search
menu

آبشار شیوند ایذه

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از آبشار شیوند ایذه را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته
چگونه به آبشار شیوند ایذه برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک آبشار شیوند ایذه
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار شیوند ایذه
در پشت دشت سوسن و در جنوب غربی سد کارون ۳ یک بهشت دست نخورده به نام آبشار شیوند ایذه قرار دارد. این جاذبه بی‌نظیر تقریباً تمام آن چیزی که شما از یک طبیعت گردی بکر انتظار داشته باشید را در خود جای داده است. از دیدن رودخانه و دریاچه‌های بی‌نظیر گرفته تا پیمایش کوه و مراتع سرسبز که همه آن‌ها باعث شده‌اند تا هر ساله حجم زیادی از گردشگران به سمت آن روانه شوند.
این آبشار همانگونه که از نامش پیداست در روستای شیوند از توابع ایذه واقع شده است و جزو یکی از جاهای دیدنی ایذه به شمار می‌رود. در حقیقت این روستا دارای سه بخش به نام‌های شیوند، نوشیوند و پشت آسیب تشکیل شده که همگی در منطقه حفاظت شده منگشت قرار دارند.
این روستاها هر کدام به فاصله یک کیلومتر از همدیگر واقع شده‌اند و رودخانه شیوند هم از میان آن‌ها می‌گذرد. این رودخانه از دل کوه‌های این ناحیه سرچشمه می‌گیرد و در نهایت پس از عبور از کوچه باغ‌های این روستا، به دریاچه شیوند می‌ریزد.
این منطقه از یک سو به سد کارون ۳ و از سوی دیگر به کوه‌های زاگرس و جنگل‌های بلوط ختم می‌شود. از طرفی دیگر وجود پوشش گیاهی، صخره‌های منحصر به فرد و رودخانه‌های بی‌نظیر سبب شده است تا یک بهشت به تمام معنا باشد.
وجود این طبیعت زیبا در جوار آبشار شیوند ایذه، باعث می‌شود تا گردشگران نهایت لذت را ببرند. افزون بر این طبیعت زیبا، ماهیت آبشار به گونه‌ای است که می‌تواند ساعت‌ها شما را مجذوب خود کند.
آب این آبشار از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از صخره‌ای به ارتفاع ۵۰ متر به پایین می‌ریزد. وجود پوشش گیاهی بینظیرِ کنار آن و البته رطوبت هوای منطقه، یک فضای دلربا را بوجود آورده است.
این آبشار بعد از پیمایش حدود ۴ کیلومتر و عبور از کوچه‌باغ‌های شیوند، به دریاچه‌ای زیبا می‌ریزد. وجود تمام این منظره‌های طبیعی در کنار همدیگر سبب شده است تا آبشار شیوند ایذه یک مقصد بی‌نظیر برای عاشقان طبیعت باشد.
آبشار شیوند ایذه

چرا بازدید از آبشار شیوند ایذه را پیشنهاد می‌کنیم؟


آبشار شیوند ایذه تنها دلیلی نیست که می‌تواند شما را به این منطقه بکشاند. در واقع این ناحیه، جاذبه‌ها و البته مزایای بسیاری دارد که گردشگران را به خود جلب می‌کند. ما در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما ذکر کرده‌ایم.
• امکان بازدید از سد کارون ۳
• گشت‌وگذار در دشت سوسن
• لذت تماشای آبشار شیوند
• طبیعت‌گردی در منطقه حفاظت شده منگشت و شالو
• عبور از رودخانه‌ها و دریاچه‌های منطقه
• مشاهده روستاهای تاریخی و زیبا
• قایق‌سواری
• آب‌تنی و شنا
• ماهیگیری در سد کارون یا دریاچه شیوند
• بازدید از اماکن تاریخی نزدیک به این ناحیه


ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته


آبشار شیوند از کوه‌های منگشت سرچشمه می‌گیرد. این آب در مسیر خود چند آبشار بزرگ و کوچک را تشکیل می‌دهد. اما آخرین آنها یعنی آبشار شیوند، ۵۰ متر ارتفاع دارد. این میزان ارتفاع سبب شده است تا این آبشار در زمره مرتفع‌ترین آبشارهای استان قرار گیرد. افزون بر این موارد، خود آبشار در منطقه حفاظت شده منگشت و شالو قرار دارد.
این منطقه به‌واسطه داشتن دریاچه‌ها ورودخانه های مختلف، دارای طبیعت بسیار بی‌نظیری است. بدین‌جهت است که پوشش گیاهی و جانوری بسیار منحصربه‌فردی دارد.
در این ناحیه درختانی همچون بلوط ایرانی، بنه، کتیرا، بن سرخ، انجیر، انار، گردو و… دیده می‌شود. فضای بین این درختان با گل‌هایی همچون شقایق و نرگس پوشیده شده است. به همین جهت محیطی بسیار زیبا و دلربا دارد.
مازاد بر این جانورانی همچون خرگوش، گزار، پلنگ قهوه‌ای، کبک، سنجاب ایرانی، روباه، دارکوب و... در آن به چشم می‌خورد. وجود آنها باعث شده است تا هیجان بازدید از آبشار شیوند ایذه بیشتر شود.
البته جذابیت این ناحیه تنها به طبیعت آن محدود نمی‌شود چراکه در این منطقه بناهای تاریخی مختلفی هم وجود دارد.
امامزاده محمد، قلعه مخروبه هزاره سوم قبل از میلاد، سیاه‌چال قدیمی پل شالو، قلعه تل، سنگ‌نگاره کوه فرح و… از جمله مکان‌های تاریخی است که در مسیر این آبشار با آن مواجه می‌شوید. از طرفی دیگر، در خود روستای شیوند هم یک کاروان‌سرای قدیمی وجود دارد که متعلق به دوره صفوی است.

چگونه به آبشار شیوند ایذه برویم؟


برای رفتن به آبشار شیوند ایذه باید ابتدا به خوزستان و سپس ایذه بروید. اگر در تهران هستید، توانید از طریق شیوه‌های آنلاین یک بلیط هواپیما لحظه آخری به مقصد اهواز تهیه نمایید. از آنجا می‌توانید به شهرستان ایذه بروید.
از میدان اول شهر ایذه، مسیر خروجی را در پیش بگیرید. در این مسیر شما باید به روستای رکعت بروید. بدین منظور باید از پل‌های قوسی روی سد عبور کنید. بعدازاین پل ها، یک مسیر فرعی وجود دارد که بعد از ۸۰۰ متر شما را به اسکله رکعت می‌رساند. از این بخش تا اسکله شیوند، ۱۴ کیلومتر مسیر آبی در پیش دارید.
برای طی‌کردن این مسیرها می‌توانید از قایق‌های تندرو یا باروج‌ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید که باروج‌ها رایگان هستند و می‌توانند وسایل نقلیه را نیز حمل کنند. اما در عوض امکان بازدید از دره قاسمی را ندارند و باید حدوداً ۸۰ دقیقه هم منتظر بمانید. اما قایق‌های تندرو این مسیر را ۴۰ دقیقه‌ای طی کرده و امکان بازدید از دره قاسمی را هم دارند. اما در عوض هزینه‌ای بالا داشته و امکان حمل خودرو را هم ندارند.
بعد از رسیدن به اسکله شیوند باید یک مسیر دو کیلومتری و سنگلاخی را با نیسان طی کنید تا به روستای شیوند برسید. آبشار شیوند در فاصله یک و نیم کیلومتری روستا قرار دارد؛ لذا با نهایتاً نیم ساعت پیاده‌روی به آن می‌رسید.
آبشار شیوند ایذه

جاهای دیدنی نزدیک آبشار شیوند ایذه


همان گونه که اشاره کردیم، آبشار شیوند تنها یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. شما در این مسیر با مناطق دیدنی زیادی آشنا می‌شوید که ما در ادامه چند مورد از آن‌ها را خدمت شما بیان کرده‌ایم.
دشت سوسن
دشت سوسن را می‌توان یکی از شگفت‌انگیزترین دشت‌های خوزستان دانست. این دشت از طرفین توسط کوه‌های زاگرس احاطه شده است. خود دشت هم با گل‌های سرخ شقایق مزین شده است.
از طرفی دیگر رود کارون هم از وسط آن عبور می‌کند. این ویژگی‌های بی‌نظیر سبب شده است که این دشت فضای بسیار زیبا و دل‌فریبی داشته باشد.
تنگه قاسمی
اگر با قایق‌های تندرو به شیوند می‌روید، حتماً از راننده بخواهید که شما را به تنگه قاسمی ببرد. این تنگه در دل کوه‌های منگشت قرار دارد. در این تنگه هم یک آبشار کوچک وجود دارد که فضای اسرار آمیزی به آن بخشیده است.
قلعه تل
قلعه تل را می‌توان از بناهای بی‌نظیر در استان خوزستان دانست. این قلعه از گل و خشت ساخته شده است. باستان‌شناسان تخمین می‌زنند که زمان ساخت آن‌ به حدود ۳۰۰ سال قبل برمی‌گردد.
به همین جهت اکثر بخش‌های آن سالم مانده است. ساختار زیبا و باشکوه این قلعه، جذابیت بالایی دارد. به همین جهت بازدید از آن ارزش سفر کردن را دارد.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار شیوند ایذه


متأسفانه در محدوده پنج کیلومتری آبشار شیوند ایذه هیچ اقامتگاه رسمی وجود ندارد. اما شما می‌توانید در نزدیکی روستا کمپینگ خود را برپا کنید. از طرفی دیگر می‌توانید خانه‌های روستایی را اجاره نمایید که امنیت بسیار بیشتری دارند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است