search
menu

جاهای دیدنی میبد و اردکان

[ پنهان کردن ]
نارین قلعه میبد
قلعه مهرجرد میبد
مسجد جامع میبد
یخچال تاریخی میبد
برج کبوترخانه میبد
چک چک (پیر سبز)
مسجد جامع اردکان و بازار چهار سوق اردکان
موزه مردم شناسی اردکان
غار اشکفت یزدان
کوچه ضیایی و مسجد چرخاب
میبد و اردکان دو شهر در همسایگی هم هستند که هر چند در تقسیم‌بندی‌های شهری جداگانه دسته‌بندی می‌شوند، اما گردشگران از این دو در یک سفر بازدید می‌کنند. زیبایی‌ها و جاذبه های میبد و اردکان از جهات بسیاری به هم شباهت دارد. در این نوشته با برخی از معروف‌ترین جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری میبد و اردکان آشنا می‌شویم.

نارین قلعه میبد


در سرتاسر ایران از جمله شهر تاریخی میبد چند دژ به نام نارین قلعه وجود دارد. نارین قلعه که نارنج قلعه هم نامیده می‌شود. نارین قلعه از جنس خشت گلی است و پیش از اسلام بنا شده است. ساخت این قلعه از نخستین دوران‌های زندگی آریاییان در ایران آغاز شده و به تدریج تکمیل شده است. نارین قلعه یک دژ نظامی بوده است و در اتاق‌های متعدد آن، افراد مخصوصا در زمان حملات خارجی، پناه می‌گرفته‌اند.
جاهای دیدنی میبد و اردکان

قلعه مهرجرد میبد


قلعه مهرجرد یا مهرگرد میبد از دیگر قلعه‌های به جا مانده از دوران پیش از اسلام است. اما در دوره اسلامی و مخصوصا زندیان و افشاریان، توسعه پیدا کرده است. قلعه مهرجرد چهار برج و یک دروازه اصلی دارد.

مسجد جامع میبد


در شهر میبد مسجد جامع این شهر قرار دارد که از نظر معماری و تزئینات آن دارای اهمیت و ارزش فراوانی است. مسجد جامع میبد در اصل یک مجموعه است که در درون آن مسجد کوچکی به نام مسجد حسنعلی و مسجد دیگری به نام مسجد امام حسن وجود دارد. مسجد جامع میبد دارای دو شبستان زمستانه و تابستانه و بخش‌های دیگر است.

یخچال تاریخی میبد


یخچال تاریخی میبد به مانند دیگر یخچال های خشتی که به جا مانده است وظیفه ذخیره یخ برای تابستان را بر عهده داشته‌اند. یخچال میبد در دوره صفویه ساخته شده است و در آن در زمستان‌ها یخ تولید و با عایق‌سازی با کاه و بدنه‌های ضخیم این بنا، برای تابستان نگهداری می‌شده است.

برج کبوترخانه میبد


برج کبوترخانه میبد از بناهای تاریخی و جالب توجه این شهر است. برج کبوترخانه با این هدف ساخته می‌شده است که کبوترها در خانه‌های طراحی شده در آن زندگی کنند و کود آنها برای استفاده در کشاورزی محلی مورد استفاده قرار بگیرد. طراحی این برج‌ها به گونه‌ای بوده که مارها که دشمنان اصلی جوجه‌های کبوترها هستند نتوانند به آن وارد شوند.
جاهای دیدنی میبد و اردکان

چک چک (پیر سبز)


زیارتگاه چک چک یا پیر سبز، یکی از مکان‌های دینی زرتشتیان یزد است. چک چک در دامنه کوه‌های نزدیک اردکان قرار دارد و برپایه روایت‌های شفاهی زرتشتیان محل پناه گرفتن و دفن یکی از شاهزادگان ساسانی در زمان یورش اعراب به ایران است.

مسجد جامع اردکان و بازار چهار سوق اردکان


مسجد جامع اردکان در بازار چهارسوق اردکان قرار گرفته و مسجدی از جنس خشت و گل است که در دوره تیموریان و صفویه ساخته شده است. بازار چهار سوق اردکان از بزرگترین چهار سوق های خشتی کشور است که به عنوان یک بازار سرپوشیده در روزگار صفویه ساخته شده است.
جاهای دیدنی میبد و اردکان

موزه مردم شناسی اردکان


موزه مردم شناسی اردکان نخستین موزه اردکان و نخستین موزه تخصصی مردمشناسی استان یزد است. موزه مردم شناسی اردکان در زیرزمین کتابخانه فاضل به مساحت ۱۱۰ متر مربع ساخته شده است.

غار اشکفت یزدان


غار اشکفت یزدان یا شگفت یزدان که در دامنه کوه و در منطقه سخت‌گذر قرار گرفته است، از مکان‌هایی با ویژگی‌های زمین شناسی و تاریخی است. بر اساس برخی روایت‌ها، آتش یکی از آتشکده‌های بزرگ دوره ساسانی، برای در پناه ماندن از یورش اعراب، در این غار برای چند سال نگهداری می‌شده است.

کوچه ضیایی و مسجد چرخاب


کوچه ضیایی یکی از کوچه‌های تاریخی اردکان در بافت سنتی و تاریخی آن است که خانه ضیایی را به مسجد چرخاب متصل می‌کند و خانه های تاریخی دیگری نیز در آن قرار دارند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

1
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
یونس دهقانی
۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۵‌

یس
people_outlineدوستان
todayمرداد