search
menu

گوردخمه دکان داوود کرمانشاه

[ پنهان کردن ]
درباره گوردخمه دکان داوود کرمانشاه
چرا بازدید از گوردخمه دکان داوود پیشنهاد می شود؟
تاریخچه گوردخمه دکان داوود کرمانشاه
معماری گوردخمه دکان داوود کرمانشاه
اهمیت دینی گوردخمه دکان داوود
زمان و هزینه سفر به گور دخمه دکان داوود
فصل مناسب برای سفر به گور دخمه دکان داوود
در نزدیکی گوردخمه دکان داوود از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

درباره گوردخمه دکان داوود کرمانشاه


تاریخ و تمدن چندین هزار ساله کشور ایران یک سخن کلیشه‌ای و راسخ است. به طوری که این سخن همواره حرف اول محافل فرهیختگان بوده و خواهد بود. در این بین، استان کرمانشاه از جمله استان‌هایی قدیمی ایران است که دارای تاریخی بسیار غنی است و محبوبیت خاصی نیز بین تاریخدانان جامعه دارد.
گوردخمه دکان داوود کرمانشاه تنها یکی از ده‌ها جاهای دیدنی کرمانشاه است که در میان اهالی سرپل ذهاب بیشتر با نام کِله داوود هم شناخته می شود از جمله اماکن تاریخی کرمانشاه است که از بدو ورود آریایی‌ها به کشور ایران در دل یک صخره قرار گرفته بود. البته اختلاف نظرهایی هم در مورد وجود گوردخمه دکان داوود کرمانشاه از زمان مادها و هخمانشیان همواره بوده اما به طور کلی شواهد حاکی از آن است که این مکان از دوره هخامنشیان در کشور ایران وجود داشته است. مطمئنا آشنایی با این مکان قبل از خرید بلیط هواپیما کرمانشاه می‌تواند برنامه سفر شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و بخش عظیمی از ساعات مسافرتتان را به خود اختصاص دهد.
گوردخمه دکان داوود کرمانشاه

چرا بازدید از گوردخمه دکان داوود پیشنهاد می شود؟


گوردخمه دکان داوود کرمانشاه دارای تاریخ و تمدنی بسیار غنی بوده و مطمئنا یکی از بهترین مقاصد برای عاشقان تاریخ و فرهنگ کشورمان است.
گوردخمه دکان داوود علاوه بر این که یک مکان تاریخی است، یک مکان مذهبی نیز به شمار رفته و جزو گزینه‌های مناسب سفر برای افراد نیز متدین هست.
وجود اجساد از ۲۰۰۰ سال پیش در زیر صخره گوردخمه دکان داوود باعث شده که دوستداران ژانر ماجراجویی و هیجانی شیفته این مکان شوند.
به طور کلی، ساختار گوردخمه دکان داوود به گونه‌ای است که بازدید از آن بیشتر به بازدید از یک مکان خیالی می‌ماند.

تاریخچه گوردخمه دکان داوود کرمانشاه


آنچه که بارها و بارها در مطالب فوق ذکر شد جنبه تاریخی گوردخمه دکان داوود بود. اما اینکه یک بنای تاریخی از ۲۵۰۰ سال پیش همچنان استوار و محکم در سر جای خودش مانده انسان را استاد وارانه کیش و مات می کند و او را متحیر می سازد. گوردخمه دکان داوود در دی‌ماه سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار تاریخی به فهرست میراث ملی کشور اضافه شد. مکانی تاریخی که جزو اولین گوردخمه‌های کشور به شمار می‌رود. همانطور که ذکر شد در مورد تاریخچه گوردخمه دکان داوود اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. به طوری که در برخی تحقیقات آن را به پادشاه مادها یعنی ایشتوویگو نسبت می‌دهند و در برخی دیگر، آن را یادگار به جا مانده از دوران هخامنشی عنوان می‌کنند. حتی عده زیادی از محققان بر این باورند که این گوردخمه به یکی از پادشاهان هخامنشی به نام ضحاک تعلق دارد. به باور برخی از اهالی محل، نوه ضحاک در زیر این گوردخمه دفن شده است.
گوردخمه دکان داوود کرمانشاه

معماری گوردخمه دکان داوود کرمانشاه


همانطور که قبلاً اشاره شد این گوردخمه در دل یک صخره ستبر کنده شده است و دسترسی به داخل آن میسر نیست، اما گوردخمه دکان داوود دارای ایوان مستطیلی شکلی است که طول آن از قسمت جلو ۶۰/۹ متر، از قسمت پشت ۳۲/۷ متر، ارتفاع آن۶۰/۲ متر و پهنای آن ۹۵/۱ متر است. در دو طرف ورودی گور دخمه بقایای دو ستون وجود دارد که بدنه ستون‌ها با گذر زمان و در اثر فرسایش دچار تخریب شده است. اما پایه و سرستون‌ها همچنان بر جای خود باقی مانده‌اند. از طرف دیوار عقبی ایوان یک اتاق با ورودی به ابعاد ۱×۱/۵ متر وجود دارد. طول اتاق ۸۳/۲ و عرض آن ۳۱/۲ متر و ارتفاع آن ۱۸/۲ متر است. در داخل اتاق پنج تاقچه جهت قرار دادن نذورات و یک قبر بیضی شکل ۷۰ سانتی متر نیز تعبیه شده است. از جمله نکات جالب توجه گوردخمه دکان داوود کرمانشاه مغایرت هندسی سقف ایوان جلو اتاق عقبی آن است که یک مسطح و دیگر هلالی شکل است. در ۸ متر پایین‌تر از گوردخمه قاب مستطیلی شکلی وجود دارد که در آن شخصی به حالت نیم رخ ایستاده و یک دستش را به نشانه دعا بالا برده است.

اهمیت دینی گوردخمه دکان داوود


گوردخمه دکان داوود از نظر یارسان یا همان اهل حق بسیار متبرک پنداشته می‌شود به طوری که هر ساله در مراسم‌های مذهبی شرکت کرده و نذورات خود را به مسافران و اهالی دیگر توزیع می‌کنند. به باور این گروه، یکی از شخصیت‌های مذهبی مهم در آنجا دفن شده است.

زمان و هزینه سفر به گور دخمه دکان داوود


گوردخمه تاریخی در فاصله ۹۰ مایلی از مرکز کرمانشاه قرار دارد که رسیدن به آنجا از مرکز شهر با خودرو حدوداً ۸۰ دقیقه زمان می برد. ولی با همه تمجید‌ها و تعاریف فوق مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد، چرا که بازدید از اماکن تاریخی هیچوقت انسان را مردد نمی‌کند. از آنجایی که هزینه‌ سفر مهم ترین رکن برای اکثر مسافران است اما سفر به گوردخمه دکان داوود هزینه ناچیزی دارد و شما می‌توانید با پرداخت هزینه اندکی، هنگام سفر به کرمانشاه حدود ۲ الی ۳ ساعت از زمان خود را به بازدید از این مکان اختصاص دهید. برای اینکه بتوانید سفر خود به کرمانشاه را بهتر برنامه‌ریزی کنید، مقاله راهنمای سفر به کرمانشاه را بررسی کنید.

فصل مناسب برای سفر به گور دخمه دکان داوود


استان کرمانشاه از آن دسته از استان‌های کشورمان است که زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی گرم دارد. اما اوج زیبایی و دل انگیزی استان کرمانشاه در فصل بهار و پاییز است به گونه‌ای که به دلیل آب و هوای بی نظیر، گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف کشورمان جذب می کند. از این رو، شش ماهه اول سال می‌تواند زمان مناسبی برای بازدید از این مکان باشد.

در نزدیکی گوردخمه دکان داوود از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


کل داوود: ۳۵۰ متر
روستای انزل: ۲.۳ کیلومتر
روستای عسکرخانی: ۳.۲ کیلومتر
آسیاب قرمز: ۴ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است