search
menu

دره مجسمه‌ها هرمز

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از دره مجسمه ها هرمز را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته
چگونه به دره مجسمه ها هرمز برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دره مجسمه ها هرمز
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دره مجسمه ها هرمز
دره مجسمه‌ها یکی از تماشایی‌ترین قسمت‌های جزیره هرمز است. این دره شگفت‌انگیز با تندیس‌های طبیعی و با وسعتی در حدود ۴۲ کیلومتر مربع از باشکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران به حساب می‌آید. به گفته زمین‌شناسان، جزیره هرمز و سنگ‌های رسوبی آن در طول میلیون‌ها سال پدید آمده‌اند. دیواره‌های این دره چند صد میلیون ساله با مجسمه‌هایی طبیعی تزئین شده که هر یک روایت‌گر داستانی خیال‌انگیز است.
این تندیس‌ها با مرور زمان و در اثر فرسایش زمین به‌دست آب و باد پدید آمده‌اند. در میان مجسمه‌های این گودال وسیع به‌راحتی می‌توان شمایل انواع جانوران اساطیری را مشاهده کرد. حتی حضور دست‌فروشان محلی با سوغات و خوراکی‌های رنگارنگ‌ نیز نمی‌تواند آرامش بی‌حد و اندازه این فضای رویایی را برهم بزند.
در فصل‌های شلوغ سال، بسیاری از نوازندگان بومی با حضور در این مکان تلاش می‌کنند اوقات و خاطرات خوشی را برای گردشگران ایجاد کنند. با این حال، در مواقع خلوت، این مکان حال‌وهوایی عارفانه دارد. در چنین روزهایی، سکوت ژرف و جلوه‌های طبیعی و باشکوه این دره ذهن گردشگران را تا دورترین خیال‌ها پرواز می‌دهد.
در گذشته‌هایی نه چندان دور، این سازه عظیم در عمق آب‌های فیروزه‌ای قرار داشته و محل زندگی ماهیان و لاک‌پشت‌های منطقه بوده است. حتی تصور این موضوع هم می‌تواند انسان را به شگفتی وادارد. زیبایی این دره بیش از هر چیز مدیون لایه‌های گوناگونی است که از نظر مقاومت و جنس کانی‌های تشکیل دهنده با یکدیگر تفاوت دارند.
دره مجسمه‌ها هرمز

چرا بازدید از دره مجسمه ها هرمز را پیشنهاد می کنیم؟


• امکان مشاهده یکی از نادرترین پدیده‌های زمین‌شناسی
• تجربه‌ای بی‌نظیر و بسیار آرامش‌بخش
• خرید سوغات محلی و صنایع دستی
• خوردن خوش‌طعم‌ترین غذاهای محلی و دریایی
• ایجاد خاطراتی فراموش‌نشدنی در فضایی شاد همراه با موسیقی محلی
• امکان اطراق در زیر آسمانی پرستاره و دره‌ای با شکوه و چند میلیون ساله
• امکان شنا، غواصی و قایقرانی در آب‌های نیلگون خلیج فارس و در مجاورت تندیس‌های عظیم‌الجثه

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته


دره مجسمه ها هرمز را می‌توان به‌عنوان یکی از نادرترین جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان معرفی کرد. این دره زیبا در امتداد ضلع غربی جزیره هرمز قرار دارد. از اواسط پاییز تا اواسط بهار بهترین زمان بازدید از این منطقه است. عمق برخی از پرتگاه‌های این ناحیه تا ۴۰ متر می‌رسد.
در بخش‌هایی از این دره، دیواره‌های رسوبی و بی‌نهایت زیبا کاملا به یکدیگر نزدیک شده و دالان‌هایی باریک و عجیب را به‌وجود می‌آورند. قرار گرفتن این مکان در کرانه نیلگون خلیج فارس شکوه و زیبایی آن را دو چندان کرده است. به اعتقاد دانشمندان علم زمین‌شناسی، تندیس‌های رسوبی این ناحیه طی میلیون‌ها سال و در عمق آب‌های خلیج فارس ایجاد شده‌اند. در واقع، این جزیره و جلوه‌های بی‌همتای آن تنها در حدود ۵۰ هزار سال است که از دل آب بیرون آمده‌اند.
در بسیاری از اوقات سال، در این دره صدای ساز و دهل نوازندگان محلی به گوش می‌رسد. گردشگران در حین تماشای جلوه‌های طبیعی این دره می‌توانند سوغات جزیره هرمز را از فروشندگان بومی خریداری کنند. بسیاری از مسافران با چادر زدن در این منطقه، شب را در فضایی عجیب و وهم‌انگیز در زیر نور ماه و درخشش ستارگان سپری می‌کنند.

چگونه به دره مجسمه ها هرمز برویم؟


این روزها، خرید آنلاین بلیط هواپیما یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که مسافرت هوایی را امکان‌پذیر می‌کند. از این طریق، شما به‌راحتی می‌توانید با صرف کم‌ترین زمان و انرژی ممکن و از طریق هوایی به قشم یا بندرعباس برسید.
توجه داشته باشید، حرکت به سمت بندرعباس از طریق مسیر جاده‌ای نیز امکان‌پذیر است. برای مسافرت زمینی به مقصد بندرعباس می‌توانید از قطار، اتوبوس یا اتومبیل شخصی خود استفاده کنید. سپس، از طریق اسکله شهید حقانی در بندرعباس و اسکله ذاکری در قشم می‌توانید برای خرید بلیط قایق به مقصد جزیره هرمز اقدام کنید.
از آن‌جا به بعد، با طی مسیر دریایی و با استفاده از قایق‌های تندرو و همچنین، شناورها و لنج‌های مناسب برای حمل مسافر به سمت دره مجسمه ها واقع در جزیره هرمز سفر خواهید کرد. به خاطر بسپارید، قایق‌های موجود در اسکله ذاکری جزیره قشم از ساعت ۷ صبح در فاصله زمانی هر ۲ ساعت یک‌بار به سمت هرمز حرکت می‌کنند.
دره مجسمه‌ها هرمز

جاهای دیدنی نزدیک به دره مجسمه ها هرمز


از دیدنی‌ترین مناظر اطراف دره مجسمه‌های جزیره هرمز می‌توان به قلعه پرتغالی‌ها واقع در شمالی‌ترین بخش هرمز اشاره کرد. این قلعه، بنایی تاریخی است که از زمان اشغال جزیره توسط نیروهای ارتش پرتغال به یادگار مانده است. در بازدید از این قلعه، گردشگران می‌توانند با یک تیر دو نشان بزنند و در بازارچه محلی موجود در قسمت ورودی این مکان تاریخی نیز گشت‌وگذار کنند. در این بازارچه، انواع سوغات محلی، صنایع دستی، پارچه‌های سوزن‌دوزی و محصولات زیبایی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارند که همگی حاصل تلاش و هنر بومیان این ناحیه هستند.
رودخانه طلا نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف دره تندیس‌ها است. آب این رودخانه طلایی رنگ سرشار از کانی‌ها و مواد معدنی ویژه‌ای است که در زمین‌های اطراف رود متبلور شده و پوششی رسوبی و درخشنده را ایجاد کرده‌اند. در بازدید از دره مجسمه‌ها، مسافران همچنین می‌توانند به ساحل سرخ مراجعه کنند و شاهد یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت باشند. خاک این بخش ساحلی در میان افراد بومی به «گلک» معروف بوده و مملو از اکسید آهن است.
کوه برفی یا الهه نمکی نیز با قرار گرفتن در فاصله ۱٫۲ کیلومتری این دره از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی اطراف آن به حساب می‌آید. این کوه که خود از بلوری یک‌پارچه تشکیل شده، غار فیروزه‌ای رنگی را در دل خود جای داده است. سالیانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران از اقصا نقاط ایران و جهان به این منطقه سفر می‌کنند تا مناظر باورنکردنی آن را از نزدیک مشاهده کنند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دره مجسمه ها هرمز


در اطراف دره مجسمه‌ها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی متعددی وجود دارند. از آن میان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
فاصله دره تندیس‌ها تا اقامت‌گاه بوم‌گردی علی‌شاهی: ۵٫۳ کیلومتر
فاصله دره تندیس‌ها تا اقامت‌گاه بوم‌گردی درشه: ۵٫۴ کیلومتر
فاصله دره تندیس‌ها تا اقامت‌گاه بوم‌گردی پرویز: ۵٫۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است