search
menu

دریاچه سد سقالکسار

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از دریاچه سد سقالکساران را پیشنهاد می ‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی دریاچه سد سقالکسار
چگونه به دریاچه سد سقالکسار برویم؟
خیلی خوب است اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که محیط زیست برای شما مهم است و علاوه‌بر لذت بردن از طبیعت، به بقای زیبایی این طبیعت هم بها می‌دهید. علاقه‌ی شما به محیط زیست باعث می‌شود که به دیگران هم در این مورد تذکر دهید. اگر دوستدار طبیعت هستید به دریاچه سد سقالکسار بیایید و بدون دغدغه تفریح کنید.
دریاچه‌ی روستای سقالکسار در پشت یک سد خاکی به‌اسم خود روستا قرار دارد. این روستا در جنوب شهر رشت خود را نشان می‌دهد؛ از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت و دهستان لاکان است.
در به‌وجود آمدن دریاچه سد سقالکسار انسان نقش دارد. در سال ۱۳۶۲ شخصی به‌اسم جعفر خوشحال، که از بومیان محل است، به‌عنوان کشاورز نمونه انتخاب می‌شود. به‌پاس این عنوان، درخواست آقای خوشحال برای احداث یک سد خاکی در روستای سقالکسار اجرایی می‌شود. در آن سال روستا به خشکسالی دچار بود و احداث سد برای تأمین آب در ایام خشکسالی احداث شد.
دریاچه سد سقالکسار اسم قشنگی دارد. این اسم از ترکیب سه واژه‌ی «سقال»، «لک» و «سار» است که «سقال» به‌معنی محل آبخوری است و دو واژه‌ی دیگر به نوع پرنده اشاره دارند. به این ترتیب می‌توان دریافت که اسم روستای سقالکسار به تأمین آب برای پرندگان در روستا اشاره می‌کند. معانی دیگری هم برای «سقالکسار» می‌توان دریافت که جنبه‌ی زبان‌شناسی دارد.
دریاچه سد سقالکسار

مردم روستای سقالکسار به تمیزی دریاچه‌ی خود اهمیت می‌دهند و از پاک‌ترین جاذبه‌های طبیعی در ایران است. همین پاک بودن، افراد دوستدار طبیعت را تشویق می‌کند که به این‌جا بیایند و بدون داشتن دغدغه‌ی تخریب محیط زیست توسط دیگران، به تفریح خود بپردازند.

چرا بازدید از دریاچه سد سقالکساران را پیشنهاد می ‌کنیم؟


مسیر دسترسی به دریاچه سد سقالکسار هموار است. وقتی با وسیله‌ی نقلیه‌ی خود به این‌جا می‌رسید می‌توانید در پارکینگ، ماشین خود را بگذارید یا با وسیله‌ی نقلیه از دریاچه دیدن کنید.
هنگام واردن شدن به محدوده‌ی دریاچه کیسه‌ی زباله‌ای به دست شما می‌دهند تا زباله‌های خود را در ازای دریافت پاداش جمع‌آوری کنید. این تشویق شاید انگیزه‌ای شود تا به طبیعت بیشتر اهمیت بدهید و آن را دوست بدارید؛ اگر این‌طور نیستید!
برای لذت بیشتر از دریاچه سد سقالکسار، پیاده‌روی به دور آن پیشنهاد بهتری است. هنگام پیاده‌روی می‌توانید از تماشای درختان جنگل لذت ببرید؛ به صدای حیات در جنگل گوش دهید و اگر مایل هستید با مردم محلی که مشغول چرای دام خود در اطراف دریاچه هستند هم‌صحبت شوید.
این دریاچه با وسعت مناسبی که دارد می‌تواند خاطره‌ی خوشی را برای شما بسازد. قایق‌های موتوری برای راندن روی دریاچه مهیا هستند.
در چه فصلی از سال دوست دارید به تماشای این دریاچه بروید؟ اگر می‌خواهید یک دریاچه با منظره‌ای رنگارنگ و رویایی را ببینید فصل پاییز زمان خوبی است. فصل بهار هم فرصت مناسبی است تا تجدید حیات در منظره‌ی دریاچه سد قالکسار را به چشم ببینید. فصل تابستان و زمستان هم ویژگی‌های زمانی خاص خود را دارند.
احتمالاً هنگام بازدید از دریاچه روستای سقالکسار دوربین خود را برای عکاسی فراموش نمی‌کنید. شما می‌توانید در کنار عکاسی، از امکاناتی که در محل آماده است استفاده کنید و اوقات خوشی را برای خود بسازید.
اگر پیشنهاد ما برای شما جالب بود می‌توانید به خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفر مارکت اقدام کنید و تماشای این جاذبه‌ی طبیعی را از دست ندهید. اگر دیر کرده‌اید بلیط هواپیما لحظه آخری برای شما پیدا خواهد شد.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی دریاچه سد سقالکسار


برای این دریاچه می‌توان طولی به‌اندازه‌ی ۶۰۰ متر و عرض ۵۰۰ متر در نظر گرفت و حدود ۶۴ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.
روستای سقالکسار علاوه‌بر آنکه بارش خوبی را در طول سال دارد چشمه‌خیز هم است و چشمه‌های آن دریاچه سد سقالکسار را پر می‌کنند؛ به این دریاچه آب رودخانه نمی‌رسد.
شاید در مواقع کم‌باران مثل تابستان تکه‌ای جدا را در بخش جنوبی دریاچه ببینید که ‌به‌دلیل حجم کم دریاچه، جدا می‌ماند. دریاچه شکل جالبی دارد و دلیلی است که گردشگران به پیاده‌روی به دور آن بپردازند. خانه‌ا‌ی غرق شده در دریاچه هیجان بیشتری به این شکل جالب می‌دهد و سوژه‌ی نابی برای دوربین عکاسی شماست.
عنوان دریاچه برای این جاذبه‌ی طبیعی شاید شما را به یاد ماهیگیری بیاندازد، اما بدانید که ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است. اگر قصد ماهیگیری دارید به این دریاچه نروید.
گزینه‌های مختلفی برای اقامت چند روزه در دریاچه سد سقالکسار دارید:
- می‌توانید چادر خود را برپا کنید و از دورهمی خودمانی لذت ببرید
- می‌توانید یک ویلا یا اقامتگاه بومگردی را برای سکونت چند روزه انتخاب کنید
- شهر رشت هم با هتل‌های متعدد خود می‌تواند از شما پذیرایی کند
دریاچه سد سقالکسار

چگونه به دریاچه سد سقالکسار برویم؟


دریاچه سد سقالکسار در نزدیکی جاده فومن - روستای سراوان قرار دارد؛ این جاده راهنمای شما برای رسیدن به دریاچه است:
- اگر در مسیر سفر، به شهر فومن برمی‌خورید باید در این جاده عازم روستای سراوان شوید
- اگر در مسیر سفر، به شهر رشت برمی‌خورید می‌توانید از طریق جاده‌های رشت – لاکان و رشت – جیرده به جاده‌ی فومن – روستای سراوان برسید
- اتوبان رشت – قزوین هم با جاده‌ی فومن – روستای سراوان تقاطع دارد
جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه سد سقالکسار
وقتی به دریاچه سد سقالکسار می‌روید شاید با شلوغی جمعیت مواجه شوید و بخواهید به محیطی خلوت بروید. برای رفتن به یک محیط خلوت می‌توانید از مردم محلی آدرس تالاب اژدراک را بپرسید؛ تالابی که برای گردشگران غریبه است و می‌توانید از فضای آرام آن لذت ببرید.
غیر ممکن است به دریاچه روستای سقالکسار بیایید و از خود روستا دیدن نکنید. اگر به محیط روستا علاقه دارید می‌توانید به روستای نارنجکل هم ببرید و گردش در آن را تجربه کنید؛ این روستا در شمال دریاچه قرار دارد.
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دریاچه سد سقالکسار
برای سکونت چند روزه در اطراف دریاچه سد سقالکسار، فاصله شما با دو اقامتگاه را می‌گوییم:
- فاصله‌ی شما تا اقامتگاه بومگردی کُتام: ۴/۲ کیلومتر
- فاصله‌ی شما تا اقامتگاه بومگردی مهدیزاده: ۷/۳ کیلومتر
برای سکونت در هتل هم شهرستان رشت گزینه‌های متنوعی برای شما پیشنهاد می‌کند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است