search
menu

تالاب عینک رشت

[ پنهان کردن ]
پرندگان مهاجر تالاب عینک رشت
امکانات تفریحی تالاب عینک رشت
امکانات رفاهی در نزدیکی تالاب عینک رشت
دیگر جاهای دیدنی نزدیک به تالاب عینک
پوشش گیاهی و جانوری تالاب عینک رشت
فصل بازدید از تالاب عینک رشت
آدرس و مسیریابی تالاب عینک رشت
تالابی که با نام عینک در رشت قرار گرفته، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های کشوری شناخته شده و در بین تالاب‌های رشت دومین مرداب بزرگ است. این تالاب چهل و چهار هزار هکتار وسعت دارد و حدود ۱۶۳ هکتار خط ساحلی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این تالاب بزرگ و دیدنی از روی نقشه‌های ماهواره‌ای شبیه به عینک دیده شده و به همین دلیل نام آن را تالاب عینک نامیدند. این مرداب از طریق نی‌های منظمی محاصره شده و زیبایی منحصر به فردی را برای این منطقه به ارمغان آورده است.
این تالاب طبیعی در اثر عوامل آب و هوایی و جوی مانند باران شدید، آب مازاد کشاورزی، سطح پست و حاصل خیز زمین و آب‌های آزاد به وجود آمده و پدید آورنده این مکان جذاب و دیدنی شده است. گیاهان اطراف این مرداب به علت شرایط خاک و رطوبت هوا هرسال مقداری بیشتر از آب تالاب را اشغال می‌کنند و زندگی خود را به روی آب، ادامه می‌دهند. اگر قصد داشتید به یک سفر چند روزه بروید رشت و جاذبه‌های دیدنی‌اش منتظر شماست. تنها کافی است برای این مسافرت بلیط هواپیما را به صورت اینترنتی رزرو کرده و چمدان خود را آماده کنید. در ادامه می‌خواهیم تالاب عینک رشت را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و شرایط بازدید از آن را به اطلاع شما برسانیم.
تالاب عینک رشت

پرندگان مهاجر تالاب عینک رشت


اگر شما هم با آمدن دسته‌ای از پرندگان مهاجر محو تماشای نظم و زیبایی آن‌ها می‌شوید باید در برنامه گردشگری‌تان تالاب عینک رشت را قرار دهید. در این مرداب در فصل کوچ، میزبان پرندگانی است که از سمت سیبری پرواز کرده و مدتی را در تالاب عینک می‌گذرانند. البته موضوع ناگواری که در مورد این تالاب لازم به ذکر است این است که در این سال‌ها تعداد پرندگان مهاجر کم‌تر شده که دلیل آن نامناسب شدن زیستگاه این پرندگان در تالاب عینک است.

امکانات تفریحی تالاب عینک رشت


خوشبختانه باید بگوییم که با سفر به تالاب عینک، گردشتان تنها محدود به دیدن این مرداب زیبا نیست و می‌توانید برای گذراندن اوقات فراغتتان از امکانات تفریحی دیگری مانند قایق سواری در تالاب و ایجاد کمپ در کنار آب بهره‌مند شوید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید قایق سواری بر روی این مرداب رشت به قدری پهناور و وسیع است که گویی به اندازه دریای خزر، آب برای پارو زدن و گردش در سطح تالاب دارید. به شما پیشنهاد می‌کنیم قایق سواری در تالاب عینک را در روزهای ابری و خنک انجام دهید. این گونه می‌توانید در میانه‌های آب مدتی را استراحت کنید و غرق زیبایی‌های اطرافتان شوید. در تالاب عینک شما هیچ گونه صدای اضافی نمی‌شنوید و هر گونه صدایی مربوط به پرندگان و صدای بادی است که به لای برگ‌های گیاهان و درختان می‌پیچد.
اگر می‌خواهید طعم عجیب آرامش را حس کنید یک روز را در کنار این مرداب بمانید. قطعا تجربه‌ای متفاوت را در آلبوم خاطرات خود ثبت می‌کنید. برای کمپ شما در کنار این تالاب، شرایطی رفاهی ایجاد شده که اقامتی امن و ایمن را برای شما رقم بزند. همچنین می‌توانید در هنگام اقامتتان برای بازدید از باغ سالار رشت بروید. این جاذبه گردشگری در نزدیکی تالاب بزرگ عینک قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی زیبا و طبیعتی بی‌نظیری است. در باغ سالار می‌توانید اوقاتی را به ماهیگیری سپری کرده و برای شامتان ماهی کپور و ماهی‌های آزاد پرورشی صید کنید.

امکانات رفاهی در نزدیکی تالاب عینک رشت


هر منطقه‌ای از یک شهر، که جاذبه توریستی محسوب شود رشد کسب و کار و تاسیس اقامتگاه در کنار آن‌ها یکی از بدیهی‌ترین کارها است. در کنار تالاب عینک نیز همین امر صورت گرفته و با یک اقامت چند روزه که تمام امکانات رفاهی نظیر سوپرمارکت، نانوایی، رستوران و... در اطراف تالاب وجود دارد؛ در اختیار گردشگران قرار گرفته است. ناگفته نماند این تالاب بزرگ در خود رشت واقع شده و از شهر دور نیست به همین علت شما می‌توانید در صورت نیاز به همه نقاط رشت دسترسی داشته باشید.

دیگر جاهای دیدنی نزدیک به تالاب عینک


شهر رشت، شهری سراسر زیبایی با جاذبه‌های گردشگری بسیار است که تعدادی هم در نزدیکی این تالاب قرار گرفته و می‌تواند یک طبیعت گردی جذاب را برای شما به ارمغان بیاورد. از مناطق دیدنی نزدیک این تالاب می توان به پارک مفاخر رشت، پل خشتی چمار سرا، رستوران سنتی می‌رشت و مسجد امیرالمومنین اشاره داشت. البته مورد دیگری که در با رفتن به این تالاب در دسترس شما قرار می‌گیرد دیدن طبیعت بکری است که با حرکت به جاده اصلی رشت به سمت فومن ممکن می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری تالاب عینک رشت


اگر به نوع پوشش گیاهی اطراف این تالاب دقت کنیم متوجه وجود گیاهان گوناگونی می‌شویم که طبیعت منحصر به فردی را به این تالاب هدیه داده‌اند این گیاهان مختلف تشکیل شده از درختان انار وحشی، ارملک، خیزران، نی، ازگیل، گالی (حصیر) و لاله تالابی (درحال انقراض) هستند. اگر بخواهیم در مورد پوشش جانوری این تالاب صحبت کنیم باید بگوییم که به جز پرندگان مهاجر گونه‌ای دیگر از پرندگان که نام آن‌ها پلیکان خاکستری، باکلان کوچک و ... هست هم دیده شده و حدود ۳۶ گونه جانوری دیگر هم در بعضی مواقع در این تالاب زیبا و بزرگ قابل مشاهده است.
تالاب عینک رشت

فصل بازدید از تالاب عینک رشت


شهرهای شمالی به علت زیبایی بکر و طبیعت روح‌نواز خود سالانه مقدار زیادی گردشگر و توریست را جذب خود می‌کند اما باید گفت که شرجی بودن هوا یکی از مشکلاتی است که می‌تواند لذت سفر را برای شما کم کند. اگر دوست داشتید به این شهر شمالی سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم فصلی به غیر از تابستان را انتخاب کنید تا تلفیق گرمی هوا و شرجی بودن آن کمتر اذیتتان کند. اما اگر می‌خواهید تالاب عینک را در بهترین وضعیت آن بازدید کنید توصیه می‌کنیم کوله بار سفرتان را در فصل بهار ببندید و راهی این شهر توریستی شوید. درست است که فصل بهار فصل شکوفایی و جان گرفتن دوباره همه طبیعت است اما تازه شدن در این تالاب مقداری متفاوت عمل می‌کند. رنگ برگ گیاهان به سبز روشنی تبدیل شده و روی سطح آب را می‌پوشاند، پرندگان مهاجر به تازگی پرواز خود را بر روی آب‌های تالاب شروع کرده‌اند و نسیم دلپذیری از طرف درختان تازه شکوفه زده می‌رسد. در زمان بازدید از این تالاب قطعا غرق و رویا و خیال پردازی عمیقی خواهید شد.

آدرس و مسیریابی تالاب عینک رشت


برای رفتن به این تالاب زیبا می‌بایست به سمت غرب شهر رشت بروید و در نزدیکی پارک دانشجو در بلوار شهید افتخاری رشت، به دنبال این تالاب وسیع و دیدنی بگردید. حجم این تالاب در فصولی که بارندگی زیاد است تغییر می‌کند اما به علت قرار گرفتن آن در بافت شهری رشت، عبور و مرور گردشگران به آنجا با مشکل رو به رو نمی‌شود. لازم به ذکر است بازدید از این منطقه گردشگری رایگان بوده و فقط در صورت استفاده از قایق و ... شامل هزینه خواهد شد.
کلام آخر
کشور ایران جاذبه‌های فراوان و بی‌نظیری دارد که هرکدام برای چند روز گشت و گذار کافی بوده و روحیه‌ای تازه به ما می‌دهد؛ اما در این بین مسائل دیگری هم هستند که نمی‌گذارند چرخه اکوسیستم و تنفس زمین کار خودش را بکند و مناطق گردشگری و تفریحی را از بین می‌برد. یکی از مواردی که به آن به طور صحیح رسیدگی نمی‌شود همین تالاب عینک رشت است. با این که گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند اما تمهیدات پاک‌سازی و جمع آوری زباله اصلاً در این مکان انجام نشده و علاوه بر کوتاهی مردم، مسئولین نیز کاری برای آن انجام نمی‌دهند. شاید بهتر باشد کمی با طبیعت مهربان‌تر باشیم و توجه بیشتری به روند رشد و نمو گیاهان و آب‌های آزاد داشته باشیم.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است