search
menu

غار دواَشکَفت کرمانشاه

[ پنهان کردن ]
غار دواَشکَفت کرمانشاه
چرا بازدید از غار دو اشکفت پیشنهاد می شود؟
تاریخچه غار دو اشکفت
در نزدیکی غار دو اشکفت از چه غارهای دیگری وجود دارد؟
چه جاهای دیدنی در نزدیکی غار دو اشکفت وجود دارند؟
چه هتل هایی در نزدیکی غار دو اشکفت وجود دارند؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به غار دو اشکفت هستند؟

غار دواَشکَفت کرمانشاه


اگرچه امروزه استفاده کاربری غارها تنها بازدید گردشگران از آن ها است، اما در گذشته کابردهای زیادی داشتند و محل زندگی انسان ها بودند. همچون نقاط مختلف جهان، در کشورمان ایران نیز غارهای باشکوه و شگفت انگیز زیادی وجود دارند که داستان های متفاوت و حیرت انگیز و شکل فیزیکی عجیبشان برای همه گردشگران جالب توجه است. غار دو اشکفت، یکی از شگفت انگیزترین و کهن ترین غارهای ایران است که در استان کرمانشاه واقع شده است که هر گردشگری را پس از خرید بلیط هواپیما به این جا می کشاند. این غار به یکی از "کهن ترین سکونتگاه های جهان" معروف است. یکی از قدیمی ترین مناطق دنیا که انسان های اولیه در آن زندگی می کرده اند، رشته کوه های زاگرس در غرب ایران است. در آن زمان ها انسان های اولیه این غارها را به عنوان سرپناه استفاده می کردند. برای تهیه غذا نیز در اطراف غارها به شکار حیوانات می رفتند. در استان کرمانشاه غارهای باستانی متعددی وجود دارند و اشیاء تاریخی و باارزش بسیاری از درون ان ها کشف شده اند. یکی از این غارها، غار دو اشکفت در نزدیکی طاق بستان است.
غار دواَشکَفت کرمانشاه

چرا بازدید از غار دو اشکفت پیشنهاد می شود؟


غار دو اشکفت، یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های انسان های غارنشین است که در شمال شهر کرمانشاه قرار دارد. مجموعه غارهای دو اشکفت درواقع از دو غار در مجاورت یکدیگر تشکیل شده است و در دامنه کوه "میوله" قرار دارد. ارتفاع غار دو اشکفت از دشت پایین دستش حدود ۳۰۰ متر است و مشرف بر پارک کوهستان کرمانشاه قرار دارد. ارتفاع غار دو اشکفت از سطح دریا نیز ۱۶۰۰ متر است و ۴۰۰ متر مساحت دارد. این غار در سال ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۵۹۷۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید. بازدید از شکل عجیب و شگفت انگیزغار دو اشکفت، آگاهی از تاریخچه آن و بازدید از یکی از کهن ترین سکونتگاه های انسان های اولیه تجربه ای متفاوت برای هر بازدید کننده خواهد بود. بنابراین، در سفر به کرمانشاه نباید بازدید از چنین جاذبه زیبا و طبیعی را از دست داد.
غار دواَشکَفت کرمانشاه

تاریخچه غار دو اشکفت


سامان حیدری و فریدون بیگلری، دو تن از باستان شناسان مطرح استان کرمانشاه بودند که در سال ۱۹۹۹ میلادی نخستین بار غار باستانی دو اشکفت را کشف کردند. مطالعات گسترده ای توسط این دو باستان شناس درباره غار دو اشکفت انجام گرفت. بر اساس مطالعات آن ها، تاریخ سکونت در یکی از این دو غار به "دوره پارینه سنگی میانی" (۱۲۰ هزار تا ۴۰ هزار سال پیش) مربوط می شود. این دوره باستانی به زمانی بازمی گردد که انسان های نئاندرتال (انسان های غارنشین و شکارچی) در غار دو اشکفت زندگی می کردند. مدت ها بعد از درون مجموعه غارهای دو اشکفت استخوان ها، ابزارآلات و ادوات سنگی زیادی کشف شدند و امروزه در موزه های سراسر کشور برای بازدید عموم نگه داری می شوند. ابزارهای سنگی کشف شده معمولا از جنس سنگ رادیو لاریت هستند که در اطراف غار وجود دارند.
برخی از آن ها نیز از جنس سنگ چخماق هستند. در ۱۲ کیلومتری غار دو اشکفت، در تپه های گاکیه در منطقه شرقی کرمانشاه سنگ چخماق به وفور وجود دارد و انسان ها در آن زمان سنگ چخماق برای ساختن ابزارآلات را از این منطقه تهیه می کرده اند. بسیاری از ابزارهای سنگی مربوط به صنعت موستری زاگرس هستند.
شاید بپرسید انسان های اولیه به چه دلیلی غار دو اشکفت را برای سکونت انتخاب کرده بودند. بدین سبب که، غار دو اشکفت در موقعیت جغرافیایی ویژه ای واقع شده است و وجود چشمه آب قابل شرب دائمی در مجاورت غار، از مهم ترین دلایل غارنشینان برای انتخاب غار دو اشکفت بوده است. از دیگر مزایای غار دو اشکفت، قابل دسترس بودن آن هم از سمت پایین و هم از ارتفاعات بالاتر است. بنابراین، شکارچیانی که مدام برای شکار می رفتند و مجبور بودند به طور دائم به داخل و خارج از غار بروند، مکان بسیار خوبی برای زیستن بود. علاوه بر این، چشم انداز بسیار زیبایی از دشت پایین دست از دهانه غار دو اشکفت پیدا است و ساکنان غار می توانستند تمامی تحرکات و فعالیت های اطراف غار را مشاهده کنند.
غار دواَشکَفت کرمانشاه

در نزدیکی غار دو اشکفت از چه غارهای دیگری وجود دارد؟


استان کرمانشاه غارهای متعددی دارد که اکثرشان زمانی سکونتگاه انسان های اولیه بوده اند و گردشگران زیادی برای بازدید از آن ها به کرمانشاه سفر می کنند. یکی از این غارها که بسیار دیدنی است و ارزش بازدید دارد، در نزدیکی غار دو اشکفت قرار دارد. پناهگاه ورواسی، یکی دیگر از سکونتگاه های غاری است که باستان شناس آمریکایی به نام "بروس هو" آن را کشف و حفاری کرده است. یکی دیگر از این غارهای سکونتگاهی، غار باستانی قبه است که مانند دیگر غارها به عنوان سکونتگاه مورد استفاده قرار می گرفته است. باتوجه به مطالعات صورت گرفته به روی این غارها، به صراحت می توان بیان کرد که افراد غارنشین این مناطق شکارچی بوده اند و به طور عمده به شکار میش های وحشی، اسب های وحشی، گورخرها و بز کوهی می پرداخته اند. البته، از درون غارها استخوان هایی کشف شده اند که مربوط به حیواناتی نظیر غزال، گراز، گاو وحشی و مارال هستند. در تمامی این غارهای سکونتگاهی ابزار سنگی، قطعات سوخته و تکه های خاکستری و زغال کشف شده اند.
غار دواَشکَفت کرمانشاه
همان طور که پیش تر ذکر گردید، غار دو اشکفت در نزدیکی محوطه باستانی طاق بستان قرار دارد. بنابراین، پس از بازدید از غار دو اشکفت، بازدید نکردن از طاق بستان نهایت بی لطفی به این جاذبه بسیار ارزشمند است.

چه جاهای دیدنی در نزدیکی غار دو اشکفت وجود دارند؟


فاصله غار دو اشکفت تا پارک کوهستان: ۱۶۰ متر
فاصله غار دو اشکفت تا طاق بستان: ۳.۳ لومتر
فاصله غار دو اشکفت تا بام کرمانشاه: ۴.۲ کیلومتر
فاصله غار دو اشکفت تا شکارگاه خسرو پرویز: ۵.۱ کیلومتر
اگر می‌خواهید دانستنی‌های بیشتری درباره کرمانشاه به دست آورید، مقاله راهنمای سفر به کرمانشاه را بخوانید.

چه هتل هایی در نزدیکی غار دو اشکفت وجود دارند؟


فاصله غار دو اشکفت تا:
هتل جمشید: ۳ کیلومتر
هتل آزادگان: ۵ کیلومتر
هتل پارسیان کرمانشاه: ۶.۲ کیلومتر
هتل کوروش: ۱۰.۲ کیلومتر
هتل داریوش: ۱۲.۶ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به غار دو اشکفت هستند؟


فاصله غار دو اشکفت تا:
رستوران باقری: ۲۶۰ متر
رستوران رضایی: ۲ کیلومتر
رستوران صلح جو: ۲ کیلومتر
رستوران پاییزان: ۳.۶ کیلومتر
رستوران تشریفات: ۵.۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است