search
menu

بندرهای جنوب ایران

[ پنهان کردن ]
بندر لنگه
بندر ماهشهر
بندر عباس
بندر چابهار
بندر امام خمینی
بندر بوشهر
بندر خرمشهر
بندر گواتر
یکی از جاذبه های گردشگری جنوب ایران، بندرها و شهرهای بندری کرانه دریای عمان و خلیج فارس است. این شهرهای بندری گاهی در دهه‌های اخیر ساخته شده‌اند و گاهی قدمتی چند هزار ساله دارند.
در این نوشته به برخی از بندرها و شهرهای بندری ایران نگاهی گذرا می‌اندازیم:

بندر لنگه


بندر لنگه که به سبب صید مروارید در دهه‌ها قبل، به بندر مروارید هم معروف بوده است، به سبب دسترسی به جاده‌های اصلی کشور از یکسو و همسایگی با خلیج فارس از سوی دیگر، از پررونق‌ترین بنادر ایرانی به شمار می‌رود. بندر لنگه که تاریخچه‌ای طولانی دارد، پیشینه آن به دوران هخامنشی برمی‌گردد. بندر لنگه به همین سبب دارای مکان‌های دیدنی متنوعی است و جای مناسبی برای بندرگردی است.
بندرهای جنوب ایران

بندر ماهشهر


بندر ماهشهر دیگر بندر تاریخی ایران است که پیشینه آن به دوره ساسانی برمی‌گردد. خور موسی مهمترین همسایه طبیعی این بندر است که محصول پیشروی آب دریا درون خشکی است. بندر ماهشهر در بافت سنتی و تاریخی خود دارای آب انبارها و آثاری از گذشته تاریخی خود است.

بندر عباس


بندر عباس که مرکز استان هرمزگان است از شهرهای بزرگ جنوب ایران است و به سبب نزدیکی به جزیره قشم، جذابیتی دو گانه دارد و بخشی از گردشگران، سفر خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که هم از بندرعباس بازدید کنند و بعد به جزیره قشم بروند.

بندر چابهار


بندر چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، تنها بندر ایران است که به طور مستقیم با اقیانوس در ارتباط است. چابهار علاوه بر آنکه یک منطقه مهم تجاری است، به سبب آب و هوای فوق العاده و دل انگیز و جاذبه های تاریخی و طبیعی متنوعی که دارد، یکی از بندرهای گردشگرپذیر ایران است.
بندرهای جنوب ایران

بندر امام خمینی


بندر امام خمینی که به نام بندر شاهپور هم شناخته می‌شده است، یکی از فعال ترین بندرهای ایران به شمار می‌رود. در نزدیکی بندر امام خمینی، جزیره کوچکی به نام قبر ناخدا وجود دارد که زیستگاه پرندگان دریایی است.

بندر بوشهر


بوشهر هم یکی دیگر از بندرهای تاریخی و کهن ایران است و رویدادهای بسیاری را دست کم از روزگار ساسانی به این سو دیده است. شما در این شهر بندری می‌توانید بافت سنتی شهرهای جنوب را به همراه مجموعه‌ای از آثار تاریخی به جامانده از حضور غربی‌ها گرفته تا زندگی بر پایه بازرگانی دریایی و دریانوردی در این شهر ببینید.

بندر خرمشهر


خرمشهر از شهرهای زیبای استان خوزستان است که به واسطه حضور اروند رود و کارون، زیبایی دو چندان یافته است. شما در این شهر بندری می‌توانید مکان‌های تاریخی متنوع و گسترده‌ای را ببینید و از گرمای مطبوع آن البته در نیمه دوم سال لذت ببرید.
بندرهای جنوب ایران

بندر گواتر


بندر یا خلیج گواتر، یک بندر قدیمی و تاریخی است و مانند بندرهای پررفت و آمد تجاری ممکن است رونق نداشته باشد. اما به واسطه دارا بودن جنگل های حرا، حضور پرندگان مهاجر و بومیان ماهیگیر از بندرهای مناسب برای بندرگردی در نیمه دوم سال به شمار می‌روند.
اما اینها تنها بندرهای زیبا و جذاب جنوب ایران نیستند. بسیار بندرها و شهرهای بندری کوچک هستند که شما با آنها می‌توانید به جزایر خلیج فارس بروید. هر کدام از این شهرهای کوچک بندری، زیبایی‌ها و جذابیت‌های مخصوص به خود را دارند.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است