search
menu

غار پرآو کرمانشاه

[ پنهان کردن ]
غار پرآو کرمانشاه
چرا بازدید از غار پرآو پیشنهاد می شود؟
غار پرآو کجاست؟
تاریخچه
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از غار پرآو چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از غار پرآو چه زمانی است؟
چگونه به غار پرآو برویم؟
در نزدیکی غار پرآو از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی غار پرآو برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به غار پرآو هستند؟

غار پرآو کرمانشاه


حتما تا به حال فیلم هایی را دیده اید که در آن شخصیت فیلم وارد غاری خطرناک شده و پس از دست و پنجه نرم کردن با ترس های خود به سلامت از غار خارج شده و همانند قهرمانان از او استقبال می شود. گرچه چنین فیلم هایی ممولا بر اساس وقعیت نیستند اما غارهای خطرناک واقعا وجود دارند. غارهایی که می توانند باعث مرگ غارنوردان شوند. یکی از این غارها در همین کرمانشاه خودمان و در دل رشته کوه های زاگرس است. غار پرآو که انتهایی ندارد و انگار به هسته زمین می رسد! پرآو که گاه پَرو هم نامیده می شود در زبان محلی به معنای پرآب است. گرچه نمی دانیم در گذشته این غار پر آب بوده یا نه ولی در حال حاضر و با آب شدن یخ های زیر زمینی، این غار پر از آب و حوضچه آب است.

چرا بازدید از غار پرآو پیشنهاد می شود؟


عمیق ترین غار ایران است.
جزو صعب العبور ترین غارهای ایران است.
به عنوان رازآلود ترین و خطرناک ترین غار ایران مشهور است.

غار پرآو کجاست؟


كوهستان پرو یا پراو در مجاورت شهر كرمانشاه واقع شده است و وسعتی حدود ۱۰۲۰ كیلومتر مربع دارد. كوهستان پرو یا پراو از قرارگیری مجاورتی کوه‌ های متعددی چون قرال، دوقرال، راق چرمی، دار بید عالیور، بلوچ، میرادال، واسه، شاه نشین، كمر سیاه و ... تشكیل شده است. بلندترین قله کوهستان پراو با ارتفاع ۳۳۵۷ متر با نام شیخ علی خان مشهور است. مهم ترین و ژرف ترین غار خاورمیانه به عمق ۵۷۲ متر به نام غار پررو یا پروا در دامنه جنوبی قله قته چرمی واقع شده است. كوه هوجیر در شرق كوهستان پر رو واقع شده است و به وسیله دره رودخانه دینور از این كوهستان جدا می‌ شود و كوهستان كوچكی را به وجود می آورد. بهترین مسیر صعود به قله كوه پررو از تنگ گنشت به ده مانگ هلات و سپس به سوی قله است.
غار پرو یا پراو از مخوف‌ترین محل‌های ایران به شمار می‌رود؛ برای رسیدن به این غار در ابتدا باید بیش از ۳۰۰۰ متر از کوهستان پراو به سمت بالا صعود کرد و سپس به دهانه طولانی‌ترین غار عمودی ایران دست خواهیم یافت. با این که اولین کسانی که در دل این غار به اکتشاف پرداختند ایرانی نبودند اما سرانجام در سال ۱۳۷۲، دو کوهنورد کرمانشاهی توانستند ۱۲ روز را در این غار سپری کنند و تا پایان آن را بپیمایند. این غار به اورست غار های جهان مشهور است. پیمایش این غار بسیار مشکل محسوب می‌شود اما پس از آن‌ که این دو کوهنورد توانستند آن را پیمایش کنند افراد بسیاری نیز پس از آن دست به تلاش ردند اما متاسفانه در طول این سال ها حدود ۵ نفر مورد ثبت شده در این غار جان سپردند.
غار پرآو کرمانشاه

تاریخچه


حدود ۴۰ سال قبل گروهی از مهندسان زمین شناسان انگلیسی که مشغول تحقیق در ارتفاعات زاگرس بودند، به دهانه یک غار برخوردند. این زمین شناسان با توجه به تجربیات و علم خود در مورد بافت زمین شناسی، به ویژه زمین شناسی این منطقه، احتمال وجود غاری بزرگ در این منطقه را مطرح کردند و این احتمال را در کتابی که حاصل تحقیقات شان در این منطقه بود هم چاپ کردند. همین از سبحان ها کافی بود تا حس کنجکاوی غارنوردان انگلیسی فعال شده و برای کشف حقیقت ماجرا سفری به ایران داشته باشند.
در سال ۱۳۵۰ بود که جان میلتون سرپرستی ۱۱ نفر از غارنوردان حرفه‌ای را بر عهده گرفته و همگی با تجهیزات حرفه ای غارنوردی خود به سمت کرمانشاه ایران سفر کردند. غارنوردان اولین کسانی بودند که جرأت کشف رازهای این غار بی انتها را به خود دادند. این گروه انگلیسی چند روز فعالیت در این منطقه داشتند و در نهایت توانستند به انتهای چاه ۲۶ و عمق ۷۵۰ متری غار برسند و حوضچه ای گلی به طول ۵۰ متر را داخل غار ببینند. این انتهای سفر غارنوردان انگلیسی به کرمانشاه بود این گروه تحقیقات خود را در همین جا متوقف کردند چون برای پیمودن ادامه غار به تجهیزات بیشتری نیاز داشتند.
غار پرآو کرمانشاه
سال بعد در مرداد ماه ۱۳۵۱ گروه غارنوردان انگلیسی مجدداً گرد هم آمدند تا دوباره به اعماق غار پرآو نفوذ کنند. این بار دیوید جانسون سرپرستی گروه را به عهده گرفت و انجمن سلطنتی جغرافی و غارشناسان انگلیس او را حمایت کردند تا به اعماق غار پراو نفوذ کرده و علاوه بر تکمیل تحقیقات رکورد قبلی گروه را بشکنند. اما تلاش های این گروه در راستای آشکار کردن عمق بیشتری از غار ناتمام ماند و تنها توانستند تحقیقات گروه قبلی را تکمیل کنند و پرآو همچنان به عنوان غاری رازآلود باقی ماند. شهرت غیر قابل نفوذ بودن و راز آلود بودن این غار در میان غار نوردان پیچید تا اینکه اینبار لهستانی‌ها در سال ۱۳۵۴ تصمیم گرفتند چالش نفوذ به غار پرآو را انجام دهند.
اما این بار هم در نبرد بین غار و غارنوردان این پرآو بود که پیروز شد و لهستانی ها با پیشروی تنها یک متر بیشتر از انگلیسی ها کار خود را تمام کردند. پس از لهستانی ها نوبت به روس ها رسید تا به جنگ غار بروند. اما روسها هم چندان موفق نبودند و تنها توانستند به عمق ۴۰۰ متری غار برسند چون پس از ۴۰۰ متر هوای داخل غار امکان ادامه فعالیت را نمی داد.
حضور غارنوردان روسی آخرین تلاش غارنوردان دنیا برای کشف و دیدن انتهای این غار بود. تا اینکه در سال ۱۳۶۸ غارنوردان ایرانی آستین ها را بالا زده و تصمیم گرفتند خودشان به کشف غار پراو بروند. اما این غارنوردان به دلیل بارش باران نتوانستند شانس خود را امتحان کنند. در نهایت در مهرماه سال ۱۳۷۰ ایرانی برای اولین بار به انتهای غار و حوضچه رسیده و طلسم ۱۸ ساله غارنوردان ایرانی را شکستند. پس از آن نیز گروه کوهنوردی و غارنوردی دیگری به اعماق غار پراو نفوذ کردند و حاصل نفوذشان پیدا کردن دهانه ها و راه های جدید به غار بود.
غار پرآو کرمانشاه

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از غار پرآو چه قدر است؟


اگر قصد دارید بلیط هواپیما خریداری کنید و برای بازدید از این غار بروید بهتر است بدانید برای بازدید از این غار نیازی به پرداخت هزینه نیست و تنها کافی است تجهیزات غارنوردی خود را همراه داشته باشید. تاکید می کنیم که اگر غار نورد حرفه ای نیستید از رفتن به غار دوری کنید.

فصل مناسب برای بازدید از غار پرآو چه زمانی است؟


بهترین زمان سفر به غار پرآو بین بهار و تابستان است که علاوه بر اینکه دمای هوا مناسب تر است بارش کمتری هم نسبت به فصول پاییز و زمستان داشته و پیمایش غار را راحت تر می کند.

چگونه به غار پرآو برویم؟


غار پرآو در دوازده کیلومتری شمال شرق کرمانشاه، روسستای چالابه، و در کوه پرآو واقع شده است.

در نزدیکی غار پرآو از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


کاخ خسرو
شیرین خفته
فرهاد تراش
گور دخمه داوود
نقش برجسته هرکول

چه هتل هایی در نزدیکی غار پرآو برای اقامت وجود دارد؟


هتل آزادگان
هتل پارسیان کرمانشاه
مهمانسرای مدیریت درمان تامین اجتماعی
هتل جمشید
هتل رسول
سوئیت و اقامتگاه میثم

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به غار پرآو هستند؟


رستوران شاندیز سرسبز
رستوران بیشه
رستوران پاییزان
باغ رستوران کامبادن
رستوران تقدیس
اگر قصد بازدید از این غار و دیگر غارهای طبیعی و زیبای کرمانشاه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از برنامه ریزی سفر خود، مقاله راهنمای سفر به کرمانشاه را بخوانید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است