search
menu

آبشار آفرینه خرم آباد

[ پنهان کردن ]
درباره آبشار آفرینه خرم آباد
چرا بازدید از آبشار آفرینه خرم آباد را پیشنهاد می ‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی آبشار آفرینه خرم آباد
چگونه به آبشار آفرینه خرم آباد برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آفرینه خرم آباد
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به آبشار آفرینه خرم آباد

درباره آبشار آفرینه خرم آباد


ما از طبیعت هستیم و زندگی بدون طبیعت برای ما معنایی ندارد. وقتی برای مدتی در یک چهاردیواری می‌مانیم و حضور در طبیعت را احساس نمی‌کنیم نیازی ندارد بگوییم که احساس دل‌مردگی می‌کنیم. قدر جاذبه‌ی طبیعی مثل آبشار آفرینه خرم آباد را تا وقتی هست بدانیم. استان لرستان با طبیعت دست‌نخورده‌ای که دارد و به لطف کوه‌های زاگرس، چشمه‌ها و آبشارهای زیادی را در دل خود جای داده است. این چشمه‌ها و آبشارها رودهای کوچکی را شکل می‌دهند که در آخر مسیر خود رودخانه‌های بزرگی مانند دز و کرخه را پرآب می‌کنند. روستای آفرینه با حضور خود در کنار جاده‌ی خرم آباد – اندیمشک فرصتی را برای خود پیش می‌آورد تا آبشار خود را به مسافران جاده‌ معرفی کند. این مسافران با رفتن به محل آبشار در طبیعت کمی استراحت می‌کنند و خستگی راه از تن آنها بیرون می‌رود. با وجود آنکه رفتن به آبشار آفرینه خرم آباد آسان و به‌اندازه‌ی کافی جذاب است اما توجه کمی به آن می‌شود و کمبود امکانات در این منطقه به‌شدت معلوم است. معنای آفرینه را می‌توان در میان کلمات اوستا پیدا کرد. کلمه‌ای شبیه به آفرینه در اوستا وجود دارد که به معنی «زاینده‌ی آب» است و با آبشار تناسب دارد. روستای آفرینه در بخش معمولان شهرستان پلدختر قرار دارد اما آبشار آفرینه را معمولاً به شهرستان خرم آباد نسبت می‌دهند شاید به این دلیل که در مسیر جاده‌ خرم آباد – اندیمشک است اما مگر این جاده از پلدختر هم نمی‌گذرد؟
آبشار آفرینه خرم آباد

چرا بازدید از آبشار آفرینه خرم آباد را پیشنهاد می ‌کنیم؟


گاهی تلنگری برای ما لازم است تا ما را به خودمان بیاورد و کار درست را انجام دهیم. طبیعت دست‌نخورده‌ی استان لرستان این را در خود می‌بیند که گردشگران زیادی را میزبانی کند . برای اینکه میزبانی خوب خود را نشان دهد بهانه‌ای کوچک کافی است؛ مثل ایستگاه قطار کنار آبشار بیشه یا آبشار آب سفید که طبیعت ایران آن را عروس آبشارهای خود معرفی می‌کند. آبشار آفرینه خاص بودن خود را در نزدیکی جاده‌ی خرم آباد – اندیمشک به مسافران نمایش می‌دهد. با دیدن این آبشار می‌توانیم متوجه بی‌توجهی خود به جاذبه‌ای طبیعی مثل این آبشار شویم و به خودمان بیاییم. چرا در اطراف این آبشار دیدنی امکاناتی که گردشگران را راضی کند وجود ندارد؟ چرا پس از تفریح در کنار این آبشار آن را فراموش می‌کنیم؟
آبشار آفرینه خرم آباد همیشه برای میزبانی از مسافران جاده‌ی خرم آباد – اندیمشک حضور دارد و لحظات خوبی را برای آنها می‌سازد. با وجود میزبانی خوب آبشار، مسافران و گردشگران در محل، بهداشت را رعایت نمی‌کنند. آیا نبودن امکانات در آنجا کافی نیست؟ زباله زیبایی طبیعت را از بین می‌برد و فرصت لذت بردن از طبیعت را از ما می‌گیرد. شن و ماسه‌ای که از بالادست آبشار بارگیری می‌کنند خطر دیگری است که این آبشار خاص را تهدید می‌کند. برای تلنگر ما در مورد طبیعت، آبشار آفرینه خرم آباد کافی است. می‌تواند وجود ما را بیدار کند و بی‌توجهی که در حق حیات طبیعت انجام می‌دهیم را متوجه شویم. طبیعت برای ما لازم است. ما نمی‌توانیم بدون طبیعت زندگی کنیم؛ با مردن طبیعت احساس شادابی در حیات ما هم می‌میرد. تا وقتی طبیعت زنده است از آن نگه‌داری کنیم و به آن برسیم.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی آبشار آفرینه خرم آباد


در ۳۸ کیلومتری جنوب خرم آباد رودهای چشمک و آفرینه به‌وجود می‌آیند و به سمت بخش معمولان شهرستان پلدختر می‌روند. وقتی این دو رود به نزدیکی روستای آفرینه می‌رسند ناهمواری در طبیعت، آبشاری را در محل رسیدن آنها به هم شکل می‌دهد. در چهار کیلومتری روستای آفرینه در محل اتصال رودهای چشمک و آفرینه آبشاری وجود دارد که نام روستای آفرینه را دارد؛ خود روستا در کنار جاده‌ی خرم آباد – اندیمشک قرار دارد. این آبشار شکل خاصی دارد؛ از صخره‌هایی پایین می‌آید که شیارهای زیادی دارند و این شیارها عرض آبشار را ناپیوسته می‌کند. آبشار آفرینه خرم آباد عرض زیادی دارد و پرآب است؛ آبشاری دائمی در استان لرستان است و چهار فصل سال جریان دارد. حوضچه‌ای که در پای این آبشار است محل مناسبی برای آب‌تنی است؛ فقط در مورد عمق حوضچه احتیاط کنید که ممکن است به‌خاطر عمق زیاد خطر متوجه شما شود. آبی که از آبشار سرازیر می‌شود در ادامه به رود کشکان می‌ریزد تا از این رود، خود را به رودخانه‌ی کرخه برساند.
آبشار آفرینه خرم آباد

چگونه به آبشار آفرینه خرم آباد برویم؟


شما می‌توانید از شهر خرم آباد لرستان یا اندیمشک در استان خوزستان راهی آبشار آفرینه شوید. جاده‌ی خرم آباد – اندیمشک از شهر پلدختر هم می‌گذرد.
اگر از خرم آباد راهی آبشار آفرینه می‌شوید مسیری در حدود ۷۵ کیلومتری را طی می‌کنید تا به روستای آفرینه برسید. فاصله‌ آبشار تا خود روستا ۴ کیلومتر است. ممکن است از اندیمشک راهی این آبشار شوید که تقریباً مسیر ۱۱۰ کیلومتری تا شهر پلدختر را طی می‌کنید و پس از آن با آبشار آفرینه خرم آباد حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارید. اگر یک بار از آبشار آفرینه دیدن کنید در لیست سفرهای شما قرار می‌گیرد؛ حتی از جاهای دور با یک پرواز خرم آباد یا پرواز اهواز خود را به نزدیکی آبشار آفرینه می‌رسانید. با وجود هواپیما فاصله‌ها نزدیک شده است و با رزرو بلیط هواپیما سفر خود را تضمین می‌کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آفرینه خرم آباد


بخش معمولان که آبشار آفرینه را در خود جای داده است آبشار دیگری هم دارد که فصلی است و آبشار معمولان خوانده می‌شود. همچنین این بخش پل تاریخی هم دارد که دیدن آن برای ثبت یک اثر تاریخی در خاطرات خود خالی از لطف نیست. حال که به دیدن آبشار آفرینه آمده‌اید روستای آفرینه را از یاد نبرید. زندگی روستایی همیشه برای مسافران و گردشگران جذاب است. کوه غزال را هم از دست ندهید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به آبشار آفرینه خرم آباد


با اینکه آبشار آفرینه در نزدیکی جاده قرار دارد و به‌راحتی می‌توان به‌سمت آن رفت اما امکاناتی برای جذب گردشگر در طراف آن به‌وجود نیامده که کوتاهی ما را نشان می‌دهد. اگر مسافر جاده‌ی پلدختر – اندیمشک هستید آبشار آفرینه گزینه‌ی خوبی برای ایستادن در مسیر است تا کمی استراحت کنید و از سفر خود لذت ببرید. اگر مقصد سفر شما خود آبشار آفرینه است وسایل لازم برای اردو در کوهستان را با خود بیاورید.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است