنامه می‌ریزند تا انرژی‌های منفی خود را در دل طبیعت رها کرده و پر از شور و نشاط به کارهای روزمره خود بپردازند. در یک روز گرم تابستان دیدن زیبایی‌های این دشت و هوای مطبوع و بی‌نظیری که دارد خالی از لطف نیست.
دشت هویج افجه لواسان از مناطق گردشگری و زیبایی است که در نزدیکی تهران واقع شده است و یک روز پرهیجان را برایتان به ارمغان می‌آورد. در زیر درختان پر شاخ و برگ این دشت می‌توانید کمپ بزنید و ساعاتی را در کنار طبیعت زیبای آن اتراق کنید. کوهنوردی، دره نوردی و تماشای آبشار و جاذبه‌های گردشگری باستانی همگی دست به دست هم دادند تا یک گردش بی‌نظیر را برایتان به ارمغان آورند. البته فقط در تابستان نیست که زیبایی این دشت شما را خیره می‌کند. در فصل زمستان هم گردشگران زیادی برای ورزش‌های زمستانی راهی این دشت بزرگ می‌شوند. برای گشت و گذار در دشت هویج افجه لواسان یک روز کافی است تا تمام زیبایی‌های آن را ببینید؛ زیرا این جاذبه‌های گردشگری همگی در اطراف هم قرار گرفتند و اگر یک روز صبح با تور گردشگری یا فردی عازم این دشت شوید، می‌توانید تا غروب آفتاب هیجان و لذت را از این دشت با خود به همراه ببرید.
دشت هویج افجه لواسان؛ ییلاقی خوش آب و هوا در ارتفاعات تهران

چرا بازدید از دشت هویج افجه لواسان را پیشنهاد می‌کنیم؟


دیدن دشت هویج افجه لواسان زیبایی‌های خاص خود را دارد. به همین خاطر ممکن است پس از یک بار دیدن آن به مشتری همیشگی زیبایی‌های آن تبدیل شوید و گردشگری در آن را برای اکثر روزهای اوقات فراغت خود بپسندید. برخی از ویژگی‌های خاص این دشت زیبا شامل موارد زیر است:
• هوای مطبوع و دلپذیر دشت
• امکان گردشگری در تمامی فصول سال
• دیدن آثار باستانی متعدد مانند حمام صفوی، سقاخانه حضرت ابوالفضل و غار موزه دکتر وزیری
• دیدن آبشار پسچوبک
• تماشای آبشار زیبای چرند در نزدیکی دشت سبوستان
• دسترسی راحت به دشت هویج افجه لواسان
دشت هویج افجه لواسان؛ ییلاقی خوش آب و هوا در ارتفاعات تهران

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته


تماشای زیبایی‌های دشت هویج افجه لواسان خالی از لطف نیست. به‌خصوص اگر می‌خواهید چندین جاذبه گردشگری را در کنار همدیگر ببینید، یک روز صبح می‌توانید عازم سفر شوید و خود را به این دشت برسانید. البته اگر از شهرهای دیگر کشور هستید. می‌توانید با خرید بلیط هواپیما سفرمارکت در کمترین زمان ممکن خود را به تهران برسانید.

تعطیلاتی چند روزه را به مناطق گردشگری اطراف تهران اختصاص دهید. قطعاً دیدن دشت هویج افجه لواسان یکی از مناطقی است که به شما پیشنهاد می‌شود تا بیشترین لذت را از تعطیلات خود ببرید. دشت و روستاهای اطراف تهران دیدنی‌های بی‌نظیری دارند. در یک روز صبح زود گردش خود را آغاز کنید تا زمان کافی برای دیدن همه آنها داشته باشید. باغ‌های میوه، جوی‌های آب، رودخانه‌ها و آبشارها در کنار این دشت زیبا روحتان را نوازش می‌دهند.
این دشت در تابستان پر از گل و گیاه است که آن را خوشبو معطر کرده است. در اطراف دشت، کوه‌های متعددی قرار گرفته است که مانند تپه‌های جدا از هم در کنار همدیگر چیده شده‌اند. همین توپوگرافی خاص منطقه سبب ایجاد جاذبه‌های گردشگری متنوعی مانند آبشارهای مرتفع شده است. این ناحیه در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا و در بالا دست مرکز روستا قرار گرفته است. دشت هویج افجه لواسان را به این نام می‌خوانند چون در روزگار گذشته قسمت زیادی از زمین‌های این دشت به کاشت هویج اختصاص یافته بود. البته در زمان شاهان صفوی این بخش شکارگاهی پر رونق نیز بوده است که به دریاچه و دشت لار می‌رسیده است. آثار گردشگری باستانی که در گوشه و کنار و در نزدیکی این دشت دیده می‌شود نشان از علاقه زیاد شاهان صفوی به این منطقه دارد.

جاذبه‌های دیدنی دشت هویج


جاذبه‌های دشت هویج محدود به مناظر زیبا و پدیده‌های طبیعی آن نمی‌شود و در این دشت جاذبه‌های تاریخی مختلفی نیز وجود دارد. در دوران گذشته (حکومت صفویان و قاجار) اشراف‌زادگان و شاهان برای شکار به این دشت مراجعت می‌کرده‌اند و به همین دلیل کاروان‌سراهای مختلفی در مسیر بین دشت هویج تا دشت لار ساخته شد. در ادامه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دشت هویج را معرفی می می‌کنیم.

آبشار پسچویک
یکی از پدیده‌های زیبایی که می‌توانید در هنگام بازدید به دشت هویج مشاهده کنید، آبشاری بنام آبشار پسچویک است. به این آبشار اسم‌های متفاوتی داده می‌شود به طور مثال به آن آبشار پسکوهک، آبشار پسگوئک و آبشار افجه می‌گویند. اگر اهل کوهنوردی باشید در مسیر رسیدن به ارتفاعات قله ساکا می‌توانید این آبشار را مشاهده کنید. ارتفاع این آبشار به ۱۵ متر می‌رسد و در اطراف آن درخت‌های افرا قرار دارد.
ممکن است مسیر طبیعت گردی به سمت این آبشار برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت گردی که تازه‌کار هستند، کمی چالش‌برانگیز باشد. پس بهتر است که به همراه یک راهنمای حرفه‌ای یا راهنمای محلی برای بازدید از این آبشار اقدام کنید.
دشت هویج افجه لواسان؛ ییلاقی خوش آب و هوا در ارتفاعات تهران

قصر ناصری
اگر دوست دارید در هنگام بازدید از دشت هویج بنایی بازمانده از دوران قاجار را مشاهده کنید، به دیدن قصر ناصری بروید. احتمالاً با اولین نگاه متوجه می‌شوید که ابهت و شکوهی از این قصر باقی نمانده و هر آنچه که هست تنها ویرانه‌ای است که شاید برای چند دقیقه شما را به دوران قاجار ببرد. این قصر به دستور ناصرالدین‌ شاه قاجار ساخته شد. او به همراه خدم ‌و حشم خود یک‌بار در سال به این قصر مراجعت و مراسم آش پزان برگزار می‌کرد.

حمام صفوی
یکی از جاذبه‌های تاریخی دیدنی که می‌توانید در زمان بازدید از دشت هویج به دیدن آن بروید، حمام صفوی است. حمام صفوی یک حمام سنتی است که در روستای افچه قرار دارد. قدمت این حمام به اواخر دوران صفویه و اوایل دوران قاجار بازمی‌گردد. این حمام از ۲ بخش مردانه و زنانه تشکیل شده است. از جمله اجزای این حمام می‌توان به طاق، گنبدهای عرقچین و قوس‌های جناغی آن اشاره کرد. این حمام هنوز هم توسط مردم روستانشین افچه استفاده می‌شود.

غار موزه دکتر وزیری
یکی از جاذبه‌های دیدنی موجود در دشت هویج، غار موزه دکتر وزیری نام دارد. این غار موزه با هزینه شخصی دکتر ناصر هوشمند وزیری در سال ۱۳۸۴ ساخته شد. در این غار موزه، آثار مجسمه‌سازی دکتر وزیری را می‌توانید مشاهده کنید. این آثار در واقع روایتگر داستان‌های اساطیری ایران به‌خصوص شاهنامه است. در فضای داخلی غار موزه دکتر وزیری هشت دالان تودرتو وجود دارد که در دل کوه حفاری شده است. دیوارهای این موزه با بتن پوشیده شده‌اند.
یکی از نکات جالب درباره آثار این موزه مواد اولیه بکار گرفته شده در آن‌ها است. همه اشیا این موزه از وسایل بازیافتی ساخته شده است.
همان‌طور که گفتیم، در غار موزه دکتر وزیری دالان‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها کاربری مختلفی دارد.
در ادامه نام هرکدام از بخش‌های مختلف این موزه را مشاهده می‌کنید:
• کارگاه مجسمه‌سازی
• کارگاه صنایع دستی
• دالان مجسمه‌های بازیافتی
• گالری
• فضای داخلی غار
• سرای بسطامی
• فضای باز
در ادامه کلکسیون و مجسمه‌های داخل موزه را لیست می‌کنیم:
• کلکسیون آفتاب: بیش از ۶۰۰ آفتابه و پارچ فلزی که متعلق به دوران مختلف تاریخی است.
• مجسمه‌های داخل دالان‌های فضای داخلی غار دکتر وزیری
• مجسمه‌های بازیافتی
• کلکسیون شطرنج
برای دسترسی به غار موزه وزیری باید ابتدا با خرید بلیط هواپیما تهران راهی پایتخت شوید و سپس از جاده لشگرک به سمت لواسان بروید و مسیرتان را در بلوار امام خمینی ادامه دهید و پس از مدتی جاده کند علیا و سفلی را پیدا کنید. در آخر از دوراهی بوجان به سمت چپ بروید. بعد از چال ناظران به این موزه می‌رسید.
غار موزه وزیری در روزهای غیر تعطیل از ساعت ۹ صبح الی ۱۲:۳۰ ظهر و بعدازظهر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۹ باز است. در روزهای تعطیل و جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۹ می‌توانید برای بازدید از این موزه اقدام کنید.
دشت هویج افجه لواسان؛ ییلاقی خوش آب و هوا در ارتفاعات تهران

دشت سبوستان
بعد از بازدید و گشت‌وگذار در دشت هویج می‌توانید به سمت ضلع شمال غربی حرکت کنید تا به دشت سبوستان یا دشت گردو برسید. نام دیگر این دشت «سو ستون» است. این دشت در مسیر قله آتشگاه قرار دارد. در میانه این دشت یک آبشار زیبا به ارتفاع ۵۰ متر بنام آبشار چرند قرار گرفته است. نام دیگر این آبشار سبوستان است. از جمله بخش‌های جذابی که باعث زیبا شدن این دشت می‌شود، باغ‌های میوه (آلو، گیلاس و گردو) آن است. اگر به دنبال پیک‌نیک کردن در دل طبیعت هستید، می‌توانید در این دشت اطراق کنید.

چگونه به دشت هویج افجه لواسان برویم؟


مهم‌تر از هر چیز، مسیر دسترسی به دشت هویج افجه لواسان است. از مسیر تهران به سمت این دشت باید از اتوبان‌های شهید بابایی وارد جاده لشکرک شوید. پس از رسیدن به روستای افجه یک دوراهی وجود دارد که مسیر خاکی را باید ادامه دهید. پس از اینکه وسیله نقلیه خود را در انتهای مسیر پارک کردید. باید پیاده‌روی خود را آغاز کنید تا به دشت هویج افجه لواسان برسید. البته در صورتی که ماشین آفرود دارید، می‌توانید تا انتهای مسیر را با آن طی کنید. در صورتی که در شهر دیگری ساکن هستید و می‌خواهید تعطیلات چند روزه خود را به تهران بیایید و از جاذبه‌هایی مانند دشت هویج دیدن کنید، خرید آنلاین بلیط هواپیما ارزان را به شما توصیه می‌کنیم. سپس یک روز صبح زود را برای گردشگری در این دشت برگزینید.
دشت هویج افجه لواسان؛ ییلاقی خوش آب و هوا در ارتفاعات تهران

جاهای دیدنی نزدیک به دشت هویج افجه لواسان


پس از اینکه به دشت هویج لواسان رسیدید، ساعتی را می‌توانید در این دشت به استراحت بپردازید؛ اما زیبایی‌های این دشت شما را نباید آن‌قدر مجذوب خود کند که گشت و گذار در اطراف آن را از یاد ببرید. دره‌های مختلفی که در اطراف این دشت هستند، همگی جاذبه‌های بی‌نظیری دارند.
دشت هویج افجه در تمام سال گردشگران را به سمت خود فرا می‌خواند. به‌خصوص افرادی که به کوهنوردی علاقه دارند برای رسیدن به قله‌های ساکا، یخچال، مهرچال و آتشکده راهی این دره‌ها می‌شوند. آبشارهای پسچوبک، موآب و چرند نیز در اطراف دشت قرار دارند. برای رسیدن به آبشار چرند باید در بخش شمال غرب دشت هویج لواسان قسمتی که به قله آتشگاه می‌رود راهی دشت سبوستان شوید. در این دشت که پر از درختان آلو، گیلاس و گردو است، آبشاری با ارتفاع ۵۰ متر خودنمایی می‌کند.
دیدنی‌های دیگری مانند حمام صفوی، قلعه ساکا، سقاخانه حضرت ابوالفضل، غار موزه دکتر وزیری، قصر ناصری و غیره نیز در اطراف این دشت گسترده و بزرگ شما را به یک گردشگری پرهیجان دعوت می‌کنند.
دشت هویج افجه لواسان؛ ییلاقی خوش آب و هوا در ارتفاعات تهران

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دشت هویج افجه لواسان


یکی از بخش‌های مهمی که برای گردشگران مورد توجه واقع می‌شود، اقامت در زمان گردشگری است. اگر ساکن تهران هستید که می‌توانید در انتهای روز به تهران برگردید. اگر هم قصد دارید بیشتر از زیبایی‌های این دشت لذت ببرید، اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک دشت هویج افجه لواسان پذیرای شماست. این اقامتگاه دارای سه واحد اقامتی است که برایتان جذاب خواهد بود. البته امکان چادر زدن در این منطقه هم وجود دارد.
• فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی دشت یک کیلومتر
• فاصله تا هتل‌های تهران ۴۵ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است