search
menu

نارین قلعه میبد

[ پنهان کردن ]
نارین قلعه میبد
معماری نارین قلعه میبد
چگونه به نارین قلعه میبد برویم؟
هتل‌های نزدیک به نارین قلعه میبد
جاذبه‌های نزدیک به نارین قلعه میبد

نارین قلعه میبد


شهر یزد به دلیل قدمت تاریخی بلندش دارای آثار باستانی بسیاری است یکی از این شهر ها،شهر میبد است که در نزدیکی یزد قرار گرفته و میراث دار قلعه‌ای زیبا با قدمت تاریخی بسیاری است. این قلعه بسیار زیبا که بر فراز تپه ای ساخته شده است را نارین قلعه می‌نامند. ظروف و اجناسی که در این قلعه پیدا شده حاکی از قدمت و تاریخ باستانی بسیاری است. اما به طور کلی تاریخدانان درباره قدمت این قلعه توافق ندارند و قدمت نارین قلعه را به چهار هزار سال قبل از میلاد نسبت می‌دهند. در دوران حکومت‌های مختلفی مانند مادها تا ساسانیان قسمت‌های مختلفی ساخته و به قلعه اضافه شده است. با توجه به ساخت‌های متفاوت در بخش‌های نارین قلعه می‌توان حدس زد این قلعه در زمان‌های مختلف مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.
نارین قلعه میبد

معماری نارین قلعه میبد


جنس مصالح نارین قلعه همانند ارگ بم تمام از خشت است اما تفاوت سایز آجرهای خشتی آن نشان از استقرار حکومت‌های مختلف در این قلعه می‌باشد. همچنین وجود سازه‌های خشتی در قسمت‌های پایینی قلعه نشان می‌دهد این قلعه مرتفع بر روی باقی‌ مانده مجموعه ‌ای دیگر ساخته شده است. از این رو باستان شناسان معتقد هستند این مکان هنوز دارای استرار بسیاری است که کشف نشده است. این قلعه همانند بسیاری از دژهای دیگر دارای بخش‌های مختلفی چون بخش پایینی وبالایی است. بخش پایینی نارین قلعه که به مسجد، گذرگاه، حمام و بخش مردم نشین اختصاص داشت خسارات زیادی دیده و تقریبا چیزی از این قیمت باقی نمانده است.
نارین قلعه میبد
بخش بالایی یا همان حاکم نشین از عمارت و بخش‌های مختلفی ساخته شده که به صورت حلزونی تا بالاترین قسمت این قلعه که شاه نشین نام دارد می‌رسد. وقتی به قسمت شاه نشین نارین قلعه می‌رسید می‌توانید تمام شهر میبد را زیر پای خود ببینید این قلعه همانند نقطه‌ عطف و جدا کننده‌ی بافت قدیمی از بافت جدید شهر میبد است. سیستم دفاعی این قلعه همانند دژها و ارگ‌های آن زمان به صورت خندق بوده و همین امر باعث شده تا متجاوزی نتواند وارد این قلعه شود. همچنن تعدا ۴ برج در اطراف برای نگهبانی و محافظ ازنارین قلعه تعبیه شده بود که متاسفانه اکنون فقط برج مرکزی و اصلی باقی مانده و تنها خرابه‌هایی از دیگر برج‌ها به جای مانده است.
جالب است بدانید سیستم تهیه و انتقال مواد غذایی در نارین قلعه توسط کانال‌هایی زیر زمینی انجام می‌شود. نور این قلعه عظیم نیز از طریق سوراخ ‌ایی که در قسمت دیوار حفر شده تامین می‌شده است.

چگونه به نارین قلعه میبد برویم؟


میبد شهری است که در ۵۲ کیلومتری شهر یزد قرار دارد. بعد از ورود به شهر باستانی میبد به میدان شهرداری برسید سپس به خیابان امام خمینی وارد شوید تا برج این دژ بلند شما را به بازدید از نارین قلعه ترغیب کند.

هتل‌های نزدیک به نارین قلعه میبد


اقامتگاه بوم گردی عطار
هتل و رستوران سنتی گلشن
هتل رستوران سنتی میبد
بوم گردی کهن میبد

جاذبه‌های نزدیک به نارین قلعه میبد


کبوتر خانه
یخچال میبد
کاروانسرای شاه عباسی میبد
موزه چاپارخانه میبد
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است