search
menu

خانه سفال تبریز

[ پنهان کردن ]
درباره خانه سفال تبریز
چرا بازدید از خانه سفال تبریز پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه خانه سفال تبریز
معماری خانه سفال
در موزه خانه سفال از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟
چگونه به خانه سفال تبریز برویم؟
در نزدیکی خانه سفال تبریز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی خانه سفال تبریز برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به خانه سفال تبریز هستند؟

درباره خانه سفال تبریز


موزه و خانه سفال تبریز یکی از جاهای دیدنی شهر تبریز در آذربایجان شرقی است که هم یک موزه است و هم آموزشگاهی برای آموزش هنر سفالگری. انسانها از دیرباز هنر سفال و سفالگری را جزو آمیزهای از زندگی خود قرار داده بودند و هماکنون نیز با گذشت زمان بسیار از آن دوران و پیشرفت علم و تکنولوژی انسان همچنان در پی بازگشت به اصل خویش از طریق هنر، فرهنگ و سفر است. خانه سفال تبریز که در وسط زیباهای رنگارنگ این شهر واقع شده، یکی از موزه‌های باستانی و سنتی این شهر است که با فضای سنتی و زیبای خود میتواند ما را به آن دوره زمانی برده و به زندگی مدرن ما رنگ شیرین اصالت بدهد. شکی نیست که بازدید از این موزه دل‌انگیز باعث ایجاد روحیه‌ای مضاعف برای ادامه زندگی می‌شود. پس آشنایی با جزئیات نیز مسلما بسیار لذت بخش خواهد بود.

چرا بازدید از خانه سفال تبریز پیشنهاد می‌شود؟


- بازدید از نمایشگاه و آثار زیبای هنر سفال، در خانه سفال تبریز امکان پذیر است.
- در طول بازدید از خانه سفال تبریز می‌توان با سفالگران مطرح این هنر بیشتر آشنا شد.
- از فروشگاه نمایشگاه خانه سفال تبریز می‌توان برای خرید آثار سنتی و زیبا بهره برد.
- با حضور در خانه سفال تبریز شانس شرکت در کلاس‌های آموزشی سفالگری و یادگیری مراحل گوناگون ساخت سفال را در دست خواهید داشت.
خانه سفال تبریز

تاریخچه خانه سفال تبریز


موزه خانه سفال تبریز از خانه‌های قدیمی شهر تاریخی تبریز است که قدمت آن به دوره قاجاریه و پهلوی باز می‌‌گردد. خانه سفال تبریز به نام خانه صرافلار نیز شناخته میشود. زیرا مالک ابتدایی این خانه خانواده صرافلار بوده و آخرین مالک آن نیز خانواده علوی بوده است و در سال ۱۳۷۴ این خانه توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی برای گردهمایی هنرمندان، هنرآموزان و بازدیدکنندگان این هنر زیبا خریداری شده و تاسیس گردید.

معماری خانه سفال


خانه سفال تبریز دارای معماری بسیار چشم نواز و تلفیقی از فرهنگ و هنر است. این خانه در کوچه صرافلار واقع است که در نگاه اول با پلاک سفالی مواجه می‌شویم که بر سر در خانه است. سپس با ورود به حیاط حوض فیروزهای که در وسط حیاط بوده را می‌بینیم که با درختان و فضای سبز در اطراف آن نمای بسیار زیبا و دلنوازی را برای ما تداعی می‌کند. از حیاط که بگذریم به نمای بیرونی خانه سفال میرسیم که نمای آن سفید رنگ و دلنشین است و با تلفیقی از سلیقه معماری سنتی و مدرنی که دارد توجه هر بازدید کنندهای را به خود جلب می‌‌کند. ایوان خانه بزرگ و زیبا بر روی ستونهای استوار با گچبری‌های خاص است که فرهنگ سنتی ایران را بازگو میکند. همچنین پنجره‌های خانه، بزرگ و نورگیر بوده و مشرف به حیاط هستند. خانه سفال تبریز در دو طبقه بنا شده و در طبقه زیرین آن یک حوضخانه قرار دارد. حوضخانه‌ای دارای دو اتاق اصلی، یک اتاق مستطیلی و یک راهرو است. محیطی که در آن، هنروران و هنرجویان این عرصه به هنرنمایی می‌پردازند. طبقه بالایی به نگهداری ظروف سفالی و کارهای هنری که توسط هنرمندان سفالگر به وجود آمده، اختصاص دارد. همچنین امکان خرید این آثار زیبا برای بازدیدکنندگان در خانه سفال تبریز فراهم آمده است تا بازدیدکنندگان از داشتن این آثار کم نظیر در خانه خود محروم نشوند.

در موزه خانه سفال از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟


در خانه سفال تبریز مضاف بر بازدید از آثار هنری ساخته شده به دست اساتید و هنرمندان توانا، آموزش از ابتدا تا انتهای مراحل ساخت ظروف سفالی و دیگر آثار هنری را نیز میتوان مشاهده نمود. ابتدا خاک سفید رس که این خاک مختص استان آذرباییجان است آماده شده سپس مراحل آماده سازی گل، چرخکاری، تراش بدنه، لعاب کاری، خرد کردن شیشهها، استفاده از آسیاب سنگی، آماده کردن رنگینه‌ها، اولین پخت سفال، لعاب کاری کردن، دومین پخت سفال و قرار دادن در کوره چینی، برای تولید این آثار ارزشمند را میتوان در خانه سفال تبریز مشاهده نمود. همچنین بازدیدکنندگان میتوانند در این خانه زیبا از تماشای آثار اساتیدی چون استاد عباس قابچی، استاد احمد قابچی، استاد فریده تطهیری مقدم و آثار منتخب دیگر هنرمندان و هنرجویان خانه سفال تبریز لذت ببرند.
خانه سفال تبریز

چگونه به خانه سفال تبریز برویم؟


برای دسترسی به خانه سفال تبریز، باید ابتدا به خیابان شمس تبریزی و ایستگاه گرو رفته، سپس روبروی ایستگاه گرو به کوچه صرافلار، کوچه شهید نوروزی و پلاک ۱۰۰ بروید و وارد این خانه دوست داشتنی شوید.

در نزدیکی خانه سفال تبریز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


خانه سفال تبریز با قرار گیری در خیابان شمس تبریزی فاصله کم و دسترسی آسانی به مراکز دیدنی شهر تبریز دارد.
مقبره الشعرا: ۸۵۰ متر
مسجد صاحب الامر: ۹۰۰ متر
موزه قاجار: ۱ کیلومتر
بازار مشروطه: ۲٫۴ کیلومتر
خانه مشروطه تبریز: ۳٫۶ کیلومتر
بازار بزرگ تبریز: ۴٫۲ کیلومتر
برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی تبریز می‌توانید به وبلاگ سفرمارکت (موتور جستجو بلیط هواپیما) سر بزنید.

چه هتل هایی در نزدیکی خانه سفال تبریز برای اقامت وجود دارد؟


هتل استقلال: ۹۰۰ متر
هتل کاسپین تبریز: ۲٫۲ کیلومتر
هتل سهند تبریز: ۳ کیلومتر
هتل سینا: ۳٫۵ کیلومتر
هتل آذربایجان: ۳٫۷ کیلومتر
هتل بین المللی تبریز: ۴٫۷ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به خانه سفال تبریز هستند؟


رستوران ایپک یولو: ۴۰۰ متر
رستوران دربار: ۱٫۵ کیلومتر
رستوران پاتریس: ۱٫۵ کیلومتر
رستوران حسینی: ۲ کیلومتر
رستوران شازده: ۴٫۵ کیلومتر
رستوران حاج علی کباب : ۴٫۵ کیلومتر

پس اگر به شهر زیبای تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی سفر کردید، چه با خرید بلیط هواپیما تبریز و چه با خودرو شخصی یا هر وسیله دیگری، به موزه و خانه سفال تبریز هم سر بزنید. مخصوصا اگر به صنایع دستی و سفالگری علاقه مند هستید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است