search
menu

جاهای دیدنی کرمانشاه

[ پنهان کردن ]
طاق بستان
غار آبی قوری قلعه
گوردخمه دکان داوود
تالاب هشیلان
گوردخمه اسحاق وند
سراب نیلوفر
طاق گرا
سراب صحنه
باغ گل ها
پارک کوهستان
مسجد عمادالدوله
معبد آناهیتا
غار دواشکفت
مسجد شافعی ها
کاروانسرای بیستون
غار پرآو
بیستون
موزه پارینه سنگی
روستای ریجاب
آبشار پیران
دالاهو
مجسمه هرکول
تکیه معاون الملک
روستای سفید برگ
آرامگاه اویس قرنی
تکیه بیگلری
کلیسای پنطی کاستی
کشور پهناور ما ایران جاذبه‌های گردشگری طبیعی و بکر بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. اگر شما هر بار که قصد خرید بلیط هواپیما و سفر را دارید، به یکی از شهرها و یا مناطق طبیعی ایران بروید، بدون شک این جاهای دیدنی و مکان‌های تفریحی تمام نخواهند شد. هنوز شهرها و روستایی‌هایی وجود دارند که ما از جاذبه‌های گردشگری آنها بی‌اطلاع هستیم. امروز قصد داریم تا با شما به یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای کرمانشاه سفر کنیم و با جاهای دیدنی این استان ۳۰۰۰ ساله بیشتر آشنا شویم. لطفا با ما همراه باشید.
جاهای دیدنی کرمانشاه

طاق بستان


اولین مکانی که از جاهای دیدنی کرمانشاه که قصد داریم با شما معرفی نماییم، طاق بستان کرمانشاه است. طاق بستان کرمانشاه مهم‌ترین و مشهورترین بنای تاریخی کرمانشاه هم محسوب می‌شود. در واقع طاق بستان کرمانشاه مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نوشته‌هایی است که قدمت آنها به دوران ساسانیان باز می‌گردد. طاق بستان در میدان پدر، خیابان طاق بستان کرمانشاه واقع شده است.
وجود کوه و چشمه مناظره ای فوق العاده جذاب را به نمایش گذاشته است. جالب است بدانید که طاق بستان در زبان کردی طاق وسان تلفظ می‌شود. سان در زبان محلی کردی به معنی سنگ است. معنی این مکان طاق سنگی در گویش محلی است. ساعت بازدید از طاق بستان کرمانشاه، تابستان‌ از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب و در فصل زمستان‌ از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر تعیین شده است.

غار آبی قوری قلعه


غار آبی قوری قلعه یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه است که در فاصله ۸۷ کیلومتری شهر کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری پاوه قرار دارد. غار شگفت انگیز قوری قلعه که در مسیر جاده پاوه- شمال شهر جوانرود واقع شده است، یکی از منحصربفردترین مکان های کرمانشاه محسوب می‌شود. غار زیبای قوری قلعه در دامنه های رشته کوه شاهو واقع شده است. بهتر است بدانید که قدمت غار قوری قلعه به دوران دوم زمین شناسی و حدود ۶۵ میلیون سال پیش برمی‌گردد.
غار قوری قلعه در داخل کانی‌های آهکی ایجاد شده است. ارتفاع دهانه غار آبی قوری قلعه از سطح دریا حدود ۱۲۰۰ متر است. غار از دو بخش که بخش اول حدود ۵۰۰ متر طول دارد، از دو تالار و دالان‌های رابط بین آن‌ها تشکیل شده و نورپردازی از زوایای مختلف آن را به مکانی زیبا مبدل کرده است. اگر در بین جاهای دیدنی کرمانشاه دنبال مکانی طبیعی برای گذراندن یک روز پرخاطره هستید، غار آبی قوری قلعه یکی از بهترین گزینه ها محسوب‌ می‌شود. همچنین ساعت بازدید از غار آبی قوری قلعه، از ۸ صبح هر روز تا ۱۸ عصر است.

گوردخمه دکان داوود


گوردخمه دکان داوود یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه است که به دوران مادها و هخامنشی ها مربوط می‌شود. گوردخمه دکان داوود در ۳ کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب، ابتدای جاده انزل قرار دارد. گور دخمه دکان داوود از جاهای دیدنی مشهور و محبوب در کرمانشاه است. گوردخمه دکان داوود در واقع گورهایی اتاق مانند هستند که داخل کوه و صخره حفاری شده است. این گورها به اندازه ای بزرگ است که می‌توان برخی از اشیا و وسایل مرده‌ها را در آن جای داد و برایشان مراسمی برگزار کرد.
برخی از تاریخ نگاران بر این باور هستند که گوردخمه داوود، به آخرین پادشاه مادها متعلق است. در ورودی گوردخمه یک ایوان بزرگ و ستون‌هایی وجود دارد که امروزه فقط بخشی از پایه‌های آن‌ها باقی مانده است. سقف دخمه بشکل حلالی طراحی شده است. روی دیوارها ۵ طاقچه قرار دارد که احتمالا برای قرار دادن نزورات ساخته شده است. در قسمت پایین دخمه نقش شخصی با لباس نیمرخ و در حال نیایش حکاکی شده است که نظر بینندگان را بخود جلب می‌نماید. ساعت بازدید از گوردخمه که یکی از اعجاب‌انگیزترین مکان‌های دیدنی در کرمانشاه است، ۱۲ ظهر تا ۱۱ شب است. لازم به ذکر است که بازدید از این مکان کاملا رایگان است.

تالاب هشیلان


وقتی که در جاده کرمانشاه به سمت روانسر، به سه راهی قزانچی شهرستان پاوه می روید، مسیر امیرآباد را در پیش بگیرید و به سمت ملک تپه حرکت کنید. در نهایت در فاصله ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و نزدیک به دهستان اللهیار خانی به یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی کرمانشاه یعنی تالاب هشیلان خواهید رسید. تالاب هشیلان، ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ را درون خود جای داده است. قدمت تالاب هشیلان کرمانشاه به دوره شگفت‌آور ژوراسیک باز می‌گردد.
تالاب هشیلان با مساحتی حدود ۴۵۰ هکتار به صورت ناودیسی در گستره دشتی و اراضی پست دامنه کوه‌های خورین و ویس واقع گردیده است. بهتر است اطلاع داشته باشید که تالاب هشیلان تحت نظارت محیط زیست کرمانشاه بعنوان منطقه شکارممنوع و تیر اندازی قرار دارد. هشیلان در زبان کردی به معنی؛ لانه مارها است. در تالاب هشیلان انواع مارهای آبی، لاک‌‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت مهمیز زندگی می‌کنند. آب تالاب هشیلان بوسیله آب باران و چشمه‌ای به نام چشمه سبزعلی تامین می‌شود. تالاب هشیلان منظره‌ای رویایی را به نمایش گذاشته است که تماشای این منظره خارق العاده از طبیعت واقعا لذت بخش است.
جاهای دیدنی کرمانشاه

گوردخمه اسحاق وند


شاید شما اطلاع داشته باشید که کرمانشاه بعنوان پایتخت باستانی ایران شناخته می‌شود. وجود آثار باستانی و بناهای تاریخی بسیار فراوان دلیل انتخاب این استان شده است. گور دخمه ها هم جزو مواردی جذاب در بین آثار باستانی کرمانشاه هستند. گوردخمه اسحاق وند یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که یکی از متفاوت ترین آنها هم محسوب می‌شود. بد نیست بدانید که گوردخمه اسحاق وند با نام مقبره صخره‌ای کیکاووس هم شناخته می‌شود.
مقبره‌ کیکاووس در کوه شوق علی حجاری و کنده شده است. گوردخمه اسحاق وند یکی از نادرترین گوردخمه‌های دو طبقه‌ به‌جای مانده از دوران مادها است. طی تحقیقات انجام شده درباره چرایی ساخت این گور دخمه ها نتیجه این بود که این بنا‌ها نشان‌دهنده‌ عشق، علاقه و احترامی است که مردمان این دیار به بستگان، عزیزان و نزدیکان خود‌ داشتند. گوردخمه اسحاق وند، در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین، شمال شرق روستای ده نو قرار دارد.

سراب نیلوفر


یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که یکی از مکان های طبیعی بکر و دیدنی این شهر محسوب می‌شود، سراب نیلوفر است. سراب نیلوفر، در واقع دریاچه‌ای طبیعی و زیبا است. سراب نیلوفر کرمانشاه در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در روستای سراب نیلوفر واقع گردیده است. جالب است بدانید که سراب نیلوفر مانند یک حوضچه پر از نیلوفرهای آبی است.
سراب نیلوفر با نیلوفرهای آبی رنگ خود، منظره ای خارق العاده را به نمایش گذاشته است. بد نیست بدانید که بدلیل زیبایی منحصر بفرد سراب نیلوفر در فهرست آثار جذاب ملی قرار گرفته است. قایق سواری، پیک‌نیک و عکاسی تنها برخی از تفریحات جذاب و متفاوتی است که در این دریاچه می‌توانید از انجام آنها لذت ببرید.

طاق گرا


طاق گرا کرمانشاه یکی از شاهکارهای تاریخی دوره ساسانیان است. طاق گرا یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه، در ۱۵ کیلومتری شهرستان سر پل ذهاب، گردنه پاتاق قرار دارد. اگر به بازدید از بناهای قدیمی و آثار تاریخی علاقه دارید، طاق گرا کرمانشاه یکی از بهترین گزینه ها برای شما محسوب می‌شود.
بهتر است اطلاع داشته باشید که طاق باستانی گرا کرمانشاه با نام طاق شیرین نیز در میان مردم بومی استان شناخته می‌شود. ساختمان طاق گرا در واقع، بنایی مستطیل شکل است که کل آن از سنگ و به شکل یک ایوان ساخته شده است. برای ساخت طاق گرا از مصالحی از جمله: ملات گچ و لاشه سنگ استفاده شده است. استفاده از این مصالح دلیل استحکام بنا طاق تا امروز بوده است.
کنده‌کاری نقش های خاص بر روی دیواره‌های طاق و کنگره‌های بالای جذابیت این بنا تاریخی را دوچندان کرده است. این طراحی های زیبا نشانگر ظرافت و هنر معماری ساسانی است. ساعت کاری خاصی برای بازدید از طاق گرا تعیین نشده است. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز بصورت رایگان از طاق گرا دیدن نمایید.

سراب صحنه


وقتی که از جاده کرمانشاه_همدان به سمت همدان حرکت می‌کنید. در فاصله ۵۵ کیلومتری کرمانشاه به شهر زیبای صحنه می‌رسید در این شهر زیبا یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی کرمانشاه با نام سراب صحنه در انتظار شما است. سراب صحنه یا بیدسرخ، طبیعتی بکر و دیدنی را برای بازدیدکنندگان خود به نمایش درآورده است. انسان با دیدن این منظره فوق العاده ساعت ها محو تماشای این همه زیبایی خواهد بود.
کوه‌های سر به فلک کشیده، باغ‌های زیبای میوه، آبشار تماشایی و غاری جذاب تنها بخشی از جاذبه های این منطقه هستند. سراب صحنه در حقیقت دره‌ای با درختان بلند و قدیمی است. جالب است بدانید که سراب صحنه در گذشته محل تفریح و استراحت شاه‌های ایرانی بوده است. آب سراب صحنه از چهار چشمه در نزدیکی آن تامین می‌شود. غارنوردی، کوهنوردی و طبیعت گردی از فعالیت‌های جذابی است که انجام آنها در سراب صحنه توصیه می‌شود.
در سفر خود به کرمانشاه هر زمان از شبانه روز که دوست داشتید می‌توانید از این بهشت زمینی بازدید نمایید. همچنین بدلیل محبوبیت سراب صحنه برای گردشگران امکانات رفاهی مناسبی برای آسایش هر چه بیشتر گردشگران محترم فراهم شده است.
جاهای دیدنی کرمانشاه

باغ گل ها


کرمانشاه بعد از اصفهان دومین شهری است که باغ های گل منحصر بفردی را در دل خود جای داده است. باغ گل ها یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در سفر خود به کرمانشاه نباید بازدید از آن را فراموش کنید. باغ گل های کرمانشاه در زمینی با مساحت حدود ۵ هکتار ۴ هزار گونه گیاهی و نیز ۴ باغ گل‌های ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی را تشکیل داده است.
در باغ گل‌ها کرمانشاه شما می‌توانید با انواع گیاهان پوششی، انواع کاکتوس‌ها، گیاهان دارویی، گل های زینتی، انواع گیاهان آپارتمانی و همچنین مجموعه کاملی از گیاهان پیازی آشنا شوید. آبنماهای بسیار جذابی در فضای باغ گل ها طراحی و ساخته شده است. قدم زدن میان این گل ها و گیاهان واقعا رویایی و لذت بخش است. باغ گل ها در کمربندی غربی، روبه‌روی ترمینال راه کربلا قرار دارد. لحظات خاطره انگیزی در باغ گل‌های کرمانشاه در انتظار شما هستند.

پارک کوهستان


پارک کوستان از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در شمال شهر و در نزدیکی محوطه تاریخی طاق بستان قرار دارد. پارک کوهستان با مساحت وسیعی که دارد، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های توریستی شهر کرمانشاه محسوب می‌شود. طراحی آبشارهای مصنوعی در داخل پارک کوهستان همراه با نورپردازی حرفه ای و خاص فضای منحصر بفردی را خلق کرده است. همچنین از پارک کوهستان به نام بام کرمانشاه هم یاد می‌شود. شما می‌توانید از پارک کوهستان منظره زیبای شهر کرمانشاه را تماشا نمایید.

مسجد عمادالدوله


یکی از این مساجد بی‌نظیر در شهر کرمانشاه که از جمله جاهای دیدنی مهم در کرمانشاه هم محسوب می‌شود، مسجد عمادالدوله است. مسجد عمادالدوله در محله فیض آباد، بخش غربی خیابان مدرس، غرب بازار زرگرها واقع شده است. قدمت مسجد عمادالدوله کرمانشاه با حدود ۱۵۰ سال قبل و به دوران قاجار برمی‌گردد. معماری این مسجد بسیار زیبا و دلنشینی طراحی و ساخته شده است. بطوریکه بینندگان این بنا محو تماشای این زیبایی خارق العاده می‌شوند.
بنا و ساختمان مسجد عمادالدوله از چهار ایوان به همراه یک مناره و بخش‌هایی همچون صحن، شبستان و ایوان تشکیل شده است. حوضی که در وسط حیاط مسجد قرار دارد جذابیت، محیط را دوچندان کرده است. تزیینات، کاشی‌کاری‌ها و کتیبه‌های مسجد عمادالدوله بقدری هنرمندانه است که فضای معنوی خاصی را بوجود آورده است. همچنین در قسمت شمالی مسجد برج ساعت کوچک و جذابی قرار دارد. بازدید از مسجد زیبا و خاص عمادالدوله پیشنهادویژه ما برای شما در سفر کرمانشاه است.

معبد آناهیتا


در میان جاهای دیدنی کرمانشاه، معبد آناهیتا یکی از پرطرفدارترین مکان ها برای گردشگران و تورسیت ها است. معبد آناهیتا در کنگاور، میان راه جدید همدان به کرمانشاه در مسیر هگمتانه، تیسفون قرار دارد. بد نیست بدانید که کنگاور یکی از شهرهایی است که بعد از تخت جمشید مهمترین آثار باستانی سنگی را در خود جای داده است.
معبد آناهیتا که با نام آکروپولیس شرقی (معبد باستانی آتن در یونان) هم شناخته می‌شود. معبد آناهیتا بر روی سکوی بلندی بطور خاص و جذاب طراحی و ساخته شده است. از نظر قدمت، تاریخ نگاران ساخت این معبد را به دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان می‌دانند. ساعت بازدید از معبد تاریخی آناهیتا، هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ است.
جاهای دیدنی کرمانشاه

غار دواشکفت


همانطور که اطلاع دارید، کوه ها در زمان‌های قدیم محل زندگی انسان ها بوده است. کوه‌های زاگرس ایران هم جزو قدیمی ترین کوه‌های جهان هستند. استان کرمانشاه هم در کنار کوه‌های زاگرس قرار دارد به همین دلیل، غارهای بسیاری در این استان وجود دارند. غار دواشکفت یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه قسمت شمالی شهر، دامنه کوه میوله، نزدیکی طاق بستان است. غار دوا شکفت در واقع دو غار است که در دامنه یک کوه به نام میوله به یکدیگر پیوند خورده‌اند و این فضای بی‌نظیر را خلق کرده اند.
طی مطالعاتی که بر روی غار دواشکفت صورت گرفته است، حدود ۱۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش مورد این غار محل سکونت انسان‌های نئاندرتال بوده ‌است. ابزارها، سنگ نگاشته‌ها و اشیایی از داخل غار کشف شده است. بازدید از این غار و لوازم مورد استفاده انسان های اولیه دوران پارینه سنگی بسیار جالب خواهد بود.

مسجد شافعی ها


یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که شاهکار معماری مذهبی کرمانشاه است، مسجد شافعی ها را می‌توان نام برد. مسجد شافعی ها در، کرمانشاه، میدان جوانشیر (میدان توپخانه سابق) قرار دارد. مسجد شافعی های کرمانشاه جزو مساجد اهل سنت محسوب می‌شود که شاهکاری بی نظیر از هنر معماری اسلامی در ایران است. معماری مسجد شافعی های کرمانشاه بسیار خاص و هنرمندانه است و گنبد جذاب و گلدسته‌های بلند بالای آن به زیبایی خودنمایی می‌کنند.
نمای داخلی مسجد با گچبری‌های بسیار زیبا و به آیات قرآن تزیین شده است. از جمله تزییناتی که داخل ساختمان مسجد برای زیبا سازی هر چه بیشتر بنا استفاده شده است می‌توان به نقاشی‌های هنرمندانه، کتیبه‌هایی با خط طغرا، مناره‌های فلزی طلایی رنگ، نمای بیرونی سفید رنگ مسجد شافعی‌ها اشاره کرد. برای بازدید و دسترسی آسان به مسجد زیبا شافعی ها باید خودتان را به تاریکه بازار برسانید و به میدان جوانشیر بروید. از آنجا می‌توانید از طریق کوچه‌ای که در ضلع جنوب شرقی میدان قرار دارد، به مسجد شافعی‌ها برسید.

کاروانسرای بیستون


یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد، کاروانسرای بیستون است. کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی هم است. کاروانسرای بیستون و یا همان به کاروانسرای شاه عباسی در محل روستای بیستون کھنه در مقابل فرهاد تراش (نقش برجسته مشهور داریوش بر سینه کوه بیستون)، در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون قرار دارد. در سفر خود به کرمانشاه برای اینکه سفری در تاریخ داشته باشید، حتما سری به کاروانسرای بیستون بزنید.

غار پرآو


در ۱۲ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه، میان کوه‌های طاق بستان و بیستون، روستای چالابه یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه به نام غار پرآو واقع گردیده است. غار پرآو در واقع یکی از عجایب بی نظیر و دیدنی در کرمانشاه است که بزرگ‌ترین غار آهکی دنیا و یکی از سخت‌ترین و خطرناک‌ترین غارهای جهان است. داخل غار پرآو ۳۶ چاه با عمق‌های مختلف وجود دارد. همچنین این غار شگفت‌انگیز و رازآلود که به عنوان بزرگترین غار عمودی دنیا شناخته می‌شود.
دهانه غار پرآو که در ارتفاع ۳ هزار متری سطح زمین و در بالاترین سطح تمام غارهای دنیا قرار دارد، این غار را از تمام غارهای جهان متمایز ساخته است. بهتر است بدانید که غار پرآو که در بلندترین نقطه کوه پراو قرار گرفته است، برای اولین بار توسط انگلیسی‌ها پیموده شده است. اگر شما از جمله افرادی هستید که به ماجراجویی و انجام فعالیت های هیجان انگیز علاقه دارید، در سفر خود به کرمانشاه حتما سری به غار پرآو بزنید.

بیستون


بیستون را می‌توان یکی از جذابترین جاهای دیدنی کرمانشاه نام برد. بیستون که در شهر بیستون، محوطه تاریخی بیستون واقع شده است، در واقع یک سنگ نوشته باستانی ایران زمین است که داستان جالبی دارد. با توجه به روایت ها در مورد بیستون، خسرو پرویز پادشاه آن زمان در ایران به فرهاد که عاشق شیرین بوده است، دستور می‌دهد که برای ثابت کردن عشق خود، قسمتی از کوه را بتراشد. فرهاد هم این کار انجام می‌دهد. ساعات بازدید از این اثر جذاب همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعداز ظهر است.
جاهای دیدنی کرمانشاه

موزه پارینه سنگی


نخستین و تنها موزه خاورمیانه که یکی از مهمترین جاهای دیدنی کرمانشاه است، موزه پارینه سنگی کرمانشاه را می‌توان نام برد. موزه جذاب پارینه سنگی زاگرس در سال ۱۳۸۶ و توسط دو شخص به نام‌های فریدون بیگلری و علیرضا مرادی در محله فیض آباد، خیابان مدرس، داخل تکیه بیگلربیگی تاسیس شد. موزه پارینه سنگی با جذابیت فوق‌العاده مورد استقبال مردم این شهر و گردشگران قرار گرفته‌ است.
موزه پارینه سنگی زاگرس به طور تخصصی بر روی اشیای پیش از تاریخ تمرکز دارد. اشیا و لوازم دوران پارینه سنگی و نوسنگی از جمله: جمجمه‌های انسان، ابزارآلات سنگی، استخوان‌های انسان و سنگواره جانوران برای بازدید عموم در این موزه به نمایش گذاشته شده است. اگر به تماشا و آشنایی با اشیای ارزشمند و تاریخی و یا به مطالعه تاریخ و گذشته علاقه‌ دارید، حتما یک بار از موزه پارینه سنگی زاگرس بازدید کنید. ساعت بازدید از موزه پارینه سنگی کرمانشاه ۸ صبح تا ۵ عصر هر روز تعیین شده است.

روستای ریجاب


قصد داریم تا در بین جاهای دیدنی کرمانشاه یک روستای رویایی را به شما معرفی نماییم. در مسیر ماهیدشت به قصر شیرین در میان راه روستای زیبای ریجاب قرار دارد. روستای ریجاب که در گویش محلی به ریژاو معروف است، چشمه‌ای خروشان با صدای فوق العاده گوش نواز آب در میان درختان تنومند دارد. زیبایی‌های این روستا به این آب و درختان ختم نمی‌شود.
بعد از پلی چوبی که اهالی روی آب ساخته‌اند، جاده‌ای باریک به عمق جنگل و باغ‌های گردو و انجیر را برای رسیدن به زیباترین آبشارهای کرمانشاه باید طی نمایید. روستای ریجاب با مسیر پر پیچ و خم خود یکی از دلپذیرترین و زیباترین تفرجگاه‌های کرمانشاه محسوب می‌شود. همچنین قدیمی‌ترین مسجد غرب ایران به نام مسجد عبدالله‌بن‌عمر با ستون‌های سنگی عظیم و منبری بسیار زیبا در ارتفاعات روستای ریجاب قرار گرفته است.

آبشار پیران


آبشار زیبا و فوق العاده جذاب پیران در نزدیکی روستای شالان و ۹ کیلومتری سرپل ذهاب در استان کرمانشاه واقع شده است. جالب است بدانید که آبشار پیران با ارتفاع حدود صد متر بلندترین آبشار ایران لقب گرفته است. وقتی که آبشار پیران کرمانشاه از فراز صخره ای بسیار عظیم به پایین سرازیر می‌شود منظره ای خارق العاده از طبیعت بکر را به نمایش می‌گذارد. همچنین در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی مربوط می‌شود.

دالاهو


از جمله جاهای دیدنی کرمانشاه که در قسمت غربی این شهر قرار دارد، می‌توان به دالاهو اشاره کرد. دالاهو در زبان محلی یعنی سرزمین عقاب و آهو یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مناطق در کرمانشاه است. دالاهو در ۹۹ کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد. دلیل نام گذاری این منطقه به دالاهو؛ وجود آهوها و عقاب‌های کم‌نظیر و دیدنی است که در این منظقه زندگی می‌کنند. بهتر است بدانید که آبشارهای زیبا و جالبی هم در این منطقه وجود دارند. وجود این آبشارها طراوت و تازگی به فضا و طبیعت بی‌نظیر و سرسبز این ناحیه بخشیده است.
شایان ذکر است که منطقه دالاهو مکان‌های طبیعی و تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده است. هر یک از این مکان‌ها به تنهایی شگفتی حیرت‌آوری را به نمایش گذاشته است. از جمله جاذبه‌های‌ دیدنی دالاهو می‌توان به قلعه یزدگرد، دره سرخه لیزه، آبشار پیران و دیدنی‌های منطقه ریجاب را نام برد.
جاهای دیدنی کرمانشاه

مجسمه هرکول


در دامنه‌های کوه بیستون که از جاهای دیدنی کرمانشاه است؛ آثار باستانی بسیار زیادی وجود دارند. این آثار باستانی، میراثی عظیم و ارزشمند از فرهنگ و عظمت ایرانیان را به نمایش گذاشته است. قدمت این آثار مهم و ارزشمند به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد اما در آن از تمامی ادوار باستانی ایران‌زمین مشاهده می‌شود. اولین و معروف ترین اثر تاریخی موجود در کوه بیستون، مجسمه هرکول است.
مجسمه هرکول، مردی عریان است که در دست چپ خود قدح و سمت راست خود گرزی نگه داشته است. این مجسمه در سال ۱۳۳۷ هنگام احداث جاده همدان ـ کرمانشاه شناسایی شد. پشت سر این شخصیت، کتیبه و نقش‌هایی حجاری شده است. ساعت بازدید از مجموعه بیستون، ۹ صبح تا ۲۰ شب هر روز تعیین شده است.

تکیه معاون الملک


یکی از باشکوه ترین جاهای دیدنی کرمانشاه که در، محله آبشوران قدیم، خیابان شهید حداد عادل قرار دارد و یادگاری از دوران قاجاریه است، می‌توان به تکیه معاون الملک اشاره کرد. تکیه معاون الملک توسط شخصی به نام حسین خان معین‌الرعایا، معروف به معاون الملک، ساخته شده است. هدف از ساخت این بنا برگزاری مراسم‌های مذهبی، نوحه خوانی و سینه‌زنی در تمام روزهای سال و بخصوص ایام محرم است. همچنین در تکیه معاون الملک کرمانشاه به رفع اختلافات قومی و عشایری نیز پرداخته می‌شد.
بهتر است بدانید که در دوره مشروطه، به دلیل مورد توجه بودن تکیه معاون الملک، عده‌ای این تکیه را به توپ بسته و آتش زدند اما سال‌ها بعد تکیه معاون‌ الملک توسط حسن خان معاون الملک مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. معماری این تکیه فوق العاده زیبا طراحی و اجرا شده است. پیشنهاد می کنیم در سفر کرمانشاه خود هر روز از ساعت، ۹ صبح تا ۶ عصر (بجر جمعه ها) حتما از این مکان دیدن نمایید.

روستای سفید برگ


یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه که در ۱۸ کیلومتری شهر در میان سه کوه قرار دارد، روستای سفید برگ است. روستای سفید برگ به بهشت گمشده زمین شهرت دارد. این روستا که در شهرستان جوانرود کرمانشاه واقع شده است. روستای زیبای سفید برگ به دلیل طبیعت زیبا و جذابیت‌های تماشایی فراوان توانسته است که طرفداران و گردشگران بسیار زیادی را بخود جذب نمایید.
قدمت روستای دیدنی سفید برگ کرمانشاه به چندین هزار سال قبل باز می‌گردد. با توجه به روایات گذشته در مورد روستا گفته می‌شود که روستا سفید برگ در قدیم، پایتخت تابستانه سومریان بوده است. آب و هوای فوق العاده دلپذیر و رود پرآب داخل روستا دلیل محبوبیت روستا سفید برگ در میان علاقمندان به طبیعت‌گردی و روستاگردی شده است.

آرامگاه اویس قرنی


یکی دیگر از پرطرفدارترین جاهای دیدنی کرمانشاه آرامگاه اویس قرنی، میعادگاه عاشقان است. آرامگاه اویس قرنی در فاصله ۳۵ کیلومتری شمالغربی کرمانشاه در روانسرا، ارتفاعات بیشه کوه قرار دارد. در مورد قدمت آرامگاه اویس قرنی تاریخ مشخصی وجود ندارد، اما برخی از تاریخ نگاران با توجه به نشانه ها قدمت بنا را به اوایل دوران حکومت سلجوقیان ارتباط‌ می‌دهند.
ساختمان آرامگاه اویس قرنی از خشت و گل ساخته شده است. بنا آرامگاه با وجود سادگی، زیبایی خاصی دارد. آرامگاه اویس قرنی محیطی معنوی و آرامبخش را برای خلوت با معبود را خلق کرده است. بسیاری از مردم کرمانشاه، برای دعا و نذورات خود به ارتفاعات کوه بیشه کوه، در محدوده روانسر و به زیارت آرامگاه اویس قرنی می‌روند. گفته می‌شود که اویس قرنی از علاقه‌مندان و پیروان پیامبر اسلام بود که در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع) به شهادت می‌رسد.
جاهای دیدنی کرمانشاه

تکیه بیگلری


تکیه بیگلری یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در بافت سنتی و قدیمی شهر جا خوش کرده است. تکیه بیگلری که یادگاری از دوران قاجار است، محله فیض آباد، خیابان مدرس قرار دارد. تکیه بیگلری توسط شخصی به نام عبدالله خان بیگلربیگی بنا شده است. وقتی داخل ساختمان تکیه بیگلری می‌شوید؛ دور تا دور حیاطی باصفا با گلکاری‌ها و درختکاری‌های بی‌نظیر را خواهید دید. یک طرف حیاط را ساختمانی با ایوان و دو ستون سنگی بزرگ فرا گرفته است.
جالب است بدانید که درهای تکیه که رو به حیاط دیدنی این بنا قرار گرفته‌اند با شیشه‌های رنگی و ارسی‌های چشم‌نوار خودنمایی می‌کنند. معماری تکیه بیگلربیگی به اندازه ای خاص و تماشایی است که چشم بیننده را بخود خیره می‌کند. نقاشی‌های روی سنگ بر دیواره‌های تکیه با هنرمندی خاصی از دیگر زیبایی های این تکیه است. همچنین بهتر است بدانید که تکیه تاریخی بیگلری، علاوه‌بر ارزش هنری و فرهنگی که دارد، مکان دو موزه مهم خط و کتابت و پارینه نیز است که جذاب‌ترین آثار قدیمی در آن نگهداری می‌شود. ساعات بازدید از تکیه بیگلری هر روز از ۸ صبح الی ۱۷ عصر است. برای بازدید از این جاذبه شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما کرمانشاه به این شهر سفر کنید و از تمام جاذبه های آن بازدید کنید.

کلیسای پنطی کاستی


همانطور که گفتیم، شهر کرمانشاه آثار باستانی و بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. در میان جاهای دیدنی کرمانشاه کلیسای پنطی کاستی یکی از معروفترین کلیساها در این شهر است. کلیسای تاریخی و تماشایی پنطی کاستی به دوره آشوریان تعلق دارد. کلیسای پنطی کاستی به درخواست کشیشی به نام توما ناصری در خیابان شریعتی، کوچه آرین بنا شده است.
نمای ساختمان کلسای پنطی از آجر قرمز و ملات آجر و سیمان است. در قسمت ورودی کلیسا پنطی کاستی، طاقی رومی شکل بر روی دو ستون سنگی قرار گرفته است. علت نام‌گذاری این کلیسا به پنطی کاستی، هم‌ زمان بودن کار ساخت کلیسا با عید پنطی کاستی است. شایان ذکر است که کلیسای زیبا پنطی کاستی جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین بازدید از این کلیسا بصورت کاملا رایگان است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است