search
menu

بازار تاریخی شهر ری

[ پنهان کردن ]
تاریخچه بازار تاریخی ری
معماری بازار تاریخی ری
ساعات کاری بازار تاریخی ری
دسترسی به بازار تاریخی ری
فاصله بازار تاریخی ری تا جاذبه‌های دیدنی نزدیک
شهر ری یا به زبان ساده ری، مرکز شهرستان ری در استان تهران است. این شهر که قبلاً یک شهر متمایز بود، اکنون به عنوان منطقه ۲۰ شهرداری تهران، پایتخت کشور، در کلان‌شهر تهران بزرگ جذب شده است. فاصله شهر ری تا مرکز تهران کمتر از چهارده کیلومتر است. این شهر مرکز مهم سیاسی، دینی و اقتصادی در طول تاریخ ایران بوده است. سابقه زندگی در این شهر به سه هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. در آن زمان اقوام آریایی شهر ری را که در آن زمان بزرگ‌ترین شهر جهان بود، تأسیس کردند. بازار شهر ری یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران و تهران است. آنقدرها هم بزرگ نیست اما روح بازارهای سنتی ایران را دارد. قدم زدن در این بازار سرپوشیده که آن را بازار تاریک نیز می‌نامند خالی از لطف نیست. برای دور شدن از زندگی تکراری و ماشینی بازدید از این بازار سنتی زیبا پیشنهاد می‌شود. همچنین ری منطقه‌ای باستانی است که آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی زیادی دارد. قدمت طولانی و کهن شهر ری و آثار تاریخی ارزشمند آن مانند قلعه ری متعلق به قرون قبل از میلاد، این شهر را به یکی از قطب‌های گردشگری استان تهران تبدیل کرده است. برای سفر به پایتخت و رزرو آنلاین بلیط هواپیما تهران می‌توانید از سفرمارکت کمک بگیرید و سفر بی‌نظیری را تجربه کنید.
بازار تاریخی شهر ری

تاریخچه بازار تاریخی ری


قدمت این بازار مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شمال آرامگاه عبدالعظیم واقع شده است. در واقع فلسفه به وجود آمدن بازار تاریخی ری نزدیک بودن به حرم عبدالعظیم (ع) است. شاه عبدالعظیم از نسل پنجم حسن بن علی و از اصحاب محمد تقی بود. او پس از مرگش در قرن نهم در اینجا دفن شد. این مقبره که در دوران ایلخانی، صفویه و قاجاریه مرمت شده است، همواره مقصد مذهبی مهم شیعیان در ایران بوده است. بازار تاریخی ری در زمان صفویه ساخته شده و در زمان قاجاریه به فرمان امیرکبیر بازسازی شده است. این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۷۶ به ثبت رسیده است. همچنین این بازار یکی از مراکز فروش داروهای گیاهی و ادویه‌جات است که از طریق جاده ابریشم وارد ری می‌گردید. نقره جات، وسایل مورد نیاز حجاج و خوراکی‌هایی مانند سوهان و گز از دیگر اجناس و سوغاتی‌هایی است که در این بازار به فروش می‌رسد. رستوران‌های قدیمی اطراف بازار از دیگر علل مراجعه افراد به این بازار قدیمی است. کباب کوبیده شهر ری به همراه سبزیجات معطر جذاب‌ترین بخش بازار ری است. بازار ری که طی سالیان گذشته چندین بار مرمت شده است به علت داشتن فضای سنتی از جمله جاهای دیدنی تهران به شمار می‌آید که توجه مسافران و گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.

بازار تاریخی شهر ری

معماری بازار تاریخی ری


ساختار این بازار متشکل از گچ، خشت، آجر و گل است و مقاومت زیاد آن موجب شده است که تا به امروز پا بر جا بماند. بازار تاریخی ری از نظر قدمت متعلق به ۵۰۰ سال پیش است و از دو راسته تشکیل شده است که در محل تلاقی خود یک چهارسوق را تشکیل می‌دهند. این چهار سوقی با پوشش گنبدی میانه بازار قرار دارد. گشت و گذار در چنین بازار بکر و سنتی غنیمتی است که نباید آن را از دست داد. فروشندگان حجره‌ها نیز با تاریخ پیوند خورده‌اند و بسیاری از صاحبان مغازه‌ها به جای پدران خود نشسته‌اند و خاطرات زیادی از گذشته در دل دارند. البته در میان این قدمت و دیرینگی، مغازه‌هایی به چشم می‌خورند که ما را به دنیای امروز برمی‌گردانند. سر و صدای دست فروش‌ها در میان حجره‌ها و دکان‌ها نیز بلند است و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در این بازار پیدا کرد. مجاور بازار تاریخی ری بازاری به نام بازار بزرگ ری ساخته شده است و کالاهای جدیدی دارد که نقایص بازار قدیمی را جبران می‌کند. بازار جدید ۲۰۰۰ مترمربع مساحت و سه طبقه دارد. این بازار در ضلع غربی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) قرار دارد. معماری بازار جدید به سبک معماری بازار قدیم و طوری است که با بافت قدیمی شهر همخوانی داشته باشد. اجناس بازار بزرگ بیشتر در حیطه البسه است و ۴۰۰ دهنه مغازه را در دل خود جای داده است. قیمت مناسب اجناس اولین چیزی است که در این بازار به چشم می‌خورد که این عامل به نوبه خود قدرت خرید خانواده‌ها را افزایش می‌دهد. ناگفته نماند که این بازار فقط مختص پوشاک نبوده و اجناسی مانند مهر، سجاده و نقره همانند بازار قدیمی در آن به فروش می‌رسد.
بازار تاریخی شهر ری

ساعات کاری بازار تاریخی ری


این بازار از ساعت ۸ صبح الی ۱۰ شب باز است. در روزهای تعطیل رسمی این بازار بسته است.

دسترسی به بازار تاریخی ری


برای دسترسی به این بازار می‌توانید از متروی خط یک (تجریش-کهریزک) استفاده کنید و خود را به ایستگاه شهرری برسانید. از ایستگاه تا مقصد را با استفاده از تاکسی و اتوبوس و یا به ‌صورت پیاده می‌توانید طی کنید.

فاصله بازار تاریخی ری تا جاذبه‌های دیدنی نزدیک


فاصله تا حرم شاه عبدالعظیم: ۱۶۰ متر
فاصله تا گورستان ابن بابویه: ۲.۷ کیلومتر
فاصله تا برج طغرل: ۳ کیلومتر
فاصله تا چشمه علی: ۳.۱ کیلومتر
فاصله تا بقعه جوانمرد قصاب: ۴ کیلومتر
فاصله تا آرامگاه بی بی شهربانو: ۸.۵ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است