search
menu

جاهای دیدنی مهریز

[ پنهان کردن ]
باغ پهلوان پور مهریز
قلعه مهرپادین مهریز
کوه ریگ
سرو کهنسال مهریز
روستا و قلعه سریزد
کاروانسراهای مهریز
باغ مدرسی مهریز
مهریز شهری در استان یزد و در دل کویر مرکزی ایران، با جاذبه های گردشگری اش، گردشگران را شگفت زده می‌کند. جاهای دیدنی مهریز یادگار زندگی ایرانیان از دوران باستان تا به امروز در این منطقه کویری و خشک است.
در این نوشته با برخی از مشهورترین جاهای دیدنی مهریز آشنا می‌شویم:

باغ پهلوان پور مهریز


باغ پهلوان پور مهریز یکی از نمونه‌های بارز طراحی باغ ایرانی است که به همراه شماری دیگر از باغ های ایرانی، به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. این باغ توسط سه رشته قنات آبیاری می‌شود و همین موجب شده تبدیل به نقاط سرسبز و خرم این شهر شود. باغ پهلوان پور که در دوره قاجاریه ساخته شده اکنون به صورت یک هتل سنتی درآمده است.
جاهای دیدنی مهریز

قلعه مهرپادین مهریز


مجموعه قلعه یا ارگ مهرپادین مهریز، یک ارگ شهری مانند ارگ بم است که دارای بخش‌های مختلف مانند مسجد، بازار، اصطبل، سربازخانه، آب انبار، حمام و خانه‌ است. این مجموعه با خشت‌های گلی ساخته شده است. این قلعه دارای ۹ برج و دو دیوار دفاعی است و در دوره‌های مختلف تکمیل شده است.

کوه ریگ


کوه ریگ همانطور که از نامش پیداست، تپه‌ای از جنس ریگ یا ماسه نرم است. خیلی از اهالی یزد و دیگر گردشگران برای خواص درمانی کوه ریگ به آن سفر می‌کنند. زیرا ماسه‌های آن در زیر نور آفتاب گرم شده و گردشگران با فرو کردن پاهای خود تا زانو در آن، از آن برای بهبود دردهای عضلانی استفاده می‌کنند.

سرو کهنسال مهریز


سرو کهنسال مهریز که به نام سرو مگناباد نیز شهرت دارد، پس از سرو ابرکوه با دو هزار سال سن، کهن‌ترین موجود زنده یزد و ایران به شمار می‌رود. سرو مگناباد مهریز اکنون توسط یک بوستان شهری احاطه شده است. سرو مگناباد مهریز ۱۵ متر ارتفاع دارد و به ثبت آثار تاریخی کشور نیز رسیده است.

روستا و قلعه سریزد


قلعه سریزد که در روستای سریزد از شهرستان‌های مهریز قرار گرفته است، قدیمی‌ترین صندوق امانات جهان به شمار می‌شود. این قلعه هیچگاه کاربرد نظامی نداشته و هدف آن این بوده است که افراد، دارایی‌های ارزشمند خود را در آن نگهداری کنند. قدمت قلعه سریزد به دوره ساسانیان بازمی‌گردد.
جاهای دیدنی مهریز

کاروانسراهای مهریز


شهر مهریز به دلیل قرار گرفتن در کنار جاده ابریشم در گذشته و مسیر مهم سفر از شمال به بندرعباس، دارای کاروانسراها و رباط‌های متعددی است. کاروانسرای زین الدین که اکنون تبدیل به هتل شده است در ۳۰ کیلومتری مهریز قرار دارد و از آجر ساخته شده است. این کاروانسرای دایره‌ای دارای ۵ برج محافظتی است. کاروانسرای کهنه دیگر کاروانسرای به جا مانده از دوره صفویه است. در شمال سریزد، کاروانسرای دیگری به نام رباط نو جای دارد که از آجر ساخته شده و آن هم بازمانده از عصر صفوی است.

باغ مدرسی مهریز


باغ مدرسی مهریز به سبب معماری و گچ بری‌های زیبایش مشهور شده است. ساختمان مرکزی این باغ زیبا دارای بادگیر است که تابستان‌ها را برای ساکنان آن قابل تحمل می‌کرده است.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است